Svenske registreringsafgifter
Fra : Peter W. Svenningsen

Dato : 16-06-04 18:15

Jeg påtænker at flytte til Malmö (bla. pga. de billigere biler og
lejligheder). I den forbindelse har jeg set på en "Porno Mercer" ('94 600
SEC *wroom* ) Den kan erhverves for lidt over 100.000,- DDK i Tyskland.
Så langt så godt. Men er der så nogen der ved hvormeget den svenske stat har
tænkt sig yderligere at plyndre mig for?

Mvh.
Peter W. Svenningsen.

Fra : p.jarnbak

Dato : 16-06-04 18:20

"Peter W. Svenningsen" <pws@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
har
> tænkt sig yderligere at plyndre mig for?

Sådan som jeg har forstået det skal du nok regne med at betale for syn
+5-600kr
for en nummer plade.Det gælder dog kun for en brugt importeret bil.Der er en
lille afgift på nye biler.
Hej Palle.
der har en kolega der lige har købt en vw beatle turbo med læder til
vinterbrug og en porshe boxter
3,2 s cabrio med læder og navsys.til sommer brug.De har begge to kørt ca 10k
km og kostede
115k og 320k af de danske med plader i sverige.Begge købt i tyskerland.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-06-04 18:23

p.jarnbak skrev:

> +5-600kr
> for en nummer plade.

Koster svenske nummerplader ikke kun 60 kroner stykket?

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Allan Møller

Dato : 16-06-04 18:39

> [...]
har
> tænkt sig yderligere at plyndre mig for?

Umiddelbart mener jeg at hvis der er betalt tysk moms så skal du ikke betale
svensk moms - som er noget højere.

Ca. 5000 Skr til gebyrer i forbindelse med "syn", skrotningsafgift og et års
vejskat.
Desuden forlanger forsikringselskaberne (dem jeg nåede at snakke med)
at alle låse bliver omkodet til et nyt sæt nøgler - noget der skal laves med
en eller anden attest.
Regn med ca. 10-12000 Sv.kr. i kaskoforsikring pr. år (almindelige biler -
ex Passat 1.8T)
Sikkert mere for sådan en som du kigger på.
Vi skal selv gi' 5500 om året for en Passat 1.8T som er svensksolgt - så der
er også en forskel.
Spørgsmålet er om det kan betale sig at importere ?
Alene forsikringspriserne kan man jo spare 25000 kr på over 5 år.

Ovenstående oplysninger er sådan hvad jeg lige kan huske fra da vi selv
overvejede at importere.
Muligheden for forkerte oplysninger er altså tilstede.

Mvh. Allan

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-06-04 19:49

Erhm RETTELSE det koster helt præcist 2020 Skr for et registrerings syn
herovre ( og det er ligegyldigt om det er en Volvo fra 1979 eller en MEGA
mercer bare den er brugt), dertil skal lægges ca 1500 Skr oveni den første
vejskat, dette ekstra gebyr er en skrotpræmie som udbetales til ejeren af
køretøjet, når den skrottes igen (forhåbentlig laaangt ud i fremtiden)
Hvis du behøver hjælp eller lign ka jeg måske overtales
Da jeg har været møllen igennem et par gange snart....
dernæst er det bare at vente foran brevsprækken på at dine Nr plader dumper
ind !!

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Thomas H.

Dato : 16-06-04 22:16

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejskat, dette ekstra gebyr er en skrotpræmie som udbetales til ejeren af
> køretøjet, når den skrottes igen (forhåbentlig laaangt ud i fremtiden)

Det er kraftedeme groft, sådan som de flår almindelige borgere for penge
derovre i det lorteland!

Fra : Lars

Dato : 17-06-04 08:21

Hey,

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

MEGA
> Det er kraftedeme groft, sådan som de flår almindelige borgere for penge
> derovre i det lorteland!

