Tikker fra hjulet...
Fra : Max

Dato : 04-06-04 06:22

Ja det er jo hvad der sker når der sidder sten og søm en ens dæk. Men ingen
af delene sidder i mine dæk, jeg lister lige lidt om hvornår det sker:

Når jeg kører
Når jeg er koblet ind og ud(ingen forskel)
Når jeg trækker håndbremsen
Takten følger hastigheden.
Men det sker ikke når jeg bruger fodbremsen.
Jeg har banket lidt ind ved bremserne men der er ikke noget som sidder løst.

Altsammen sker under fart mellem 30-80km/t.

Jeg håber nogen har noget forslag eller erfaringer fra lignende problemer.

Bilen er en Nissan Primera 1,6 fra '95 med 222kkm på sig.

/Max

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 06:50

Max wrote:
> Altsammen sker under fart mellem 30-80km/t.

Dvs. at det stopper ved 80 km/t?
Eller kan du bare ikke høre det længere....

> Jeg håber nogen har noget forslag eller erfaringer fra lignende
> problemer.

Bruger din bil hjulbolte (og ikke møtrikker)?

Har du lige skiftet fælge?

Det kan være, at boltene er 1 mm for lange og tager på indvendigt i
bremsen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Max

Dato : 04-06-04 10:11

> Dvs. at det stopper ved 80 km/t?
> Eller kan du bare ikke høre det længere....

Det forsætter, men jeg kører sjældent med åbent vindue ved hastigheder over
80 km/t

> Bruger din bil hjulbolte (og ikke møtrikker)?

Bolt, men det er noget nyt, det er kommer inden for de sidste 3uger...

> Har du lige skiftet fælge?

Nope...de har siddet der vinteren over...

Hvad skal boltene spændes med?(Nm)

> Det kan være, at boltene er 1 mm for lange og tager på indvendigt i
> bremsen...

Det må jeg lige kigge efter...Jeg prøver også lige at hive bilen op her lidt
senere og dreje hjulet "i fri luft"

/Max

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-06-04 12:57

meddelelse news:40c00d8e$0$3052$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan være, at boltene er 1 mm for lange og tager på indvendigt i
> bremsen...

Det tror jeg ikke det er når det forsvinder ved brug af fodbremse. Jeg tror
mere det er en bremseklods der lige snitter en lille rustgrat på kanten af
bremseskiven.

MVH Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 16:10

Fam. Olsen wrote:
> Det tror jeg ikke det er når det forsvinder ved brug af fodbremse.

Hvis det er bagi og der er tromler, kan boltene tage på indvendigt, hvis de
er lidt for lange. Dermed denne tikken. Hvis man så bremsen man det, som
bolten tager på, rykke sig væk, så bolten ikke længere tager på, og dermed
forsvinder tikken...

Att: Max. Selvom du har skiver bag, kan ovenstående godt være tilfældet
alligevel, hvis du fx har håndbremse bagi vha. bremsebakken inden i
skiven...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Max

Dato : 05-06-04 06:28

> [...]
>
> Att: Max. Selvom du har skiver bag, kan ovenstående godt være tilfældet
> alligevel, hvis du fx har håndbremse bagi vha. bremsebakken inden i

Tak, jeg har skiver i for og bag, og ingen bakker i bak. hvilket endenligt
at noget skidt da håndbremsen ikke holder særlig godt. Er dettet normalt nu
vi er inde på bermser?

Jeg har en tendens til ikke at tro at det er hjul boltene da jeg ikke har
haft hjulene taget af i snart et år...

Men jeg har desværre ikke haft den oppe endnu, men i har da i hvert fald
gvet mig en idé om hvad jeg skulle kigge efter

/Max

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-06-04 14:00

Max wrote:
> [...]
> Takten følger hastigheden.
> Men det sker ikke når jeg bruger fodbremsen.
> Jeg har banket lidt ind ved bremserne men der er ikke noget som

Som andre har nævnt er jeg også tilbøjelig til at rette opmærksomheden mod
hjulboltene, som også er de letteste at efterkontrollere. Du skriver ikke
fra hvilke hjul for/bag lyden kommer.

Løsn to hjulbolte, løft hjulet så du kan dreje det rundt, hvis der stadig er
lyd strammer du de to bolte og løsner resten og prøver igen, det er en god
ide først at kontrolere at lyden er der med løftet hjul og alle bolte
spændte.

Har selv oplevet det efter rensning af baghgjulsbremser og skift af
vinterdæk til sommerdæk, det viste sig at være slitage i
bremseforbindelserne til håndbremsen, således at en lille arm kæntrede lidt
og derved kom i berøring med en hjulbolt.

Bør nok for god ordens skyld nævne at der var tale om tromlebremser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg