Mine oplevelser som trafikdirigent
Fra : Jens Rex

Dato : 14-06-04 00:59

Jeg arbejder i øjeblikket hos et vikarbureau, hvor man kan blive sendt ud til
ALT slags arbejde. Og i fredags skulle jeg så dirigere trafik ved et vejarbejde.
Så jeg havde fornøjelsen af at vade rundt midt på kørebanen i 12 timer i to
forskellige byer på Fyn... det var noget af en oplevelse.

Der skulle repareres nogen veje, så den ene vejbane var blokeret og mig og min
makker stod så og skiftedes til at lade billister passere i den frie bane, og
koordinerede det over radio.

De fleste havde selvfølgelig respekt for vejarbejdet, men der er jo altid nogen
der skiller sig ud. F.eks. var jeg ved at blive kørt ned af en ung fyr i en
Skoda. Han bakkede så tilbage, da han opdagede de modkørende billister, og gav
mig et møgfald. Han mente ikke jeg havde givet tydeligt tegn til at han skulle
stoppe, på trods af at jeg stod i en selvlysende orange vest og fægtede vildt
med armene. Pudsigt nok var der 500 andre billister før ham som godt kunne finde
ud af det. Så var der de gamle folk som åbenbart ikke kan bedømme afstand, som
passerede mig med 60 km/t i en afstand af 30 cm. Og så var der dem som i hvert
fald ikke ville lade sig hundse rundt med, af en "spasser" i orange tøj, som
hellere ville tage en svingom med en 50 tons (et gæt, stor var den)
asfalt-fræser i en rundkørsel. Og dem som ganske vidst stoppede, men først i
sidste sekund 10 cm fra mig... og dem der stoppede -1 meter fra mig, så jeg
måtte springe for livet. Og så dem der demonstrativt gassede vildt op i deres
Kadett mens de ventede på at få lov til at passere. Og så naturligvis alle de
dum-smarte bemærkninger man måtte høre på fra kongerne bag rattet. "Høh-høh
hvorfor har du regntøj på når det ikke regner?", "Høh-høh er det skolepatruljen
eller hvad?"... jesus christ. Jeg havde fandme fortjent min løn den dag.

Jeg forstår sku godt at vejarbejdere, politi og andre der udfører deres erhverv
på vejene til tider frygter for deres liv og førlighed.

Fra : Peter Weis

Dato : 14-06-04 12:02

Jens Rex <dont@send.mail> wrote:

klip - endnu en historie om trafikal uforstand.

> Og så
> dem der demonstrativt gassede vildt op i deres Kadett mens de
> ventede på at få lov til at passere.

Ellers går den vel ud.

> [...]
> "Høh-høh hvorfor har du regntøj på når det ikke regner?", "Høh-høh
> er det skolepatruljen eller hvad?"... jesus christ. Jeg havde

Naeh, nu ikke så nærtagende. Mon ikke sådan et par vitser er ofte skudt
af i bedste mening?
Jeg er sikker på at du gerne havde byttet et par af de andre og mere
skræmmende oplevelser med nogle flere vitser.

mvh
Peter

Fra : Jens Rex

Dato : 14-06-04 18:13

Peter Weis skrev:

>Jeg er sikker på at du gerne havde byttet et par af de andre og mere
>skræmmende oplevelser med nogle flere vitser.

Javist... det er klart. Men det er lidt trættende at høre på for 10. gang.
Ligesom dengang jeg arbejdede som ekspedient. Når stregkoden manglede, eller
ikke kunne aflæses kom den her 9 ud af 10 gange: "Nå, så er den nok gratis,
høhøh."

jensrex_kyler_en_dåse_spaghetti_napoli_i_panden_på_kunde.avi

Men det var nu heller ikke møg det hele i fredags. Der var skam også søde
smilende piger, mere eller mindre påklædt og venlige mennesker man snakkede med
mens man ventede osv. Så det er da med glæde jeg kan meddele at langt de fleste
billister jeg havde med at gøre den dag var flinke mennesker.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-06-04 18:35

On Mon, 14 Jun 2004 19:12:38 +0200, Jens Rex <dont@send.mail> wrote:

> [...]
>høhøh."
>jensrex_kyler_en_dåse_spaghetti_napoli_i_panden_på_kunde.avi

Så må du have et mindre udadvendt job.

Jeg hører på samme måde på en masse indfald dagen lang - den ene værre
end den anden og tilpasset situationen (de lyver gerne):
S: Har De skiftet filtret til et andet - evt. uoriginalt?
Kunde: Nix - det er det originale, der nu på 2. år er monteret.
S: Synd. Man skal skifte hver anden måned afhængig af brug jvf "Bogen"
Kunde: Jamen dét har jeg også gjort

Man tager det sure med det søde

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 14-06-04 21:13

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Så må du have et mindre udadvendt job.

Helt enig. Men det kan være svært at vælge når man arbejder for et
vikarbureau.

mvh
Peter

Fra : Elbarto

Dato : 14-06-04 13:14

"Jens Rex" <dont@send.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
erhverv
> på vejene til tider frygter for deres liv og førlighed.

Jeg jeg var arbejdsmand har vi presteret at smide skovle m.m ud foran de
biler der kommer hamrende forbi utroligt hor hurtig folk kan bremse når der
kommer 15 kg pæle spade flyvende ud på vejen

Elbarto Simpsoniac

Fra : Morgan Jones

Dato : 14-06-04 15:21

> forskellige byer på Fyn... det var noget af en oplevelse.

Endnu engang bekræftiges min mistanke om danskernes mangel på evner på
vejene. Det er helt klart noget mindreværdskompleks agtigt ifbm.
bilafgifterne. :)

Morgan

Fra : No1

Dato : 14-06-04 15:33

Morgan Jones wrote:

> Endnu engang bekræftiges min mistanke om danskernes mangel på evner på
> vejene. Det er helt klart noget mindreværdskompleks agtigt ifbm.
> bilafgifterne. :)

Tja, der er den her "rettigheds"-mentallitet, hvor folk mener at de har
ret til en hel masse, men ikke tager hensyn. Reglerne er også meget
stringente og lægger op til at man skal sørge for at undgå at blive
straffet i stedet for at sørge for at køre ordentligt efter forholdene.

Fra : Morgan Jones

Dato : 15-06-04 07:02

> [...]
> stringente og lægger op til at man skal sørge for at undgå at blive
> straffet i stedet for at sørge for at køre ordentligt efter forholdene.

Præcis. Man ser slet ikke den samme sindsyge kørsel i f.eks. USA. Det er
klart at i et land med xxx gange flere indbyggere kan man finde ekstremer,
men *generelt* vil jeg påstå at man kører bedre derovre. :)

Morgan

Fra : Sp@cey

Dato : 15-06-04 10:24

> Præcis. Man ser slet ikke den samme sindsyge kørsel i f.eks. USA. Det er
> klart at i et land med xxx gange flere indbyggere kan man finde ekstremer,
> men *generelt* vil jeg påstå at man kører bedre derovre. :)

Det tror da fanden når man ser i filmene og politiserierne derovre fra at
bilerne exploderer bare de køre i grøften eller ind i en telefon mast. Så
ville jeg sq også køre forsigtigt.

Sp@cey

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-06-04 16:36

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev :

>Præcis. Man ser slet ikke den samme sindsyge kørsel i f.eks. USA.

Øehh - ikke det ?

Vi så ellers mange finurligheder på en tur ad Route66

(kan stærkt anbefales iøvrigt)

>Det er klart at i et land med xxx gange flere indbyggere kan man finde ekstremer,
>men *generelt* vil jeg påstå at man kører bedre derovre. :)

De kører generelt langtsommere, men mon ikke det mest skyldes
provisionslønnede bjørne ;)

I Arizona præsterede en MC at gemme sig midt ude i ørknen - hold op
han fik ram på mange... også os ;(

140Mph, er sgu' dyrt

--
jan@fedtegreven.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-06-04 15:54

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse news:40cdb44c$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Endnu engang bekræftiges min mistanke om danskernes mangel på evner på
> vejene. Det er helt klart noget mindreværdskompleks agtigt ifbm.
> bilafgifterne. :)

Uanset hvor dygtig man er, kan man ikke have andet end mindreværdskomplek-
ser over for bilafgifterne!

/Jakob

Fra : Morgan Jones

Dato : 15-06-04 07:03

> Uanset hvor dygtig man er, kan man ikke have andet end mindreværdskomplek-
> ser over for bilafgifterne!

Jeps. Men der må jo være nogen der stemte på socialdemokraterne de sidste 30
år, så det er vel deres skyld.

