Import af HD fra USA.
Fra : //zlgge

Dato : 08-06-04 23:38

Hej

Jeg har længe gået og leget med tanken om selv at genopbygge en Harley. Jeg
har hørt at det der gør en motorcykel til en motorcykel (på papiret hos
Told&Skat) er stel og motornummer, derfor tænker jeg på at købe et gammel
stel og en motor i staterne og derefter genopbygge her hjemme.

Men hvad med afgift og indreg.? Er motor og stel nok til at man kan
importere den som en hel maskine og hvormeget kommer man af med? Er der
specielle regler for veteranmaskiner? Hjælp!

Mvh
//zigge

Fra : André T.

Dato : 09-06-04 02:21

On Wed, 9 Jun 2004 00:37:47 +0200, "//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk>
wrote:

> [...]
>importere den som en hel maskine og hvormeget kommer man af med? Er der
>specielle regler for veteranmaskiner? Hjælp!

Prøv at snakke med nogle af dem med lædervest... De kan nogle
tricks...

-(¯`·.¸ (¯`·.¸ (¯`·....André T....·´¯) ¸.·´¯) ¸.·´¯)-
-(¯`·.¸. http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 .¸.·´¯)-
...IF YOU AIN'T PUSHIN' IT, YOU MIGHT AS WELL BE PULLIN' IT..

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-06-04 09:18

"André T." <fisker@kutter.nordsoen> wrote in message

> Prøv at snakke med nogle af dem med lædervest... De kan nogle
> tricks...

Grov generalisering! Jeg kan ingen tricks, men kan da godt finde en
lædervest i skabet.

Til gengæld var der en meget stor lædervest inde at snakke med
vurderingsfolkene lige før jeg skulle have FJ'eren vurderet. Efter mig kom
et badekar af en chopper med al det chrom der kan hænges på. Gad vide om han
får en god vurdering? Bare de ikke kompenserer via min..

vh
Torben

Fra : Søren

Dato : 09-06-04 11:47

prøv evt. harley klubben - den landsdækkende.

Prisen for at få en harley hjem fra usa er alt for dyr, da man betaler pr.
palle eller container. Det kan svare sig at fylde en container istedet men
så står du med en masse harleyer du skal sælge videre.

Det nemmeste er nok at købe en brugt harley i f.eks. holland og belgien hvor
der er mange hd kørere også importere den derfra. Der kan du søge i gruppen
og få svar.

Se evt. mobile.de

Fidusen ved at købe en gammel harley , kun stel og motor, og derefter stjæle
en i parkeringshuset i kbh når der er superrally så kan man få en "god"
maskine til næsten ingen penge.

Hilsen Søren

Fra : //zigge

Dato : 09-06-04 16:07

"Søren" <søren@æøå.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> palle eller container. Det kan svare sig at fylde en container istedet men
> så står du med en masse harleyer du skal sælge videre.

Ja det gider jeg ikke ligge og rode med

> [...]
hvor
> der er mange hd kørere også importere den derfra. Der kan du søge i

Det må jeg lige kikke nærmere på, men en del af planen var at bygge maskinen
lidt i etaper efterhånden som jeg har penge i overskud til det. Hvis jeg
køber en hel maskine er det jo en pæn udskrivning på en gang. Ved at starte
fra bunden af får man jo også tid til at kæle mere for de enkelte dele
efterhånden som man laver/køber dem.

> Fidusen ved at købe en gammel harley , kun stel og motor, og derefter
stjæle
> en i parkeringshuset i kbh når der er superrally så kan man få en "god"
> maskine til næsten ingen penge.

Hvornår er der superrally og hvordan kortslutter man en Harley?

Mvh
//zigge

Fra : JBM

Dato : 09-06-04 17:07

"//zigge" skrev:

[klip]

> [...]
starte
> fra bunden af får man jo også tid til at kæle mere for de enkelte dele

Jeg har samme drømme om et HD-projekt, men er lidt usikker på, om man i
længden sparer noget,
når told/skat engang skal se på den færdige cykel, og skal fastsætte
afgiften...?

Hvis man fx forestiller sig følgende: Man importerer et stel og
motor/gearkasse til
en fair pris i udlandet. Så går man i gang med projektet, og fordi man gerne
vil have en
rigtig fed cykel, vælger man måske - hen ad vejen - at investere i lækre
dele,
fx fælge, bremser, bremser, transmission, tank etc. etc.

