CB500: Knuren bag baghjulsnav.
Fra : Soren Schimkat

Dato : 04-05-01 08:07

Hey alle i supermekkere...

Fejl: Ved nedlægning i sving (både højre og venstre) kommer der en
knuren fra baghjulet. Baghjulet sidder fint fast og kan altså ikke
rokkes fra side til side hvorfor jeg gætter på at lejet er ok - hvorimod
tandhjulet kan godt vrikkes noget. Jeg har så hørt at de gamle Honda'er
har det med at slide en bøsning der sidder ca. midt i navet og at man
kun kan reparere ved at dreje en ny.... er det korrekt?

Heldigvis er min fatter smed og kan hurtigt dreje en sådan til mig...
men lyder det rigtigt?

Jeg kan lige tilføje at kæden og tandhjulene er modne til
udskriftning... men det kan næppe være dem der forsager lyden.

Armand... det må du da vide en masse om.

mvh Søren, CB 500 '76

.... som måske bliver skiftet til noget nyere og hurtige til næste år
hvis jeg får 'tid'... Jeg har kig på Yamahe Fazer 600 N og Honda CBF 600
Hornet... Begge som brugt... hvad synnes I?

Fra : Armand

Dato : 04-05-01 14:58

Soren Schimkat <schimkat@musik.auc.dk> skrev i en

> Hey alle i supermekkere...

Super-mekker? - Næppe!
Jeg giiider ikke at skrue motorcykler mere

> [...]
> Honda'er har det med at slide en bøsning der sidder ca. midt i navet
og at > man kun kan reparere ved at dreje en ny.... er det korrekt?

Hvis du alligevel har baghjulet afmonteret for at skifte kædehjul, så
prøv at pille gummi-chockkoblingerne imellem kædehjuls-nav'et og hjulet
ud og gensaml sagerne for at vurdere hvorvidt at kædenavet kan kæntre på
akslen!
Basalt er den omtalte bøsning til for at holde afstand til hjul-
nav/lejer; men det er meget tænkeligt at den ikke helt nye CB'er kan
være slidt sådanne
steder :-/

> Jeg kan lige tilføje at kæden og tandhjulene er modne til
> udskriftning... men det kan næppe være dem der forsager lyden.

Jo!
Hvis de er godt brugte vil kæden knurre fordi den er længere men
holdes på plads imens at den befinder sig på tandhjulet (hvis tænder
bevarer den korrekte afstand). Under på-løb af tandhjulet vil kæden
derfor knurre når den trækkes "på plads" og modsat når den atter slippes
ved af-løb :-/

> Armand... det må du da vide en masse om.
> mvh Søren, CB 500 '76

Lige netop denne model/årgang er blandt spirerne til mit maniske
Honda-had, sååeeeh!?

--
Armand.

Fra : Jacob

Dato : 04-05-01 21:15

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:9cudlb$gj6>
Super-mekker? - Næppe!
> Jeg giiider ikke at skrue motorcykler mere

Hæ! - får du ikke også rigeligt afløb herinde?
Til glæde for mange - ihvertfald mig

Mvh
Jacob (af den yngre og lettere urutinerede type)
GS500

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 00:31

Jacob <jnk.607@rsk.dk> skrev i en news:9cv2il$adg$1@news.inet.tele.dk...

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:9cudlb$gj6>
> Super-mekker? - Næppe!
> Hæ! - får du ikke også rigeligt afløb herinde?

Jo!
Man kan betragte det som værende min nuværende "level" i min efterhånden
mangeårige hobby, som igennem tiden har ført mig vidt omkring indenfor
branchen (mangler faktisk kun den kommercielle side (kørelærer,
mekaniker, forhandler) !!)

Lige nu er det udover gruppen her, stort set kun vores (nu på syvende
år!) kommunale RR-projekt at jeg lægger kræfter i - Og så lige en CB
4½'er som jeg netop lige har bygget sammen til brugbar stand!

--
Armand.

Fra : Soren Schimkat

Dato : 09-05-01 08:40

hey-hey

Armand wrote:

> Soren Schimkat <schimkat@musik.auc.dk> skrev i en

> Super-mekker? - Næppe!
> Jeg giiider ikke at skrue motorcykler mere

Hvad... der er da ikke noget sjovere en at sidde og døje med et apparat
man i virkligheden burde ligge og køre rundt på.... NOT.

> [...]
> prøv at pille gummi-chockkoblingerne imellem kædehjuls-nav'et og hjulet
> ud og gensaml sagerne for at vurdere hvorvidt at kædenavet kan kæntre på

Det kan jeg se at den kan allerede ved bare at få hjulet af. Jeg er ikke
kommet ind til gummi dimserne endnu da jeg ikke har værktøj til at pille
den dumme ring med 4 huller af.

> [...]
> bevarer den korrekte afstand). Under på-løb af tandhjulet vil kæden
> derfor knurre når den trækkes "på plads" og modsat når den atter slippes

Nåda... jaja... der kommer nyt kædekit på nu jeg er igang.... men det er
nu lidt sjovt at lyden kun kommer i sving (nedlægninger).

> Lige netop denne model/årgang er blandt spirerne til mit maniske
> Honda-had, sååeeeh!?

hov-hov... tal pænt om en pæn ældre herre.

mvh Søren

Fra : Jesper P \(RD350\)

Dato : 04-05-01 20:25

Hej Søren,

> ... som måske bliver skiftet til noget nyere og hurtige til næste år
> hvis jeg får 'tid'... Jeg har kig på Yamahe Fazer 600 N og Honda CBF 600
> Hornet... Begge som brugt... hvad synnes I?

He he... gæt hvem der lige her til aften (næsten) har købt en Fazer 600 '98

Vi ses måske på vejen en gang....

Hilsen
Jesper Pedersen
RD380 - Fazer i næste uge

Btw. vi var på samme hold da du læste elektronikmek'er - bare så jeg er
sikker du på ved hvem jeg er

Fra : Soren Schimkat

Dato : 09-05-01 08:31

Hej Jesper

"Jesper P (RD350)" wrote:

> Hej Søren,

> He he... gæt hvem der lige her til aften (næsten) har købt en Fazer 600 '98

Tillykke med udgiften.

> Vi ses måske på vejen en gang....
>
> Hilsen
> Jesper Pedersen
> RD380 - Fazer i næste uge
>
> Btw. vi var på samme hold da du læste elektronikmek'er - bare så jeg er
> sikker du på ved hvem jeg er

Nåeja for pokker... hvordan står det til? Selv er jeg endt som
systemadministrator på Universitetet, har invisteret i villa, volvo og
vovse... ellers ihvertfald nedlagt landbrug, citroen og kat.

mvh Søren