At holde for en fodgænger på vej ud i et f~
Fra : anders majland

Dato : 10-06-04 07:22

Jeg har lige kørt at ålekistevej i københavn. Der er ikke så langt
mellem lyskrydsene og der er fodgængerfelt nogle hundrede meter inden et
af dem (når man kører mod nord). Der stod en ~10årig pige og ventede.
Bilerne foran holdt ikke for hende, men da jeg kunne se at jeg alligevel
ikke kunne nå det grønne lys "valgte" jeg at stoppe.

Det skal lige siges at jeg var på en "høj" mc og derfor havde god udsyn
over bilerne foran. Når man jeg når kun at holde stille og pigen tager
det første skridt da en kvinde i en lille grøn Hundai med reg nr. VD 24
xxx (De første cifre burde være nok hvis du kender en kvinde i en sådan
bil) overhaler indenom mig - altså på siden mod pigen. Til en start får
hun en tudekoncert fra mig og den bil lidt længere fremme til højre der
også var ved at køre ud nu jeg jo holdt tilbage for fodgængeren.

Nå jeg "eftersætter" og parkerer foran hende op ved det næste kryds
(føtex krydset) og går hen og spørger hvad fanden hun har gang i (med
lidt flere ord.) Citat: "Jeg havde ikke set hvad du lavede". Hun havde
altså hverken set fodgængerfelt (med orange blink), eller pigen der var
på vej ud i krydset. Og slet ikke undret sig over hvorfor jeg havde
sluppet gassen og bremset stille og roligt ned - uden at blinke hverken
til højre eller venstre ...

Jeg var temmelig tæt på at ringe til politiet for at spørge dem om de
havde lyst til at optage rapport - Men det virkede på hende som om hun
havde forstået mit budskab om at hendes kørekort hang i en meget tynd
tråd hvis det blev til en anmeldelse. Bilisten der var ligeved at køre
ud foran hende holdt lige bagved så vi var 2 vidner ... Jeg tror ærlig
talt hun blev noget chokeret over den fejl hun havde lavet. For de næste
par km (hvor hun stadig lå bagved, klæbede hun næsten til kanstenen)

(Btw det er anden gang det er sket for mig - sidt var det en taxa på
amager for ~5år siden der overså et fodgængerfelt. Der var han dog
modkørende og lavede bremsestriber tværs over fodgængerfeltet inden han
holdt stille - og fodgængeren nået at springe til side)

Ikke så sært at fodgængere vil være 200% sikre inden de tør krydse en
vej ....
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-06-04 07:32

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Ikke så sært at fodgængere vil være 200% sikre inden de tør krydse en
> vej ....

Enig, jeg har også mange gange blevet overrasket over folk der ikke
respektere fodgængerfelter. Men nogle fodgængere er virkelig også
underlige, selvom man holder stille så tør de dælme ikke gå over, og
man skal nærmest vinke dem over feltet. Det virker som om de ikke tror
at bilerne _skal_ holde for fodgængeren. Specielt er jeg lidt
forundret at de skolepatruljer der står ved fodgængerfelter ved
skolerne heller ikke kender færdselsloven på det punkt.

Personligt forventer jeg at bilerne respektere feltet og holder
tilbage for mig! Men jeg forsøger som regel lige at få lidt
øjenkontakt med føreren inden jeg vader ud i feltet, da det som
bekendt er mig det gør mest ondt på

Har dog været udsat for en enkelt gang hvor jeg kom slæbende med min
15L dykkerflaske at en bil hvar meget tæt på at fræse over. Overvejede
for et splitsekund at tabe flasken på hans kølerhjelm hvis ikke han
stoppede. En 15L flaske (der vel vejer omkring 20-25kg) kan nok komme
til at lave en grim grim bule mm. hvis den rammer "korrekt".

/Thomas

Fra : Niels T

Dato : 10-06-04 08:46

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7-dk.invalid> wrote in message
snip

> [...]
> stoppede. En 15L flaske (der vel vejer omkring 20-25kg) kan nok komme
> til at lave en grim grim bule mm. hvis den rammer "korrekt".

En dykkerflaske med 200bar tryk som revner gør nok skade på lidt mere end
bare bilen... Men hvis den var tom, så lyder det da som en glimrende plan at
"tabe" den

-Niels T

Fra : Lars Nielsen

Dato : 10-06-04 18:49

"Niels T" <FJernDETTEniels_t79@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7-dk.invalid> wrote in message
> snip

- HeeHee...
- Jeg kom engang gående med min lille værktøjskasse ( 38 kg, vi vejede
den... ) med meget skarpe hjørner, da der var en bil som "overså" at jeg gik
der...
Det kostede et ømt håndled, og en skade til 85000 på en honda! - Japansk
plastik og lak er åbenbart ret dyrt... - Og manden mistede kørekortet, da
hen mente det var min skyld, fordi jeg ikke blev stående inde i vejkanten og
ventede på at der var en der frivilligt holdt...

- Og hvis i nogensinde kører i viborg, så er i hermed advaret om, at jeg
vader bare ud, det er bilerne der skal tage hensyn og holde tilbage!!

Lars / Viborg

Fra : Ole Baun

Dato : 10-06-04 21:20

"Lars Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> - Og hvis i nogensinde kører i viborg, så er i hermed advaret om, at jeg
> vader bare ud, det er bilerne der skal tage hensyn og holde tilbage!!

- snip -

Godt gået
Fik du noget for "svige og smerte" ?

Ole Baun
Aalborg

Fra : Ole Baun

Dato : 10-06-04 21:26

"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> - snip -
>
> Godt gået
> Fik du noget for "svige og smerte" ?
>
> Ole Baun
> Aalborg

Ups
Det hedder nu godt nok svie og smerte.

Ole Baun

Fra : anders majland

Dato : 11-06-04 06:08

Uha hvad kan din "store" værktøjskasse så udrette ... Men det er måske
den på 4 hjul med reklamer på siden, så den ikke er så nem at gå med

Fodgængerfeltet nær butikken, og som er skolevej for nordre skole ?

Fra : Per O.

Dato : 13-06-04 21:34

KLIP
> [...]
>
> - Og hvis i nogensinde kører i viborg, så er i hermed advaret om, at
> jeg vader bare ud, det er bilerne der skal tage hensyn og holde

Godt gået !!!

Har selv oplevet en idiot som kom kørende hen imod forgængerfeltet, begyndte
at bremse ned, hvorefter jeg naturligvis træder ud i feltet. Så gasser
knolden op, og kører videre. Min reaktion var et megastort spark i siden af
bilen, hvilket fik ham til at stoppe med hylende bremser. Jeg må have set
noget sur ud, for han startede straks efter igen og kørte videre for fuld
fart. Hvis han var stået ud havde han nok også selv fået buler.
En anden gang kunne jeg nøjes med at holde min indkøbspose lidt frem, så
konen med de to børn på bagsædet fik fuld glæde at mine nyindkøbte
konservesdåser med sin forskærm og dør ! At det så lige var ved at koste en
fod også var jo netop grunden til at hun kunne nå min inskøbspose. Damen
havde overhovedet ikke overvejet at stoppe bilen for fodgængerne. Hun
stoppede nu heller ikke efter braget da dåserne hilste på bilen.

