Uheldigvis faldt Martin over tastaturet og skrev derved følgende:
> Jeg har lige været ude og kigge på en båd med en 50 hk Yamaha PRO
fra
> '96. Motoren havde meget svært ved at tørne rundt, selv om der var
> fuld power på batteriet. Kablerne til batteriet blev derfor ret
> varme. Når vi pillede tændrørene ud gik det noget lettere, men
stadig
> ret trægt i det. Motoren har ikke være vinterimprægneret i
cylindrene
> eller noget andet.
>
> Men generelt så motoren meget velholdt ud - har vel max. 100 timer
på
> vandet.
Fik I motoren i gang?
Hvis den slet ikke har været tørnet overhovedet i så lang tid, så kan
det f.eks. være kondens i cylindrene, som har fået den til at "ruste"
lidt i cylindervæggene. Der kan også være lidt småbelægninger i
stempelringene. Lejerne er måske også blevet lidt stramme i det.
På en motor, der står stille i lang tid, er det ret vigtigt, at man
får tørnet den et par gange og helst hver tredie måned, mindst, især i
løbet af vinterperioden. Hvis der først opstår kondens og
cylindervæggen bliver rød, så bliver det hurtigt værre og værre og der
skal faktisk ikke så meget til, at et motor kan finde på at sætte sig
eller bliver temmelig stram.
Prøv at give den lidt WD 40 i cylinderne, lad det sidde nogle
minutter, og prøv så at tørne den uden tændrør. Det skulle gerne
hjælpe den igang. Sæt tændrør i, når I kan fornemme, at den er tørner
nogenlunde normalt.
Kør den varm og hold øje med den, navnlig kølevand og smørring. Hvis
den starter trægt igen næste dag, så er der noget galt et sted.
Hvis den bare har vintersat sig en lille smule, og hvis det er væk
næste gang, I starter den op, så er der ikke noget at være bange for.
Det er ikke unormalt og er sædvanligvis ikke skadeligt.
Men har den haft køle/smøre besvær i den sidste sæson og dermed har
revet i cylindervæggene, så er det nok problematisk. Men det afhænger
jo af så meget..
Jeg har i tidens løb kørt indtil flere motorer varme, hvor de bare har
sat sig, og det behøver ikke nødvendigvis at gå galt hver gang.
I 1989 var jeg så torskedum at startede en splinterny Pel-Job, jeg
netop havde indkøbt. Jeg glemte bare at komme olie på motoren, så den
satte sig med et gevaldigt pust. Men den kører perfekt den dag i dag
Claus