Kun sidestøtteben
Fra : Mogens

Dato : 02-06-04 08:09

Er i fuld gang med de indledende øvelser til køb af ny mc, og har i
øjeblikket kig på en model, der kun har sidestøtteben.
Og så er jeg kommet i tvivl om, hvor stort et "problem" det er mht.
kædesmøring og -stramning?
Skal man ha' sådan en løfteanordning til baghjulet?
Og kræver den to personer: én til at holde mc'en og én til at vippe den op?
Eller klarer man sig ok uden?
Mvh
Mogens

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-06-04 08:14

"Mogens" <msk'fjernes'@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Skal man ha' sådan en løfteanordning til baghjulet?
> Og kræver den to personer: én til at holde mc'en og én til at vippe den

Jeg har en billig løfter fra www.louis.de (kostede mig ~15 euro på udsalg).
Den kan jeg smile min FJ1100 op på alene, men man skal være vågen for det er
ikke en skudsikker øvelse. Man kan købe forskellige andre remedier der kan
hjælpe - ruller du køre baghjulet op på så det kan køre frit, eller en slags
donkraft der løfter under højre svinggaffelarm, så cyklen hviler på
sidestøtte, forhjul og donkraft. Til kædestramning foretrækker jeg løfteren,
men i princippet kan man vel stramme kæden med hjulet på jorden.

vh
Torben

Fra : can

Dato : 02-06-04 09:18

"Mogens" skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal man ha' sådan en løfteanordning til baghjulet?
> Og kræver den to personer: én til at holde mc'en og én til at vippe den

Hej Mogens
Det er ingen problem.
En MC løfter er selvfølgelig det nemmeste, og er nok ikke så dum en
investering, har ikke prøvet dem fra louis, men dem man kan købe herhjemme
til ca 500kr fungere ganske udemærket, det er også lidt nemmere at få gjort
bagfælg osv rent, havde min til at stå på sådan en i en dags tid mens jeg
fik skiftet bagdæk, men der fik den nu godt nok lige en strips omkring
forbremsen for en sikkerheds skyld.
Men man kan nu også sagtens klare sig uden en løfter, jeg strammer og smører
altid kæde på sidestøtten (der er heller ikke andet)
der er flere metoder til at smøre kæde på:
1. smør det stykke af kæden der er frit, og træk mc´en lidt frem, gentages
til du er hele vejen rundt.
2. hvis i er 2 personer kan den ene trække mc´en mens den anden smører
3. de fleste mc´er kan også holde til at man vipper den op på
sidestøttebenet så baghjulet blir frit, hvis man er 2 kan den ene vippe og
den anden smøre, faktisk kan man også godt både vippe den alene og køre
hjulet frem med foden, eller sætte sig på hug og gøre det med hånden, men
den metode kræver nok lidt øvelse, kommer nok også lidt an på om det er en
goldwing personligt er jeg gået fra den metode igen efter jeg var ved at
miste balancen og lægge den ned, med mig som stødpude
Måske andre kan supplere med flere metoder.
Der er ihverfald ingen grund til at afskrive en mc bare fordi der ingen
centerstøtte er, det vil hvis også begrænse markedet ret kraftigt

Venlig Hilsen
Claus

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 02-06-04 10:16

>den metode kræver nok lidt øvelse,
>kommer nok også lidt an på om det er en
>goldwing

....med kardantræk? Spildt besvær

Fra : can

Dato : 02-06-04 13:43

> ...med kardantræk? Spildt besvær

ja jeg mente også at hvis det var en gylleving så var det ikke nødvendigt

nåå ja, det var en smutter var lige den tungeste "cykel" jeg ku komme i
tanke om

Claus

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 03-06-04 01:20

"Håkon Paulsen" <hakonbp@hotmail.com> wrote in message

> ...med kardantræk? Spildt besvær

Som Kai skriver så er der intet problem med kædesmøring selvom der ikke er
central støtteben. Jeg har altid, indtil for 3 mdr. siden haft motorcykler
med centralstøtteben, men da jeg så købte Honda VTR 1.000 havde jeg kun
problemet da jeg skulle skifte dæk og olie på forgaflen, hvortil jeg alle
gange måtte ophænge den. Men den slags arbejde er det jo sjældent at det
skal foretages, og ofte sker det jo på værksteder.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 02-06-04 10:11

Mogens wrote:

> [...]
> Skal man ha' sådan en løfteanordning til baghjulet?
> Og kræver den to personer: én til at holde mc'en og én til at vippe den op?

Jeg har også kun sidestøtteben, så jeg bruger min baghjulsløfter
ugentligt.
Tricket er at have "bobbins" på sin bagsvinger, som løfteren skal passe
til. Det gør processen en del sikrere. Se evt. mit "godt & blandet"
galleri.
Jeg smider den nemt på løfteren alene trods mine tynde kontor-arme, med en
hånd på passagerhåndtaget og en på løfteren. Det er gået fint mange, mange
gange uden problemer.

--
Venligst, Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Rune Uthaug Rasmusse~

Dato : 02-06-04 17:15

Jeg gør ligesom Flemming Nyboe

Med bobbins (jeg kalder dem spoler på dansk) og en løfter fra KJ motorcykler

Nemt og hurtigt, ihvertfald så længe der er et passagerhåndtag at holde fast

mvh.

Rune
www.runes-mc.dk

Fra : anders majland

Dato : 02-06-04 19:38

> Eller klarer man sig ok uden?

Jeg blev ret hurtigt træt af det. Hjemme er det ikke noget problem. Der
kan et stykke træ under bagsvingeren modsat støttefoden gøre det, men
jeg er typisk hjemmefra 4-500km ad gangen og det var noget bøvl ude.

Jeg har monteret en centerstøttefod, men den ryger af igen nu jeg har
monteret en automatisk kædesmører - kan anbefales

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-06-04 23:49

"Mogens" <msk'fjernes'@post.tele.dk> writes:

> [...]
> Skal man ha' sådan en løfteanordning til baghjulet?
> Og kræver den to personer: én til at holde mc'en og én til at vippe den op?

Jeg har aldrig har andet end sidestøtteben - og har aldrig set det som
et problem.

Sæt cykelen på støttebenet, med styret drejet helt til venstre. Lang
en arm ind over sædet og grib f.eks. i højre bag-fodhviler og løft,
mens du drejer dækket rundt med den anden hånd. Sæt ned, spray
på. Gentag til færdig.

--Kai, muligvis hjulpet af 197cm m. tilhørende drøjde.