/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Årsag til træghed i gearskifte ved varm mo~
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-04 15:30

På min Golf III fra 06-1996 med 225.000 på klokken har jeg gennem de seneste
par måneder undret mig over følgende:

Når motoren er kold kører gearskiftet præcist og helt uden slinger i valsen,
men når maskinen er ved at være grundigt gennemvarm bliver det mindre
præcist og kan ved meget varm motor være lidt bøvlet at betjene.

Koblinen er aldrig blevet rørt og olien i gearkassen er heller aldrig blevet
skiftet.

Selvom VW hævder at olien i gearkassen ikke behøver skiftes har jeg en teori
om at den efterhånden er ved at trænge til det.

Er der andre herinde som har et bud på løsning af ovenstående?

Er det sansynligt at koblingen ikke slipper helt når den er varm? Og hvis
dette skulle være tilfældet handler det så om at gøre rent og smøre
eller...?


Mvh
Claus



 
 
John Sahl (13-06-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 13-06-04 15:33

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> Selvom VW hævder at olien i gearkassen ikke behøver skiftes har jeg
> en teori om at den efterhånden er ved at trænge til det.
>
> Er der andre herinde som har et bud på løsning af ovenstående?

Skift olien i gearkassen, jeg tør næsten godt love dig at det hjælper.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-04 15:48

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:pzZyc.13098$Vf.656541@news000.worldonline.dk...
> Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> > Selvom VW hævder at olien i gearkassen ikke behøver skiftes har jeg
> > en teori om at den efterhånden er ved at trænge til det.
> >
> > Er der andre herinde som har et bud på løsning af ovenstående?
>
> Skift olien i gearkassen, jeg tør næsten godt love dig at det hjælper.

Det vil jeg prøve.

Jeg har været nede at kigge efter en olieprop a'la den i bundkaret - Kan det
passe at det er en halvstor unbraco-børge?

Mvh
Claus



John Sahl (13-06-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 13-06-04 15:55

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> Jeg har været nede at kigge efter en olieprop a'la den i bundkaret -
> Kan det passe at det er en halvstor unbraco-børge?

Ja, det lyder sandsynligt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



bme (13-06-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 13-06-04 16:48

>
> Selvom VW hævder at olien i gearkassen ikke behøver skiftes har jeg en
teori
> om at den efterhånden er ved at trænge til det.

hehe, den omgang har jeg lige lavet på en golf3, det var som at få en ny
gearkasse.
så jeg synes du skulle ofre de par 100-kronesedler det koster - du vil helt
sikkert kunne mærke væsentligt forskel. Samtidig så få lige den udvendige
gearskiftemekanisme tjekket, renset og smurt - der vil du sikkert også kunne
hente lidt.

/bo



Ukendt (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-04 16:54

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:40cc773d$0$23868$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Selvom VW hævder at olien i gearkassen ikke behøver skiftes har jeg en
> teori
> > om at den efterhånden er ved at trænge til det.
>
> hehe, den omgang har jeg lige lavet på en golf3, det var som at få en ny
> gearkasse.

Hvilken olie brugte du?

Hvordan ser skruen i aftapningehullet ud?

Hvor meget olie skal der i gearkassen? Er der ikke noget med at der i den
side af gearkassen som sidder umiddelbar bag venstre forhjul sidder to store
unbracoskruer/propper og at oliestanden skal nå op til bunden af det øverste
af disse huller?

> så jeg synes du skulle ofre de par 100-kronesedler det koster - du vil
helt
> sikkert kunne mærke væsentligt forskel. Samtidig så få lige den udvendige
> gearskiftemekanisme tjekket, renset og smurt - der vil du sikkert også
kunne
> hente lidt.

Det er klaret - Har endda skiftet et par bøsninger sidste sommer for at få
strammet det hele lidt op igen - Det kan også anbefales.

Mvh
Claus



bme (13-06-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 13-06-04 17:19

>
> Hvilken olie brugte du?

det kan jeg sgutte huske - min kammy havde den med. Det var et eller andet
castrol, så prøv at kigge på deres hjemmeside, de har en oversigt hvor du
kan se hvad det passer netop til din bil.

