/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Stæreblinde ... men hvorfor?
Fra : phk


Dato : 31-05-04 18:27

Man - ikke mig :) - har kørt bil i årevis. Og pludselig laver man (ikke mig
:)) en fejl i trafikken som man aldrig burde lave. En af dem der koster
skrammer, måske blod, måske død. Læs om det i avisen. "Overså vigepligt",
"overså modkørende bil", "overså sving", "overså ligeudkørende ved
venstresving", U name it.

Men hvorfor gør man det?

Forslag?


--
Per, Esbjerg



 
 
Mogens Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 31-05-04 18:35

On Mon, 31 May 2004 19:26:55 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Men hvorfor gør man det?

Fordi man bliver ældre...
Fordi rutinen tager over...
Fordi man plejer eet eller andet på dét sted....

/Mogens

Emil Jensen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Emil Jensen


Dato : 31-05-04 22:32

> >Men hvorfor gør man det?
>
> Fordi man bliver ældre...
> Fordi rutinen tager over...
> Fordi man plejer eet eller andet på dét sted....

Især de to sidste er jeg især enig i, et eksempel som jeg selv har oplevet:

I et større lyskryds er strømmen gået, så lyssiganlerne er ude af drift. Det
er formiddag, men der er rimelig meget trafik. Jeg nærmer mig forsigtigt
krydset og triller langsomt ud over fodgængerfeltet. En taxa fra venstre som
åbenbart havde ventet længe nok accelerede straks, så kørte trafikken på
tværs, og jeg holdt midt i fodgængerfeltet, bilen bag mig stoppede pænt op.
5-10 sekunder efter hørte jeg et ordentligt brag, en HT-bus havde snittet
bilen bag mig i en undvigemanøvre, chaufføreren havde åbenbart kørt efter
rutinen og set at jeg "var på vej" ud i krydset og altså ikke registreret at
der hverken var rødt eller grønt, altså at der ikke var strøm i lyskrydset.
Så han gjorde som han plejede, nemlig at holde farten, først i sidste
øjeblik "vågner" han og opdager at vi rent faktisk ikke kører, og
bremsesporet efter bussen var ca 15 meter langt og gik i en blød bue i et
forsøg på at undgå at ramme os som "pludselig" holdt der.

Så det der med at "man plejer" er dødsens farligt i visse sitautioner, det
kan man også se på vejarbejder, pludselig bliver der unødvendig kødannelse,
eller folk kører i de forkerte baner fordi de ikke har orienteret sig men
blot kørt som de plejer.

Mvh

Emil



Jan Vennike (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 31-05-04 19:06



"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb6add$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Man - ikke mig :) - har kørt bil i årevis. Og pludselig laver man (ikke
mig
> :)) en fejl i trafikken som man aldrig burde lave. En af dem der koster
> skrammer, måske blod, måske død. Læs om det i avisen. "Overså vigepligt",
> "overså modkørende bil", "overså sving", "overså ligeudkørende ved
> venstresving", U name it.
>
> Men hvorfor gør man det?
>
> Forslag?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Var der ikke en fra DK's værste bilist, der SMS'ede, mens hun kørte ?? Hvis
det ikke stjæler opmærksomheden, så ved jeg ikke hvad der stjæler.

Og så er der dem, som kører med en mobil klistret til øret, selv om en
billig ledning med høreprop og mikrofon kun koster 40 kr - dog er det ikke
lovligt, men væsentligt bedre end ingenting.

Og så skal man lige give den lille sutten på bagsædet (har selv været på
den) og så smutter opmærksomheden lige i 2-3 sekunder, hvilket er nok.

Eller min forhenværende boss, der havde en bærbar stående på pasagersædet,
for så kunne han skrive en tale, mens han drønede af sted med 200 km/t på
motorvejen.

Find selv på mere - der er nok af "opmærksomhedsstjælere" i den travle
hverdag.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Lars Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 31-05-04 19:27

Hej Jan,

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in
news:40bb73f6$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:


> Og så er der dem, som kører med en mobil klistret til øret, selv om en
> billig ledning med høreprop og mikrofon kun koster 40 kr - dog er det
> ikke lovligt, men væsentligt bedre end ingenting.

I forhold til opmærksomhed - hvori består så lige forskellen?

Til gengæld er det væsentlig nemmere at tale i telefon og køre i byen
samtidig når man har begge hænder fri



** Lars


Kasper Hansen [8270] (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 01-06-04 05:24

> Til gengæld er det væsentlig nemmere at tale i telefon og køre i byen
> samtidig når man har begge hænder fri

Ikke specielt, når man har aut. gear :) - Men derfor er det selvfølgelig
stadigvæk ikke det klogeste alligevel.
Så dog på et tidspunkt en norsk eller svensk undersøgelse der viste at folk
der snakkede telefon under kørslen generelt kørte langsommere og hold bedre
afstand - så der er muligvis delte meninger.

