/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Problem med Nissan Primera 1,6
Fra : Lauge Søndergaard


Dato : 02-06-04 23:15

Hej gruppe, håber nogen har lidt gode råd.

Bilen er en Nissan Primera (P10) 1,6 fra '95

I dag da jeg skulle sætte igang fra et lyskryds 1. gear kom der en relativt
høj klonk lyd, hvorefter bilen ikke trak mere. Motoren går fint op i
omdrejninger dog med noget støj fra gearkasse eller lign. når koblingen
slippes. Gearskiftet og kobling føles normalt, og speedometeret stiger også
med omdrejninger og gearvalg - desværre holder bilen ganske stille. Det
larmer (lidt) med nogle klonk lyde når man prøver at kører med bilen, bilen
rykker sig dog ikke ud af stedet. Samme lyd, dog noget højere, kom da jeg
fik trukket bilen hjem, her var lyden der også når der blev koblet ud.

Jeg kan fra motorrummet se venstre trækakse, og den kører rundt selvom bilen
holder stille. Hastigheden den drejer med afhænger af omdrejning og
gearvalg, men mærkeligt nok drejer den også langsomt rundt når bilen holder
i frigear med koblingen slubbet.

Nogen gode bud på hvad fejlen kan skyldes, og hvor meget det vil koste at få
lavet (argh ) Umiddelbart ville jeg selv skyde på en trækakse, men jeg
forstår ikke helt at den drejer rundt når bilen står i frigear.

Mvh.

Lauge




 
 
Max (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 03-06-04 06:13

> Bilen er en Nissan Primera (P10) 1,6 fra '95
>
> I dag da jeg skulle sætte igang fra et lyskryds 1. gear kom der en
relativt
> høj klonk lyd, hvorefter bilen ikke trak mere. Motoren går fint op i
> omdrejninger dog med noget støj fra gearkasse eller lign. når koblingen
> slippes. Gearskiftet og kobling føles normalt, og speedometeret stiger
også
> med omdrejninger og gearvalg - desværre holder bilen ganske stille. Det
> larmer (lidt) med nogle klonk lyde når man prøver at kører med bilen,
bilen
> rykker sig dog ikke ud af stedet. Samme lyd, dog noget højere, kom da jeg
> fik trukket bilen hjem, her var lyden der også når der blev koblet ud.
>
> Jeg kan fra motorrummet se venstre trækakse, og den kører rundt selvom
bilen
> holder stille. Hastigheden den drejer med afhænger af omdrejning og
> gearvalg, men mærkeligt nok drejer den også langsomt rundt når bilen
holder
> i frigear med koblingen slubbet.
>
> Nogen gode bud på hvad fejlen kan skyldes, og hvor meget det vil koste at

> lavet (argh ) Umiddelbart ville jeg selv skyde på en trækakse, men jeg
> forstår ikke helt at den drejer rundt når bilen står i frigear.

Puha....det lyder jo som en trækaksel...

Det med en venstre drejer rundt har noget at gøre med at der kun er
belastning på den ene side af diff.

Hvorlangt har den kørt?

/Max



Lauge Søndergaard (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Lauge Søndergaard


Dato : 03-06-04 11:10

Hej Max,

Tak for svaret

> Hvorlangt har den kørt?

Jeg ved det ikke præcist, da jeg har købt bilen brugt og den inden mit
ejerskab har fået skiftet speedometer (og km-tæller) så der er lidt tvivl om
km-tallet.

Mvh.

Lauge



Max (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-06-04 06:13

> Jeg ved det ikke præcist, da jeg har købt bilen brugt og den inden mit
> ejerskab har fået skiftet speedometer (og km-tæller) så der er lidt tvivl
om
> km-tallet.

Arh...en øvert men de giver jo ikke sådan lige op Har selv en og har
da lige rundet 222222,2 og den kører stadig som en drøm...

Har dog et lille prob. som er lige kommer et emne om..

/Max



Per Beer Hansen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 03-06-04 07:15

Lauge Søndergaard wrote:
>
> Nogen gode bud på hvad fejlen kan skyldes,

Det er "bare" et knokkelled/kardanled der er gået.

> og hvor meget det vil
> koste at få lavet (argh )

Prisen på et uoriginalt kan ses her:
http://makeashorterlink.com/?Z4EA25678
hos Høyer.
Jeg har aldrig prøvet det på sådan en Primera, men normalt tager den slags
mellem 1 og 2 timer.

> Umiddelbart ville jeg selv skyde på en
> trækakse, men jeg forstår ikke helt at den drejer rundt når bilen
> står i frigear.

Det er fordi der (næsten altid "slipper" lidt af energien i gennem
kobling/svinghjul, og når hjulet/trækakslen så er ubelastet, ja så drejer
det rundt. Det samme sker som regel hvis du bare hæver bilen med en
donkraft.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Lauge Søndergaard (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Lauge Søndergaard


Dato : 03-06-04 11:15

Hej igen gruppe,

Tak for begge svar, det lyder til der er enighed Min bankkonto er bare
glad for det ikke er gearkassen!

Er der nogen ide i at skifte begge trækakser. De må vel begge to være ca.
lige slidt, så måske kan man frygte at den anden trækakse giver op snart?
Eller er det bare spild af penge at skifte begge to?

Mvh.

Lauge



petersen_michael (03-06-2004)
Kommentar
Fra : petersen_michael


Dato : 03-06-04 17:49

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40be514e$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...

> Nogen gode bud på hvad fejlen kan skyldes, og hvor meget det vil koste at

> lavet (argh ) Umiddelbart ville jeg selv skyde på en trækakse, men jeg
> forstår ikke helt at den drejer rundt når bilen står i frigear.

Det er trækakslen.

Jeg har lige fået min skiftet P10 årgang 1994

Koster 3500,- Kr. incl. gearolie, stumper, og timer..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste