For varm Motor?
Fra : Jakob Will Thomsen

Dato : 30-05-04 16:37

Hej hej

JEg var lige ud og kører mig en tur her idag. Lå og fyrede den lidt af før
jeg kørte på motorvejen.
JEg havde kørt 10 - 20 km. Jeg bremste lidt hårdt på da jeg skulle svinge ud
på motorvejen.
Men da jeg så kom ud på motorvej lå jeg med 120km /t og skulle lige overhale
en lastbil der mærkede jeg så at der ikke rigtig var noget træk i den.
Normalt plejer den nok og vil afsted når jeg ligger med 120. Men jeg kunne
ikke vride mere ud af den jeg fortsatte med 100 resten af vejen. (5km)

Da jeg så kom hjem lod jeg den stå lidt, for at køle den af. Da jeg så
startede den igen var der ikke rigtig nogen problemer..

Hvad kan grunden være til at den opførte sig sådan?

/Jakob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-05-04 16:41

"Jakob Will Thomsen" <jthomsen87@hotmail.com> writes:

> Hvad kan grunden være til at den opførte sig sådan?

Vakuum i tanken. Prøv at køre ind til siden og åbn tankdækslet og se
om den ikke siger en lyd som om den suger luft ind når du gør det.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jan Dahl

Dato : 30-05-04 17:20

Så skal du, hvis det er tilfældet, lave et lille 'lukket' indsugnings-hul
som der feks. er på corssmaskiner som bruger meget benzin.

Mvh Jan

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 30-05-04 22:00

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Vakuum i tanken. Prøv at køre ind til siden og åbn tankdækslet og se
> om den ikke siger en lyd som om den suger luft ind når du gør det.

I øvrigt et meget normalt problem for GS'eren.

--
Henrik
a ka

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Armand

Dato : 31-05-04 23:18

diablo de la velocidad <no@way.xx> skrev i en

> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> I øvrigt et meget normalt problem for GS'eren.

Hvoraf fremgår det at det drejer sig om en GS'er?
Er det fordi du er indforstået med Jakobs ejerskab? For han har selv gjort
klassefejlen at undlade at oplyse hvilken model at det drejer sig om :-|

Jeg kan forøvrigt godt tilslutte sig vacuum-tesen - Skulle det måske
ligefrem være tilfældet at tanken har været godt fuld samme dag (= mindst
mulig luft der kan ekspandere inden vacuum'et bliver højt nok til at saften
ikke løber til karbunaderne) - Jakob??

--
Armand.

Fra : Jakob Will Thomsen

Dato : 01-06-04 14:45

Argh... Ja det er en GS500E 97.
Men næsten fuld vil jeg ikke sige den var. Havde kørt knap 80 km på den
inden.

Men nu har jeg været ud og kører på den et par gang efter, og nu er det kun
når jeg lige har startet den. Mens den stadigvæk er kold.
Lige så snart den er varm er der ingen problemer.

Prøvede også at hører om der var vacuum i tank, men synes ikke jeg kunne
hører noget.

Så det ser ud som om det bare var en uheldig dag. :)

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 01-06-04 19:29

Jakob Will Thomsen <jthomsen87@hotmail.com> skrev i en
> Argh... Ja det er en GS500E 97.

OK!

Paradoksalt nok fandt du det vigtigere at du hed Jakob med "K", end at
oplyse modellen!

> [...]
> hører noget.
> Så det ser ud som om det bare var en uheldig dag. :)

Men skriv det med *svup'et* fra tankdækslet bag øret til næste gang den
måtte brokke sig!

--
Armand.

Fra : Diceman

Dato : 30-05-04 23:21

Hejsa

Jeg er også ejer af en GS500. Jeg har oplevet det samme som Jacob Will
Thomsen, og har undret mig meget over det. Er det det eneste der er galt?
jeg mener med vakuum i tanken, og skal dette så ikke udbedres og hvordan???
Eller er der andet ivejen også?.
Jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe en GS500 rytter, takker
mange gange.............

Diceman GS500 (2002)

Fra : Jakob Will Thomsen

Dato : 31-05-04 11:46

DEt er med K.. ;)
Jakob..

Fra : Kasperkk

Dato : 30-05-04 23:29

> [...]
>
> Da jeg så kom hjem lod jeg den stå lidt, for at køle den af. Da jeg så
> startede den igen var der ikke rigtig nogen problemer..

Hejsa.
Hvis det er en gs500 der er tale om tror jeg ikke det er et varme problem!
Jeg var til århus mc parade i lørdags sammen med nogle mcvenner her fra
området odende. På hjemturen blev gs'eren holdt mellem 140km/t og topfart
180km/t(på speedo)
Det eneste der skete ved det var at olie temperaturen blev omkring
120grader. Der lagde den sig stabilt. Jeg tror ikke den kan køres varm. Det
eneste der er et problem er hvis du holder meget stille, men det gør man jo
ikke på motorvej

Kasperkk

Fra : Jakob Will Thomsen

Dato : 31-05-04 11:47

Hvordan kan de se den var 120 grader??

/Jakob

Fra : Kasperkk

Dato : 31-05-04 13:36

"> Hvordan kan de se den var 120 grader??