Per O.

Fra : Gert Schlæger

Dato : 14-06-04 11:07

Per O. wrote:

> Min reaktion var et megastort spark i siden af
> bilen, hvilket fik ham til at stoppe med hylende bremser.

Det var der også en amerikansk turist, der praktiserede på
Banegårdspladsen i århus sidste år. Bilisten lavede en lynhurtig
U-vending, og kørte - med forsæt - amerikaneren ned. Bilisten er nu blevet
dømt, og bliver udvist når han har afsonet.

Amerikaneren fik imidlertid varige mén, og moralen er: Man skal nok tænke
sig om en ekstra gang.........

Desuden ER det altså selvtægt at "straffe" en bilist, som ikke overholder
sin vigepligt, ved at udøve hærværk på hans bil...

Mch Schlaeger

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 10-06-04 20:45

On Thu, 10 Jun 2004 08:32:15 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7-dk.invalid> wrote:

>Specielt er jeg lidt
>forundret at de skolepatruljer der står ved fodgængerfelter ved
>skolerne heller ikke kender færdselsloven på det punkt.

Det tror jeg nu der er en anden grund til. Jeg var skolepatrulje i 4
års tid, og vi fik altid at vide at hvis der var biler måtte vi under
ingen omstændigheder vinke folk over - simpelthen fordi en
bagvedkørende kunne overse vi stod der, overhale den holdende, og så
ville fanden være løs i laksegade.

/Tommy
--
http://www.the-coffeeshop.dk/
1986 Corolla DX - http://fotoarkiv.com/gallery/corolla

Fra : Bjørn S

Dato : 10-06-04 07:44

anders majland wrote:

> Ikke så sært at fodgængere vil være 200% sikre inden de tør krydse en
> vej ....

Ergo, en MC er for lille og fylder for lidt(med mindre den har blå blink)
til at holde søvnige og uopmærksomme trafikanter bagfra tilbage.

Desværre bliver vi nok så nødt til at tage følgene og beholde glorien inde
under hjælmen :-/

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 10-06-04 20:48

Bjørn S <bjosko@yahoo.com> skrev i en news:ca8vv4$gu3$1@abbeden.bunk.cc...

> Ergo, en MC er for lille og fylder for lidt(med mindre den har blå blink)
> til at holde søvnige og uopmærksomme trafikanter bagfra tilbage.

Jup!
Jeg udfører ikke ligefrem manøvren jævnligt; men én gang er jeg blevet
påkørt bagfra af en bilist som åbenbart ikke kunne få en mc der holdt
tilbage for fodgængere til at passe ind i sit verdensbillede

--
Armand.

Fra : _Carsten_

Dato : 10-06-04 08:02

Jeg har prøvet at holde for rødt i et af de mange lyskryds der er ved City2
i Taastrup, hvor jeg i spejlet ser en bil komme bagfra med stor hastighed,
jeg holdt helt alene for rødt og der var ikke en bil på vejen, da det var
uden for butiks lukketid.
Bilen kommer tætter og tætter på uden at sænke farten, til sidst er den så
tæt på at jeg ikke længer kan se lygterne i spejlet og den har stadig ikke
sænket farten, jeg hug den i 1 gear og tramper speederen i bund, fræser over
lyskrydset for rødt uden at nå at videre at se om der måske kommer en bil
fra siden.
Den bagved kørende bil klods bremser og dækkene hyler og skriger mens den
glider helt frem til den hvide streg hvor jeg lige har holdt for rødt!

Noget chokeret køre jeg ind til siden og stiller mig ud af bilen og ryster
på hovet af den bil som jeg endnu ikke kan se førend af, hvis jeg ikke havet
kørt frem, så havet den pløjet sig ind i min bil (Ford Escort 92)og da hele
min bil udgjorde det sidste stykke af bremselængden, tør jeg slet ikke at
tænke på hvad som kunne være sket.

Men da det så grønt, så kommer føreren af bilen som viser sig at være en
meget rystet middelalderen dame så over og siger undskyld, ja tak siger jeg
lige, hvis jeg ikke var kørt over for rødt så havet det set meget skidt ud,
ja det kunne hun godt se.
Måtte også lige spørge om hun havet drukket, men det forsikret hun mig at
det havet hun ikke, hun mulet noget om at være faret vild, sgu da godt hun
ikke var faret vild på vesterbrogade

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 10-06-04 08:21

"_Carsten_" <h@hh.xx> wrote:

> [...]
>lyskrydset for rødt uden at nå at videre at se om der måske kommer en bil

I mine øjne reagerede du her tåbeligt og farligt.
Du kører frem for rødt uden at vide om du rammer noget!
Den bil du ikke så komme fra en af siderne kunne have været en MC,
knallert eller anden blød trafikant, du så ville have kvæstet ...
eller en lastbil, der ville have kvæstet dig.

Jeg håber ikke jeg kunne finde på at køre frem i en lignende
situation, men i stedet ville jeg have blinket med mine bremselygter,
og hvis jeg stadig frygtede at blive ramt ville jeg sørge for at mine
forhjul peger ligeud, at bilen er i frigear eller koblet ud og bremset
sluppet, samt presse mig selv så langt tilbage i sædet og mod
nakkestøtte som muligt ... og så håbe på at fjolset når at stoppe og
hvis jeg bliver ramt at der så ikke kommer noget i krydset jeg også
rammer eller bliver ramt af.
--
Leonard

Fra : _Carsten_

Dato : 10-06-04 09:01

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> knallert eller anden blød trafikant, du så ville have kvæstet ...
> eller en lastbil, der ville have kvæstet dig.

Tåbeligt, nej!
Farligt måske!

I alt den tid jeg havet holdt for rød, var der ikke kommet en enste bil, jeg
var helt alene, det var et T-kryds, så jeg kunne godt se at der var fri
bane, men tingne går stærkt, få sekunder så det var meget kort man fik
orinteret sig når man også skal holde øje med bilen i spejlet, så farlig ja.
Det var ren refleks jeg satte bilen i gear og kørte frem.
Skulle jeg blive ramt af biler fra siden, så var det begrænset med fart de
har på, da det var et T-Kryds og de skal svinge.

> [...]
> nakkestøtte som muligt ... og så håbe på at fjolset når at stoppe og
> hvis jeg bliver ramt at der så ikke kommer noget i krydset jeg også

Jeg blinket med bremselygterne og tro mig man når ikke at tænke frigear
eller koblet ud og bremset sluppet, samt presse sig selv så langt tilbage i
sædet og mod nakkestøtte som muligt og om radioen er stillet ind på P3!

Du kan være helt sikker på at hvis jeg havet gjort det, så var jeg endt ude
i krydset aligevel og så havet jeg slet ikke kontrol over situationen, samt
en smadert bil og måske piskesmæld, hvis da ikke mere da jeg også havet
chancen for at blive påkørt fra siden.

Jeg ser 4 sitationer her.

1) Gør som du siger, ende op med 2 smaderet biler og piskesmæld flere
personskader, føre af den andenbil.
2) Gør som du siger, ende op med 3 smadret biler (Bil fra siden) flere
personskader.
3) Gør som jeg, ende op med 2 smadret biler (Bil fra siden) flere
personskader
4) Gør som jeg og slippe godt fra det.

Carsten

Fra : Ronni

Dato : 10-06-04 10:15

_Carsten_ wrote:

> Tåbeligt, nej!
> Farligt måske!

Jeg synes du reagerede helt rigtigt!
Som du fortæller det, kunne du jo se at du med 99 % sikkerhed ville blive
ramt hvis du blev holdende, så jeg håber at jeg i din situation ville have
været nærværende nok til at gøre det samme.

//Ronni

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-06-04 08:43

On Thu, 10 Jun 2004 08:21:45 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

<snip>
>Ikke så sært at fodgængere vil være 200% sikre inden de tør krydse en
>vej ....

Ikke så sært, at mange motorcyklister vælger ikke at holde tilbage for
fodgængere. Jeg er, stort set, holdt op med det - netop af frygt for,
at en bil skal overse mig og enten ramme mig, eller køre udenom og
ramme den fodgænger som jeg har "lokket" ud på vejen. Så for det meste
holder jeg kun for fodgængere, hvis der ikke umiddelbart er nogen bag
mig eller hvis der er helleanlæg midt på vejen.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Thomas Makro

Dato : 10-06-04 09:23

On Thu, 10 Jun 2004 09:42:43 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

> [...]
>holder jeg kun for fodgængere, hvis der ikke umiddelbart er nogen bag
>mig eller hvis der er helleanlæg midt på vejen.
Holder du så midt på vejen, ud for helleanlæget, så madkasserne bagfra
kan "inderhale" dig, hvis de ikke stopper??

Bortset fra det, har jeg samme trafikadfærd som dig. Jeg holder heller
ikke for fodgængere når jeg er på MC, hvis der er biler lige bagved.
Hvis fodgængeren allerede er i feltet når jeg nærmer mig, bremser jeg
langsomt ned, så de bagvedkørende søvnige bilister har god tid til
opfatte situationen.

Jeg kender en pige som for et par år siden blev påkørt bagfra på MC.
Ikke af bilen lige bagved, men af nr. 2 bil bagved. Hun holdt netop
for en fodgænger. Varevognen lige bagved nåede ikke at bremse, men
varevognens chf. så i sidst øjeblik hvad der var ved at ske, så han
flåede rattet rundt, og fik kørt indenom, over kantstenen, op på
cykelstien hvor der var tomt, inderhale, ud på vejen igen, og køre
videre. En ulykke var i første omgang afværget.
Bilen bag ved varevognen bragede imidlertid op bag i den holdende MC.
Chf. forklarede efterfølgende, at han/hun stirrede sig blind på
varevognen foran, der pludselig slog et slag og kørte op på
cykelstien. Da chaufførens øjne fulgte varevognens rute, blev den
holdende MC overset...
Hun slap heldigvis med knubs, ingen varige men. Jeg forklarede hende
efterfølgende, at jeg næsten aldrig holder for fodgængere når jeg er
på MC (anderledes i bil), og den adfærd var hun ikke meget for at tage
ved lære af. Det er jo ulovligt, men hun kunne godt se min pointe.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-06-04 11:08

On Thu, 10 Jun 2004 10:22:56 +0200, Thomas Makro
<tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote:
<snip>
>Holder du så midt på vejen, ud for helleanlæget, så madkasserne bagfra
>kan "inderhale" dig, hvis de ikke stopper??
<snip>

Nej, jeg bremser bare i god tid eller slet ikke. Helleanlægget sikrer,
at der ikke er nogen der lige smutter udenom mig, og pløjer
fodgængeren ned.

Den ene ulykke (7-9-13) jeg, i mine 17 år som motorcyklist, har været
involveret i, skete i næsten samme situation. Kom trillende hen mod
rødt lys, hvor jeg skulle til højre. Så skiftede det til grønt og jeg
trillede ud i krydset og stoppede for de cyklister der skulle lige
over. Det gjorde ham bagved bare ikke Hans skrigende, blokerede
fordæk advarede mig i tide, så jeg nåede at slippe bremserne og dreje
styret ligefrem - og så tog vi ellers en hoppetur, min BSA og jeg. Det
gav lidt materielle skader, ikke andet og bilisten erkendte sin skyld
uden at blinke.

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 10-06-04 08:07

[klip rystende opførsel omkring fodgængerfelt]

Ja det er desværre mere undtagelsen end reglen at biler holder tilbage
for fodgængere ved fodgængerfelter. Selv holder jeg stort set altid
tilbage. Der er dog enkelte tilfælde, hvor jeg faktisk ikke tør bremse
op (selv om jeg kører bil og ikke MC) simpelthen fordi jeg er
hundeangst for at de klovner bagved ikke opdager at jeg er ved holde
tilbage for en fodgænger og smadrer op i mig med sådan et raseri. Det
er uhyggeligt at man skal opleve den slags, når man bare vil overholde
færdselsloven.

Når jeg selv er fodgænger kaster jeg mig (set fra bilernes synspunkt i
hvert fald) nærmest hovedløst ud i fodgængerfelter. Hvis ellers det
kun er 1 bil der kommer imod feltet. Jeg er altid parat til at springe
for livet for der er *bip* mange der ikke holder tilbage. Jeg var
engang ved at give en taxa i nærheden af lyngby-centret (hedder det
vist nok) et hjerteslag da jeg mente at han skulle holde tilbage for
mig i et fodgængerfelt. Han bremsede i hvert fald meget hårdt og
dyttede af mig og så ud til at sige mange grimme ord. Han kunne rent
faktisk ikke nå at bremse og det var ikke fordi jeg sprang ud foran
ham. Det var fordi han kørte alt for stærkt og ikke overhovedet havde
overvejet at skulle holde tilbage ved feltet. Det var faktisk sjovt!
:)
--
Beowulf

Fra : anders majland

Dato : 10-06-04 09:40

> [...]
> ham. Det var fordi han kørte alt for stærkt og ikke overhovedet havde
> overvejet at skulle holde tilbage ved feltet. Det var faktisk sjovt!

Jeg har på et tidspunkt også overvejet at det kunne være "sjovt" at købe
en gammel barnevogn og så vade ud i et par fodgængefelter. Jeg tror ikke
det tager mange forsøg inden der er gevindst ... Der var en lokal tv
station i kbh de for et års tid siden lavede nogle optagelser ved et
fodgængefelt på samme "rute". De lod dog ikke nogen blive kørt ned ...
Men havde bla. en person gå roligt hen til fodgængerfeltet, stoppe op,
kigge på den kommende bil og så tage et skridt frem/ud. Havde der været
en betjent med kunne han hurtigt have brugt en bødeblok ...

Jeg er ikke nogen helgen - jeg stopper ikke altid med mindre fodgængeren
er på vej ud i feltet. Men i tæt trafik hvor fodgængeren ikke har en
chance for at kommer over uden at der er en der holder gør jeg det
oftest, hvis jeg ikke har nogen helt oppe i røven.

Btw glemte at skrive at jeg havde krydspostet bil og mc.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-06-04 11:12

meddelelse

> [...]
> chance for at kommer over uden at der er en der holder gør jeg det
> oftest, hvis jeg ikke har nogen helt oppe i røven.

