Vi har sejlet hele vejen gennem Europa på en 36 fods sejlbåd, og det er
gået ganske GLIMRENDE uden den form for operationsplan! Jeg ville meget
nødigt være ombord på en båd, hvor den højtærede kaptajn står bag roret og
kommanderer sine matroser - Og sådan lyder det lidt som om du har planlagt.
Jeg forstår det ikke.
Jeg forstår ikke hvorfor i ikke bare deles om det der er at lave, uden at
bruge linealer og vægtskål. -Alle har vel en interesse i at yde sin del af
arbejdet? Hvad mener du med at "fordele ligeligt og demokratisk"? Det er
ikke for tidligt at de børn lærer at ikke alt her i verden skal/kan/bør
deles helt retfærdigt altid. Og i øvrigt vil nogle af drengene sikkert elske
at få lov at styre en gang i mellem, og det håber jeg da, at de får lov til.
Sådan startede min lyst til at sejle. - Ved at få lov til ting. Skal man kun
gøre alt det sure, bliver det ikke nogen god oplevelse. Og det kan de
sagtens, med lidt hjælp. Sværere er det sgu ikke at sejle rundt på
kanalerne...
Mit råd:
- Drop milimeterdemokratiet
- Drop titlerne
- Tag det som det kommer
Flertallet af sluserne på de mindre kanaler i Holland / frankrig er så små,
at 2 mand sagtens ville kunne klare det job. (2 mand INKLUSIVE kaptajn).
Med venlig hilsen - Og go tur i øvrigt!
Lasse
"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse
news:40c9d1f2$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er ved at lave et skema over hvem der har hvilke positioner
> på vores sejltur på de hollandske kanaler om.......43 dage.
> Til orientering foregår det i en 48 fods motorbåd.
> (=altså ingen til at tage sig af sejl)
>
> Det er nødvendigt med et sådant skema, da ingen må snydes.
> Der er meget "milimeter-demokrati" hos børnene.....
> Der er 5 børn - 4 drenge (8, 12, 14 og 15år) og 1 pige (11år)
>
> De input jeg har brug for er omkring hvilke positioner der
> skal være, og hvad de forskellige positioner skal lave / har
> af ansvar.
>
> Kaptajn: har det fulde ansvar og myndighed
> Min far og jeg skiftes til at have denne position.
>
> Styrmand: Overtage roret og komandoen når kaptajnen
> skal nyde ferien... ellers noget ?
>
> 1. Matros: Fendere og fortøjninger... andet ?
> 2. Matros: Hjælpe 1. matrosen
>
> Så skal der nok være en der holder udkig i tilfælde af MOB.
> Og en til at hjælpe vedkommende om bord igen.
>
> Der er 6 dage der skal fordeles og jeg forestiller mig at dele dagen
> i to eller tre perioder. Det giver så 12 eller 18 positioner af hver
> der skal fordeles.
>
> Noget jeg har glemt ?
>
>
> --
> Morten Hansen
> Virtual Aviation -
www.ivao.org
>
>