Kommunikation med OMEX motorstyring
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-06-04 11:38

En af mine kammerater har købt sådan en "OMEX" motorstyringsboks fra
powerpage.dk - tror det er 760 modellen. Den er også monteret og det hele,
men han kan sgu ikke få softwaren til at snakke med den. Den kommer med en
parity error når han forsøger at forbinde til den, men vi har prøvet alle
paritetsindstillinger for com porten. BAUD raten står også korrekt. Har i
nogen idéer til hvad det kan være?

/Kasper Hansen

Fra : John Sahl

Dato : 13-06-04 11:54

Kasper Hansen [8270] wrote:
> [...]
> vi har prøvet alle paritetsindstillinger for com porten. BAUD raten
> står også korrekt. Har i nogen idéer til hvad det kan være?

I har prøvet med et andet kabel, eller i det mindste at tjekke
at kablet er i orden?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-06-04 15:24

> I har prøvet med et andet kabel, eller i det mindste at tjekke
> at kablet er i orden?

Nej - men jeg har heller ikke været med til det. Han ringede bare og spurgte
i går, da jeg er computer-nørden :) Men jo, det skal vi selvfølgelig nok
prøve.

Det bliver ellers en gusten bimmer - den kommer til at ligge på ca. 350 hk
ifølge ham (Han er mekaniker). - Jeg aner dog ikke præcist hvad han har
gjort ved den.

/Kasper Hansen

Fra : John Sahl

Dato : 13-06-04 15:48

Kasper Hansen [8270] wrote:
> Det bliver ellers en gusten bimmer - den kommer til at ligge på ca.
> 350 hk ifølge ham (Han er mekaniker). - Jeg aner dog ikke præcist
> hvad han har gjort ved den.

Trykladning formentligt

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-06-04 21:13

> Trykladning formentligt

Jep, så langt er jeg også - men der må da næsten være mere i det. Det er
oprindeligt en 323'er mener jeg - tvivler på at den er lovlig længere.

/Kasper Hansen

Fra : John Sahl

Dato : 13-06-04 21:54

Kasper Hansen [8270] wrote:
> Jep, så langt er jeg også - men der må da næsten være mere i det. Det
> er oprindeligt en 323'er mener jeg - tvivler på at den er lovlig
> længere.

Hvis der er eftermonteret trykladning er den pr. definition ulovlig.

Fra : Brian A.

Dato : 14-06-04 15:40

> Hvis der er eftermonteret trykladning er den pr. definition ulovlig.

Hvorfor nu det?

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-04 15:03

Brian A. wrote:

> Hvorfor nu det?

Fordi at sådan er den danske lovgivning nu en gang på det område.

Og nej jeg gider ikke diskutere den urelevante forureningstest som
ingen alligevel har råd/tid/lyst til at ofre på et tuningsprojekt.

Fra : Brian A.

Dato : 15-06-04 10:14

> Fordi at sådan er den danske lovgivning nu en gang på det område.
>
> Og nej jeg gider ikke diskutere den urelevante forureningstest som
> ingen alligevel har råd/tid/lyst til at ofre på et tuningsprojekt.

Jamen derfor er eftermonteret trykladning ikke pr. definition ulovligt. Jeg
kender til flere der har eftermonteret trykladning, hvor skidtet stadig er
lovligt - både ved syn og ved ToldSkat.

Fra : John Sahl

Dato : 15-06-04 09:52

Brian A. wrote:
> Jamen derfor er eftermonteret trykladning ikke pr. definition
> ulovligt. Jeg kender til flere der har eftermonteret trykladning,
> hvor skidtet stadig er lovligt - både ved syn og ved ToldSkat.

Godt du skriver i datid. For jeg ser gerne at du indser at
med de nye regler på området kan det ikke længere lade
sig gøre i praksis. I teorien jo, i praksis nej.

Jeg er dog lidt i tvivl mht biler fra før 1984, men er de
relevante i den her snak?

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-06-04 11:44

> Jeg er dog lidt i tvivl mht biler fra før 1984, men er de
> relevante i den her snak?

Bilen er faktisk fra 1984 så vidt jeg husker :) Men jeg tror så til gengæld
at han er fløjtende ligeglad om det er lovligt eller ej. Ikke at jeg
nødvendigvis er enig. Han er nok også nærmere en "bekendt" end en ven :)

/Kasper Hansen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 15-06-04 22:50

> [...]
Jeg
> kender til flere der har eftermonteret trykladning, hvor skidtet stadig er

HVIS bilen er fra efter 84, anses AL form for trykladning for en
overskridelse af 20% reglen, uanset dokumentation der siger andet. Der skal
dokumenteres for bilens egenthed til effektforøgelsen, og det skal
dokumenteres at bilen overholder de samme emissionskrav der var ved bilens
1.indregistreringsdato, plus bilen skal på forlangende kunne fremvise
støjmåling. Både støjmåling og emissionstest skal være udført akkrediteret,
dvs støjmålingen skal komme fra "dansk lyd og akustik"(mener jeg det
hedder), og emissionstesten fra TUV eller et svensk firma jeg nu har glemt
navnet på. Der er i ovennævnte papirer for minimum 80.000dkr plus moms som
det ser ud idag.

Kravene BEHØVER ikke falde, MEN bilen er ULOVLIG hvis trykladningen ikke er
detaljeret beskrevet i bilens papirer, og derforeligger en godkendelse af
ombygningen.

Principielt kan hvilken som helst konstruktiv ændring af udstyr væsentligt
for emission eller støj udløse en eller begge krav om dokumentation,
hvilket, hvis det bliver udnyttet til lovens eksakte bogstav ulovliggør
_alt_ uoriginalt eller dokumenteret godkendt der er monteret ifb med bilens
motor. Fra luftindsug, til udstødning.

Derfor: Hvis SB vil kassere din bil, så stryger du ned på noget så simpelt
som et KN filter, hvis bilens 1reg dato ikke friholder dig for dokumentation
om emission.

Visse biler kan på denne måde blive enddog meget interessante til
"videreudvikling"

Henrik