Ny maskine, hvad skal man så lige kaste si~
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 06-06-04 21:56

Hæp-hey!
Det er ved at være længe siden jeg sidst har været på nyhedsgruppen,
men nu er jeg tilbage, efter at have installeret en newsreader igen

Jeg kører pt. på en gpz500, og går og leder efter noget nyt køretøj.

Jeg har luret lidt på følgende modeller.
ZX6r '99
ThunderCat '01-'03
ZZR600 '00-'03
CBR600F4 '99
Og så den fornuftige Fazer600 fra 98 og frem til '03.

Jeg har prøvekørt dem alle sammen, og der er ingen tvivl om at den
sjoveste er ZX6r'en, men det er jo ikke helt nok. Den skal også kunne
bruges til lidt længere ture evt. med en tøs bagpå, og den skal kunne
køres uden at koste 1½ formue i dæk og vedligehold.
Forsikringsmæssigt og økonomisk ligger de nogenlunde ens, Fazeren
undtaget.

Spørgsmålet er om der er nogen der har nogle erfaringer med nogle af
cyklerne, specielt Thundercat'en og CBR600F4'eren i forhold til
ZX6r'eren?

Og sådan generelt, hvormange km er der i en ZX6r? Jeg har ikke set ret
mange over 50kkm, men om det er fordi de bliver baldret før de når at
køre så langt eller hvad, ved jeg ikke.

Og kan en tøs rent faktisk sidde bagpå en zx6r i mere end en halv
time? Eller er det en af de ting man godt kan glemme med sådan en
fætter?

Hvis der er nogen der har et forslag til nogle alternative modeller i
prisklassen omkring 100kkr, så sig til.

Mvh
Kristoffer - der har en nyvasket GPZ500 til salg..

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 06:47

hej Kristoffer

Hvad skal du have for den gamle??

hvornår er den fra, hvad har den kørt og er den nysynet??

Hilsen Jesper

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-06-04 21:47

Hej

Tjah, jeg har en idé om at den kunne koste 41.000,-
Det er en '95 (den nye model med skivebremser), og den er i rigtig god
stand. Men nu er det jo ikke en salgs konference her, så smid mig en
mail, så skal jeg gerne fortælle lidt om den.

Mvh
Kristoffer

Fra : news.tele.dk

Dato : 07-06-04 08:09

Hej Kristoffer

Måske jeg kan hjælpe en smule. Jeg har selv tidligere kørt på en GPZ500 og
gik over til en ZX-6R fra 2001. Den er jeg MEGA glad for. Jeg kiggede dog
faktisk på de samme modellen stort set som du har gjort.

Jeg valgte så ZX-6R og med vilje fra før 2002 hvor den blev lavet kraftigt
om. Modeller fra 2002 og senere kan det nok ikke anbefales at køre rigtigt
lange ture på, og slet ikke med passager. Den er meget sports præget og du
hænger en del i armene. Men tidligere modeller er en del mere langturs
venlige. Det er selvfølgelig stadig en sportsmaskine, men den har nogle
finde all-round egenskaber syntes jeg i hvert fald.

Jeg har selv meget ofte kærsten bagpå uden nogen problemer. Hun sidder
fint der. Jeg har kørt en del ture på tværs af Danmark på den uden at
blive nævneværdigt øm. Det kan man sagtens, også uden pauser.

Om ca. 1 måned drager kæresten og jeg til sydfrankrig på den. Det bliver
spændende om hvordan det kommer til at gå, men jeg er sikker på at det går
fint på en ZX-6R. Selvfølgelig er komforten ikke lige så høj som på en
decideret touring maskine, men det er god nok, hvis man også vil have en
sportsmaskine til dagligt.

Jeg kiggede meget efter ThunderCat'en men kunne så alligevel bedst lige
ZX-6R designet.

Jeg har desværre ikke prøvekørt nogle af de andre modeller så der kan jeg
ikke hjælpe. Forsikringen er dyr (da jeg er under 30), men det lyder det
som om du har styr på.

Ang. km, så tror jeg måske du har ret i, at de desværre ofte ikke lever så
længe, eller også er det fordi folk som har dem så længe ikke vil sælge
. Jeg har i hvert fald planer om at køre på min rigtigt længe... (har
kørt 10K pt.).

Så jeg vil anbefale en ZX-6R fra 01 eller 00 så den er så ny som muligt
uden at være for racer-agtigt. Men om du har få den til 100K har jeg ikke
lige styr på. Jeg gav selv 130K for min i sep. sidste år.