Når så told/skat skal bedømme cyklen står man med en super kværn, som de
vurderer
urimeligt højt....?
Bør man derfor gøre følgende: Montere slidte stumper (hvis muligt),
sende den til afgift, og så først bagefter starte på sin drømme-HD...?

Nogen der har en mening om det?

mvh Jan

Fra : //zigge

Dato : 09-06-04 20:30

"JBM" <jma@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bør man derfor gøre følgende: Montere slidte stumper (hvis muligt),
> sende den til afgift, og så først bagefter starte på sin drømme-HD...?

Sådan som jeg har forstået det, er der ikke noget krav om at man skal stille
med en synsklar maskine?

Mvh
//zigge

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-06-04 20:45

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan som jeg har forstået det, er der ikke noget krav om at man skal
stille
> med en synsklar maskine?

Jo, den SKAL være synsklar.
Men den skal jo for hulen ikke se ud som en million, for så koster den to
mill. i afgift.
Tag cyklen hjem fra USA (eller hvor det nu bliver), lav den synsklar, men
IKKE flot - bare anvendelig stand. Kør den gennem T&S møllen. Betal
afgiften. Sæt den så i stand, og du har sparet en dle penge udne at gøre
noget ulovligt.

Rittig

Fra : //zlgge

Dato : 09-06-04 21:17

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> [...]
> IKKE flot - bare anvendelig stand. Kør den gennem T&S møllen. Betal
> afgiften. Sæt den så i stand, og du har sparet en dle penge udne at gøre

Tak for svaret. Hvad er proceduren og hvordan vurderes cyklen?

Mvh
//zigge

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 10-06-04 13:40

Claus Rittig wrote:
> [...]
> men IKKE flot - bare anvendelig stand. Kør den gennem T&S møllen.
> Betal afgiften. Sæt den så i stand, og du har sparet en dle penge

Og virkeligheden vil så ret sikkert vise, at det ikke hjælper det store, om
modellen er hærget eller ej. Ifølge Told & Pjat selv, har det ikke nogen
nævneværdig betydning mere.

--
Psycho Cowboy - Har vendt og drejet alle de fif til uendelighed
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : //zigge

Dato : 10-06-04 15:56

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nævneværdig betydning mere.

> Psycho Cowboy - Har vendt og drejet alle de fif til uendelighed

Har T & S en hjemmeside hvor man kan se hvad en given maskine vil koste,
eller evt. et andet sted?

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Lund

Dato : 10-06-04 16:47

> Har T & S en hjemmeside hvor man kan se hvad en given maskine vil koste,
> eller evt. et andet sted?
>
> Mvh
> //zigge

Bare husk at det pris der kommer frem der er for en cykel der står original
!!!
Hvilket der ikke er mange ældre HDér der gør.
Har en kammerat der lige fik et eftersmæk på 48.000,- fordi Told & Skat
mente at cyklen havde skiftet identitet.
Eller kig her http://afgift.tools-mc.dk/

Mvh Thomas Lund
XLH 883 - Boret til 1200 ccm.

Fra : //zigge

Dato : 10-06-04 18:17

"Thomas Lund" <el.diablo@[fjern-mig]lund.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har en kammerat der lige fik et eftersmæk på 48.000,- fordi Told & Skat
> mente at cyklen havde skiftet identitet.

Super tak for linket - så kan man jo se hvad man skal gå efter når man skal
lede efter en maskine og gerne vil holde prisen nede.

Mvh
//zigge

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 10-06-04 20:48

Thomas Lund wrote:
> Bare husk at det pris der kommer frem der er for en cykel der står
> original !!!

Problemet er jo netop, at *ingen* (ikke engang Tolg & Skvat!) ved hvad
afgifterne på deres side er taget ud fra, og om det er ved im- eller export.
:-/
Ved export bliver afgiften ikke vurderet særlig højt, da staten jo skal af
med penge, og derfor kan man hurtigt komme på den, hvis man regner med den
afgift, der står skrevet på deres side.

Til //zigge:
Mit bedste råd er nok, at ringe ind og høre hvad den foreløbige afgift er,
på den model du nu er interesseret i. Du skal angive km (sådan ca), årgang
og model, og så fortæller den "rare" dame dig, hvad din foreløbige afgift
lyder på. Glem de fantasipriser, der står skrevet på deres side - de går
ikke engang selv efter det!

--
Psycho Cowboy - Har selv været møllen igennem

Fra : Richard

Dato : 10-06-04 21:51

Psycho Cowboy wrote:

> Problemet er jo netop, at *ingen* (ikke engang Tolg & Skvat!) ved hvad
> afgifterne på deres side er taget ud fra, og om det er ved im- eller export.