Hehe... *LOL* Jeps - og deres årsafgifter for dieselbiler er også
hårrejsende, det burde være forbudt!

** Lars

Fra : Lars

Dato : 16-06-04 19:50

Hej Peter,

> [...]

har
> tænkt sig yderligere at plyndre mig for?

Registeringsafgift findes ikke i Sverige. Det er udelukkende moms (25%
svensk) der betales. Hvis bilen hentes fra Tyskland er der allerede betalt
tysk moms, og du skal blot betale et skrotningsafgift på så vidt jeg husker
1.500 kroner. Dertil kommer lidt til syn mm, men på ingen måde dyere end i
Danmark.

Du skal så derudover betale "fordonsskat" (svarer til vægtafgift/grøn
ejerafgift i Danmark) - ligger formenlig mellem 2 og 3.000 svenske kroner
per år.

Til gengæld skal du være meget opmærksom på forsikring. De er nemlig
relativt dyre i Sverige for de store biler. Specielt omkring importbiler kan
det være problematisk hvis du skal have kasko, med mindre du kan dokumentere
at den ikke er stjålet og at alle nøgler medfølger. Du kan også risikere
krav om ny startspærre, omkodning af nøgler, osv. Når det er sagt er det
stadig meget billigere alt i alt end i Danmark at købe og eje en bil af den
kaliber. Undersøg det og find et selskab inden du henter øsen op... Det
hjælper meget at være elite billist og have anden forretning at tilbyde
forsikringsselskabet.

Læs også mere på http://www.sunddebat.com/forum.php under "Bil og MC". Der
findes på http://www.autopower.se/importguiden/default.asp også en udmærket
artikel omkring import af biler fra Tyskland til Sverige.

Der er noget officielt fra Svensk Told&Skat her
http://www.tullverket.se/raw/documents/7699_imp_eu.pdf

Det kan GODT betale sig at hente bilen i Tyskland brugt, de er billigere
dernede. Men vær meget opmærksom på hvad du køber da det er noget langt
derned for at reklamere senere.

Og så velkommen derover! Vi flytter - forhåbentlig snart.. Venter bare på et
hus der "lige" skal sælges.

** Lars

Fra : Allan Møller

Dato : 16-06-04 20:02

"Lars" >
> Og så velkommen derover! Vi flytter - forhåbentlig snart.. Venter bare på
et
> hus der "lige" skal sælges.

Nogen som bor i Oxie eller overvejer det ?

Allan

Fra : Lars

Dato : 16-06-04 20:11

Hej Allan,

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote in message

> Nogen som bor i Oxie eller overvejer det ?

Vi har ikke lige lagt os fast på område - det er mere grunden + boligen der
er afgørende end præcist hvor det er. Med Oxie er da på plus-listen

** Lars

Fra : Eg Egemarke

Dato : 17-06-04 18:16

Nej NU blir jeg sq gal DROP jeres pis med Ca priser ang afgiften og
forsikringer FAKTA og intet andet tak. Når i ikke ved hvad i ævler om så ti
stille (Undskyld mig liiige lidt her )
Jeg er den lykkelige ejer af en Saab 9000 med læder, klima, fartfidus og et
mylder af knapper og stads den koster 2569 Skr om ÅRET i forsikring og
vejskatten er på 1514 Skr om ÅRET, hvilket er noget nær det dyreste, min
kammi har en Jeep Cherokee 5,2l V8 med bagsæder og infinity Gold stereo osv
osv osv og den koster det samme (hvad han gir i forsikring ved jeg dog ikke
og derfor UDTALER jeg mig ikke om det da jeg IKKE ved det )
Og Jo jeg kender flere der bor i Oxie, som er en hyggelige lille by ganske
kort fra malmø (ca 3-5 Min i bil)
Og jeg hjælper gerne STADIG, dog skal du vide at svenskere ikke regner
importerede biler for ret meget da der er mange ikke etniske svenskere der
spekulere i dette, fx danske politibiler og sjovt nok har ingen af disse
kørt mere end 60-100 000 Km hehe og naturligtvis af en ældre dame mm, til
trods for at de er nemme at genkende !!
Derfor stoler svenskerne heller ikke på fx Km ved gensalg
Derfor vil jeg foreslå dig at kigge efter på evt:
www.blocket.se
www.bytbil.se
tjae der er mange flere endnu sikkert men blocket er GO til at lure
prislejet af herovre.
ydermere bør du besøge:
www.hemnet.se og www.bovision.se og kigge priser ud

