Kobling i Honda SuperFour 400 cc
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-06-04 13:07

Jeg hjælper nogen vedr. en Honda SuperFour 400 cc hvor pludselig fedtende
kobling resulterede ikke længere kørsel.

Da vi ikke har nogen manual vil jeg være glad hvis nogen kan oplyse hvor
tykke koblingsskiverne er som nye og hvad minimum er.

Og også gerne fjederlængden.

Desuden der koblingen skilt ad da jeg ikke var til stede og der er nu tvivl
om i hvilken rækkefølge 2 tynde ringe skal monteres i koblingen, hvoraf den
ene har form som en konisk fjeder.

Mvh. Gert Thorgersen
BMW R100, Honda VTR 1.000 og Honda Civic.

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 02-06-04 22:37

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> [...]
tvivl
> om i hvilken rækkefølge 2 tynde ringe skal monteres i koblingen, hvoraf

Her er en tegning fra reservedelskataloget
http://www.honda4fun.com/spaccati/pdf_spac/pdf_spac400/CB400_1.pdf

og her er et udpluk fra værkstedshåndbogen
http://www.honda4fun.com/man_officina/pdf_manuali/CB350-400/CB350-400_08.pdf

Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1975

Fra : Brian Larsen

Dato : 03-06-04 12:14

On Wed, 02 Jun 2004 23:37:00 +0200, Ivan Bartholin Nielsen wrote:

> [...]
> http://www.honda4fun.com/spaccati/pdf_spac/pdf_spac400/CB400_1.pdf
>
> og her er et udpluk fra værkstedshåndbogen

Det er til CB400F fra midt i halvfjerserne, en helt anden maskine :)

--
Brian Lund Larsen

// '75 Honda CB400F

Fra : Richard

Dato : 03-06-04 00:32

Gert Bo thorgersen wrote:

> Jeg hjælper nogen vedr. en Honda SuperFour 400 cc hvor pludselig fedtende
> kobling resulterede ikke længere kørsel.

CB400SuperFour fra midt-sen-90'erne er jo sjælden herhjemme, men finder du
ikke noget kan du prøve at lede efter materiale til CB1, som den afløste.
En parts fiche til CB1 fra omkring '90 findes ihvertfald på amerikanske
sites som partsfish.com. Så kan du jo se, om det ligner

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ronni S?rensen

Dato : 03-06-04 01:22

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message news:<c9kgut$fv3$2@news.loxinfo.co.th>...
> [...]
> ene har form som en konisk fjeder.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
> BMW R100, Honda VTR 1.000 og Honda Civic.

min. mål på koblings pladerne er 2.3mm..
min. mål på fjederne er 29.75mm

er ik sikker, men mener at de to skiver skal på lige før koblings
pladerne.. med den alm. skive først..

Ronni

'93 Fireblade

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 03-06-04 12:37

"Ronni S?rensen" <ronnidrengen49@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>

> min. mål på koblings pladerne er 2.3mm..
> min. mål på fjederne er 29.75mm
>
> er ik sikker, men mener at de to skiver skal på lige før koblings

Der var i morges et svar uden om Fritid.Motorcykel fra en som sendte også 2
sider fra manualen som jeg udprintede. Og der var de samme mål som her
opgivet, altså for mindste målet for friktionsskiverne på 2,3 mm, men det er
en skam jeg ikke har tykkelsen på dem som nye, for derved præcist at kunne
udregne forskellen i fjederkraften fra med det oprindelige skiver til de
nedslidte; de er netop nu 2,3 mm.

Og det viste sig idag at der var 2 smalle friktionsskiver passende til at
ligge ud for anti juddler fjederen og dens seat ring; thailænderne havde
skilt det hele ad og blandet det hulter til bulter. Og disse to typemæssigt
ens friktionsskiver hr ens tykke henholdsvis 2,8 og 3,6 mm medens juddler
fjederen og seat ringen sammen er 3,7 mm. Jeg endte med at konkludere at det
måtte være 3,6 mm friktionsskiven som hørte til ved siden af judder
fjederen, da en konisk fjeder jo er meget hård og at en difference på 3,7 -
2,8 = 1,1 mm er for meget.

Nu får vi set hvordan den er når den er samlet, for push roden/aktiverings
studsen er forsvundet for dem da de åbnede koblingssiden/koblingen, så
hvornår vides ikke.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Ronni S?rensen

Dato : 04-06-04 12:39

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message news:<c9n3ne$9ik$3@news.loxinfo.co.th>...
> [...]
>
> Nu får vi set hvordan den er når den er samlet, for push roden/aktiverings
> studsen er forsvundet for dem da de åbnede koblingssiden/koblingen, så

er de nede på 2,3mm nu, så ville jeg bide det sure æble og skifte dem

Ronni

'93 Fireblade

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 04-06-04 16:21

> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> er de nede på 2,3mm nu, så ville jeg bide det sure æble og skifte dem
>

> Ronni
>
> '93 Fireblade

Jeg ville også selv skifte friktionsskiverne hvis det var min motorcykel.
Men samtidig ville jeg se om forhandleren havde fjedrene på lager for da at
måle dem/sammenligne for at se om de oprindelige skulle være blevet
kortere/svagere.

Dette bliver man nødt til da den her opgivne fjedrelængde ikke kan passe til
den aktuelle. De udtagne fjedre viste 44,9 mm ubelastede og optimal mulig
længde isat på 28,2 mm. Og for mig virker det her ovenfor skrevne 29,75 mm,
som også står på reservedelssiden der blev sendt, som værende temmelig korte
fjedre. de må da være tykke og med få viklinger for at kunne yde det samme
tryk som dem på 44,9 mm, som vil yde ca. 80 kg., alt efter hvor høj/tyk
stablen af koblingsskiver er.
I manualer for Honda offroadere er fjedrene omkring 37 - 42 mm lange, men i
den gamle fra min tidligere Honda CB 750 er minimum 30,5 mm.
Men mærkelig med den forskel for næsten ens Honda 400 Four modeller.

Men også mærkeligt med det tidligere nævnte at der var to smalle
friktionsskiver hvoraf der jo kun høre en til ud for den koniske anti judder
fjeder og hvileringen for denne. Det kunne da tyde på at koblingen tidligere
har været åbnet og så nødvendigvis monteret en ny - tykkere - smal
friktionsskive og den gamle så brugt på pladsen som en forsvundet bred
friktionsskive.

Men der er ilagt 1,6 mm skiver under fjedrene for at stramme dem til at yde
nødvendigt tryk på de til grænsen nedslidte friktionsskiver, så den bør jo
virke igen når de får prøvet den i morgen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 03-06-04 20:13

Ronni S?rensen <ronnidrengen49@hotmail.com> skrev i en
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message

> er ik sikker, men mener at de to skiver skal på lige før koblings
> pladerne.. med den alm. skive først..

Ficher (á "eksplosions-tegninger") er at finde på "Partsfish" på:
www.powersportspro.com !
Det kræver dog at du tilmelder dig (=kvit og frit)!

Derudfra plejer man at kunne lure monterings-rækkefølger!

--
Armand.