De kan nu godt holdes op på dem

> Glem de fantasipriser, der står skrevet på deres side - de går
> ikke engang selv efter det!

I nogen tilfælde, jo

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 10-06-04 22:27

Richard wrote:

> De kan nu godt holdes op på dem

Forklaring ønskes?
Har nu snakket med (jeg ved f.... snart ikke hvor) mange mennesker i hele
forløbet, ligefra den lille dovne sekretær hos Told & Knald i Korsør,
synsinstansen (flere inspektørere), den motoransvarlige hos Told & Fusk i
Korsør + den højeste motorinstans hos Told & Pjat i Tåstrup - alle siger de,
at der ingen som helst beviser, vejledende brug, eller noget som helst er i
de takster, der er angivet på deres side. Ren og skær lir, og ganske
uforståeligt og ubrugbart i alles øjne. :-/
Sekretæren startede med at forælle mit foreløbige depositum pr. telefon, og
da jeg stillede spørgsmålstegn til hendes tal og henviste til deres side,
forklarede hun mig, at tallene ikke kunne bruges til noget som helst, da
ingen viste, om det var ved im- eller export, og ligeledes hvordan cyklerne
tog sig ud mht. alt muligt. Jeg kunne godt vælge at tage et screenshot og
vise FDM-gutterne osv ved en evt. vurdering, men det vil ikke nytte noget,
mente hun.

> I nogen tilfælde, jo

Okay så, men hvilke er der ingen der ved?
Hvis man vil have sit depositum at vide, så kontakt den lokale Told & Fnat
afdeling og indberet alle nødvendige data på en cykel, og få så depositummet
at vide. På den måde er man fri for at få musseskader, man skal ikke selv
slå op nogen som helst steder (andet end i tlf-bogen ), og så får man
den takst, som de præcist vil indkræve i depositum, hvis altså man indsender
de data, som er blevet forelagt hende i tlf'en. Alt andet er spild af tid,
og til ingen nytte.

--
Psycho Cowboy

Fra : Richard

Dato : 10-06-04 22:41

Psycho Cowboy wrote:

> Forklaring ønskes?

Har nok fortalt gistorein før, men i korte træk: Den enest vurdering,
der lå på en GB500 i Modep kunne jeg argumentere ud fra og få
toldogskattepigen til at indse, at min 1 år ældre GB med noget højere
miles-tal nok burde sættes 1kkr lavere i afg.pligtig værdi. Det gjorde
hun og værdien blev stadfæstet efter fremstilling. At min GB så endte
som Honda CB500, 1-cyl. 500cc i Modep er en helt anden sag
(Hos TopDK går den som en XBR500 på trods af min meget udførlige
forklaring på forskellene. Men stelnummeret passer

> Okay så, men hvilke er der ingen der ved?

Nej, men det gør det øger kun spændingen, ikk? - min holdning er, at
offentlige instanser er til for at servicere borgerne, derfor skal vi
spørge dem, hver gang vi vil vide noget, de kan formodes at kende til.
Det virker faktisk

Alt for mange kryber uden om den varme grød, spørger herinde, i øst
eller vest i stedet for at gribe knoglen, eller bedre: Køre over på den
lokale T&S og smile pænt til folkene der

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Thomas Lund

Dato : 11-06-04 04:19

> [...]
> med penge, og derfor kan man hurtigt komme på den, hvis man regner med den

Ved en HD kan du nu roligt regne med de tal der står på den side jeg har
linket til.
Alle HDér bliver nemlig afgiftet af deres nyværdi fra det år de er
produceret, har betalt afgift af flere efterhånden og jeg kan se at det
passer på næsten kroner og øre.
Men i det tilfælde at det er bygget om på cyklen med anden motor og/eller
skivebremser osv. bliver det selvfølgelig en anden pris når cyklen skal
femstilles og det skal alle HDér, her er det ikke valgfrit, som jeg mener at
have hørt fra foreksempel biler.
Min kammerat der har fået ørene i maskine har en cykel fra ´49, mener at den
foreløbige afgift blev sat til 9.000,-. Men motoren var fra slutningen af
tresserne, der var bygget skiver for/bag og monteret el-start. Det kostede
så lige 48.000,- ekstra til skattefar som skulle betales inden 5 dage.
Så se dig godt for hvis du selv vil bygge en cykel og betale afgift på den,
ihvertfald hvis vi snakker HD.

