1.8 i 1.6 må man det ?
Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 01:17

Jeg har ladet mig fortælle at jeg lovligt må smide en 1,8 motor i min sierra
1.6 bare 1.8eren ikk er tunet dog må man gerne montere en turbo da den
ikke tæller med i de 20%

u spørger jeg så her om man må for at være sikker for 1.8eren ligger klar
og turboen skulle være på trapperne og stammer hgvist fra en RS 2000 turbo

Elbarto Simpsoniac
Sierra 1.6 forhåbentlig snart 1,8

Fra : Troja

Dato : 06-06-04 03:35

Elbarto wrote:
> Jeg har ladet mig fortælle at jeg lovligt må smide en 1,8 motor i min
> sierra
> 1.6 bare 1.8eren ikk er tunet dog må man gerne montere en turbo da
> den ikke tæller med i de 20%

Niks ikke i dagens Danmark... du må øge det originale med 20% men ikke motor
skift til det større, skifter du hele motoren til det større, er det en
"konstruktiv" ændring, dermed skifter bilen identitet og dermed afgifts +
nye syns forhold.

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 03:46

"Troja" <askFJERN@DETTEme.notvalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skift til det større, skifter du hele motoren til det større, er det en
> "konstruktiv" ændring, dermed skifter bilen identitet og dermed afgifts +

Heller ikke hvis HK kun bliver øget med de 20% ?

Ellers må vi jo have fusket turbo på 1.6eren den må sku da kunne lave mere
end de 75HK den har nu

Elbarto Simpsoniac

Fra : phk

Dato : 06-06-04 04:34

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke hvis HK kun bliver øget med de 20% ?

Jo, du må gerne øge med op til 20%. Antal kubik før og nu bruges ikke til
noget.

--
Per, Esbjerg

Fra : Gert P

Dato : 06-06-04 06:28

">
> Ellers må vi jo have fusket turbo på 1.6eren den må sku da kunne lave
mere
> end de 75HK den har nu

Hejsa!

Skal man ikke betale afgift hvis man sætter turbo på den "originale" motor?

Mvh.

Gert

Fra : Preben og Anette

Dato : 06-06-04 07:13

jo hvis du overstiger de 20% med turboen skal man betale afgift på en
tilsvarende 1.6 med turbo.
Du må gerne sætte en 1,8 i bare den ikke har mere end de 20% i
effektforøgelse.
MEN husk samtidig at bremserne (hvis der er ændringer fra 1,6 til 1,8) skal
også skiftes.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Rasmus

Dato : 06-06-04 08:18

"Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com> wrote in message
> jo hvis du overstiger de 20% med turboen skal man betale afgift på en
> tilsvarende 1.6 med turbo.

Vrøvl...., du må tune lige så meget på den originale motor du vil, dog må
tuningen ikke have karakter af en egentlig ombygning, som f.eks udskiftning
af topstykke, krumptap og motorblok.

Se mere på www.powerpage.dk under "Lovligt"

Det næste problem er overfor bilsynet at dokumentere tuningen er forsvarlig
og ikke forurener for meget, det er ofte et større problem.

mvh
Rasmus

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 06-06-04 12:30

> Vrøvl...., du må tune lige så meget på den originale motor du vil, dog må
> tuningen ikke have karakter af en egentlig ombygning, som f.eks
udskiftning
> af topstykke, krumptap og motorblok.

Nejd u må ej, hvis du tuner over 20% SKAL du køre til syn med det før det er
lovligt, hvis du undlader at gøre det gælder din forsikring i værste fald
ikke.

> Det næste problem er overfor bilsynet at dokumentere tuningen er
forsvarlig
> og ikke forurener for meget, det er ofte et større problem.

Og tæt på umuligt. Køb dog for helvede en bil med den ønskede antal HK i
stedet for at tune på en gamle bil hvor undervogn og bremser ikke dur til
noget som helst

Fra : phk

Dato : 06-06-04 16:42

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen_noapam_@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og tæt på umuligt. Køb dog for helvede en bil med den ønskede antal HK i
> stedet for at tune på en gamle bil hvor undervogn og bremser ikke dur til
> noget som helst

Det fortæller vist mere om hvordan du vedligeholder din bil end hvordan
spørgeren gør det ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-06-04 07:16

> [...]

