Diesel afskrivning vs. benz afskrivning
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-06-04 10:10

Jeg kigger på to typer biler:

1. Citroen Xantia 2.0i 16v st.car (benzin)
2. Citroen Xantia 2.0 HDi st.car (diesel)

Jeg kigger kun på dem fra 1998 og nyere.

Benzinudgaven koster i omegnen af 100.000, hvis den har nogle kilometer
på bagen.
Dieseludgaven koster omkring 150.000, også med lidt på klokken.

Renteudgiften til de 50.000 ekstra man skal låne, er jo 2.500 årligt v.
5%. Til gengæld sparer man ca. 7.500 på brændstof v. 20.000 km/år.
Vægtafgiften kan man også spare på ved diesel: Den er 1140 billigere pr.
år. I alt kan der spares kr. 6140 årligt, v. 20kkm/å.

Den eneste ukendte faktor er afskrivning: Man kan allerede nu se, at der
har været større afskrivning på benzinbilerne end på dieselbilerne, men
Xantia er jo også lidt speciel mht. afskrivning.
Spørgsmålet er nu: Hvis jeg sælger bilen igen om f.eks. 5 år, med måske
75.000 ekstra på klokken, er en diesel så stadig forholdsmæssigt mere
værd, end benzinudgaven? Hvad skal man regne med?

Mvh. Lars

Fra : Torben Madsen

Dato : 04-06-04 10:15

Hvis du regner med 5 år og 75kkm, burde du så ikke regne med 15kkm pr år for
at få en fornuftig sammenligning istedet for 20kkm?

mvh
Torben Madsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-06-04 12:37

Torben Madsen wrote:
> Hvis du regner med 5 år og 75kkm, burde du så ikke regne med 15kkm pr år for
> at få en fornuftig sammenligning istedet for 20kkm?

Tjo måske - de 20kkm var nu bare mest for at illustrere hvad man kan
spare på at køre diesel-Xantia frem for benzin-Xantia. Jeg kender ikke
mit kørselsbehov.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 10:22

On Fri, 04 Jun 2004 11:09:52 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Spørgsmålet er nu: Hvis jeg sælger bilen igen om f.eks. 5 år, med måske
>75.000 ekstra på klokken, er en diesel så stadig forholdsmæssigt mere
>værd, end benzinudgaven? Hvad skal man regne med?

2/3-dele af nyvognsmarkedet vil om ganske kort tid være med
dieselmaskine. Dette forhold vil også have en effekt på
brugtvognsmarkedet, hvorfor du bør købe diesel, IMO.
(jeg læste det i avisen igår, torsdag)

/Mogens

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 04-06-04 12:39

Mogens Knudsen wrote:

> 2/3-dele af nyvognsmarkedet vil om ganske kort tid være med
> dieselmaskine. Dette forhold vil også have en effekt på
> brugtvognsmarkedet, hvorfor du bør købe diesel, IMO.
> (jeg læste det i avisen igår, torsdag)

Jamen betyder det ikke at der også kommer flere diesel'er på
brugtvognsmarkedet (øget udbud), og at brugtvognspriserne på diesel'er
derfor falder?
Hvilken avis var det - jeg kunne da godt tænke mig at læse den artikel?

Mvh. Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 12:54

On Fri, 04 Jun 2004 13:39:19 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> Jamen betyder det ikke at der også kommer flere diesel'er på
> brugtvognsmarkedet (øget udbud), og at brugtvognspriserne på
> diesel'er derfor falder?

Jeg er af dén opfattelse, at markedet nemt kan konsummere det...

>Hvilken avis var det - jeg kunne da godt tænke mig at læse den artikel?

Jeg mener, det var i Børsen...
(torsdag)

/Mogens