Nul plader
Fra : Henrik

Dato : 01-06-04 09:25

Ja det er jo trist men de får da en fridag .
Og så kan de jo bruge den til at få ordnet det så de kan få plader på igen!
LOL

Henrik

Tirsdag d. 1. juni 2004, kl. 9:00
Politiet nappede pladerne

25 bil-ejere vågnede i morges op til en bil uden plader.

Vordingborg Politi var i nat på målrettet jagt efter nummerplader. I alt 25
bil-ejere vågnede i morges op til en bil uden plader. De havde nemlig enten
ikke betalt vægtafgift, ikke været til det lovpligtige syn med bilen eller
ikke forsikret den.

Det er ulovligt, og bil-ejerne skal nu få orden i papirerne - og
genregistrere deres bil. Et nyt sæt plader koster godt 1000 kroner. Det
oplyser vagthavende ved Vordingborg Politi.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 09:40

"Henrik" skrev i en meddelelse:

> Det er ulovligt, og bil-ejerne skal nu få orden i papirerne - og
> genregistrere deres bil. Et nyt sæt plader koster godt 1000 kroner. Det
> oplyser vagthavende ved Vordingborg Politi.

Det er vel også ulovlig indtrængen på privat område, såfremt bilen ikke har
holdt parkeret på offentlig vej.

/Mark.

Fra : Henrik

Dato : 01-06-04 09:44

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel også ulovlig indtrængen på privat område, såfremt bilen ikke
har
> holdt parkeret på offentlig vej.
>
> /Mark.

Ja nu er det jo ikke mig men TV2 nyheder der har skrevet det.

Henrik

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 09:53

"Henrik" skrev i en meddelelse:

> Ja nu er det jo ikke mig men TV2 nyheder der har skrevet det.

Ja - Det ulovlige opstår vel først, hvis bilisten tages når der køres eller
bilen holder parkeret på offentlig vej.

/Mark.

Fra : Henrik

Dato : 01-06-04 09:59

> [...]
>
> /Mark.
>

> Altså bortfalder retten til og have plader på ikke hvis,man ikke betaler
forsikring eller vægtafgift eller ikke syner sin bil ?
Så tror jeg det er ligegyldigt hvor man opholder sig.

Henrik

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 10:11

> forsikring eller vægtafgift eller ikke syner sin bil ?
> Så tror jeg det er ligegyldigt hvor man opholder sig.

Det giver vel ikke politiet ret til, at rende rundt i en privat garage om
natten, mens ejeren ligger i sin seng og sover. I andre tilfælde af
inddrivelse af gæld eller varer der ikke er betalt, kræver det en
dommerkendelse og fogedens tilstedeværelse.

/Mark.

Fra : Thomas Johansen

Dato : 01-06-04 10:24

> [...]
> inddrivelse af gæld eller varer der ikke er betalt, kræver det en
> dommerkendelse og fogedens tilstedeværelse.

Hvem siger de ikke har haft disse kendelser.. ???

Fordi der ikke står noget om det i nyhederne er ikke ensbetydende med at de
ikke har haft disse kendelser.
Pressen i Danmark er ikke særlig objektiv og er ofte farvet af hvilken
reaktion der ønskes af nyhedslæseren !!!

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 10:32

"Thomas Johansen" skrev i en meddelelse:

> Hvem siger de ikke har haft disse kendelser.. ???

Måske..........

> [...]
> Pressen i Danmark er ikke særlig objektiv og er ofte farvet af hvilken
> reaktion der ønskes af nyhedslæseren !!!

Måske det er med rockerloven i hånden, de nu afhenter nummerplader på biler
der har overskredet synsdatoen - det skulle virkelig ikke undre mig.

/Mark.

Fra : Thomas Johansen

Dato : 01-06-04 11:49

> Måske det er med rockerloven i hånden, de nu afhenter nummerplader på
biler
> der har overskredet synsdatoen - det skulle virkelig ikke undre mig.

tja.. men du ved det ikke ?... så er det ikke bare en formødning ?

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 11:54

"Thomas Johansen" skrev i en meddelelse:

så er det ikke bare en formødning ?

Jo, jeg skriver jo netop også det lille ord - måske

/Mark.

Fra : Henrik

Dato : 01-06-04 10:33

> [...]
> inddrivelse af gæld eller varer der ikke er betalt, kræver det en
> dommerkendelse og fogedens tilstedeværelse.

Ja det er jo rigtigt nok.
Men nu står der jo heller ikke noget om at de har været inde i nogen
garager.
Et eller andet sted er det jo godt nok at de forhindre folk i at køre rundt
uden fks forsikring .

Henrik

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 10:47

"Henrik" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse news:40bc4d56$0$416

> Ja det er jo rigtigt nok.
> Men nu står der jo heller ikke noget om at de har været inde i nogen
> garager.

Korrekt.

> Et eller andet sted er det jo godt nok at de forhindre folk i at køre
rundt
> uden fks forsikring .

Jo - jo. Bare retssikkerheden ikke bliver krænket, når nu politiet har så
travlt med at pålægge borgerne ekstraudgifter for ulovligheder......

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 11:13

Mark Sandberg wrote:

> Jo - jo. Bare retssikkerheden ikke bliver krænket,

Jeg tvivler på at Politiet ligefrem har virket som "indbrudstyve", men hvis
de har det, så giver jeg dig ret.

> når nu politiet
> har så travlt med at pålægge borgerne ekstraudgifter for
> ulovligheder......

Nu er det jo ikke Politiet der laver lovene, de "passer" dem bare.
Og jeg synes da også at det er i orden at inddrive pladerne fra dem der ikke
betaler.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 11:26

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Nu er det jo ikke Politiet der laver lovene, de "passer" dem bare.
> Og jeg synes da også at det er i orden at inddrive pladerne fra dem der
ikke
> betaler.

Helt enig - det virker bare lidt kratluskeagtigt. Sådan at liste rundt og
skrue nummerplader af i ly af nattemørket, når ejeren ligger inde i sin seng
og sover.

Hvorfor vækker de ikke bare ejeren og præsenterer ham for deres ærinde?

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 11:32

Mark Sandberg wrote:

> Helt enig - det virker bare lidt kratluskeagtigt. Sådan at liste
> rundt og skrue nummerplader af i ly af nattemørket, når ejeren ligger
> inde i sin seng og sover.

Så er de jo næsten sikre på at bilen er hjemme, i stedet for om dagen hvor
personen måske er på arbejde.

> Hvorfor vækker de ikke bare ejeren og præsenterer ham for deres
> ærinde?

Til hvad nytte ?
Pladerne skal jo af under alle omstændigheder.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 11:50

> Til hvad nytte ?

Der kunne jo være en gyldig grund, til bilen endnu ikke var blevet godkendt.

> Pladerne skal jo af under alle omstændigheder.

Tjaee, der sker jo også fejl i deres administration.

En bil kunne måske også ved en forglemmelse, havde kørt et par måneder over
tid.
Hvorefter den så havde været ude og blive godkendt om dagen, hvor politet
den efterfølgende nat lusker rundt og klipper plader.

Den kunne også efter måneders overskridelse af synsdato havde været til syn,
men blevet betinget godkendt, med yderligere en måneds frist til
fremstilling ved omsyn.

Mulighederne for fejl er mange, og efter pladerne er klippet indrømmer
politiet ikke deres fejl - det er bare at betale ved kassen

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 11:56

Mark Sandberg wrote:

> Tjaee, der sker jo også fejl i deres administration.

Det gør der sikkert, men i sådan en situation her, så tror jeg at der bliver
dobbelt chekket, netop for at undgå "brølere".

> [...]
> Hvorefter den så havde været ude og blive godkendt om dagen, hvor
> politet den efterfølgende nat lusker rundt og klipper plader.

Svjv er de data, som synsfolkene indtaster ved synet, straks online til
Politiet.

> Den kunne også efter måneders overskridelse af synsdato havde været
> til syn, men blevet betinget godkendt, med yderligere en måneds frist
> til fremstilling ved omsyn.

Det rykker jo ikke ved fakta, at bilen har overskredet sidste dato for
synet.
Så må folk jo bare gå igang med synet det tidligere.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 12:05

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Det rykker jo ikke ved fakta, at bilen har overskredet sidste dato for
> synet.

*LOL*

> Så må folk jo bare gå igang med synet det tidligere.

Fejl eller ikke fejl i deres procedure, pladerne skal dælme bare af som
straf

Og helst om natten - så der ikke er en chance for politiet kan komme til at
tabe ansigt over for borgeren - han kunne jo bare havde fået bilen synet til
tiden !!

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 12:11

Mark Sandberg wrote:

> *LOL*

Jeg synes nu de (Politiet/myndighederne) er meget "large" i den slags sager,
det er da ikke unormalt at man kan køre op til 5 - 6 måneder over synet uden
der sker noget.
Det var jo en helt anden sag, hvis de tog pladerne på dag ét efter sidste
synsdato.
Så den med at man ikke kan "nå" det, den holder ikke i min verden.

