Race report fra SO på Falkenberg
Fra : Flemming Petersen

Dato : 14-06-04 15:12

Dag 1 træning og fejl40:
Vi startede med træning fredag og af en eller anden grund var rookie 600
og rookie 1000 blevet slået sammen i første trænings pas. Det betød at der
var omkring 50-60 der ville ud samtidig på den "lille" bane (1.8 km). De
kunne dog godt se problemet, så der blev kun lukket 30-35 ud på banen af
gangen, også blev banen tømt hver 20. minut. "Nogen" var så lidt grove og
kom til at køre næsten hele tiden ;)

Det var dog svært at få fart på i træningen med så mange køre med så stor
hastighedsforskel (ja jeg er klar til tudecupen). Efter sidste løb i polen
var det
besluttet at der skulle køres igennem og ikke noget med at lalle rundt, så
når der
skulle bremse så skulle der bremses igennem osv. Det gik også fint, lidt
spændende
nogle gang men pyt. På et tidspunkt kommer jeg ned af langsiden og bremser
10
meter for tidligt (forklaring kommer), men alt hvad jeg kan. Bagenden hopper
og
danser når den ellers rør asfalten, jeg slipper bremsen cirka 10 meter før
svinget for
der passer farte cirka og gør mig klar til at sende den ind i hjørnet og
give gas. Her
begynder min verden så at falde fra hinanden. En anden kører kommer blæsende
indenom, "shit, er jeg så langsom?!?". Da han kører forbi apex med hylende
dæk
og ligner en der godt vil i sandkasse kunne jeg godt se at der lige var i
overkanten.

Jeg får sendt mig ind hjørnet som nu er blevet ledigt igen, mens jeg ser ham
tage
turen gennem hele sandkassen og ende i den oppustelige mur. Da jeg kommer
hen
til næste sving er min hjernekasse stadigvæk totalt rystet, så selvom jeg
ikke har fart
på får jeg ikke drejet og forlader banen i den første 1/4 del af svinget. En
hastighed
som på banen virker ½langsom, virker temmelig ekstrem på græs nedad bakke
med
en dækmur for enden!

Forbremsen syntes jeg ikke jeg tør rive mere i, så kommer jeg i tanke om at
jeg
har hørt at bagbremsen er rigtig god til offroad, så den blir sendt i
kælderen. Det
går også fint et sekund eller 2, også kommer jeg tættere på græsset. Nu vil
jeg gerne
benytte lejligheden til at efterlyse glideture i stedet for rulleture.
Rulleture gør ondt,
og denne her var ikke anderledes. Jeg fik ondt i nakken igen som næsten var
kommet
sig over en anden uheldig offroad oplevelse i Spanien, og temmelig ømme
ribben.

Senere finder jeg så ud af at jeg ham der havde "udbremset" mig have mistet
sit
bremsegreb på langsiden, så der var en grund til at han kom så hurtig forbi
mig
og ud i sandkassen. (Han slap med lidt knubs, cykel så lidt mere medtaget
ud)

Så blevet vores 1 times træningspas flaget af, resultat: et par 47 tider,
ømme ribben,
øm nakke/ryg, en skæv clipon, et skævt bagstel, et skævt kåbe stativ, en fin
bule i
tanken (kunne måske have noget med mine ømme ribben at gøre), og et kåbe
glas i lidt
for mange dele samt en endnu mindre køn kåbe med lidt græs på.

2 timere senere er cyklen klar til det sidste træningspas, med lidt mindre
skævt kåbe
stativ, ny clipon, nyt kåbeglas (af pap og gaffa), et skævt bag stel og uden
græs. Dette
pas var kun på 25 minutter og kun med rookie 1000 kørere. Jeg får kørt hele
passet og
får kørt et par 48 tider, på trods af at både cyklen og jeg føltes lidt
anderledes. Cykel
kørte ok, jeg sad bare lidt skævt på den, men i det mindste var den skæv til
højre og
banen har kun et venstre sving, så man kan vel sige at den var blevet
optimeret til banen.

Dag 2, tidstagning og regnvejr:
Vores første tidstagning blev den mindst våde, men mest kattegrus fyldte.
Der var en
der havde tabt sin cykel for enden af langsiden 15-20 meter før svinget og
svinet ret
meget med olie. Massere af kattegrus og våd bane, ømme ribben og ½ skæv
cykel
er ikke en super god blanding. Efter 15 min. blir vi rød flaget, på det
tidspunkt er jeg
nummer 19 med en 54 tid og banen er ved at være tør. Vi blir sendt ud igen
og får
5 min. mere. Her ser man så hvem der har styr på tingene og hvem der ikke
har.
50% af feltet har nu sliks på.... gæt hvad jeg har på. Efter jeg får kørt
en 52 tid kører
jeg i pit, for at ikke at dræbe regnvejrsdækkene for meget. 2 sekunder
hurtigere blev
til en 22. plads.

2. tidstagning var totalt våd, så der blev jeg i pit og kiggede på de andre.

Dag 3, varmup og løb:
Varmupen gik fint og jeg fik kørt et par 46 tider. Det så ud til at holde
tørt, men
efter de sidste 2 dage tør man dårlig spå om det. 2 timere senere ved
starten til løbet,
ser det endnu pænere ud, så alle har sliks på og er klar til leg. Prøve
starten går kun lidt
skidt, fedter lidt formeget i koblingen i 1. og laver en powerwheelie i 2.,
da jeg ikke kan
ligge helt ned på tanken (det svært at se gennem gaffa/pap kåbeglasset).