Jeg oplevede det samme som dig da vi boede i Roskilde, på vej ud af Holbæk
vej spottede jeg en lille pige m. bamse undalles, v. et f.gængerfelt, som
forgæves spejdede efter et hul til at smutte over i. Jeg blev varm om
hjertet og stoppede self. som jeg skal, det skulle vise sig at være en
bjørnetjeneste, for da hun netop var i ly af min bil kom der en "#¤!§ og
overhalede med +80, tror ikke pigen opfattede alvoren- men den dag i dag får
jeg et "flashback" når jeg en sjælden gang har mareridt .

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 11-06-04 09:05

On Thu, 10 Jun 2004 12:12:18 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

> [...]
>overhalede med +80, tror ikke pigen opfattede alvoren- men den dag i dag får
>jeg et "flashback" når jeg en sjælden gang har mareridt .

Fuck.. pardon my french.. men FUCK! Jeg var blevet stik-tosset.
Bliver det nærmest af bare at læse det her...
--
Beowulf

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-06-04 21:12

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Btw glemte at skrive at jeg havde krydspostet bil og mc.

*lol* Der gik også lige lidt inden jeg fangede hvad al den snak om rat
og pedaler gik ud på
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Jesper

Dato : 10-06-04 15:25

Beowulf Schaeffer wrote:

> [...]
> ham. Det var fordi han kørte alt for stærkt og ikke overhovedet havde
> overvejet at skulle holde tilbage ved feltet. Det var faktisk sjovt!

Jeg har også oplevet en ubehagelig situation i fodgængerfeltet ved Lyngby
Storcenter. Jeg var ude at gå med mine forældre, og min moder befinder sig
ca. 5 m foran min fader og jeg. Hun går over fodgænger feltet og min fader
og jeg vælger at følge trop, selvom der længere nede kommer en Mercedes
cabriolet (ca. årgang 92) med en noget højere fart end tilladt. I et
splitsekund overvejer jeg, om jeg skal "genere" manden i den fine Mercedes
ved at gå over gaden nu, eller jeg skulle lade ham passere. Men jeg (og
min fader) vælger at gå ud i fodgængerfeltet med den gene til følge for
manden i Mercedes'en, at han - istedet for at blive ved med at accellerere
- bliver nød til at lette foden fra speederen (og måske bremse blødt op.
En total standsning var slet ikke nødvendig). Det resulterer i, at da vi
næsten er ovre på den anden side, flyver han forbi med hornet i bund! Det
får både mig og min fader til at vende sig om, og jeg ryster på hovedet af
manden.

Det resulterer i, at bremserne bliver blokkeret og gearvælgeren bliver
_revet_ i "R". Med hjulspind i bakgear vælger han at køre halvt op på
fortovet for at konfrontere mig med hans synspunkt på sagen. Inde i bilen
sidder en midaldrende mand med sin kone ved siden og 2 små piger på
bagsædet. Det flyver ud med trusler og skældsord. På det tidspunkt er jeg
ret rystet over situationen, så jeg ikke rigtig husker, hvad jeg fik sagt
tilbage. Mine forældre observerede dog, at konen så mere end alm. rystet
ud og en af pigerne på bagsædet sad og græd. Jeg tror nok min slut
kommentar var noget i retning af, at han måske skulle se at få ordnet sine
bremsere på den gamle misligholdte spand, hvis ikke han mente han var i
stand til at bremse. Og ellers bruge aftene på at læse færdselsloven!

Hvad får en midaldrende mand med hele familien til at opføre sig sådan?
Blev hans selvtillid krænket, da der var nogen, der "turde" at gå ud foran
ham og hans Mercedes i et fodgængerfelt, så han var nød til at bremse
lidt?

--
Mvh. Jesper

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 11-06-04 09:07

On Thu, 10 Jun 2004 16:24:40 +0200, Jesper
<"JesperM<remove>"@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>får både mig og min fader til at vende sig om, og jeg ryster på hovedet af

Utrolig opførsel!

> [...]
>Blev hans selvtillid krænket, da der var nogen, der "turde" at gå ud foran
>ham og hans Mercedes i et fodgængerfelt, så han var nød til at bremse

Manden burde mentalt undersøges. Det er utroligt så mange der mener at
de er Gud og skal bestemme det hele bare fordi de sidder bag rattet i
en bil.
--
Beowulf

Fra : Per O.

Dato : 13-06-04 21:25

> [...]
> bilen sidder en midaldrende mand med sin kone ved siden og 2 små
> piger på bagsædet. Det flyver ud med trusler og skældsord.

Jeg havde spurgt idioten om han ville hoppe ind i bilen igen NU eller have
en på hatten !!!

Havde nok håbet han ville blive ude, så han kunne få noget andet at tænke
på.....

Man må ikke, men man har meget lyst til at bøllebanke den slags idioter.

Per O.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-06-04 19:57

Jes Vestervang <jes@dellen.royal.flof.dk> writes:

> *lol* Der gik også lige lidt inden jeg fangede hvad al den snak om rat
> og pedaler gik ud på

Æhhm, mine cykler har da forresten pedaler

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-04 11:25

anders majland wrote:

> Ikke så sært at fodgængere vil være 200% sikre inden de tør krydse en
> vej ....

Jeg er en af dem som stopper for fodgængere, også selvom de står stille og
venter på at komme ud.
Her for ca. 14 dage siden gjorde jeg det også som jeg plejer, og det var et
sted hvor der var en "fodgænger-ø" midt på vejen.
Da jeg så holdte stille der, og den ældre mand som skulle over vejen var på
vej ud foran mig, hører jeg pludselig hvinende dæk bag ved mig.
Jeg kikker i bakspejlet, og ser en kassevogn med rimeligt høj fart komme
næsten sidelæns i mod mig.
Det eneste jeg kunne gøre, var at holde bremsen kraftigt nedtrykket, så jeg
ikke ville blive skubbet ind i fodgængeren foran mig, og som en refleks
spændte jeg godt i mod rattet, og ventede på braget.
Manden i kassevognen var dog så heldig, at han fik kontrol over bilen igen,
og i stedet for valgte at køre venstre om "fodgænger-øen".
Efterfølgende speedede han voldsomt op, og forsvandt ret hurtigt fra stedet,
måske han var lidt flov ?

Og ellers vil jeg da sige at det er noget man oplever ret tit, for eksempel
på Maglegårdsvej i Roskilde.
Her ligger både Teknisk skole, Handelsskole samt Slagteri skolen hvor der
går en ret stor del unge mennesker.
Når det så er sidst på dagen, og de alle skal hjem, så er det nærmest
livsfarligt at være fodgænger/cyklist i området.
Jeg ser næsten dagligt at der er et par "Brian'er" der lige skal race om
kap, ned ad den relativt korte vej.
Alt hvad der så måtte være i nærheden, skal så bare tage sig i agt, da jeg
flere gange har set at de både tager cykelsti og fortov til rådighed og de
stopper absolut ikke for fodgængere i fordgængerfelterne som evt. er på vej
over gaden.
Jeg har selv været i "midten" af den slags race flere gange, og det værste
jeg har set, var en gang hvor jeg blev overhalet af 2 biler på én gang. Den
ene kom udenom og den anden inden om (på cykelstien).
For dem som ikke kender vejen, kan jeg lige fortælle at den er ca. 1 km
lang, og ret bred (selvfølgeligt undtagen der hvor der er etableret
fodgænger-øer).
Politiet er dog opmærksom på problemet, da de tit og ofte holder derude,
både med fotovognen samt bare "alm" overvågning.
Men når det så er sagt, så skal fodgængerne, på det omtalte sted, også lige
have en over nakken , da de ofte bare vælter over vejen i flok, helt
udenfor fodgængerfelterne.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 12:24

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
et
> sted hvor der var en "fodgænger-ø" midt på vejen.