> Fejl eller ikke fejl i deres procedure, pladerne skal dælme bare af
> som straf

Jeps, og smid så synderen i fængsel også

> Og helst om natten - så der ikke er en chance for politiet kan komme
> til at tabe ansigt over for borgeren

Tabe ansigt ?

> - han kunne jo bare havde fået
> bilen synet til tiden !!

Nemlig.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 12:20

> Tabe ansigt ?

Ja - bilisten kunne jo have dokumentationen iorden, med yderligere en måneds
frist til omsyn, fra besøget i synshallen dagen før.

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 12:25

Mark Sandberg wrote:

> Ja - bilisten kunne jo have dokumentationen iorden, med yderligere en
> måneds frist til omsyn, fra besøget i synshallen dagen før.

Den måneds frist man har til et evt. omsyn, den ophæver jo ikke sidste
synsdato i forbindelse med indkaldelsen.

Hvis folk selv vil "afprøve" Politiets "tolerence grænser", så bliver jeg
ikke ked af det hvis den "smutter" for dem, de kan jo bare sørge for at have
tingene i orden, så sker den slags ikke.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 12:32

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Den måneds frist man har til et evt. omsyn, den ophæver jo ikke sidste
> synsdato i forbindelse med indkaldelsen.

En frist udstedt af synshallen, er vel den der danner grundlag for om man
kører lovligt i sin bil. Uanset sidste frist for det periodiske syn - ellers
ville de vel ikke lade bilen køre fra synshallen.

> [...]
have
> tingene i orden, så sker den slags ikke.

Åhh ja, vi er så ejegode og glorien glimter i solen idag

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 12:38

Mark Sandberg wrote:

> En frist udstedt af synshallen, er vel den der danner grundlag for om
> man kører lovligt i sin bil.

Man må ikke køre i bilen (kun til/fra værksted/syn) hvis den kun er betinget
godkendt.

> Uanset sidste frist for det periodiske
> syn - ellers ville de vel ikke lade bilen køre fra synshallen.

Jeg tror ikke synshallen tager pladerne af bilen, medmindre at den er i en
meget ringe (sikkerhedsmæssigt) stand, den slags har vi Politiet til.

> Åhh ja, vi er så ejegode og glorien glimter i solen idag

Så længe det er selvforskyldt, så ser jeg ingen problemer i at pladerne
bliver taget.

Hvor vil du i grunden hen med dine indlæg ?
Synes du det er i orden at man ikke får synet sin bil (når nu loven
foreskriver det) ?
Er 2 år ikke nok til at få sin bil i orden til næste syn ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 13:00

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Hvor vil du i grunden hen med dine indlæg ?

Jeg sidder bare og hygger mig lidt

Desuden er jeg ikke så autoritetstro, jeg ikke tror politiet og systemet kan
lave fejl.
Samtidig syntes jeg det er lidt underligt, hvis politiet kan afhente
nummerplader på privat grund uden at orientere ejeren - hvilket jeg heller
ikke ved om de gør.

> Synes du det er i orden at man ikke får synet sin bil (når nu loven
> foreskriver det) ?

Næe - har jeg skrevet det?

> Er 2 år ikke nok til at få sin bil i orden til næste syn ?

Hvis du kendte mig, ville du vide min egen bil altid er 112% iorden.

Men ved sidste syn skulle jeg få den forreste affjedring bragt iorden til
omsyn - synsmanden mente den var for hård - med standset motor. Jeg gjorde
ellers opmærksom på at motoren skulle køre, før han kunne regne med
hårdheden af undervognen på min Citroën Xantia.

Nu siger værkstedet at hydraulikken og affjedringen virker upåklageligt -
min autoritetstro har lidt endnu et knæk

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-06-04 13:09

Mark Sandberg wrote:

> Jeg sidder bare og hygger mig lidt

Samme her

> Desuden er jeg ikke så autoritetstro, jeg ikke tror politiet og
> systemet kan lave fejl.

Alle steder hvor der er mennesker indblandet, kan der opstå fejl.
Jeg tvilver dog på at en natlig "aktion" som denne, ikke skulle være tjekket
og dobbelt tjekket for fejl inden igangsættelse.

> Samtidig syntes jeg det er lidt underligt, hvis politiet kan afhente
> nummerplader på privat grund uden at orientere ejeren -

Hvorfor ?
Du forpligiger dig jo til at holde bilen lovlig, når du får den
indregistreret, så du burde kende vilkårene.

> Næe - har jeg skrevet det?