> /Jakob

Jeg har monteret et olietermometer i oliepåfyldningshullet. Det virker
kanon. Dels kan du se hvornår olie er varm til at få lidt gas, og dels kan
du se hvornår den ikke skal have mere gas Der er en rød streg ved 120
grader på termometret, der iøvrigt går fra 20-140 grader. Men når den bliver
presset max bliver den lige præcis 120 grader. Kører man med en god olie
burde det vel heller ikke give anledning til nogle problemer eller hvad?

Kasperkk

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-05-04 11:57

Kasperkk wrote:
> [...]
> 120grader. Der lagde den sig stabilt. Jeg tror ikke den kan køres
> varm. Det eneste der er et problem er hvis du holder meget stille,

Hej.

Så fik du altså købt et olietermometer til påfyldnings hullet ?

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Kasperkk

Dato : 31-05-04 13:31

> Så fik du altså købt et olietermometer til påfyldnings hullet ?

Ja, det kan du tro og det virker glimrende. Kan ikke forstå folk gider køre
uden!

Kasperkk

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 01-06-04 09:50

Kasperkk wrote:

> Ja, det kan du tro og det virker glimrende. Kan ikke forstå folk
> gider køre uden!
>
> Kasperkk

Kan også kun anbefale det!
--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 14:51

> [...]
> 120grader. Der lagde den sig stabilt. Jeg tror ikke den kan køres
> varm. Det eneste der er et problem er hvis du holder meget stille,

Er der en general tommelfinger-regl for hvor varm ens olie ikke må blive??
og hvor varm skal olien ca. være før man kan tillade sig at give den gas??

Mvh Thomas

Fra : Kasperkk

Dato : 01-06-04 18:25

> Er der en general tommelfinger-regl for hvor varm ens olie ikke må blive??
> og hvor varm skal olien ca. være før man kan tillade sig at give den gas??
>
> Mvh Thomas

Jeg vil mene du skal op på 70-80 grader før det er okey at give gas i større
stil. Hvor varm
må blive ved jeg ikke som meget om, men en god olie burde ikke have
problemer med at klare den 120 grader, som jeg maximalt kan klemme den op på

Kasperkk

Fra : Armand

Dato : 01-06-04 22:57

Kasperkk <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en

> [...]
> Hvor varm må blive ved jeg ikke som meget om, men en god olie burde ikke
> have problemer med at klare den 120 grader, som jeg maximalt kan klemme

MOTORRAD "fortalte" mig engang at for hver 20° en mineralsk multigrade-olie
stiger i temperatur, halveres dens levetid (á de polymer-tråde der fortykker
olien ved opvarmningen brændes af!); men at olien først opnåede maksimal
smøreevne efter 60°.
Sagt på en anden måde: Olien bør hverken være under eller over 60°!
Over 60 går det dog kun ud over olien, hvor det er motoren der udsættes for
slitage ved olietemp. under 60!

--
Armand.
(Hvis tidligere XS500 nærmest havde 150° som driftstempeartur)

Fra : Thomas

Dato : 02-06-04 06:14

Armand wrote:
> [...]
> Over 60 går det dog kun ud over olien, hvor det er motoren der
> udsættes for slitage ved olietemp. under 60!

Tak for forklaringen.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-06-04 01:37

> [...]
> må blive ved jeg ikke som meget om, men en god olie burde ikke have
> problemer med at klare den 120 grader, som jeg maximalt kan klemme den op

Det er rigtig nok med bedst med først at køre en cykel hårdt når olien er
oppe på de 70 - 80 C, men lidt før gør nu ikke noget, og heldigvis for der
er jo nogen der kun kommer op på 80 C.
Temperaturmæssigt skal med vel helt ned til en 0W-30 olie før den ikke kan
klare konstant at blive holdt på 120 C. Noget andet er at jo højere
temperatur en olie bliver holdt på altså over de 80 C des kortere levetid
har den, men først af betydning når vi kommer over 100 C.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Kasperkk

Dato : 02-06-04 13:40

> [...]
> temperatur en olie bliver holdt på altså over de 80 C des kortere levetid
> har den, men først af betydning når vi kommer over 100 C.

Ja, men kører man med en god fuldsyntetisk olie og skifter for hver 5000km
burde olien holdbarhed da ikke blive et problem burde det?

Kasperkk

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-06-04 15:15

> Ja, men kører man med en god fuldsyntetisk olie og skifter for hver 5000km
> burde olien holdbarhed da ikke blive et problem burde det?
>
> Kasperkk

Hvis du kører med en fuldsyntetisk olie og skifter for hver 5.000 km er
olien jo nærmest som ny hele tiden.

Man siger bl.a. at en god og en dårlig olie kan vise de samme data som
ubrugte men at den dårlige/billige falder hurtigere i kvalitet end den gode.
Og fuldsyntetisk er jo i sig selv en god olie; den bedste mener jeg.

Her i Thailand kan man næsten ikke få fyldsyntetiske olier, og samtidig
koster de 5 - 7 gange som de andre olier. Men pga. af kursen mellem Kr. og
THB er den stadig billigere end i Danmark.

Mvh. Gert Thorgersen