/Kasper Hansen



phk (01-06-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 01-06-04 07:07


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
news:40bc04df$0$282$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Så dog på et tidspunkt en norsk eller svensk undersøgelse der viste at
folk
> der snakkede telefon under kørslen generelt kørte langsommere og hold
bedre
> afstand - så der er muligvis delte meninger.

Min egen undersøgelse viser at mobiltalende bilister generelt kører med
hovedet under armen.

Så skulle man tro at man ikke kan se at de taler i mobil - men det ses på
deres kørsel.


--
Per, Esbjerg



Jan Vennike (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 01-06-04 18:53



"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns94FAD0989CBE3lkngalileodk@62.243.74.162...
> Hej Jan,
>
> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in
> news:40bb73f6$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>
> > Og så er der dem, som kører med en mobil klistret til øret, selv om en
> > billig ledning med høreprop og mikrofon kun koster 40 kr - dog er det
> > ikke lovligt, men væsentligt bedre end ingenting.
>
> I forhold til opmærksomhed - hvori består så lige forskellen?
>
> Til gengæld er det væsentlig nemmere at tale i telefon og køre i byen
> samtidig når man har begge hænder fri
>
>
>
> ** Lars
>

Forskellen består i, at jeg kan bruge begge mine hænder til at styre bilen,
istedetfor at kun en - det ser indimellem lidt farligt ud, sådan som folk de
styrer deres køretøjer med en hånd, fordi de vil spare de 40 kr. Tro mig,
jeg har ikke altid min "snor" med mig (man kan jo glemme) og jeg syntes
altid det er lige ubehageligt, når telefonen ringer.

Men rent opmærksomhedsmæssigt er det nok det samme - ca det samme som med
100 % håndfri.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Lars Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 31-05-04 19:30

Hejsa,

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in
news:40bb6add$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> skrammer, måske blod, måske død. Læs om det i avisen. "Overså
> vigepligt", "overså modkørende bil", "overså sving", "overså
> ligeudkørende ved venstresving", U name it.

"Ligeudkørende havde ikke lys på". Jeg har selv taget mig i at være lige
ved at køre ud fra et t-kryds hvor der kom en kørende med positionslys
eller det der var mindre. Spørg mig ikke om hvorfor - for heldigvis har jeg
så ½ sekund senere opfattet at der faktisk kom en kørende, bare uden lys.




** Lars


Aragorn Elessar (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 31-05-04 19:36


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:40bb6add$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Man - ikke mig :) - har kørt bil i årevis. Og pludselig laver man (ikke
mig
> :)) en fejl i trafikken som man aldrig burde lave. En af dem der koster
> skrammer, måske blod, måske død. Læs om det i avisen. "Overså vigepligt",
> "overså modkørende bil", "overså sving", "overså ligeudkørende ved
> venstresving", U name it.
>
> Men hvorfor gør man det?
>
> Forslag?
>
>
> --
> Per, Esbjerg

Tjah, jeg har selv oplevet en murersvend i Jylland, der på et langt lige
stykke landevej sad og prøvede at læse avis, mens han prøvede at styre den
lille lastvogn han sad i, med knæet. Det lykkedes ikke særlig godt.
For ikke at tale om alle dem man ser til daglig, der sidder og taler i
mobiltelefon, slås med unger på bag- og forsæde, drikker kaffe, piller næse,
sætter hår, ordner makeup, roder med cd/radio, skændes/kæler med
ægtefælle/kæreste, tager seler på/af, roder i tasker efter varer/ting,
bikser med bærbare, og lignende.
Når man ser hvordan folk kører (- og ikke mindst hvad de *laver* imens!), er
det forbavsende at der ikke sker flere uheld, end der rent faktisk gør!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Mikael L (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 31-05-04 20:31


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb6add$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Man - ikke mig :) - har kørt bil i årevis. Og pludselig laver man (ikke
mig
> :)) en fejl i trafikken som man aldrig burde lave. En af dem der koster
> skrammer, måske blod, måske død. Læs om det i avisen. "Overså vigepligt",
> "overså modkørende bil", "overså sving", "overså ligeudkørende ved
> venstresving", U name it.
>
> Men hvorfor gør man det?
>
> Forslag?

Jeg har kendskab til to der simpelthen har fået et blackout bag rattet. Den
ene kørte sin bil op bag i en lastbil på motorvejen. Det var kun ham selv
der kom til skade. Han kunne intet huske, men vidner fortalte at han havde
skiftet retning umotiveret og fortsat op bag i lastbilen.
Den anden fik et alvorligt hosteanfald og mistede bevidstheden, kørte
igennem aotoværnet på motorvejen, krydsede de 3 modgående baner fortsatte op
af en skrænt og parkerede lastbilen på toppen. Der blev heldigvis kun
snittet en enkelt personbil under denne manøvre og ingen kom til skade.

