Hvad kan være galt med motoren? - tørner m~
Fra : Martin

Dato : 13-06-04 19:51

Jeg har lige været ude og kigge på en båd med en 50 hk Yamaha PRO fra '96.
Motoren havde meget svært ved at tørne rundt, selv om der var fuld power på
batteriet. Kablerne til batteriet blev derfor ret varme. Når vi pillede
tændrørene ud gik det noget lettere, men stadig ret trægt i det. Motoren har
ikke være vinterimprægneret i cylindrene eller noget andet.

Men generelt så motoren meget velholdt ud - har vel max. 100 timer på
vandet.

Mine bange anelser går på at Autolube-systemet ikke har virket optimalt og
den derfor har taget skade i cylindrene.

Den skulle efter sigende ikke have sejlet det sidste års tid, men jeg kan
ikke forestille mig at det kan have betydning.

Hvad siger I?

Og er det noget man tør investere i, - selvfølgelig alt afhængig af
prisen. - ja, hvad skal det koste for motoren alene i den stand?

/Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-06-04 00:59

Uheldigvis faldt Martin over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
cylindrene
> eller noget andet.
>
> Men generelt så motoren meget velholdt ud - har vel max. 100 timer

Fik I motoren i gang?

Hvis den slet ikke har været tørnet overhovedet i så lang tid, så kan
det f.eks. være kondens i cylindrene, som har fået den til at "ruste"
lidt i cylindervæggene. Der kan også være lidt småbelægninger i
stempelringene. Lejerne er måske også blevet lidt stramme i det.

På en motor, der står stille i lang tid, er det ret vigtigt, at man
får tørnet den et par gange og helst hver tredie måned, mindst, især i
løbet af vinterperioden. Hvis der først opstår kondens og
cylindervæggen bliver rød, så bliver det hurtigt værre og værre og der
skal faktisk ikke så meget til, at et motor kan finde på at sætte sig
eller bliver temmelig stram.

Prøv at give den lidt WD 40 i cylinderne, lad det sidde nogle
minutter, og prøv så at tørne den uden tændrør. Det skulle gerne
hjælpe den igang. Sæt tændrør i, når I kan fornemme, at den er tørner
nogenlunde normalt.

Kør den varm og hold øje med den, navnlig kølevand og smørring. Hvis
den starter trægt igen næste dag, så er der noget galt et sted.

Hvis den bare har vintersat sig en lille smule, og hvis det er væk
næste gang, I starter den op, så er der ikke noget at være bange for.
Det er ikke unormalt og er sædvanligvis ikke skadeligt.

Men har den haft køle/smøre besvær i den sidste sæson og dermed har
revet i cylindervæggene, så er det nok problematisk. Men det afhænger
jo af så meget..

Jeg har i tidens løb kørt indtil flere motorer varme, hvor de bare har
sat sig, og det behøver ikke nødvendigvis at gå galt hver gang.

I 1989 var jeg så torskedum at startede en splinterny Pel-Job, jeg
netop havde indkøbt. Jeg glemte bare at komme olie på motoren, så den
satte sig med et gevaldigt pust. Men den kører perfekt den dag i dag

Claus

Fra : Martin

Dato : 14-06-04 14:12

> Fik I motoren i gang?

Nej overhovedet ikke, desværre var der dækskærm over svinghjulet så jeg
kunne heller ikke dreje det med tændrørene ude, og teste om det evt. var
starteren so var ved at stå af, og dermed ikke kunne trække systemet.

Tændrørene var meget mørke/sorte og let fedtede, som jo kunne være symptomer
på at noget var galt. De og toppene på stemplerne så meget tilsodede ud,
måske for fed olieblanding pga. defekt Autolube, men det skulle stemplerne
jo ikke gå strammere af.

Men kan det tænkes at det bare er starteren som er ved at stå af?

> Jeg har i tidens løb kørt indtil flere motorer varme, hvor de bare har
> sat sig, og det behøver ikke nødvendigvis at gå galt hver gang.

Jeg har iøvrigt selv prøvet med et par motorer at de sætter sig, men begge
har kunnet starte efter en halv times tid afkøling. Og der var aldrig andre
problemer med dem igen efter impellerne blev skiftet.

/Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-06-04 15:42

Uheldigvis faldt Martin over tastaturet og skrev derved følgende:

> Men kan det tænkes at det bare er starteren som er ved at stå af?

Ja, det har jeg oplevet på een af min egne motorer før. Det kan også
være en stelforbindelse, der ikke er effektiv nok. Og batteriet,
naturligvis. Er du helet sikker på, at batteriet er i en ordentlig
stand.

Kan I få båden op af vandet? På den måde kan du tage tændrørene ud og
så evt tørne propellen., så kan du mærke, om den går trægt. Bare giv
den godt med masser af WD40 Det skader ikke. Alternativt kan du bruge
benzin blandet 1:3 med koldpresset, rå linolie, det trækker godt ind
allevegne.

(brug *ALDRIG* kogt linolie, det er fernis!!) !

Claus

Fra : Martin

Dato : 15-06-04 17:43

Jeg har fået lidt yderligere info omkring sælger, og han er vist lidt gusten
i kanten, så jeg tror jeg holder nallerne væk.
Tak for kommentarerne Claus.

/Martin

Fra : Helene og Lars

Dato : 15-06-04 18:06

Hvordan er den hvis man rykker i snoren?

Du skal ikke give alverden for motoren, hvis den ikke kan starte.

Hvis du hælder olie i tændrørshullerne, kan det være at den begynder at gå
lettere, men du ved stadig ikke om der er rust i lejerne....

MVH Lars