HÃ¥ber du blev lidt klogere.

mvh
Morten Krauw
Kawasaki ZX-6R '01
www.dfmc.dk/morten_krauw

Fra : Brian Laursen

Dato : 07-06-04 15:07

news.tele.dk wrote:

> Jeg har selv meget ofte kærsten bagpå uden nogen problemer. Hun sidder
> fint der. Jeg har kørt en del ture på tværs af Danmark på den uden at
> blive nævneværdigt øm. Det kan man sagtens, også uden pauser.

Tror du ikke du skulle lade hende skrive det?. Så blev det nok lidt mere
realistisk?? Taler selv af erfaring *gg* Jeg mente bestemt min kæreste sad
godt på min gamle thunderace, men hun havde da åbenbart en anden mening !

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Morten Krauw

Dato : 08-06-04 07:41

Nu er det jo ikke sværere end at spørge, hvilket jeg selvfølgelig har
gjort. Sædet kunne da helt sikkert være blødere og mere langturs-venligt,
men efter vores mening er det ikke uegnet til langture. Bevares - man kan
blive øm, men gør man ikke det på alle motorcykler?

mvh
Morten Krauw
Kawasaki ZX-6R '01
www.dfmc.dk/morten_krauw

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 08-06-04 18:18

jo, altså hovedreglen er "Hvor der er vilje, er der vej". - og med
den i nakken kørte jeg 1250 km på GPZ'eren på en dag. Så glemmer man
helt at man har en røv at have ondt i til sidst.

Mvh
Kristoffer

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-06-04 21:43

Hej Morten

Ja, det lyder meget til at din situation er (eller var) den samme som
min. Jeg er også mest hooked på ZX6r designet, men jeg har måske fået
en smule frygt for at komme til at køre for råddent på den.

Mht. forsikring så kunne det da være sjovt at høre hvad den koster
dig? - jeg er også under 30, og har i første omgang fået en pris på
11.176 hos tryg, men det er kun frem til og med årgang '99, så det er
så den årgang jeg har haft i kiggerten.

Men jeg kom jo lige til at lægge nogle tal sammen, og det løber sgu'
op.
det skal nok ende med at koste omkring 30kkr om året at køre på den,
så længe man ikke falder af eller får den stjålet.

Jeg har også sådan lidt på fornemmelsen at thundercat'en holder prisen
lidt bedre end ZX6r'eren, eftersom der kommer en ny zx6r hvert år
(næsten).

Og når i nu kører syd på, hvad gør i så med bagagen?

Mvh
Kristoffer

PS. lad os lige høre kærestens beretning, når i kommer hjem fra syden

Fra : Morten Krauw

Dato : 08-06-04 08:02

Hej Kristoffer

Forsikring - SUK....jeg ville ønske jeg kunne få min forsikring til den
pris. Jeg betaler næsten 20K !!! Det er hos Codan og jeg har alle mine
andre andre forsikringer der også. Den steg med hele 3000 kr. på et halvt
år! Men håber det hjælper betragteligt når jeg fylder 30 (om 2½ år).

Om Thundercat holder prisen bedre? Det ved jeg ikke, har ikke lige tjekket
det.

Ang. bagage, så har jeg pt. en 20-40 liters tanktaske. Og så skal vi have
et par "stof" sidetasker på. Jeg har prøvet nogle som sidder fint og hvor
der kan være 40 liter i hver side. Derudover kan vi supplere med en rygsæk
til kærsten hvis det bliver nødvendigt. Det burde være nok med plads,
selvom jeg tit er slem til at pakke for meget som man ikke har brug for.

mvh
Morten Krauw
Kawasaki ZX-6R '01
www.dfmc.dk/morten_krauw

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 08-06-04 18:25

Halløj

Mht. forsikring, så er det noget med at lige præcist '99 modellen kan
forsikres for 11179, hos tryg, og hvis den bliver nyrere så ryger der
bonus på, så den kommer op på 14.etellerandet.

Men jeg går også og ser det positive i at fylde 30 her om en 3 år.

