Mine tændrør...!
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 12:51

Hej gutter!

Nu har jeg fået lavet service på min Escort '96 (1.6i Zetec motor), og der blev
deriblandt skiftet tændrør, idet de har kørt knap 60.000km. Samtidigt blev
skiftet et relativt rent luftfilter...

Se lige på følgende billeder:

http://www.student.dtu.dk/~s960674/sparkplug1.jpg
http://www.student.dtu.dk/~s960674/sparkplug2.jpg

1. Er disse kulaflejringer et tegn på for fed blanding?
2. Er den gul/sorte kant under Bosch-logoet et problem?

3. I så fald ovenstående er et problem, hvor ville du så få problemet udbedret?
Det bliver IKKE gjort på et Scaniadam-værksted i storkøbenhavn...

PS: Tændrørene er fra A.Østergaard men denne gang har jeg købt hos Scaniadam.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-06-04 13:06

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>1. Er disse kulaflejringer et tegn på for fed blanding?

det kunne ligne, men hvis de rør har gået 60.000 er det ikke et
problem

>2. Er den gul/sorte kant under Bosch-logoet et problem?

Ikke mere ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 14:12

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> det kunne ligne, men hvis de rør har gået 60.000 er det ikke et
> problem

De har siddet i siden 2001 og har kørt 54kkm (har netop checket).

> Ikke mere ;)

Ok :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : alexbo

Dato : 06-06-04 13:09

"Kim Voss Schrader" skrev

> 1. Er disse kulaflejringer et tegn på for fed blanding?
Nej, blyfri bensin giver sorte rør og udstødninger,
det var blyet der gav de pæne tændrør og de lysegrå udstødningsrør.

> 2. Er den gul/sorte kant under Bosch-logoet et problem?
Nej, det skyldes de lange tændrørshætter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 13:28

> [...]
> http://www.student.dtu.dk/~s960674/sparkplug2.jpg
>
> 1. Er disse kulaflejringer et tegn på for fed blanding?

Hmm da det er en 'i' model så er der vel næppe noget der hedder for fed
blanding, motorstyringen finder selv ud af at blande den rette mængde.
Så mon ikke det mere er koksaflejringer fordi den bruger lidt olie. Eller at
du kører for meget bykørsel uden at få motoren blæst ud en gang imellem.
Ville prøve med en god fuldsyntetisk 40' olie og så en gang imellem på (den
tyske) motorvej og blæse det godt igennem så kokset springer af.

> 2. Er den gul/sorte kant under Bosch-logoet et problem?

Nej

> 3. I så fald ovenstående er et problem, hvor ville du så få problemet
udbedret?
> Det bliver IKKE gjort på et Scaniadam-værksted i storkøbenhavn...

Motoren er vist godt slidt siden den kan ætse midterelektroden så meget.
Mine tændrør kan man ikke se noget slidtage på ej heller efter 60.000 Km.

> PS: Tændrørene er fra A.Østergaard men denne gang har jeg købt hos
Scaniadam.

Er det ikke ligemeget hvor de er fra, det vigtigste er at det er rør som
opfylder specifikationerne. (HUSK DE SKAL VÆRE MED PLATINELEKTRODE)

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 14:17

Hej!

Tom wrote:

> Hmm da det er en 'i' model så er der vel næppe noget der hedder for fed
> blanding, motorstyringen finder selv ud af at blande den rette mængde.

Men der kunne jo være en fejl. Vil motoren ikke sode hvis f.eks. lambdasonden
var defekt?

> Så mon ikke det mere er koksaflejringer fordi den bruger lidt olie. Eller at
> du kører for meget bykørsel uden at få motoren blæst ud en gang imellem.

Hmm, jeg kører ca. 20kkm om året, men der er en del korte ture. Kan godt være
den ikke bliver blæst ordentligt igennem, men jeg kører da på motorvej af og
til...

> Ville prøve med en god fuldsyntetisk 40' olie og så en gang imellem på (den
> tyske) motorvej og blæse det godt igennem så kokset springer af.

Den får 5W40 fuldsyntetisk + filter pr. 10kkm.

> Motoren er vist godt slidt siden den kan ætse midterelektroden så meget.

Eh, mangler der da noget af elektroden?

Motoren er så vidt jeg kan fornemme ikke specielt slidt. Den har godt nok kørt
218.000km, men den bruger næsten ingen olie og intet vand :)

Det er både de nye og de gamle.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 14:25

Hej!

Tom wrote:

> Motoren er vist godt slidt siden den kan ætse midterelektroden så meget.

Her er lige et billede til:

http://www.student.dtu.dk/~s960674/sparkplug3.jpg

Hvad mener du der mangler?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som undrer sig en anelse :))

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-06-04 15:14

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Her er lige et billede til:
>
> http://www.student.dtu.dk/~s960674/sparkplug3.jpg
>
> Hvad mener du der mangler?

Jeg tror at Tom mener der mangler noget af midterelektroden. Men der findes
tændrør der har sådan en spids midterelektrode. Bl.a. til f.eks. min Alfa.

Jeg synes faktisk dine tændrør ser rigtig pæne ud. Den fejler ikke noget i
motoren.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 17:21

> Jeg tror at Tom mener der mangler noget af midterelektroden. Men der
findes
> tændrør der har sådan en spids midterelektrode. Bl.a. til f.eks. min Alfa.

Ja det var de andre billeder som ikke var i fokus der snød mig lidt

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-06-04 14:33

Tom wrote:

> Motoren er vist godt slidt siden den kan ætse midterelektroden så
> meget. Mine tændrør kan man ikke se noget slidtage på ej heller efter
> 60.000 Km.

Tror faktisk at der mere er behov for udkiftning af kondensator, har set
sådanne elektroder før allerede ced 15k km.. p.g.a. af kondensatoren i
strømfordeleren. Kender dog ikke den motor du har i.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Torben E

Dato : 06-06-04 15:22

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Tror faktisk at der mere er behov for udkiftning af kondensator, har set
> sådanne elektroder før allerede ced 15k km.. p.g.a. af kondensatoren i
> strømfordeleren. Kender dog ikke den motor du har i.

Jeg mener de rør er med spids midterelektrode fra ny.

Torben E

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 15:45

Hej!

Torben E wrote:

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Jeg mener de rør er med spids midterelektrode fra ny.

Ja, de havde (også) spids midterelektrode da de var nye. Mon det er det Tom tror
er en fejl?

--
Mvh, Kim Voss Schrader