CBR gik i stå på motorvej
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 13-06-04 12:35

Hej folkens

Lige her før maskinen skal til service i næste uge (har ventet ~ 1 måned på
en knastkædestrammer fra Honda - afsindigt ringe det kan tage så langt tid)
kørte jeg i går en tur fra KBH til Majbølle på Lolland med tøsen bag på (+
proppet tanktaske + telt). Efter ca 70km på motorvejen (med, æææhh, 'rask'
kørsel) sætter motoren ud og vil ikke starte igen i mens jeg triller, så vi
triller ind i nødsporet og prøver at starte den igen. Den nægter flere
forsøg uden choker, men med choker starter den. Dog kører den med ~4000
omdrejninger i stedet for 2000, som den plejer med choker. Vi kører igen...
Efter et stykke tid hakker motoren i det igen og går i stå - samme procedure
gentages - ud og køre igen - gå i stå igen - vi lader maskinen stå i 5
minutter og prøver igen, denne gang lykkedes det at køre den resterende vej
uden at gå i stå - jeg kører meget stille og roligt med ca 100km/t, da jeg
mener at kunne føle at den lider mest når den skal trække hårdt (accelerere
eller tage en bakke).
Jeg havde sat en pda til mc batteriet og tog den af efter den først gik i
stå, for at se om det var den der gjorde det - prøvede også at køre uden lys
et stykke. Selvom den ikke gik i stå senere var følelsen at den reagerede
sløvt på gassen. Første gang den gik i stå var i øvrigt under dagens eneste
lille byge.
På hjemturen i dag skete præcis det samme, nåede dog alle 130km hjem (det
sidste stykke med 80-90km/t i røven på en trailer - sjette gear, ~ 4k
omdrejninger), men nogen rar tur var det ikke.

Er der nogen der har nogen ide om hvad det kan være? Forkert luftblanding?
Tændrørsfejl? Bliver det fixet under stor service (fortæller selvfølgelig
samme historie til mekanikeren)?

Jeg har dælme ikke lyst til at opleve samme cirkus i syd EU her om 16 dage,
så hjælp din broder newbie i nød med kloge forslag

PS. Mens vi holdt i nødsporet kørte adskillige mc'er forbi og kiggede meget,
men stoppede ikke - næsten gang tænder jeg dælme et bål

Fra : Elbarto

Dato : 13-06-04 13:15

> [...]
meget,
> men stoppede ikke - næsten gang tænder jeg dælme et bål

Syntes da ellers MCer normalt er gode til at stoppe hvis en anden 2 hjuler
er i problemer har sågar selv oplevet det når det har været scooter og
knallert der har været problemer med.
SKAM jer der er kørt forbi

Elbarto Simpsoniac

Fra : Armand

Dato : 13-06-04 18:02

Mikkel Hansen <mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> skrev i en

> [...]
vej
> uden at gå i stå -
> På hjemturen i dag skete præcis det samme, nåede dog alle 130km hjem

Tilstoppet luftudligning til tanken (indbygget i dækslet, eller siddende som
et rør (med slange på) der stikker bagud/nedefter på tanken?)?
Blokeringen kan godt hænge sammen med regn og en tanktaske henover dækslet,
eller klemning af gummislangen ved given montering af tanktasken :-/
Bedste måde at detektere tilstanden, er ved at åbne tankdækslet hurtigt
efter driftsstop og høre efter om der kommer et *svup* p.g.a.
trykudligning!!'

--
Armand.

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 13-06-04 19:31

Armand wrote:
> Mikkel Hansen <mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> skrev i en

[snip - min klagesang]

> [...]
> Bedste måde at detektere tilstanden, er ved at åbne tankdækslet
> hurtigt efter driftsstop og høre efter om der kommer et *svup* p.g.a.

Armand - du er gud! Det var præcis sådan en lyd jeg hørte, da jeg fyldte
benz på i dag, før vi kørte hjem - *svup*! Hrm... jeg har haft tanken
afmonteret, da jeg sidst besøgte Kantana MC og så at der da var en (hvad jeg
troede var) overløbsslange fra tanken der endte i ingenting.
Hvis det ikke er mere end det, kan den kære mekaniker helt sikkert udbedre
det ved service i næste uge, hvilket jo er rart. Et andet forslag jeg har
fået er at luftfiltret måske skulle renses, men det ville jo heller ikke
noget slemt!

Men lyder til du ramte præcist plet med din teori - at det var omtalte
slange under tanken der er bøjet eller tilstoppet. Er ret sikker på at den
slange opfylder omtalte funktion - det ville være fjollet hvis jeg ikke
kunne ha' tanktaske på, bare fordi den dækkede dækslet

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-04 21:23

Mikkel Hansen skrev i meddelelsen
<40cc9e10$0$494$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>[snip - min klagesang]

>Armand - du er gud! Det var præcis sådan en lyd jeg hørte, da jeg
fyldte
>benz på i dag, før vi kørte hjem - *svup*!