Ikke direkte

> Hvis du kendte mig, ville du vide min egen bil altid er 112% iorden.
>
> Men ved sidste syn skulle jeg få den forreste affjedring bragt iorden
> til omsyn -

Men du havde ikke først kørt 4 - 6 måneder over den dato der var blevet
nævnt i indkaldelsen, vel ?
Og dermed havde du masser af tid til at få ordnet evt mangler ved bilen, så
du ikke fik besøg af ordensmagten midt om natten

> [...]
>
> Nu siger værkstedet at hydraulikken og affjedringen virker
> upåklageligt - min autoritetstro har lidt endnu et knæk

Det er jo så en helt anden snak.
Synsfolk er jo også "kun" mennesker, og derved kan de jo også begå fejl.
De løses dog ikke ved at udeblive fra et periode syn, men derimod ved at
klage til deres overordnede.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 01-06-04 14:01

> Hvorfor ?

For at gå lidt videre af sidesporet, kunne bilen jo holde i en privat
garage/værksted på den betingede godkendelse fra synshallen. Det ville der
jo ikke være noget ulovligt i. Hvis hensigten var at få udbedret de fejl,
synshallen måtte have påpeget, inden bilen igen skulle ud på offentlig vej.

> Du forpligiger dig jo til at holde bilen lovlig, når du får den
> indregistreret, så du burde kende vilkårene.

Jeg kender vilkårene og forsøger såvidt muligt også at overholde reglerne.

> [...]
> Og dermed havde du masser af tid til at få ordnet evt mangler ved bilen,

> du ikke fik besøg af ordensmagten midt om natten

Jeg fik lavet bremser med nye skiver og klodser på alle hjul, nyt
udstødningsystem og hydrauliksystemet efterset og repareret. Altsammen i god
tid før det periodiske syn. Blot "glemte" jeg at bestille tid og kom en
måneds tid forsent afsted, da der endelig var tid. Der fik jeg så besked om
at stille til omsyn med bl.a. for hård affjedring der ikke fejler noget.

Bilen er 112% iorden og jeg venter på de igen har tid i synshallen inden for
deres egen stillede frist til omsyn på en måned. Så vil jeg dælme blive lidt
utilfreds hvis nummerpladerne "forsvinder" i nattemørket.

PS: Svaret kommer lidt senere når TDC har fået skiftet et printkort i deres
bredbåndsudstyr. Fejlen er konstateret efter kun 15 minutters nedbrud, da
jeg straks ringede til konen, der sidder inde ved teknikerne hos TDC. Men
det skal gennem fejlmeldingen og klokken er nu 15:00. De skal jo også hjem
og nyde det gode vejr.

/Mark.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-06-04 10:55

Mark Sandberg wrote:

> For at gå lidt videre af sidesporet, kunne bilen jo holde i en privat
> garage/værksted på den betingede godkendelse fra synshallen.

Hvis bilen holder på et værksted eller i en aflåst garage, så tror jeg
heller ikke at Politiet bare sådan bryder ind.

> Det
> ville der jo ikke være noget ulovligt i.

Det er jo ikke lovligt at have pladerne på bilen, hvis den ikke er synet
eller vægtafgift/forsikring ikke er betalt.

> Hvis hensigten var at få
> udbedret de fejl, synshallen måtte have påpeget, inden bilen igen
> skulle ud på offentlig vej.

Igen vil jeg sige, at hvis de har overskredet syns fristen med så lang tid,
så er de selv ude om det.

> [...]
> bestille tid og kom en måneds tid forsent afsted, da der endelig var
> tid. Der fik jeg så besked om at stille til omsyn med bl.a. for hård

Min erfaring med emnet, er at Politiet ikke gør noget før end man har kørt
ca. 4 - 6 måneder over tiden, det gjorde du jo ikke

> [...]
> inden for deres egen stillede frist til omsyn på en måned. Så vil jeg
> dælme blive lidt utilfreds hvis nummerpladerne "forsvinder" i

Så må du jo bare få den synet til tiden

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-06-04 11:28

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Så må du jo bare få den synet til tiden

Jep

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-06-04 16:35

On Wed, 2 Jun 2004 11:55:06 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Min erfaring med emnet, er at Politiet ikke gør noget før end man har kørt
>ca. 4 - 6 måneder over tiden, det gjorde du jo ikke

Så er det fordi, de ikke er "løbet ind i" bilen. Politiet har bilen i
kartoteket efter 16 uger (10 uger når den er på gule plader).

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-06-04 20:29

Mogens Knudsen wrote:

> Så er det fordi, de ikke er "løbet ind i" bilen.

