fartpilot til diesel golf
Fra : Kristian Budde

Dato : 09-06-04 19:30

Hej

Er der nogen som har erfaring med en fartpilot til en diesel golf (golf 2
fra 90)?

Jeg mener at det er lidt specielt når det er en diesel men er langt fra
sikker.

Eventuelt nogen som har prøve at montere sådan en, fået den monteret på
værksted
eller som har en ide om hvor den kan købes henne.

Mvh
Kristian

Fra : phk

Dato : 09-06-04 20:25

"Kristian Budde" <kbudde@{nospam}control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring med en fartpilot til en diesel golf (golf 2
> fra 90)?

Jeg havde en i min. Det var en VDO.

Der monteres en servomotor i motorrummet til at trække et ekstra kabel, som
anbringes på dieselpumpen. En kontrolboks anbringes i kabinen af hensyn til
fugt m.m.

Jeg fik den monteret i 87 på en 86 Golf GTD, så prisen er ikke relevant -
men svjh var det i omegnen af 4.000 kr.

Boksen med trykknapperne blev anbragt til højre for tændingsnøglen, limet
fast på instrumentpanelet.
--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 10-06-04 03:25

> Boksen med trykknapperne blev anbragt til højre for tændingsnøglen, limet
> fast på instrumentpanelet.

Glemte lige at pulsgiveren var monteret på speedometerkablet.
Speedometerkablet blev savet over og pulsgiveren monteret på denne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-06-04 00:32

Kristian Budde wrote:
> Jeg mener at det er lidt specielt når det er en diesel men er langt
> fra sikker.

Ja, den skal være elektronisk, hvis du har turbo. Endvidere skal du nok have
en Pulsdetector til at give dig et brugbart omdrejningssignal.

> Eventuelt nogen som har prøve at montere sådan en, fået den monteret
> på værksted

Begge dele..

> eller som har en ide om hvor den kan købes henne.

http://www.cf-offroad.dk/komfort.htm
4. øverste og 4 nederst...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-06-04 07:52

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> Kristian Budde wrote:

[Fartpilot]

> http://www.cf-offroad.dk/komfort.htm
> 4. øverste

Kan man ikke få en hvor det bare er en knap der trykke på som f.eks "Hold
denne fart"
Kunne godt undvære en ekstra arm på instrument bordet..

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Kristian Budde

Dato : 10-06-04 17:30

> [...]
have
> en Pulsdetector til at give dig et brugbart omdrejningssignal.

Min bil er uden turbo (så bliver det ikke meget langsommere:) så kan måske
undvære en pulsdetektor?
Kan man ikke bruge den vakuum fartpilot som står til 2195 kr nr 5 fra oven?
Der er jo lidt at spare men det er jo ikke sikkert at det er værd at spare
her.

Kristian

Fra : phk

Dato : 10-06-04 18:06

> [...]
oven?
> Der er jo lidt at spare men det er jo ikke sikkert at det er værd at spare

Det er ikke værd at spare i dette tilfælde - det kræver en benzinmotor ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels

Dato : 10-06-04 19:56

phk wrote:
> "Kristian Budde" <kbudde@{nospam}control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> oven?

> Det er ikke værd at spare i dette tilfælde - det kræver en benzinmotor ;)

På de fleste diesler er der en vacum pumpe til bremseforstærkeren, så
det med at det kræver en benzinmotor er ikke korrekt.

Mvh. Niels

Fra : phk

Dato : 10-06-04 20:26

"Niels" <niels.supermand.jensen@bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> På de fleste diesler er der en vacum pumpe til bremseforstærkeren, så
> det med at det kræver en benzinmotor er ikke korrekt.

Nja ... og kan vacuumet i bremseforstærkeren hjælpe en servomotor med at
regulere hastigheden, så den bliver konstant?

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels

Dato : 10-06-04 20:44

phk wrote:

> "Niels" <niels.supermand.jensen@bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nja ... og kan vacuumet i bremseforstærkeren hjælpe en servomotor med at
> regulere hastigheden, så den bliver konstant?

Jeps, vacummet bliver bare brugt til at rykke kabelet frem og tilbage, i
stedet for at bruge en elmotor.

Hvis ikke den kan holde farten konstant, er det ikke på grund af at,
vacummet er dårligere i en benzin i forhold til en diesel. Forstået
sådan, at hvis ikke vacumregulatoren er god på en en diesel, så er den
akkurat lige så ringe på en benzin.

Jeg kunne endda fristes til at mene at den fungerer bedre på en diesel
end på en benzin, da en benzinbil laver mindst vacum ved høj hastighed,
hvor det ved en diesel vil være øget.

Mvh. Niels