>
> Hvordan ser skruen i aftapningehullet ud?
>

så vidt jeg husker (det var i påsken) så var det en skrue der passede med en
umbraconøgle. Den sidder i bunden af gearkassen og er ret nem at
identificere.

> Hvor meget olie skal der i gearkassen?

hmm, kan heller ikke huske, kig i din instruktionsbog, der må det stå.

Er der ikke noget med at der i den
> side af gearkassen som sidder umiddelbar bag venstre forhjul sidder to
store
> unbracoskruer/propper og at oliestanden skal nå op til bunden af det
øverste
> af disse huller?

Der sidder et par huller, det er korrekt. Find en haynes på biblioteket, så
kan du se placeringen.
Iøvrigt skal olien også ind af disse huller hvilket kan være lidt af en
udfordring. Køb sådan en oliesuger til en 50'er ved harald nyborg eller
lign, den er glimrende til at påfylde olie med.

Noget helt andet er at et værksted nok ikke tager mere end maks 200,- i
arbejdsløn for sådan en operation - så det er spørgsmålet om det kan svare
sig at gøre selv, eller om man skulle spare svineriet.

> Det er klaret - Har endda skiftet et par bøsninger sidste sommer for at få
> strammet det hele lidt op igen - Det kan også anbefales.

enig, det er lækkert når det spiller.

/bo



Ukendt (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-04 17:46

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:40cc7e7e$0$23875$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Hvilken olie brugte du?
>
> det kan jeg sgutte huske - min kammy havde den med. Det var et eller andet
> castrol, så prøv at kigge på deres hjemmeside, de har en oversigt hvor du
> kan se hvad det passer netop til din bil.

Det kunne godt lyde som TAF-X 75W/90 - Den anbefales i hvert fald til VWs
gearkasser

Billede af dunken her:
http://dk.servicebooking.net/castrol/pricelist.asp?forh_id=3344&class=5#

Datablad her:
http://dk.servicebooking.net/pdfdocs/ds/1827_ds_dk.pdf

> > Hvor meget olie skal der i gearkassen?
>
> hmm, kan heller ikke huske, kig i din instruktionsbog, der må det stå.

Det gør det desværre ikke - Det er nu heller ikke for at måle korrekt af men
mest for ikke at købe mere end nødvendigt.

> Noget helt andet er at et værksted nok ikke tager mere end maks 200,- i
> arbejdsløn for sådan en operation - så det er spørgsmålet om det kan svare
> sig at gøre selv, eller om man skulle spare svineriet.

Du kan have ret, men jeg tænkte på at klare det samtidig med motorolieskift
om en uges tid.

Mvh
Claus



bme (13-06-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 13-06-04 17:50


>
> Det kunne godt lyde som TAF-X 75W/90 - Den anbefales i hvert fald til VWs
> gearkasser
>
> Billede af dunken her:
> http://dk.servicebooking.net/castrol/pricelist.asp?forh_id=3344&class=5#

jeps - lige nøjagtig.

> > > Hvor meget olie skal der i gearkassen?
> >
> > hmm, kan heller ikke huske, kig i din instruktionsbog, der må det stå.
>
> Det gør det desværre ikke - Det er nu heller ikke for at måle korrekt af
men
> mest for ikke at købe mere end nødvendigt.

ok, fat i en haynes - der står det helt sikkert.

>
> > Noget helt andet er at et værksted nok ikke tager mere end maks 200,- i
> > arbejdsløn for sådan en operation - så det er spørgsmålet om det kan
svare
> > sig at gøre selv, eller om man skulle spare svineriet.
>
> Du kan have ret, men jeg tænkte på at klare det samtidig med
motorolieskift
> om en uges tid.

tja, hvis man er igang med at svine, så kan man ligesågodt fortsætte. Husk
at bilen skal stå helt vandret, når du fylder gearolie på.

/bo



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste