"Ny" trafikmoralkampagne
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-06-04 08:24

Så lige på Tv2 at der på udvalgte motorvejsstrækninger bliver malet nogle
pile på vejen, hvor man så skal sørge for at der er 2 pile synlige op til
den forankørende.

En kanonkampagne syntes jeg, men jeg forstår ikke hvad det lige er der
foregår i hovedet på Rådet, samt evt de politikere/kommuner/amter de
arbejder sammen.

For nogle år tilbage var der faktisk samme kampagne mellem Ikast og
Hammerum, det er omkring Herning for dem der ikke kender de små byer, den
kampagne kunne jeg se virkede, folk holdt afstand i den tid pilene var der,
men de var der ikke særligt lang tid, hvorfor fjerner man dem dog igen når
de nu har en virkning?

Desuden forstår jeg ikke at det blev fremlagt som om det er noget helt nyt
fordi vi nu må køre stærkere på motorvejene, lav dog disse kampagner på
MANGE strækninger, dvs ikke kun på 10km motorvejsstrækning. Smid dem ud på
landevejene også, det er et generelt problem med afstand, og det problem er
ikke kun opstået pga de 130km/t

Mvh
Jacob

Fra : Tackleberry

Dato : 02-06-04 08:53

"Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> landevejene også, det er et generelt problem med afstand, og det problem

Ja, man skulle næsten tro, at Rådet for større færdselssikkerhed og Co.
læste med her.
Jeg hentyder til artikelen om lastvogne, der burde holde større afstand til
forankørende.
News:0b361f7$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

Tackleberry

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 10:45

> Ja, man skulle næsten tro, at Rådet for større færdselssikkerhed og Co.
> læste med her. Jeg hentyder til artikelen om lastvogne, der burde holde
større afstand til
> forankørende.

Hvem siger, de ikke gør det..

Men det er i øvrigt ikke Rådet for Større Færdselssikkerhed, der står for
kampagnen - men derimod Vejdirektoratet.

Læs mereom kampagnen her:

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=80557

--
/Jan W Nielsen

Fra : Tackleberry

Dato : 02-06-04 10:50

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men det er i øvrigt ikke Rådet for Større Færdselssikkerhed, der står for
> kampagnen - men derimod Vejdirektoratet.

Jo, men det var jeg også klar over.
Men de gør jo også ting på foranledning af Rådet for større
færdselssikkerhed.
Og nu var La Cour jo selv på skærmen til morgen og fortælle om det.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 14:45

> Men de gør jo også ting på foranledning af Rådet for større
> færdselssikkerhed.

Nej, ikke rigtigt.

> Og nu var La Cour jo selv på skærmen til morgen og fortælle om det.

Han udtaler sig om næsten hvad som helst, når det handler om
trafiksikkerhed.

Det er alene Vejdirektoratets kampagne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-04 10:24

> [...]
> pile på vejen, hvor man så skal sørge for at der er 2 pile synlige op til

Man er også begyndt med ny skiltning ved vejarbejde på motorvejen - så jeg i
går.

Man har taget de gamle "Her arbejder min far"-skilte i brug igen. Nu har
pigen bare fået en politikastet på. Og et stykke tættere på vejarbejdet er
det ligeledes gamle skilt, der indikerer fotovogn. Derpå står: "Så er det nu
det gælder".

M.v.h.

Fra : Fly Christensen

Dato : 02-06-04 15:13

On Wed, 2 Jun 2004 11:24:23 +0200, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk>
wrote:

>Man har taget de gamle "Her arbejder min far"-skilte i brug igen. (...) gamle skilt,
> der indikerer fotovogn. Derpå står: "Så er det nu det gælder".

Jeg undrer mig sommetider over de lange tekster, der kan være i
forbindelse med slige skilte. Jeg var egentlig af den opfattelse, at man
skulle koncentrere sig om sin bilkørsel og ikke om at læse diverse
længere tekster på forskellige skilte.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 15:35

> Jeg undrer mig sommetider over de lange tekster, der kan være i
> forbindelse med slige skilte.

De er nu ikke særligt lange.

> Jeg var egentlig af den opfattelse, at man
> skulle koncentrere sig om sin bilkørsel og ikke om at læse diverse
> længere tekster på forskellige skilte.

I den konkrete sag, vurderes det, at effekten af indholdet af teksten
bidrager mere til sikkerheden, end det sekunds opmærksomhed, det koster at
læse den.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Tackleberry

Dato : 02-06-04 16:11

> De er nu ikke særligt lange.

> I den konkrete sag, vurderes det, at effekten af indholdet af teksten
> bidrager mere til sikkerheden, end det sekunds opmærksomhed, det koster at
> læse den.

Og de ordblide og nærsynede har lagt de første 250 skilte ned.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 02-06-04 20:03

Jacob Rungwald wrote:
> Så lige på Tv2 at der på udvalgte motorvejsstrækninger bliver malet
> nogle pile på vejen, hvor man så skal sørge for at der er 2 pile
> synlige op til den forankørende.

Kørte på dem idag og det bumper en del i bilen

Fartbump på motorvejen...

Dog hvis man rammer dem på den skrå kant så er bumperiert til at leve
med, men så kører man godt på vej i den anden vejbane eller nødsporet.

mvh Bernhard

Fra : anders majland

Dato : 02-06-04 21:14

> Fartbump på motorvejen...

Det er der ikke noget nyt i. Mange steder har de disse firkantede
trafiktælledimser på størrekse med en A4 og nogle cm høje. De er laver
så de er så svære at få øje på som muligt for at bilisterne ikke skal
køre uden om. Dem placerer man så midt i vognbanen. Men er man igang med
et vognbaneskifte kan man nemt ramme dem i bil, og på motorcykel er de
decideret farlige... Den tyske producent har fået dem godkendt til brug
på autobahn. Herhjemme kræves ikke specielt godkendelse til den slags.
Jeg "mødte" en midt i et sving på en lille landevej i Alberstlund for et
par år siden og havde efterfølgende en dialog med dem om dem.
Konklusionen var de ville være mere opmærksomme på hvor de placerede
dem - og ikke bruge dem i sving.... Jeg har heldigvis ikke ramt nogen
på motorvejen, men ofte set dem på landeveje. I dagslys er det
nogenlunde nemt at se dem og komme udenom, men jeg har taget en i
mørke - men holdt da heldigvis balancen ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Bernhard Ege

Dato : 03-06-04 07:28

anders majland wrote:

> [...]
> taget en i
> mørke - men holdt da heldigvis balancen ....

Det lyder da ikke som om det styrker trafiksikkerheden med de æsker?

2cm høje kasser på motorvejen er da ødelæggende for dækkene. Specielt i
tyskland hvor 2cm betyder temmelig meget i en bil med 200km/t+ og kun
5-6 cms dummi på hjulene...

Du har da vist været ret heldig med ikke at miste balancen da du ramte
dem

Jeg har aldrig set de kasser...

mvh Bernhard

Fra : Propellen

Dato : 02-06-04 21:40

On Wed, 2 Jun 2004 09:24:09 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote:

>Så lige på Tv2 at der på udvalgte motorvejsstrækninger bliver malet nogle
>pile på vejen, hvor man så skal sørge for at der er 2 pile synlige op til
>den forankørende.

Så'n nogle var der i Aalborg & mellem Aalborg og Svenstrup. Folk holdt
godtnok afstand det stykke pilene var. Men derefter er var det som det
plejer. Jeg tror altså ikke det vil hjælpe en skid. Det har det
ihvertfald ikke gjort i Aalborg.
--
/Prop

Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net