Så er det jo lige netop fodgængeren der skal holde tilbage for dig, det
kunne belister godt tage og lære.

<KLIP>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-06-04 12:28

On 2004-06-10, TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Så er det jo lige netop fodgængeren der skal holde tilbage for dig, det
> kunne belister godt tage og lære.

Ehm, nej. Hvorfor tror du det?

Færdselslovens §27 stk 7:

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er
reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare
eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de
gående passere.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'll never get off this planet.

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 17:29

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
> ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de

Du giver svaret selv.

Befinder sig i feltet eller på vej ud i det, ergo skal man ikke holde
tilbage for en der ikke er på vej ud eller står i en ø i feltet.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-06-04 17:43

On 2004-06-10, TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Du giver svaret selv.

Nej.

> Befinder sig i feltet eller på vej ud i det, ergo skal man ikke holde
> tilbage for en der ikke er på vej ud eller står i en ø i feltet.

Når en person står på sådan en ø er der mere end god grund til at antage
at han/hun vil fortsætte i den retning de vender. Dermed er de på vej ud
i feltet (eller vil gerne, men tør ikke). Konklusionen er altså at du
skal holde tilbage for dem.
Jeg kan på ingen måde se, hvordan en ø ændrer på om folk er på vej ud i
feltet eller ej.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Editing is a rewording activity.

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 17:53

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> skal holde tilbage for dem.
> Jeg kan på ingen måde se, hvordan en ø ændrer på om folk er på vej ud i

Jamen hvis det ikke står i nogen love er det ikke en lov, "øen" er en helle
som altså gør at fodgængerne skal stoppe op på og orientere sig i, så hvis
der står en i en helle skal man ikke resolut standse, først når personen er
på vej ud i feltet i gen - altså forlader hellen, at du så vælger at stoppe
bare der er en derude er din sag men ikke lovpligtigt.

Fra : Lars Frandsen

Dato : 10-06-04 18:06

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stoppe
> bare der er en derude er din sag men ikke lovpligtigt.

Det er også hvad jeg lærte i tidernes morgen=1991.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-06-04 18:30

On 2004-06-10, TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> [...]
> på vej ud i feltet i gen - altså forlader hellen, at du så vælger at stoppe
> bare der er en derude er din sag men ikke lovpligtigt.

Det er absolut ikke det samme som du startede med at sige: Nemlig at
fodgængeren har vigepligt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | AUTHOR

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 18:38

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det er absolut ikke det samme som du startede med at sige: Nemlig at
> fodgængeren har vigepligt.

Det skrev jeg ikke....

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-06-04 18:40

Lad mig minde dig om, hvad du skrev:
"Så er det jo lige netop fodgængeren der skal holde tilbage for dig, det
kunne belister godt tage og lære."

--
Andreas Plesner Jacobsen | Goes (Went) over like a lead balloon.

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 18:46

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> "Så er det jo lige netop fodgængeren der skal holde tilbage for dig, det
> kunne belister godt tage og lære."

Og hvor får du fra at jeg skrev at den gående havde vigepligt?

Jeg kan ikke andet end referere til den § du selv har klippet klistret,
dernæst skulle du kigge på de forskellige sider omhandlende "færdselsregler
mv.".

En helle er ikke et fodgængerfelt, en bilist skal holde tilbage for en der
er på vej UD i fodgængerfeltet, derfor slår jeg fast igen at en bilist ikke
skal holde tilbage for en fodgænger der ikke er på vej ud om han står på
cykelstien eller ude på en helle.

Der gælder også love og regler for fodgængere.

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 18:51

> [...]
ikke
> skal holde tilbage for en fodgænger der ikke er på vej ud om han står på

Fortovet istedet for cykelstien...

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-06-04 19:01

On 2004-06-10, TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Og hvor får du fra at jeg skrev at den gående havde vigepligt?

Du skrev at den gående (fodgængeren) skal holde tilbage. Det er det
samme som vigepligt.

> [...]
> skal holde tilbage for en fodgænger der ikke er på vej ud om han står på

At en bil skal holde tilbage for en fodgænger der er på vej ud i feltet
betyder ikke at en fodgænger skal holde tilbage for en bil (for i det
øjeblik det skulle blive aktuelt er fodgængeren jo på vej ud i feltet,
og derfor skal bilen holde tilbage).
Selvfølgelig skal en bil ikke holde tilbage for alle fodgængere, der
bevæger sig på fortovet i nærheden af en fodgængerovergang, eller en
fodgænger, der ikke er interesseret i at bevæge sig ud fra en helle; men
det indebærer stadig ikke at fodgængeren skal holde tilbage.

> Der gælder også love og regler for fodgængere.

Selvklart, men i det øjeblik de rører kørebanen er de næsten hellige
køer.

--
Andreas Plesner Jacobsen | <Knghtbrd> learn to love Window Maker.

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 19:09

> Du skrev at den gående (fodgængeren) skal holde tilbage. Det er det
> samme som vigepligt.

Nej for vigepligt har en bestemt juridisk betydning, jeg skrev at
fodgængeren skulle holde tilbage for bilen, eftersom det ikke er lovligt at
vade ud foran en bil.

<KLIP>

> Selvklart, men i det øjeblik de rører kørebanen er de næsten hellige
> køer.

Tænker du ikke mere på forsikringsspm.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-04 23:24

TGD wrote:
> Nej for vigepligt har en bestemt juridisk betydning, jeg skrev at
> fodgængeren skulle holde tilbage for bilen, eftersom det ikke er lovligt at
> vade ud foran en bil.

Er det ikke betydningen af vigepligt ? ellers tror jeg da jeg skal
have pengene for mine teoritimer tilbage, og det kan godt blive
svært da min kørelærer er død.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : TGD

Dato : 12-06-04 12:34

<KLIP>

> Er det ikke betydningen af vigepligt ? ellers tror jeg da jeg skal
> have pengene for mine teoritimer tilbage, og det kan godt blive
> svært da min kørelærer er død.

Så tror jeg du skal have pengene tilbage, der står INTET sted man har
vigepligt for en fodgænger i lign. situation.

Fra : Armand

Dato : 12-06-04 11:17

> [...]
>
> Nej for vigepligt har en bestemt juridisk betydning, jeg skrev at
> fodgængeren skulle holde tilbage for bilen, eftersom det ikke er lovligt

Dét kommer vel an på situationen:
Vil en fodgænger blive lastet for "at vade ud foran en bil" midt i en
gågade?
I benægtende fald(!), hvad er forskellen på denne gågade og subj.'s
fodgængerfelt
:-/

--
Armand.
(der gælder sig mere og mere til at blande sin mandags-bekendte, ansat ved

Fra : TGD

Dato : 12-06-04 12:35

<KLIP>

> Dét kommer vel an på situationen:
> Vil en fodgænger blive lastet for "at vade ud foran en bil" midt i en
> gågade?

Hvis en dommer mener det er groft uagtsomt ja så ville han.

> I benægtende fald(!), hvad er forskellen på denne gågade og subj.'s
> fodgængerfelt
> :-/

En gågade må der ikke køres i vel.

Fra : Deaster

Dato : 12-06-04 15:04

TGD wrote:

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Hvis en dommer mener det er groft uagtsomt ja så ville han.

> En gågade må der ikke køres i vel.

Hvornår er det blevet lavet om ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-06-04 15:08

> Hvornår er det blevet lavet om ?

Hvornår har man måttet køre i en gågade?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-06-04 15:20

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev :

>Hvornår har man måttet køre i en gågade?

Det må man på de angivne tider

f.eks Strøget i København, Centrumgaden i Ballerup ..... og nok også
mange andre

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-06-04 15:41

> Det må man på de angivne tider

Ja, men det er da kun i meget begrænset tidsrum, normalt kun om morgenen
(til vareindlevering m.v.)

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-06-04 16:40

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev :

>Ja, men det er da kun i meget begrænset tidsrum, normalt kun om morgenen
>(til vareindlevering m.v.)

Og ?

Det ændrer ikke noget ved at man faktisk *må* køre i en gågade ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-06-04 19:08

Sat, 12 Jun 2004 16:19:56 +0200, skrev jan@stevns.net, på 14 linier, i
<574mc0hsbalrs2jiill2t5ti5aqtrj67vo@dtext.news.tele.dk>, :

>Det må man på de angivne tider
>
>f.eks Strøget i København, Centrumgaden i Ballerup ..... og nok også
>mange andre
Og I Horsens selv Politiet har adresse ved gågaden

Karsten
Horsens

Fra : Deaster

Dato : 12-06-04 16:02

Martin Sørensen wrote:

> Hvornår har man måttet køre i en gågade?

Hmm, du har vist aldrig været på strøget eller Købmagergade, som begge
er gågader, når forretningerne eks. får leveret varer ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-06-04 17:37

> Hmm, du har vist aldrig været på strøget eller Købmagergade, som begge
> er gågader, når forretningerne eks. får leveret varer ?

Nej, jeg bor ikke i København.

Men jo, jeg er godt klar over at man i nogle få timer (om morgenen) må
køre i gågaden, men er den ikke også dér betragtet som sivegade, dvs.
bilerne skal holde tilbage for fodgængerne?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Deaster

Dato : 12-06-04 21:43

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> køre i gågaden, men er den ikke også dér betragtet som sivegade, dvs.
> bilerne skal holde tilbage for fodgængerne?

Svjv. står der blå skilte i hver ende med ordet Gågade, det samme gør
sig også gældende i mange jyske byer mht. til trafik på gågaden.

Du må f.eks. også gerne krydse købmagergade fra sidegaderne i bil hele
døgnet.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Armand

Dato : 12-06-04 19:08

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis en dommer mener det er groft uagtsomt ja så ville han.

Hvordan vil man overhovedet kunne bebrejdes ikke at at have observeret en
given bil på en gågade og derved være blevet påkørt??

> En gågade må der ikke køres i vel.

Og i et fodgængerfelt må man ikke påkøre fodgængere :-|

Til sagen yderligere, har min frue netop mindede mig om at nabofruen mistede
sit kørekort (á betinget af en fornyet prøve) fordi hun påkørte en mørk
cyklist der pludselig besluttede sig for at stå af og nærmest løbe over et
fodgængerfelt i forbindelse med en ellers kompleks rundkørsel. Selvom
skadeslidte bedyrede sin medskyld, ændrede det intet ved det faktum at man
som hård trafikant har et langt større ansvar for begivenhederne end
cyklister og fodgængere :-|

--
Armand.

Fra : TGD

Dato : 13-06-04 22:31

<KLIP>

> Hvordan vil man overhovedet kunne bebrejdes ikke at at have observeret en
> given bil på en gågade og derved være blevet påkørt??

Er jeg dommer?

<KLIP>

> [...]
> skadeslidte bedyrede sin medskyld, ændrede det intet ved det faktum at man
> som hård trafikant har et langt større ansvar for begivenhederne end

Jeg er sådan set ligeglad med hvad din frue siger om naboen, hold dig til
kontekst.

Kan ikke andet end at henvise til færdselsloven..

Fra : H. P. Holm

Dato : 14-06-04 02:25

TGD skrev:

> Er jeg dommer?

Så ville du vide, at kørende trafik har pligt til at udvise hensyn og
opmærksomhed over for gående i alle situationer, og pligt til særligt
hensyn - og om nødvendigt standse for gående trafik i fodgængerfelter,
ved vejkryds og i gågader.

I princippet skal den kørende altid afpasse sin hastighed, så han om
nødvendigt kan standse sit køretøj i uventede og farlige situationer.
(Det er forbudt at lave ulykker).

Alle mennesker, også børn, gamle, syge, blinde, døve osv., har lov
til at færdes til fods på gader og veje, undtagen hvor det direkte
er forbudt (motor- og motortrafikvej, samt ved lokal skiltning).
Kørende trafik har pligt til særligt hensyn for gående som er børn,
gamle eller handicappede (også usynlige handicap!) "Særligt hensyn"
betyder i færdselsloven "om nødvendigt standse" - altså ikke blot i
fodgængerfelter, men overalt hvor de ekstra svage trafikanter færdes.

[...]
> Jeg er sådan set ligeglad med hvad din frue siger om naboen, hold dig til
> kontekst.
>
> Kan ikke andet end at henvise til færdselsloven..

Begrebet "forkørselret" findes ikke i den danske færdselslov. Det
blev erstattet af vigepligt og pligt til hensyn engang i 1950'erne.
Læs §3 igen: <http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel2.htm>

Der skal naturligvis være en lille anekdote til sidst.
I mange år havde vi i Randers en særling der blev kaldt 10-øres-Kaj,
fordi han altid spurgte folk om de kunne undvære en 10-øre. Han gik
mange og lange ture i raskt tempo rundt i hele byen, men den øvrige
trafik og petitesser som fodgængerfelter og kulørte lamper i lyskryds
var han ligeglad med. En af hans faste ruter gik ned til åen, tværs
over den stærkt trafikerede Viborgvej hvor Regnskoven er nu, og selv
lastbilchauffører og taxaer vidste de skulle holde tilbage for ham,
hvis de ville undgå at køre ham ned.

Kaj døde af naturlige årsager for flere år siden, men mindet lever!

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 17-06-04 15:37

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er sådan set ligeglad med hvad din frue siger om naboen, hold dig til
> kontekst.

Skulle eksempler på folk der ligefem har modtaget dom for den forteelse som
debatten drejer sig om ikke længere være værdige argumenter??

> Kan ikke andet end at henvise til færdselsloven.. [ Er jeg dommer? ]

Og den kan tilsyneladende læses som fanden læser biblen :-|

I mine ører lyder det som at du regner med at modparten skal betale dine
skader hvis du påkører hans bil mens den holder ulovligt parkeret.