Da starten på løbet går, kommer jeg endnu bedre fra start og efter først
sving har jeg
spist omkring 10 kørere. I næsten sving blir jeg så sat lidt på plads, da en
gut kører
udenom og skubber til mig 3. gange i et sving, så det ender med at jeg lader
ham
komme forbi. Jeg får da fanget ham igen og får kørt fra ham.

Cirka midt i løbet på vej hen til det eneste venstre sving, ser jeg en kæmpe
støvsky
i udgangen af svinget, hvor der er flyvende kåbedele og en gang imellem kan
med se
en mand og en motorcykel. Det så ret grimt ud så jeg regende med rødt flag,
men nej
vi fik hvidt og lidt gult (ambulance på banen). En ambulance er ikke videre
hurtigt og
den gør sving meget blinde og underholdende når man kører udenom den. Efter
4-5
minutter har de samlet manden op og er på vejen igen. Jeg vil igen pointere
at en
ambulance ikke er videre hurtig og kan gøre sving ret blinde.

Lidt senere i løbet var der en der havde stået af for enden af langsiden så
der var gult
flag. Den gule flag startede allerede ved starten af nedbremsningen. På det
her
tidspunkt havde jeg næsten fanget ham der ligger foran, så jeg holder på alt
hvad jeg kan
for at nå helt op til ham... og det er jo også først for enden af langsiden
at der er
problemer. Snydt igen. 20-30 meter foran os kører en langsommere køre som vi
skal
give en omgang (mere) i nakken og han bremsede godt nok tidligt og meget.
Ham jeg
jagter, udbremser ham udenom under maks nedbremsning (se definition
ovenfor). Jeg
udbremser ham indenom, mere eller mindre på forhjulet og er så stresset så
min
hjernekasse kommer ud af sync igen. Lige efter svinget kommer den langsomme
køre
forbi igen, dels fordi jeg holder lidt igen (for gøre opmærksom på at det
ikke var med
vilje at jeg overhalede ham under gult flag) og fordi jeg er endt i 6. gear
og ikke rigtig
kan finde ud af at komme ud af det igen.

Det tar mig næsten en hel runde før hjernekassen kommer i sync igen og
finder ud af
hvilken vej gear pedalen skal for at komme ned i nogle lavere gear. Jeg får
dog fanget
og overhalet ham jeg jagtede og ender som nr 9. med 44.9 som hurtigste tid.

Så alt i alt ikke en helt ringe weekend, men en fejl40 mindre kunne have
gjort underværker.

Mvh
Flemming J P
GSXR750 99 (lidt skæv)
Honda CBR900RR 92-95 (lidt mindre skræv)

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 15-06-04 00:02

"Flemming Petersen" <dont@mail.me> wrote in message

> [SNIP Flemmings racereport]
> Så alt i alt ikke en helt ringe weekend, men en fejl40 mindre kunne have
> gjort underværker.

Det understreger den mentale side af race.

Hvad synes du ellers om Falkenberg?
Jeg har ikke været der.
Layoutet ser lidt kedeligt ud på papiret, i forhold til f.eks. Knutstorp,
men hvad synes du?

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Flemming Petersen

Dato : 15-06-04 09:02

[SNIP]
> Hvad synes du ellers om Falkenberg?
> Jeg har ikke været der.
> Layoutet ser lidt kedeligt ud på papiret, i forhold til f.eks. Knutstorp,
> men hvad synes du?
[/SNIP]

Den føles ikke som en hel bane da den er så kort og der kun er hurtige
sving og gennemsnits farten er ca. 145 kmt. En lille detalje er at alle
sving på nær 2 er blinde.

Det er lidt spændende at sende cyklen ind i et sving med ca. 200 (det
hurtige højreknæg) og ikke være 100% sikker på hvor man skal hen.

Tilgengæld blir man ikke træt af at kæmpe med cyklen og så er det jo ikke
så tit at man får lov til at køre "højhastighedssving" på vores bredegrader.

Så alt i alt syntes jeg at det er en meget sjov bane, men langt fra lige så
teknisk
som Knutstorp, men mere en "store nosser" banen.

Mvh
Flemming J P
GSXR750 99 (stadigvæk lige skæv)
CBR900RR 92-95

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-06-04 08:06

"Flemming Petersen" <dont@mail.me> writes:

> Dag 1 træning og fejl40
[..]

Feed beretning

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Steffen Larsen

Dato : 15-06-04 12:18

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.invalid> wrote in message

> [..]
>
> Feed beretning

Ja en for lækker beretning!.. Dejligt at høre når folk kan fortælle så
medlevende!

Jeg kunne også bare for vildt tænke mig at komme i gang med noget RR, da jeg
allerede nu her har prøvet hvordan det er på Trackdays et par gange: vildt
sjovt! Men lige en ting generer mig: Hvordan kommer man i gang med RR når
man bor i københavn?.
Såvidt jeg husker så skal man kontakte sin "lokale" RR klub og erhverve sig
licensen derigennem. Men hvordan gør man det hvis man bor i hovedstaden?
Såvidt jeg ved er der jo ingen RR klub her. Så skal jeg virkelig til Jylland
og begynde i en klub der og pendle frem og tilbage eller andre og lidt
nemmere muligheder?

Jeg er bare vildt nysgerrig og ivrig for at komme igang.. (hvis det altså er
muligt!)

/Steffen

Fra : Søren Johansen

Dato : 15-06-04 13:00

"Steffen Larsen" skrev i en meddelelse:
> [...]
Jylland
> og begynde i en klub der og pendle frem og tilbage eller andre og lidt

Du kunne jo melde dig ind i Road Racing Klub Viking (RRKV):
www.roadrace.dk

Den er da i hvertfald ikke i Jylland.

Mvh
Søren