MvH Eg

Fra : Eg Egemarke

Dato : 17-06-04 18:25

Hov glemte at nævne at jeg bor i Centrum af Malmø er 32 år, og er bestemt
IKKE elitebilist
så ang forsikrings priserne finder du den model du ka li finder
registrerings nr på den og kigger på fx www.folksam.se eller
www.trygghanse.se og finder deres formular for "forsäkring av bil"
dernæst skal du bruge vognens nr på nr pladen og dit svenske person nr...
tryk klar og du har en pris færdig bum passer prisen ikke leder du bare
videre, der KAN være knuder ang importerede biler hvor de kan forlange
alarmer og tyverimærkninger nøgleskift mm og stadig ende med en dyrere
forsikring for en tilsvarende "svensk såld" bil
Ydermere ang en "svensk såld" bil kan du rent faktisk gå tilbage til fra
bilen var ny gennen "bilprovningen" og kontrollere om der er
uregelmæssigheder ang km tallet da dette noteres ved syn, som er årligt for
biler ældre end 5 år.

Fra : Lars

Dato : 17-06-04 20:16

Hej Eg,

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> www.trygghanse.se og finder deres formular for "forsäkring av bil"
> dernæst skal du bruge vognens nr på nr pladen og dit svenske person nr...

Det kan du jo lige præcist ikke gøre med en bil som manden havde tænkt dig
at hente i Tyskland som endnu ikke engang er på svenske plader.

Man kan så finde sig en tilsvarende import bil på bytbil.com, lure
nummerpladen og prøve den. Men langt de fleste giver ikke priser via web'en
for importerede biler.

> alarmer og tyverimærkninger nøgleskift mm og stadig ende med en dyrere
> forsikring for en tilsvarende "svensk såld" bil

Jep.

> Ydermere ang en "svensk såld" bil kan du rent faktisk gå tilbage til fra
> bilen var ny gennen "bilprovningen" og kontrollere om der er

Det er rigtigt. Men hvis man køber en næsten ny bil - hos for eksempel en
autoriseret BMW forhandler i Tyskland inklusive Europa-garanti på dytten er
risikoen nok til at overse.

> uregelmæssigheder ang km tallet da dette noteres ved syn, som er årligt
for
> biler ældre end 5 år.

Er det rigtigt?

http://www.ore.vv.se/fordon/34man.htm

34 måneder... Det er lige knap 5 år, så vidt jeg kan regne mig frem til..
Men det kan da også bare være det er mig der - igen? - ævler om noget jeg
ikke har forstand på og jeg bare burde tie stille.

** Lars

Fra : Lars

Dato : 17-06-04 20:02

Hej Eg,

> Nej NU blir jeg sq gal DROP jeres pis med Ca priser ang afgiften og
> forsikringer FAKTA og intet andet tak. Når i ikke ved hvad i ævler om så
ti
> stille (Undskyld mig liiige lidt her )

Rolig, rolig... Når jeg gav en cirkapris på vejskatten er det fordi jeg ikke
kunne finde den i den officielle oversigt. Resten af de jeg skriver er
nogenlunde korrekt.

Med hensyn til forsikringer så ER det altså et faktum at man skal se sig for
med hensyn til importbiler.