Og sådan er det med nyere Honda'er, udluftningsslangen behøver ikke engang
at være "stoppet" med andet end benzin fra en overfyldt tank Benzinen
kan blive stående som en "stang" i slangen, og dermed slipper luften ikke
ind i tanken. Jeg har rearrangeret slangeføringen på VTR'en, men den er
stadig ikke helt fri for problemet.

> [...]
>slange opfylder omtalte funktion - det ville være fjollet hvis jeg ikke
>kunne ha' tanktaske på, bare fordi den dækkede dækslet

Ja moderne tankdæksler er helt tætte....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 14-06-04 16:35

> [snip - min klagesang]

> Armand - du er gud!

:*-)

> [...]
> troede var) overløbsslange fra tanken der endte i ingenting.
> Hvis det ikke er mere end det, kan den kære mekaniker helt sikkert udbedre

Årh, hva' - Kig da lige selv under tanken engang og få en ahaa-oplevelse(tm)
ved at rette problemet selv :-|

--
Armand.

Fra : Jan

Dato : 13-06-04 22:05

"Mikkel Hansen" <mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> wrote in message

> PS. Mens vi holdt i nødsporet kørte adskillige mc'er forbi og kiggede
meget,
> men stoppede ikke - næsten gang tænder jeg dælme et bål

Hej Mikkel.

De folk som kørte forbi uden at stoppe tænkte uden tvivl, at du bare var
stoppet for at få en smøg e.l... Normalt ser man jo ikke en CBR i omtalte
situation

Mvh. Fætteren
"Fejeblad"

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 13-06-04 22:16

Jan wrote:

> De folk som kørte forbi uden at stoppe tænkte uden tvivl, at du bare
> var stoppet for at få en smøg e.l... Normalt ser man jo ikke en CBR i
> [...]

Det såmænd sandt nok, stod heller ikke og vinkede eller noget. Meeeen, det
er da ikke helt almindeligt at stoppe i nødsporet for en smøg? Er altså
også kun bitter på mig selv fordi jeg ikke leverede en god køreoplevelse den
dag (og nervøs fordi det ikke må ske på ferie)... men hun tog det nu med et
smil, min dejlige passager

Fra : Jan

Dato : 13-06-04 22:31

> Det såmænd sandt nok, stod heller ikke og vinkede eller noget. Meeeen, det
> er da ikke helt almindeligt at stoppe i nødsporet for en smøg?
Kommer vel an på hvor smøgsyg man er *G*

> [...]
den
> dag (og nervøs fordi det ikke må ske på ferie)... men hun tog det nu med

I henhold til resten af tråden kunne det være du skal ha følgende råd: Lad
være med selv at pille ved cyklen inden turen *sorry* ... så skal alt
nok gå uden problemer på en cykel af den kaliber

Mvh. Fætteren
(som selv glæder sig til turen til Assen og videre ned til middelhavet på
sin nye "touringcykel" *G*)
*CBR 929 RR*

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 14-06-04 10:26

Jan wrote:

> I henhold til resten af tråden kunne det være du skal ha følgende
> råd: Lad være med selv at pille ved cyklen inden turen *sorry*
> ... så skal alt nok gå uden problemer på en cykel af den kaliber

Aah, det ikke helt fair - har aldrig skilt noget ad selv, uden en partner
der havde forstand på mekanik overså det. Ellers har kun mekanikeren rodet
ved den. Men nu må vi hellere se præcis hvori problemet ligger, før der
peges fingre?

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-06-04 13:20

Mikkel Hansen wrote:

> [...]
> dag (og nervøs fordi det ikke må ske på ferie)... men hun tog det nu med et

Da jeg kørte fra Kolding til Århus i madkasse i formiddags stod der en
mand 1200 meter syd for rastepladsen ved Ejer Bavnehøj og pissede...
Man kan så undre sig over at han ikke kunne holde sig det lille stykke
længere og så komme på et toilet i stedet for at udsætte sig selv for
unødvendig fare i nødsporet....

--
Mvh Anders Christensen
Som med lidt held har tid til at tage mc-pap sidst på sommeren.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-06-04 22:37

Jan wrote:

> De folk som kørte forbi uden at stoppe tænkte uden tvivl, at du bare
> var stoppet for at få en smøg e.l... Normalt ser man jo ikke en CBR i
> omtalte situation

Akkurat - eller måske har de tænkt at der var styr på situationen.

Vil man have hjælp må man sætte katastrofeblinket på og/eller fægte lidt med
armene

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Søren Madsen

Dato : 13-06-04 22:21

Havde engang en gs450 hvor jeg i lang tid bøvlede med noget der ligner.
Baksede med det under en måned lang europatur. Viste sig da jeg kom hjem at
være membranen i åben/luk-hanen under tanken der var i stykker. Er ikke klar
over om din mc har en lignende membran.

Søren