;)

Morgan

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-06-04 20:25

On Tue, 15 Jun 2004 08:02:33 +0200, Morgan Jones <morgan@jones.dk> wrote:

> Jeps. Men der må jo være nogen der stemte på socialdemokraterne de
> sidste 30
> år, så det er vel deres skyld.
>
> ;)
>
> Morgan

Så vidt jeg husker, faldt bilafgifterne vist ikke spor under Schlüter - så
hvad mener du med det?

Fra : H.S.

Dato : 15-06-04 13:42

> [...]
> Så jeg havde fornøjelsen af at vade rundt midt på kørebanen i 12 timer i
> forskellige byer på Fyn... det var noget af en oplevelse.

Jeg undrer mig over hvori en vejarbejders hjemmel ligger for at kunne
dirigere trafikken ?

Mig bekendt må trafikken kun reguleres af politiet, MP og Politi HJV.
En 'vejarbejder' må betragtes som civilist, og må derfor kun stoppe
trafikken - han må ikke sætte den igang igen, ellers dirigere den ?

Fra : Jens Rex

Dato : 16-06-04 02:41

H.S. skrev:

> [...]
> En 'vejarbejder' må betragtes som civilist, og må derfor kun stoppe
> trafikken - han må ikke sætte den igang igen, ellers dirigere den ?

Det hører vidst til i jura-gruppen. Men jeg kan sige så meget, at hvis vi ikke
havde været der i fredags til at dirigere folk rundt, så var der ingen der var
kommet nogen vegne, det er helt sikkert.

Skal afsted igen i morgen. TIP: Hvis nogen vil undgå at hænge fast i trafikken,
så kør uden om Glamsbjerg i morgen :)

XFUT til dk.videnskab.jura

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 04:31

Jens Rex skrev:

>Det hører vidst til i jura-gruppen. Men jeg kan sige så meget, at hvis vi ikke
>havde været der i fredags til at dirigere folk rundt, så var der ingen der var
>kommet nogen vegne, det er helt sikkert.

Jeg kender ingen paragraffer, men jeg har da før oplevet ved
vejarbejde og skilte eller interimistisk lysregulering at nogle
vejarbejdere lige er trådt til og har fået færdslen til at glide.

Hvis der er sket en ulykke og helt private stiller sig op og
vinker/dirigerer, så retter man sig da også efter det.

Forresten - fra færdselsloven:

§ 90.   Ved vej- og broarbejde samt i tilfælde, hvor der
   pludselig opstår skade på vej eller bro til fare for
   færdslen, kan den vejbestyrelse eller den kommunale
   myndighed, som forestår arbejdet eller fører tilsyn med
   vejen, eller brobestyrelsen foretage den fornødne
   regulering af færdslen, herunder anvisning af omkørsel.

Vejarbejdere har altså en stående tilladelse til at regulere
færdslen hvis jeg læser rigtigt.

--
Bertel

Fra : H.S.

Dato : 16-06-04 10:25

> Jeg kender ingen paragraffer, men jeg har da før oplevet ved
> vejarbejde og skilte eller interimistisk lysregulering at nogle
> vejarbejdere lige er trådt til og har fået færdslen til at glide.

Ja, det har jeg også - én ting er hvad loven siger, en anden er hvad der
fungerer bedst i den enkelte situtation.

> Hvis der er sket en ulykke og helt private stiller sig op og
> vinker/dirigerer, så retter man sig da også efter det.

Ja - selvfølgelig. - Men har de ikke et problem hvis deres dirigeren
forårsager et uheld (rent forsikringsmæssigt). ?

> [...]
> regulering af færdslen, herunder anvisning af omkørsel.
>
> Vejarbejdere har altså en stående tilladelse til at regulere

Ja det kan jo forklare situationen med vejarbejdet
- Men gad vide hvem der skal betale, hvis de forårsager et uheld ved deres
dirigeren ?

En betjent/MP/PO-HJV er jo forsikret ved deres færdselsregulering i kraft af
deres hverv, men når en privat gør det påtager han sig et voldsomt ansvar -
uanset om det er i en god mening/i tilfælde af et uheld.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 12:03

H.S. skrev:

>Ja - selvfølgelig. - Men har de ikke et problem hvis deres dirigeren
>forårsager et uheld (rent forsikringsmæssigt). ?

Jo, det må være et problem.