--
Armand.

Fra : Per O.

Dato : 13-06-04 21:29

TGD wrote:
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Hvis en dommer mener det er groft uagtsomt ja så ville han.

> En gågade må der ikke køres i vel.

Forstå dog at TGD bare er fatsvag ...... Han er en af dem vi andre sparker
en bule i døren af når de suser forbi os i et fodgængerfelt ! Har selv gjort
det et par gange (altså sparket buler) !

Per O.

Fra : TGD

Dato : 13-06-04 22:27

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
gjort
> det et par gange (altså sparket buler) !

Du er vel nok en dygtig dreng.

Fra : Per O.

Dato : 13-06-04 22:45

TGD wrote:
> "Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Du er vel nok en dygtig dreng.

Nå, var det dig jeg ramte ! ... det er jeg glad for

Per O.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-06-04 19:28

Sun, 13 Jun 2004 22:28:53 +0200, skrev Per O., på 26 linier, i
<caid7g$qaa$1@news.net.uni-c.dk>, :

>Forstå dog at TGD bare er fatsvag ...... Han er en af dem vi andre sparker
>en bule i døren af når de suser forbi os i et fodgængerfelt ! Har selv gjort
>det et par gange (altså sparket buler) !

Sidst jeg gjorde det var da en Tosse drønede ned af gågaden i Horsens,
og jeg ville plante en fod på døren, men snublede og måtte have et par
sygedage med fod oppe
Den kan sgu heller ikke betale sig.

Karsten
Horsens

Fra : Armand

Dato : 14-06-04 21:16

> [...]
> Armand.
> (der gælder sig mere og mere til at blande sin mandags-bekendte, ansat ved

Men da han braverede med sit fravær til aften må jeg lade argumenter fra den
side stå over en uges tid

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 18:30

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> Men da han braverede med sit fravær til aften må jeg lade argumenter fra
> den side stå over en uges tid

Og det samme i denne uge
Istedet ville jeg så konfrontere en af de tilstedeværende kørelærere (jeg
bruger hver mandag aften på køreteknisk anlæg sammen med nogle friske unge
mennesker) med spørgsmålet; men hán sendte behændigt sorteper videre med
ordene: "hvorfor ikke spørge den prøvesagkyndige selv, når nu han er her
alligevel?" - Og således gjort:
Min indfaldsvinkel var: "hvor galt skal man som fodgænger opføre sig ved/i
et fodgængerfelt for at blive inddraget i ansvaret hvis man i situationen
bliver påkørt?"
- Meget diplomatisk lagde han ud med at henføre til trafikanters pligt til
at vise hensyn og agtpågivenhed overfor medtrafikanterne - Hvilket også kan
tillægges den gående trafik; men netop i et fodgængerfelt ville det eneste
eksempel han kunne forestille sig, være at man stod ubevægelig ved
kantstenen for alligevel at springe ud få meter foran en enlig bil!
Og han fortsatte:
Senest er reglen for kørendes ansvar ved fodgængerfelter ændret til at man
ikke skal holde tilbage for en stillestående fodgænger (som (høfligt)
afventer et passende hul i trafikstrømmen?), men at fodgængerfeltet
"tilhører" fodgængeren fra det øjeblik at der er trådt (alene en løftet fod
er nok) ud i det.
Hvis en kørende på ingen måde kan undgå at påkøre en fodgænger der således
træder ud i et 'felt, er den den kørendes ansvar, således at forstå at
føreren har gjort den fejl ikke at afpasse hastigheden efter situationen!

Tråden har bevæget sig vidt omkring, og med dette er det omend ikke andet,
så fastslået at TDG ikke ville kunne bestå en teoriprøve her i byen med sin
(hidtidige?)
opfattelse af problematikken :-|

--
Armand.
(der tror at han vil til at stresse bilisterne lidt mere i diverse felter på

Fra : Kenneth S

Dato : 15-06-04 14:29

snip

> [...]
> cykelstien eller ude på en helle.
>
> Der gælder også love og regler for fodgængere.

Ja, men da både cyklister og fodgængere er "bløde" trafikanter, og derfor
kan bevæge sig frit i trafikken uden ansvarsforsikring er de oftest "uden
ansvar". Dvs. at du som hård trafikant sagtens kan få hele skylden, hvis du
f.eks. skulle komme til at køre en hønefuld cyklist ned, mens vedkommende
kører over for rødt.

mvh
Kenneth S

Fra : phk

Dato : 10-06-04 18:10

> [...]

helle
> som altså gør at fodgængerne skal stoppe op på og orientere sig i,

Hvor i færdselsloven står det?

--
Per, Esbjerg

Fra : TGD

Dato : 11-06-04 10:13

<KLIP>

> Hvor i færdselsloven står det?

Intet sted, men det er det der er hensigten med en helle.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-06-04 20:02

Thu, 10 Jun 2004 18:52:51 +0200, skrev TGD, på 20 linier, i
> [...]

>på vej ud i feltet i gen - altså forlader hellen, at du så vælger at stoppe
>bare der er en derude er din sag men ikke lovpligtigt.

Hvem tror du der får skylden hvis en person bliver kørt ned i et
fodgænger felt?

Hvis fodgængeren har tilhensigt og krydse vejen skal du holde tilbage.

Lærdom I 80'ern

Karsten
Horsens

Fra : Peter G C

Dato : 10-06-04 19:25

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Færdselslovens §27 stk 7:

Karnov skriver om bestemmelsen:

"Det er ikke hensigten at give de gående en betingelsesløs fortrinsstilling
over for de kørende, hvilket særlig i bykørsel ville være uacceptabelt.
Bestemmelserne har til formål at værne den gående på en sådan måde, at den,
der under iagttagelse af de regler, der gælder for gående, jf. § 10, har
betrådt eller er i færd med at betræde et fodgængerfelt, ikke behøver at
befrygte, at køretøjer, der eventuelt nærmer sig med høj hastighed, først
standser op i sidste øjeblik. Endvidere skal den gående heller ikke nødsages
til at standse op i feltet for at lade kørende passere. I påkørselstilfælde
vil udgangspunktet være betinget førerretsfrakendelse medmindre forholdet er
særlig groft, eller der foreligger betydelig egen skyld hos fodgængeren, jf.
U 1967 772 H, U 1968 311 H, U 1969 434 H. U 1970 742 H og U 1975 209 H."

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Rander

Dato : 11-06-04 08:49

Thu, 10 Jun 2004 11:28:26 +0000 (UTC) brugte Andreas Plesner Jacobsen 20
linier på at fortælle dette til dk.fritid.bil:

> [...]
> eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
> ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de

Korrekt - men du glemmer bare at når der er en ø i midten er der reelt tale
om TO fodgængerfelter. Så når du kommer kørende skal du ikke holde tilbage
for dem der er på vej fra din venstre side ud MOD øen - du skal først holde
tilbage når de er på vej fra øen og ud foran dig...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Piger, der siger ja til at gå i seng med en mand, er ludere. Piger, der siger nej, er damer.
Det er dog en temmelig gammeldags opfattelse af begrebet. Hvis en af Jer drenge skulle rende
ind i en pige, der siger nej, skal I ikke drage den forhastede slutning, at I har fundet en dame.
I kan også være løbet ind i en lesbisk. (Fran Lebowitz)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-04 12:30

TGD wrote:

> Så er det jo lige netop fodgængeren der skal holde tilbage for dig,
> det kunne belister godt tage og lære.

