vinterdæk
Fra : Ib Roland

Dato : 14-06-04 07:14

Jeg kører Citroen BX, og mit spørgsmål går på, om det er uforsvarligt
at køre på vinterdæk på varme sommerdage, både på alm. vej og ved
højere fart på motorvej. Som bekendt er vinterdæk fremstillet af
blødere gummi, derfor mit spørgsmål. Jeg er klar over at der vil været
forøget dækslid i den varmere årstid. På forhånd tak for evt. svar,
indlæg og kommentarer. V.h. Ib Roland

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 08:12

"Ib Roland" <ibroland@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører Citroen BX, og mit spørgsmål går på, om det er uforsvarligt
> at køre på vinterdæk på varme sommerdage,

Vinterdæk er lige så dårlige om sommeren, som sommerd. om vinteren. Og da
gennemsnitshast. plejer at være højere i den varme tid, nærmer det sig et ja
.

Fra : N/A

Dato : 14-06-04 12:22

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 12:22

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Det er en påstand: Beviser min gode mand!

Test lavet af fx. FDM viser at vinterdæk i "ikke-vinterklima" et dårligere
valg. Det er ikke så meget pga. gummiet alene, men mere pga. gummi +
MØNSTERET. Og fremskaf selv beviser, hint; der har været lavet tests ifbm.
hvorvidt sommerdæk blev dødsfælder <7°C. el. ej.

Fra : N/A

Dato : 14-06-04 13:21

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 13:21

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Kan ikke bruges til noget for du svarer ikke på ? men klipper som fanden
> læser biblen! og i Sverige hedder det <5C

Du er ikke meget bedre selv, og hvad de siger i S. er sagen uvedkommende. I
DK. sagde dækkøbmændene at vinterdæk havde sin beretigelse fra 7°C., i den
forbin. blev der lavet en række tests, i de resultater kunne man læse v.
hvilke temp. de begyndte at bliver dårligere/bedre.

> Det var brug af vinterdæk om sommeren der var sp. og du svarer om
sommerdæk
> om vinteren

Det skrev jeg heller ikke, så læse kan du heller ikke. Så gad vide om du
tror mig, når jeg siger det handler om mønsteret/dækprofilen, helårsdæk har
jo også en blød gummiblanding. Og de har altid fået skyld for at være lige
dårlige sommer som vinter, netop fordi de er et kompromis.

Fra : N/A

Dato : 14-06-04 16:57

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-06-04 16:57

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se på dine svar, at du ikke har sat dig ind i problematikken.
> Jeg vil medgiver dig, at mønster/profil har indflydelse, men der er
forskel

Har du?,ind til nu har du kun skrevet om øget slitage og det er vist den
mindst vigtige forskel.

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-06-04 11:41

Ib Roland wrote:
> [...]
> blødere gummi, derfor mit spørgsmål. Jeg er klar over at der vil været
> forøget dækslid i den varmere årstid. På forhånd tak for evt. svar,

Da jeg havde min BX'er kørte jeg også rundt på vinterdæk om sommeren.. De
sad på da jeg købte den og de var næsten spritnye så jeg gad ikke skifte dem
(bilen skulle også kun bruges ½ år).
Oplevede kun 1 gang at dækkene ikke stod ordentligt fast, og den situation
kan jeg ikke klandre dækkene for... Kørte en aaanelse for stærkt rundt i et
sving og så gled bilen en smule.. godt der ikke var nogen i den anden
vejbane :)

Men dækkene bliver slidt en del hurtigere end hvis du kører på sommerdæk...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : tb

Dato : 14-06-04 15:23

> [...]
> vejbane :)
>
> Men dækkene bliver slidt en del hurtigere end hvis du kører på

Kører pt også min felicia med vinterdæk, og de står glimrende fast.

Når de er færdige kommer der all-season på...

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 15-06-04 00:23

De
> dem
> et

Måske havde den stået fast med sommerdæk? bare en tanke.

> sommerdæk...
>

> Kører pt også min felicia med vinterdæk, og de står glimrende fast.
>
> Når de er færdige kommer der all-season på...

Så vil jeg heller ikke høre jer 2 brokke sig til vinter, når der er en som
spørger om det er ok, at køre med sine lav profil sommerdæk

Fra : tb

Dato : 15-06-04 22:01

> Så vil jeg heller ikke høre jer 2 brokke sig til vinter, når der er en som
> spørger om det er ok, at køre med sine lav profil sommerdæk

Hæ..

og dog lige en kommentar : JEG kan mærke forskel på vinter og sommerdæk om
vinteren. PT har jeg dog ikke kunnet forskel på sommer og vinterdæk om
sommeren.

Hermed IKKE sagt at der ikke er forskel... (dog virker den på mig mindre
markant)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-06-04 02:34

> [...]
> blødere gummi, derfor mit spørgsmål. Jeg er klar over at der vil været
> forøget dækslid i den varmere årstid. På forhånd tak for evt. svar,

De siger her http://www.motor.no/pdf/44_49_MO0204_DEKKTEST.pdf at det er
uforsvarligt, sikkert som Jørgen er inde på noget med at det mønstret pga.
det bløde gummi deformeres så meget nå det bliver varmt at egenskaberne
forsvinder.

Med venlig hilsen Kim