Mht. bagage, så lyder det sådan set ok, med et par stof sidetasker til
at smide over bagsædet. kan de godt sidde der, uden at brænde på
udstødningen?
Jeg havde en kammerat der lavede nummeret, og smed indholdet af en
sidetakse ud af et hul udstødningen havde lavet, over en strækning på
150km tysk motorvej. :-/

Anyway, det er vel måden at gøre det på. - tøsen bliver nok træt af en
rygsæk på et tidspunkt, og et wingrack ser håbløst ud og koster en
formue.

Mvh
Kristoffer

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 07-06-04 20:46

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> wrote in message
> Hæp-hey!
>
> Hvis der er nogen der har et forslag til nogle alternative modeller i
> prisklassen omkring 100kkr, så sig til.

Tjaa, for kr. 99.995 får du en Suzuki DL650 V-Strom. Om det er noget for
dig er jeg selvfølgelig ikke klar over, men det skulle give nogle muligheder
for noget "touring".

En del anmeldere har været rimeligt begejsret for den, desværre har jeg ikke
prøvet den selv, men kunne måske godt blive halv-lun på den alligevel.

Er der nogen her i gruppen som kører på sådan et bæst og måske vil dele lidt
erfaringer ud??

Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480

Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-06-04 21:44

Hej

Jeg er ikke ligefrem oppe på tæerne over DL650'eren, den er sådan lidt
morfar agtig i mine øjne.
Men jeg har nu heller ikke kørt den, så det er ren fordom og udseende
det går på.

Mvh
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 09-06-04 00:08

> [...]
> Og så den fornuftige Fazer600 fra 98 og frem til '03.
>
> Jeg har prøvekørt dem alle sammen, og der er ingen tvivl om at den

Nix!
I ordets bogstaveligste forstand er det altså Fazeren der er sjovest :-|
Dén er den af de nævnte der køremæssigt ligger din hidtidige by-scooter mest
op af dage, hvor især ZX6'eren er yderst sportslig i både kørestilling og
kørsel!!
Og så har den markedet mest forrygende bremser (á YZF-typen), samt en
kørestilling der gør at den med lillefingeren kan rejses på forhjulet
on-demand
F4'eren kører så forskrækkeligt neutralt at den på det nærmeste er kedelig;
men på den anden side set: Hvorfor skal en sportslig model være vildt
overstyrende (á R6), eller understyrende (á ZX6) - Nej vel?
Tordenkatten har Yamahas sædvanlige traktorgearkasse forøvrigt tilfælles med
Fazeren; men det ser til gengæld mere og mere ud til at F4'eren har et
mefødt svagt 2.-gear
ZZR600 har jeg af én eller anden grund aldrig brudt mig om; men den er vel
ikke ligefrem ringe - I et andet indlæg indenfor de seneste par dage er de
tidligste ZZR's nævnt som de svageste!

> Forsikringsmæssigt og økonomisk ligger de nogenlunde ens, Fazeren
> undtaget.

Og dét i Fazerens favør, ikke?
Gode point oveni de øvrige egenskaber :-|

> Og sådan generelt, hvormange km er der i en ZX6r? Jeg har ikke set ret
> mange over 50kkm, men om det er fordi de bliver baldret før de når at
> køre så langt eller hvad, ved jeg ikke.

I denne uge blev en eller anden kilde citeret for at ZX6 og Triumph TT600
var bemærkelsesværdigt adskilt fra resten af klassen da man brændte dem af
for fuld skrue på en prøvebænk indtil de før eller siden begyndte at miste
effekt:
Nogle og 50 timer rappede de to af, hvor R6 kun klarede 6 timer førend den
bankede en plejlstang ud igennem blokken
Kildekritikere i strengen fik dog ikke oplyst hvem(!) der stod for dén test,
så om det er purt opspind er der ingen garanti imod!!

> Og kan en tøs rent faktisk sidde bagpå en zx6r i mere end en halv
> time? Eller er det en af de ting man godt kan glemme med sådan en
> fætter?

De sportsligste modeller, hvortil ZX6 hører, har kun bagsæde til pynt og
indenbys transport. Man kan dog under opbygning af sine dybeste
selvpineriske tendenser lade sig transportere endog meget langt bagpå, hvis
der ikke er andre alternativer.
Sagt på en anden måde: Hvis fruen skal deltage med 50% af financeringen, får
du nok aldrig en ZX6/R6/GSXR600/lign. :-/

> Hvis der er nogen der har et forslag til nogle alternative modeller i
> prisklassen omkring 100kkr, så sig til.

Fazer-ækvivalenten: Hornet 600!
Og i den blødere ende: RF600!
:-/