Øh, hvordan ser du det ?
Uanset om fodgængeren skal krydse "min" kørebane fra øen eller fra siden af
vejen (som i mit tilfælde), så er det da mig der skal holde tilbage.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 19:11

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-04 19:26

TGD wrote:

> [...]
> fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er
> på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at

Og hvis en person står og venter ved en overgang, er det så ikke rimeligt at
antage at vedkommende netop er på vej ud i feltet, men ikke umiddelbart tør,
da ingen af bilerne standser?

Eller mener du at fodgængerne skal træde ud foran de kørende, førend de har
retten på deres side ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-06-04 21:00

TGD wrote:

> Færdselslovens §27 stk 7:
>
> Stk. 7.
[klip]
> som befinder sig i feltet eller er
> på vej ud i dette.

Det at være på vej ud i feltet vil sige at man står ved fodgængerfeltet med
front mod feltet, og derved signalerer at man vil benytte fordgængerfeltet,
da skal du som billist stoppe for fodgængeren.

Uanset hvad du ellers mener, vil du i tilfælde af at du rammer eller generer
en fodgænger i feltet, have en yderst dårlig sag.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-06-04 21:02

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Uanset hvad du ellers mener, vil du i tilfælde af at du rammer eller
> generer en fodgænger i feltet, have en yderst dårlig sag.

Ups..

Gælder også hvis fodgængeren står på en Ø.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Armand

Dato : 10-06-04 23:01

Hans L. Jørgensen <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en

> [...]
> front mod feltet, og derved signalerer at man vil benytte
fordgængerfeltet,
> da skal du som billist stoppe for fodgængeren.

Da jeg tog kørekort for meeget lang tid siden, hed det sig at "første skridt
var på fodgængerens ansvar", hvormed mentes at fodgængeren havde ansvaret
for ikke ligefrem at springe ud i trafikken. Men den passus er sidenhen
ændret til fodgængerens fordel, således at man burde kunne forvente at
trafikken holder tilbage blot man afventer ved et fodgængerfelt.

At hverdagen så er helt anderledes, er der vel ingen der er i tvivl om :-|

--
Armand.

Fra : TGD

Dato : 11-06-04 10:09

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> front mod feltet, og derved signalerer at man vil benytte
fordgængerfeltet,
> da skal du som billist stoppe for fodgængeren.

Nej det gør da ikke, damn med alle de trafikkontrollører der tjekker vore
fodgængerovergange, så kunne jeg ikke andet end at holde stille
å¨Amagerbrogade.

> Uanset hvad du ellers mener, vil du i tilfælde af at du rammer eller
generer
> en fodgænger i feltet, have en yderst dårlig sag.

Kan i da bare ikke holde jer til kontekst, se mit oprindelige svar.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-04 23:26

TGD wrote:
> [...]
> eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
> ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de

Ja, derimod behøver man ikke afpasse hastigheden hvis det blot er en
cyklist der benytter feltet Så kan man istedet hygge sig med at
kalde personen for en idiot, eller evt. bare en cyklist, da det ofte
er det samme

// Hans, der finder popcorn frem og venter på at blive svinet til :)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-06-04 12:30

TGD wrote:
> [...]
>
> <KLIP>

> et

> Så er det jo lige netop fodgængeren der skal holde tilbage for dig, det

Hvis du knalder en fodgænger ned i en overgang ryger dit pap - øer
eller ingen øer.

Vi bilister skal holde tilbage for fodgængere i overgange og det
skader ikke at holde lidt øje med fodtusserne når man kommer bragende.

--
Roberto Saldo

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 19:12

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvis du knalder en fodgænger ned i en overgang ryger dit pap - øer
> eller ingen øer.

Nej det er ingen selvfølge.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-06-04 20:02

Thu, 10 Jun 2004 12:25:13 +0200, skrev Per Beer Hansen, på 52 linier,
i <40c83704$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Jeg er en af dem som stopper for fodgængere, også selvom de står stille og
>venter på at komme ud.
det gør man også i Aarhus. Andet kan man dø af

Karsten
Horsens

Fra : Thomas H.

Dato : 10-06-04 12:02

meddelelse news:40c7fe91$0$3046$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Bilerne foran holdt ikke for hende, men da jeg kunne se at jeg alligevel
> ikke kunne nå det grønne lys "valgte" jeg at stoppe.

Jeg stopper altid for fodgængere i fodgængerfelter, til stor overraskelse
for mange, en kollegainde jeg kørte med sagde, at det havde hun godt nok
ikke gjort, jeg sagde at det skulle man sådan set, men det troede hun ikke
på. Så ja, det er meget normalt at skide på den slags.

Fra : Bjørn S

Dato : 10-06-04 12:30

Thomas H. wrote:

> [...]
> ikke gjort, jeg sagde at det skulle man sådan set, men det troede hun ikke
> på. Så ja, det er meget normalt at skide på den slags.

Ja, det er jeg nu også vandt til fra Norge, hvor man har 100 % stoppligt
ved overgange.
Det undret mig derfor i starten at det ikke blev overholdt her i DK, så da
jeg tog kørekort for MC fortalte kørelæreren at man kun havde pligt at
stoppe hvis fotgængeren havde påbegynt udstigning i overgangen, og kun
stoppepligt hvis det var på din side af en eventuelt Ø i midten. Der var
forøvrig nogle spørgsmål i den rætning til teoriprøven.

Dog skal man være varsom med at slippe dem frem som bare står og vænter på
at gå ud, man har et "moralsk dobbelt ansvar" for at bagfra kommende også
har sæt at du standser, derfor vænter de fleste fodgængere med at krydse
til alle kørebaner er fri, dersom der er mere end en kørebane inden en ø,
eller modsat side.
Man skulle nødigt få moralske skrupler for at hjælpe nogen over vejen som
nogen uden eller indenom blæser på
Det er lige hvad det kan ske hvis man som Anders stopper med en MC, den er
desværre læt at overse og/eller over/underhale med mindre man kan blokkere
vejen, og det er nok lige hvad der skete i denne sammenhæng.

--
/Bjørn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-06-04 18:35

On Thu, 10 Jun 2004 13:01:53 +0200, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
>ikke gjort, jeg sagde at det skulle man sådan set, men det troede hun ikke
>på. Så ja, det er meget normalt at skide på den slags.

Jo tak, tell me about it.

Personligt holder jeg for alle fodgænger overgange hvor at der står folk
at vente, når at jeg er i bil.

Men når at jeg er fodgænger har jeg op til flere gange lyst til at få
stålspidser i mit fodtøj og så lodse godt og grundigt til de biler der
fræser forbi og i mange tilfælde er tæt på at kører os fodgængere ned.
Flemming Jacobsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-06-04 16:58

Der er desvære abropo en lille dreng på en 5-7 år der her i Helsinge på
Vestergade er blevet kørt ned i en fodgænger overgang her for en ½ time
siden

Hvem der har skylden ved jeg ikke, da det var sket da jeg kom forbi.

Men forfærdelig er det

Hilsen Jørgen