Thomas Lund
XLH 883 - Boret til 1200 ccm

Fra : Armand

Dato : 10-06-04 22:03

file://zigge <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en

> "JBM" <jma@mobil.dk> skrev i en meddelelse

Det vil selvfølgelig være dumt at gøre nogetsomhelst andet end det strengt
nødvendige ved modellen inden den synes/vurderes :-|
Men hvis man skærer helt ind til benet må man i princippet ikke poste
særligt mange penge i ekstraudstyr til køretøjet inden for en periode (á 3-6
mdr.?) efter indregistrering (vurdering), så enten holder man vejret eller
også satser man på at der ikke er nogen der tænker på at følge op omkring
dét emne. Men på den anden side: Hvis modellen er i en skrækkelig stand ved
vurdering, kan det måske godt tænkes at det kan tænde en vurderingsmand så
meget af, at han gør det til en principsag at forfølge standen på lige dén
:-/

> Sådan som jeg har forstået det, er der ikke noget krav om at man skal
> stille med en synsklar maskine?

Synsklar = køreklar, og hvis ikke at modellen er køreklar, hvorledes skal
man så kunne vurdere dens tilstand som køretøj??
Den primære told-vurdering foregår idag også ved det nu engang nødvendige
(indregistrerings)syn hos bilinspektionen!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-06-04 11:51

Armand wrote:

> Den primære told-vurdering foregår idag også ved det nu engang nødvendige
> (indregistrerings)syn hos bilinspektionen!

Det bliver du ved med at sige. Det passer ikke. Jeg har været til en del toldsyn
efterhånden. Den eneste opgave de har i den retning er at kontrollere at det
vitterligt er det køretøj man ønsker at betale afgift af til T&S. Ikke en disse
andet.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 11-06-04 14:35

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
det
> vitterligt er det køretøj man ønsker at betale afgift af til T&S. Ikke en

OK!
Så holder jeg op med at sige det!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-06-04 16:07

Armand wrote:

> OK!
> Så holder jeg op med at sige det!

Takker.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 11-06-04 20:53

> Takker.

Men tag lige min korttidshukommelse med i dén ed!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-06-04 21:21

Armand wrote:

> Men tag lige min korttidshukommelse med i dén ed!

Sådan er det med vores alder. Vi har teflonhjerne. Der er ikke en
skid der kan hænge fast.

Ib Jakobsen

Fra : Richard

Dato : 11-06-04 14:56

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> vitterligt er det køretøj man ønsker at betale afgift af til T&S. Ikke en disse

Jamen, det er jo også det, toldsynet går ud på - hverken mere eller
mindre end at fastslå køretøjest identitet, udstyr og især evt. ekstra
udstyr

Det er jo ikke selve vurdering efter evt. fremstilling, Armand hentyder
til, svjhf

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-06-04 16:07

Richard wrote:

> [...]
> udstyr
>
> Det er jo ikke selve vurdering efter evt. fremstilling, Armand hentyder

Nøjagtig. Det har ikke noget at gøre med en vurdering. Det er er en fastslåelse af
køretøjets identitet og udstyr. Intet hvad den er værd i handel. Jeg har har spurgt
bilassistenterne, og de siger de ikke har nogen uddannelse i den retning. Ofte skal
man selv afkrydse hvad udstyr den har.

Ib Jakobsen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 09-06-04 20:00

> [...]
> palle eller container. Det kan svare sig at fylde en container istedet men
> så står du med en masse harleyer du skal sælge videre.

Mads L og mig kender en der bor i Delaware og som 4 gange om året sender en
40 fods med MCer til DK..... kan være der er noget der ??
Jeg taler nok med ham omkring den 20. når næste pakkeåbning finder sted...

Søren

Fra : //zigge

Dato : 09-06-04 20:35

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 40 fods med MCer til DK..... kan være der er noget der ??
> Jeg taler nok med ham omkring den 20. når næste pakkeåbning finder sted...

Det lyder da interessant, men jeg ville nu gerne vide mere om hvordan og
hvorledes først. Og så selvfølgeligt også lidt om hvilke priser der er på
sådan nogle dele. Det ville også være rart hvis man kunne få en vis garanti
for at cyklen ikke, på et tidspunkt, er stjålet i USA. Hvordan finder man ud
af det? Det er jo vist nok almindelig praksis at stjæle biler i DK og sende
dem til øst-landende. Man kunne nemt forestille sig at nogen ville prøve at
prakke en hugget cykel på din bekendte, med den viden at den så er "væk"...

Mvh
//zigge