Ikke nødvendigvis, jeg kender en som kørte på den tredje måned over sidste
synsdato, og han blev stoppet af policen.
Det første han sagde til mig da vi blev stoppet var "Shit, nu ryger
pladerne", men Politiet mente noget andet.
De tog ejerforhold på bilen og tjekkede mandens kørekort, og ønskede ham en
fortsat god dag.
De sagde intet om at bilen ikke var synet.

> Politiet har bilen i
> kartoteket efter 16 uger

16 uger = ca 4 måneder

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 01-06-04 14:18

Mark Sandberg wrote:

> [...]
> Samtidig syntes jeg det er lidt underligt, hvis politiet kan afhente
> nummerplader på privat grund uden at orientere ejeren - hvilket jeg

Det kan du tro de gør - jeg oplevede det selv fordi min forsikring gik i
skudder mudder engang for længe siden... Da fik jeg et pænt brev med 14
dages varsel.

Var forsikringsforholdene ikke bragt i orden inden da, ville de komme efter
pladerne - og jeg mener endda at kunne huske, at der stod at de ville tage
dem uanset hvor de så bilen stå henne...

Så det er ikke bare ud i det blå - man er udmærket godt klar over, hvad man
har gang i...

Jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-06-04 20:27

> Desuden er jeg ikke så autoritetstro, jeg ikke tror politiet og systemet
kan
> lave fejl.

Naturligvis begår også de fejl, har oplevet at de efter at have lavet aftale
om syn af gulpladebil, den normale var overskredet p.g.a. meget hårdt
arbejdepres. bilen blev fremstillet og godkendt inden for den aftalte tid.

Ca. tre uger efter opdager jeg en morgen kl. 0800 at pladerne er fjernet. En
forespørgsel ved politiet om det var dem eller andre som havde stjålet mine
plader, blev jeg gjort opmærksom på aftalen med dem tidligere, jeg oplyste
herefter synsdatoen, hvilket de dengang (1995) ikke kunne kontrollere inden
CRM åbende kl. 0900.

Klokken 09.05 ringende vagthavende og beklagede at de havde "taget" mine
plader, og sagde derefter at jeg kunne komme og hente pladerne. spurgte ham
så om jeg måtte køre derind uden pladerne, nej det må du anturligvis ikke.
Ja men du vil da ikke have at jeg skal tage en taxa 12 km. når dete er jer
der ikke har kontrolleret om den var synet, nej - hvad vil du foreslå!! at i
leverer pladerne på min bopæl, i øvrigt er jeg ved at have travlt skal være
ved en kunde om ti minutter. Ok jeg sender n bil ud med pladerne.

Efter ca. fem minutter ringer han igen og siger - nu må du love mig ikke at
rykke hovedet af dem, det er ikke dem der hentede pladerne, nej .
naturligvis, men det vil klæde dem hvis de nu kommer med dem uden
"indpakning" p.g.a. "nabosnak".

Ti minutter stod der to betjente med mine plader og nye bolte + møtrikker,
og tilbød endda at hjælpe med monteringen.

> Samtidig syntes jeg det er lidt underligt, hvis politiet kan afhente
> nummerplader på privat grund uden at orientere ejeren - hvilket jeg heller
> ikke ved om de gør.

Ejeren er skam orienteret, ved påmindelse med 3 ugers frist til at få synet
klaret "ellers"...

Og det er ikke nogen formildende omstændighed at bilen har været fremstillet
og skal til omsyn, Sidste rettidige synsdato er overskredet basta.

Og for at sætte en ting på plads, SBI fjerner ikke plader, udsteder alene
køreforbud, skal pladerne fjernes er det politiets job. De orienterer blot
om evt. overskreden sidste synsdato, overskrides denne, går der besked til
CRM som foranstalter det videre fornødne, såsom pladeindragelse med
politiets hjælp.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Peter G C

Dato : 01-06-04 19:10

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel også ulovlig indtrængen på privat område, såfremt bilen ikke
har
> holdt parkeret på offentlig vej.

Gisp - men heldigvis er det ikke sådan.

En nummerplade kan du sammenligne med en hver anden tilladelse - den/de skal
retur når betingelserne ikke er opfyldt. Og panserne kan selvsagt nappe dem
uden at spørge - tåben har jo fået flere advarsel.

/Peter

Fra : JBH

Dato : 02-06-04 01:50

> Ja det er jo trist men de får da en fridag .
> Og så kan de jo bruge den til at få ordnet det så de kan få plader på
igen!
> LOL

Hmm. Sjovt nok er det ulovligt/selvtægt for privatmand, hvis ham tager ud
og henter pladerne fra en bil som han har solgt for mere end 3 uger siden,
men som køber ikke har foretaget ejerskifte på......

mvh
JBH