> [...]
> mylder af knapper og stads den koster 2569 Skr om ÅRET i forsikring og
> vejskatten er på 1514 Skr om ÅRET, hvilket er noget nær det dyreste,

Hvad for noget? Se engang i den seneste oversigt fra Konsumentverket.
Mercedes CL55 AMG koster fx 2.224. En S65 AMG koster 2.671 i årlig afgift.

> osv osv og den koster det samme (hvad han gir i forsikring ved jeg dog
ikke
> og derfor UDTALER jeg mig ikke om det da jeg IKKE ved det )

Næh. Jeg har så undersøgt hvad jeg skal give for en import 530d Touring fra
cirka 2001 - bedste bud indtil videre som elitebillist er omkring 8.000
kr/årligt for fuldforsikring, og ja - jeg har prøvet lidt rundt omkring. Men
det er så også uden at have handlet yderligere forsikringer ind eller gjort
andet for at presse prisen, er jo endnu ikke flyttet nogensteder. Den koster
så også lige 7.366 i årlig vejskat, men det er så fordi det er en diesel.

> [...]
> kørt mere end 60-100 000 Km hehe og naturligtvis af en ældre dame mm, til

Hehe... Næh! Ville aldrig købe min bil sådan et sted. Men ser man sig for
kan de jo sagtens hentes i Tyskland. Der er så vidt jeg kan se stadig en del
at spare på næsten-nye tyske mærker, der er 2-3 år gamle.

** Lars

Fra : Eg Egemarke

Dato : 18-06-04 19:20

Det var nu absolut ikke møntet på dig lars, men fakta er at foretrække..
Og en "vistnok og mener at tro pris" dur ikk da det desværre er et lidt for
tyndt grundlag at basere sin "jeg flytter/flytter ikke"på. Ikke alle gør som
jeg og bare springer hovedkuls ud i det og ser hvad der sker bagefter.
Det er osse derfor jeg tillod mig at efterlyse rene tal, da det er meget
nemmere at forholde sig til end "vist nok" priser
Og du har da netop været go til at bruge fakta
Tak for det

Fra : Lars

Dato : 19-06-04 10:34

Hej Eg,

> Det var nu absolut ikke møntet på dig lars, men fakta er at foretrække..

Jeg er helt enig.. Det var bare fordi min newsreader placerede dit indlæg
som svar til mit... Så tænkte jeg lige, at jeg da havde vist undersøgt
priserne bare lidt

> Og en "vistnok og mener at tro pris" dur ikk da det desværre er et lidt
for
> tyndt grundlag at basere sin "jeg flytter/flytter ikke"på.

Jeg ville nu nok under alle omstændigheder gøre arbejdet at finde de helt
rigtige priser... Der tager lidt tid på de forskellige offentlige steders
hjemmesider i Sverige, men så har man det rigtige svar.

> Og du har da netop været go til at bruge fakta

Hehe.. Ja, deler altid gerne. Og nu må man jo bruge den lange ventetid til
vores hus er solgt og vi kan flytte til et eller andet. Så kan man jo
passende savle over alle de sjove muligheder med biler og så lige prøve at
finde ud af om man VIRKELIG har råd til sådan en slæde... Der jo ville være
fuldstændig umulig at holde kørende i lille Danmark...

** Lars

Fra : Peter W. Svenningsen

Dato : 19-06-04 17:10

Tak for de mange svar. Nu står en flytning ikke lige for, men tidligst om et
års tid da jeg lige skal afslutte mit studie først. Men de oplysninger i har
gi'et har bestemt højnet motivationen for at blive hurtigt færdig med
studiet. Og www.hemnet.se er bestemt en side der er værd at besøge, en
to-værelses, 60 m^2 med højt til loftet og sildebens-parkét gulv for 2900
skr. centralt i malmö *wau*, hvis man så bare også kan ta' dansk fjernsyn så
er der inegn tvivl længere, jeg flytter. Kan næsten ikke vente med at komme
kørende hjem til min far med en størrer mercer end hans.

Mvh. og mange tak.
Peter W. Svenningsen.