Hjælp til valg af varevogn: Sharan/Galaxy/~
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-06-04 22:57

Svende på dk.fritid.bil,

Jeg står og overvejer at købe ny brugt bil. Da jeg er flittig dykker
vil jeg have en med masser af plads i til alt udstyret, så derfor
falder valget på en varevogn på gule plader af MPV-typen.

Valget mener jeg har indsnævret til Sharan/Galaxy/Alhambra eller
Evasion/806. Jeg håber jeg kan nøjes med at slippe 100K eller derunder
(inkl. moms). Så årgangen bliver 98-01.

Jeg er især interesseret i versioner med a/c og gerne fartpilot.
Derudover ville det være rart hvis man kunne få et dobbelt
passagerersæde til en nogenlunde fornuftig pris.

Er nedenstående liste korrekt?:

| Sharan/Galaxy/Alhambra Evasion/806
----------+-----------------------------------------------------------
Plusser | Stort udvalg Skydedøre bagi -> lettere
| Std-versioner med fart- adgang
| pilot Bedre præstationer*
| Bedre værdiholdelse?
| Bedre dieseløkonomi*
----------+-----------------------------------------------------------
Minusser | Dyrere ved samme år/km Ser mere varevognsagtig ud
| en 806/Evasion?
----------+-----------------------------------------------------------

Spørgsmål:

Hvor solide/holdbare er VWs 1,9 TDi og PSAs 2,0 HDI motor? Hvad skal
man forvente af levetid, altså hvor mange kilometer kan sådanne
svende køre før de begynder at kræve meget vedligeholdelse? Kan jeg
tillade mig at købe en med 150K på klokken? 200K? 300K?

Prisen på reservedele? Hvad er billigst?

Hvor pålidelige er de? Har nu en 89 Toyota Carina II 2.0 som har
været meget pålidelig.

Har nogle kørt (i) begge? Sammenligning? De skal befinde sig godt ved
140 med 400 kg udstyr i.

Det skulle være billigere at købe en hvor momsen _er_ betalt i stedet
for en, hvortil der skal betales moms bagefter. Kommentarer?

______
* Ifølge specifikationer

--
<author> Peter Fjelsten </author>