>Ja det kan jo forklare situationen med vejarbejdet
> - Men gad vide hvem der skal betale, hvis de forårsager et uheld ved deres
>dirigeren ?

Arbejdsgiverens forsikring?

>En betjent/MP/PO-HJV er jo forsikret ved deres færdselsregulering i kraft af
>deres hverv, men når en privat gør det påtager han sig et voldsomt ansvar -
>uanset om det er i en god mening/i tilfælde af et uheld.

Ja.

Hvilket ansvar pådrager man sig hvis en besvimet mand ligger på
kørebanen og bliver splattet til ketchup mens man står og ser på?

Jeg vil mene - men ved det ikke - at man kan være fri for ansvar
hvis man i sådan en situation dirigerer færdslen og der så sker
mindre uheld på grund af ens dirigeren.

Hvad siger juristerne?

--
Bertel

Fra : H.S.

Dato : 16-06-04 13:01

> Arbejdsgiverens forsikring?

Det er da ihvertfald et godt bud.

> [...]
>
> Jeg vil mene - men ved det ikke - at man kan være fri for ansvar
> hvis man i sådan en situation dirigerer færdslen og der så sker

Uden at være jurist... Hvis du dirigerer trafikken, med henblik på at undgå
yderligere skader (og det går godt)
Er der så tale om nødret ?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-06-04 14:43

"Bertel Lund Hansen" skrev 16.06.2004 13:03:

> Ja.
>
> Hvilket ansvar pådrager man sig hvis en besvimet mand ligger på
> kørebanen og bliver splattet til ketchup mens man står og ser på?

Efter omstændighederne strafansvar efter straffelovens § 253 - men det
kræver at man kunne hjælpe uden særlig fare eller opofrelse...

> Jeg vil mene - men ved det ikke - at man kan være fri for ansvar
> hvis man i sådan en situation dirigerer færdslen og der så sker
> mindre uheld på grund af ens dirigeren.

Hvis vi taler strafansvar, så er det nok tvivlsomt. Der kunne måske være
noget efter færdselslovens § 3, jf. § 118.
I erstatningsretlig henseende, så skal der jo være et ansvarsgrundlag -
altså at "dirigenten" skal have handlet mindst uagtsom, og der skal være den
fornødne årsagssammenhæng. Det kan jo indgå i uagtsomhedsvurderingen, hvad
årsagen til dirigeringen er.

/kristian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-04 11:31

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Ja, det har jeg også - én ting er hvad loven siger, en anden er hvad der
> fungerer bedst i den enkelte situtation.

Er det et generelt juridisk holdbart argument ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Morten

Dato : 20-06-04 15:29

> Ja - selvfølgelig. - Men har de ikke et problem hvis deres dirigeren
> forårsager et uheld (rent forsikringsmæssigt). ?

På trods af dirigeren i trafikken har trafikanterne vel selv ansvar for
deres kørsel - grønt lys i lysreguleret kryds betyder jo ikke "kør selvom
der er andre trafikanter" - det betyder vel snarere "kør, hvis banen ellers
er fri"
Dirigenten er der vel for at dirigere trafikken og lette den - ikke for at
fratage trafikanterne ansvaret ved kørslen? Hvis en lysregulering er defekt,
er det vel heller ikke den kommunale/amtslige myndighed, der har
erstatningsansvar overfor implicerede parter?

Morten

Fra : Pandora

Dato : 21-06-04 06:45

"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> wrote in message

> [...]
> er det vel heller ikke den kommunale/amtslige myndighed, der har
> erstatningsansvar overfor implicerede parter?

Selvfølgelig har trafikanterne selv er ansvar også, men i en tænkt situation
er det jo ikke umuligt at vedkommende får 'viftet' 2 biler frem på én gang,
som så koliderer ?
Mht. Trafiklyset, så træder der jo ubetinget vigepligt i kraft, hvis ikke
lyskurven virker. Og hvis ikke lyskurven virker, så bliver bilisterne jo
ikke 'vinket' frem, men må selv kigge og vente.

Fra : per christoffersen

Dato : 21-06-04 21:10

"Pandora" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
> Mht. Trafiklyset, så træder der jo ubetinget vigepligt i kraft, hvis ikke
> lyskurven virker. Og hvis ikke lyskurven virker, så bliver bilisterne jo

Det er nu den almindelige højrevigepligt, der træder i kraft, hvis der ikke
er skiltet særskilt med ubetinget vigepligt.
Skiltning med ubetinget vigepligt vil da kun være på den ene vej, - som
regel på den, der anses for at være den mindste.

Man kunne ellers nok forestille sig en gevaldig dead-lock, hvis alle havde
ubetinget vigepligt...

/Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-06-04 21:13

per christoffersen wrote:

> Man kunne ellers nok forestille sig en gevaldig dead-lock, hvis alle
> havde ubetinget vigepligt...

Ikke i Danmark ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-04 18:45

Morten skrev:

>På trods af dirigeren i trafikken har trafikanterne vel selv ansvar for
>deres kørsel

Absolut, men både dirigent og chauffør vil kunne dømmes for
opståede skader hvis de er skyld i dem.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-04 07:04

"Jens Rex" wrote in message

> [...]
var
> kommet nogen vegne, det er helt sikkert.

I tidernes morgen kørte jeg ledsagevogn for blandt mobilkran og andre
transporter
Min opgave var at spærre for trafikken i fx højresvingsbaner så man ikke
uforvarende kom i klemme

Ved transport af langt gods er det også sædvanligt at man nedlægger
trafikskilte etc for at transporten kan komme rundt
Derunder foregår der en naturlig dirigering af trafikken

Jeg kan desværre ikke huske hjemmelen til dette

- Peter

Fra : H.S.

Dato : 16-06-04 10:27

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I tidernes morgen kørte jeg ledsagevogn for blandt mobilkran og andre
> transporter
> Min opgave var at spærre for trafikken i fx højresvingsbaner så man ikke
> uforvarende kom i klemme

Så er vi vel lidt inde under nød-ret ? Et mindre retsligt godt (højresving)
tilsidesættes for et større (en bil kommer i klemme)
- Så det er forståeligt.

> Ved transport af langt gods er det også sædvanligt at man nedlægger
> trafikskilte etc for at transporten kan komme rundt
> Derunder foregår der en naturlig dirigering af trafikken

Det er vel kommunen der nedlægger skilte osv så transporten kan komme frem ?
/ evt også vha fra politiet ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 11:27

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
>Derunder foregår der en naturlig dirigering af trafikken

>Jeg kan desværre ikke huske hjemmelen til dette

Findes den ikke i loven om konduite?

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-04 06:57

Peter Lykkegaard skrev:

> Jeg kan desværre ikke huske hjemmelen til dette

Jeg mener at kunne huske fra dengang jeg fik det første kørekort, at
politiet kan bemyndige en civilist til helt eller delvist at diregere
trafikken.
Skolepatulierne er et eksempel på en delvis bemyndigelse (de må ikke stoppe
trafikken på vejen)
Hjemeværnet er et andet eksempel på helt at måtte diregere trafikken, ikke
til dagligdag, men ved særlige lejligheder, hvor der er nødsaget til at
være menskelig trafikderigering, og poliltiet ikke har resurser til at
diregere trafikken.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Pandora

Dato : 22-06-04 11:04

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> Jeg mener at kunne huske fra dengang jeg fik det første kørekort, at
> politiet kan bemyndige en civilist til helt eller delvist at diregere
> trafikken.
I kraft af nødret ville jeg tro ?

> Skolepatulierne er et eksempel på en delvis bemyndigelse (de må ikke
stoppe
> trafikken på vejen)
De må hverken stoppe eller starte trafikken. Eventuelle bilister der måtte
være stoppet, skal selv 'finde ud af' at sætte igang igen, når
skolepatruljen er trådt tilbage på fortovet.

> [...]
> til dagligdag, men ved særlige lejligheder, hvor der er nødsaget til at
> være menskelig trafikderigering, og poliltiet ikke har resurser til at

Kun Politihjemmeværnet har den fornødne uddannenelse og bemyndigelse. Det er
ikke Hjemmeværnet generelt.
(samme princip med militæret, kun MP'erne har beføjelser til
trafikregulering, ikke alle militærfolk)

Faktisk har Politihjemmeværnet imponerende beføjelser, som ville overraske
de fleste, så snart en PO HJV mand er under politimæssig kommando (hvilket
de meget ofte er når der er tale om f.eks. trafikregulering). De har langt
flere beføjelser over civile, end f.eks. en MP'er, som primært kun har
beføjelser over militærfolk.