>skift til det større, skifter du hele motoren til det større, er det en
>"konstruktiv" ændring, dermed skifter bilen identitet og dermed afgifts +

Fuldstændigt forkert - du må gerne udskifte en Sierra 1.6 motor med
en 1.8'er - eller 1.8'eren med en 2 liter, bare du holder dig under de
20% effektforøgelse, og kravene til forurening stadig er overholdt.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : K

Dato : 06-06-04 09:55

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Fuldstændigt forkert - du må gerne udskifte en Sierra 1.6 motor med
> en 1.8'er - eller 1.8'eren med en 2 liter, bare du holder dig under de
> 20% effektforøgelse, og kravene til forurening stadig er overholdt.

Korrekt, hvis man f.eks antager at den originale motor har 80 HK, så må man
gerne lægge en anden motor i som yder op til 96 HK, sådan er det bare

eksemplet er statueret for dem som ikke kan regne i procent ....tihihi (
hvis der ellers er nogle af dem her i gruppen )

Fra : KubikH

Dato : 06-06-04 09:30

> [...]
>
> u spørger jeg så her om man må for at være sikker for 1.8eren ligger klar
> og turboen skulle være på trapperne og stammer hgvist fra en RS 2000

Hejsa
Som det så smukt er skrevet, må du smide det i du lyster, så længe
effektforøgelsen er under 20%

Din originale motor må du tune til den sprænges, læs på www.powerpage.dk
Her er der eksempler fra det virkelige liv.
Dog må det ikke have karakter at egentlig ombygning af motoren, se samme
sted.
Da din Sierra ikke er det allernyeste, er problemet med forurening ikke så
stort, du bliver målt til periodesyn.

Så vidt jeg husker er den eneste synlige forskel på 1,6 og 1,8 farven på
ventildækslet, og luftfilteret, eller er jeg for gammeldags??
(Sådan var det sidst jeg rodede med sådan noget)
Original luftfilteret forsvinder jo når du "turboer" den alligevel, og det
originale ventildæksel er jo også kedeligt.

Mvh
Niels

Fra : Jonas R.

Dato : 06-06-04 10:10

SNIP

En masse fra powerpage.,

Men det gælder jo ikke mere, du skal kunne dokumentere forurening og det er
ligegyldig hvad din effekt forøgelse er. Kan du ikke det så dumper de bilen.

Du kan nok godt putte en 1.8'er og så få nogle papirer for ford der viser at
den holder sig inde for grænserne. Men kommer der turbo så går den slet
ikke.

Så lortet skal af til syn

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 06-06-04 10:47

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> den holder sig inde for grænserne. Men kommer der turbo så går den slet

jeg tror ikke du behøver at få parpir på det. jeg smed en 1.6 i min kadett
1.3, det forøger lige nøjagtigt effecten med 20 %, da synsmanden så det,
mumlede han bare et aha, eller lignene, og det var den eneste kommentar.

Glenn

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 13:05

"Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1.3, det forøger lige nøjagtigt effecten med 20 %, da synsmanden så det,
> mumlede han bare et aha, eller lignene, og det var den eneste kommentar.

Så ryger 1.8eren sku ik F*** de 20 % der er jo åbenbart delte meninger om
hvad der er lovligt
Nogen der ved hvad såen en 1.8er fra 85-86 har af HK ?

Elbarto Simpsoniac

Fra : Rasmus

Dato : 06-06-04 13:32

Du må gerne skifte motor, bare du holder dig under de 20%. Montere du turbo
vil det efter de nye regler, altid anses som en effektforøgelse over 20%. Og
så er de lige meget hvor mange, heste den egentlig yder !! Mht. alm. tuning,
så må du gerne skifte manifolde, knaster udstødning osv. Men jeg mener at du
skal holde dig fra krumtappen, blokken og "fra kaburator til sprøjt".

Fra : Brian Sørup

Dato : 06-06-04 20:11

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at du
> skal holde dig fra krumtappen, blokken og "fra kaburator til sprøjt".

Hvis du overskrider 20% effektforøgelse skal du til syn, uanset hvordan
du opnår forøgelsen.
Hvis du skifter motor til en større og/eller nyere model skal du også
vej af T&S for at høre deres mening om projektet.
Hvis du monterer trykladning skal du kun til syn hvis du overskrider
20%-reglen medmindre din bil er nyere end *en_eller_anden_årgang* ( ret
mig hvis jeg tager fejl ) så skal den overholde nogle forureningskrav.
Hvis du skifter topstykke, blok eller krumtap skal du igen have fat i
T&S.
Du må gerne montere indsprøjtning uden T&S blander sig, sålænge du ikke
udskifter ovennævnte dele.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car