Justering af camber og caster på en Skoda ~
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-06-04 22:00

Hejsa..

Jeg stod lige og kiggede i motorrummet på sådan en svend idag og
så kom snakken ind på styrtøjsjustering. Jeg synes normalt man
plejer at kunne flytte hullet til støddæmperen i toppen af tårnet,
men på Octaviaen manglede der såvidt jeg kunne se den mulighed.
Hvad gør man egentlig hvis behovet en dag opstår?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Arne Hansen

Dato : 01-06-04 22:02

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men på Octaviaen manglede der såvidt jeg kunne se den mulighed.
> Hvad gør man egentlig hvis behovet en dag opstår?

Smider man ikke bare en Skoda ud når den kører helt skævt ?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-06-04 15:32

Arne Hansen wrote:

> Smider man ikke bare en Skoda ud når den kører helt skævt ?

Man støber den om til konservesdåser. Konservesdåser bliver senere
genbrugt i Trabanterne og når Trabbi'erne stiller træskoene bliver
resterne smeltet om, sendt til Italien og bliver til en Alfa Romeo
- sådan føles det ihvertfald når man er fan af gamle Alfa'er..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-06-04 15:39

On Wed, 02 Jun 2004 16:32:12 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>resterne smeltet om, sendt til Italien og bliver til en Alfa Romeo
>- sådan føles det ihvertfald når man er fan af gamle Alfa'er..

Det med Alfa Romeo vil jeg ikke bestride at du har ret i. Du har vel
erfaring?

Hvad angår Trabanten, så mener jeg at vide, at karrosseriarbejde på en
sådan svend bedst udføres hos bogbinderen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-06-04 16:53

> [...]

> men på Octaviaen manglede der såvidt jeg kunne se den mulighed.
> Hvad gør man egentlig hvis behovet en dag opstår?

Jeg tror faktisk at der i vore dage findes flere biler der ikke kan justeres
end biler der kan. Hvis behovet opstår er det fordi noget er slået skævt.
Det løses så ved at udskifte eller oprette det der er skævt. I vore dage
bliver biler jo sat op i en rettebænk når de skal rettes op efter
trafikskader af en hvis størrelse. Derfor kan de rettes meget mere nøjagtigt
op end tidligere, hvorfor det ikke er nødvendigt at justere camber, caster
og kpi.

MVH Niels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-06-04 20:18

"Fam. Olsen" wrote:

> [...]
> op end tidligere, hvorfor det ikke er nødvendigt at justere camber, caster

Det lyder slet ikke usandsynligt, det er vel ret symptomatisk for
vores "brug og smid væk"-kultur. Så er man da heldigvis også fri
for at kunne justere bilen ind til race eller lignende "udvidet
kørsel"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-06-04 12:31

> Det lyder slet ikke usandsynligt, det er vel ret symptomatisk for
> vores "brug og smid væk"-kultur.

Sådan kan man nok godt se på det.

Så er man da heldigvis også fri
> for at kunne justere bilen ind til race eller lignende "udvidet
> kørsel"..

Skal der justeres til race ol. monteres en anden undervogn. Igen lidt a'la
køb og smid væk kulturen.

MVH Niels