Jeg tror også, som der er nogen der er begyndt at snakke om, at der er mange
som simpelthen falder i søvn. Jeg har selv en enkelt gang for en del år
siden prøvet det. Det var endda på en kort tur 20km. kører om natten i
inderbanen og næste gang jeg kigger er jeg i yderbanen på vej mod
midterrabatten. SÅ vågner man altså. Da jeg startede turen følte jeg mig
ikke voldsomt træt, men det var dog omkring kl. 02.om natten.

Mikael



Schulz (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 31-05-04 22:10

> Jeg tror også, som der er nogen der er begyndt at snakke om, at der er
mange
> som simpelthen falder i søvn. Jeg har selv en enkelt gang for en del år
> siden prøvet det. Det var endda på en kort tur 20km. kører om natten i
> inderbanen og næste gang jeg kigger er jeg i yderbanen på vej mod
> midterrabatten. SÅ vågner man altså. Da jeg startede turen følte jeg mig
> ikke voldsomt træt, men det var dog omkring kl. 02.om natten.
>
> Mikael


Jeg har selv prøvet næsten det samme...

Klokken var ca. 04.30, og jeg havde været vågen i et lille døgn, da jeg
skulle til Horsens fra Thisted i min daværende lille Fiat 128. På landevejen
syd for Skive stod der pludselig en lastbil på tværs af vejen... Jeg
nød-bremsede til et helt stop... Så vågnede jeg! Fy for fanden.... Jeg
kiggede mig omkring, og der sad jeg så alene på en mørk landevej uden så
meget som en cykel i nærheden... Jeg havde sgu' drømt, der stod en lastbil
og så reageret på det.

Uhyggeligt!!!! Jeg kan garantere jer, at den episode lærte mig noget om
sikkerhed og mine egne begrænsninger. Aldrig siden har jeg kørt bil i træt
tilstand... Det er utroligt at tænke tilbage på mit held, og at der ikke
skete andet end de to bremsespor der kom på den jyske hede.

"Nogen lærer mens andre ikke får chancen..." Jeg er glad for, jeg fik lov at
lære. Hvem/hvad mon bestemmer det????

Pas på derude og husk: "søvn-kørsel er mindst lige så farlig som
sprit-kørsel".

Mvh
Martin



Thomas H. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 31-05-04 22:24


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb6add$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Man - ikke mig :) - har kørt bil i årevis. Og pludselig laver man (ikke
mig
> :)) en fejl i trafikken som man aldrig burde lave. En af dem der koster
> skrammer, måske blod, måske død. Læs om det i avisen. "Overså vigepligt",
> "overså modkørende bil", "overså sving", "overså ligeudkørende ved
> venstresving", U name it.
>
> Men hvorfor gør man det?

Manglende opmærksomhed, den største dræber af alle.
Men nu bliver det hele meget bedre, nu mister fartpsykopaterne nemlig
kørekortet ved 60% overskridelse, så gør det ikke så meget at andre folk
SNORKSOVER i trafikken !!



Andreas Frøsting (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Frøsting


Dato : 31-05-04 22:47

>Men hvorfor gør man det?

For halvanden måned siden pendlede jeg frem og tilbage til Fyn i et
væk; efter arbejde på Sjælland/Søborg så til Nyborg for at køre en
forestilling på et teater og så retur bagefter.

Føj man bliver træt efter 14 dage med den rutine. Gjorde det til en
vane at stoppe på tanken ved Slagelse (den der underlige der sælger
uanede mængder fiskegrej) og fylde lidt Faxe Kondi på - og hvis jeg
var træt, ringe og hyggesnakke med kæresten de sidste 45 minutter hjem
- så er der om ikke andet lidt sladder at grine af og holde sig vågen


Det har jeg egentlig fundet som et ok trick hvis jeg er lidt træt, at
ringe og snakke med nogen (hvadenten personen vil det eller ej), så
falder man ikke lige i søvn.

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

phk (01-06-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 01-06-04 07:09


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb6add$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men hvorfor gør man det?

Kender I det med at have tilbagelagt længere strækninger uden at man selv
bagefter kan huske at man har gjort det?

Jeg husker min onkel nævnte det for lang tid siden - længe før jeg fik
kørekort. Han mente ikke det var sundt for trafiksikkerheden.

Er det noget der spiller ind i ulykkestallet?


--
Per, Esbjerg



Thomas Strandtoft (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 01-06-04 11:47

phk wrote:

> Kender I det med at have tilbagelagt længere strækninger uden at man selv
> bagefter kan huske at man har gjort det?

Jep.

> Jeg husker min onkel nævnte det for lang tid siden - længe før jeg fik
> kørekort. Han mente ikke det var sundt for trafiksikkerheden.
>
> Er det noget der spiller ind i ulykkestallet?

Det amerikanske militær har forsket i det og nået frem til at det
kun sker så længe der ikke er noget uventet bevistheden skal tage
stilling til. Sker der noget der ikke er normalt "vågner" man og
opdager det uventede..

Jeg er ikke sikker på det er farligt, ens underbevisthed kan jo
sagtens klare en masse situationer, fx. kan man jo sagtens finde
ud af at cykle udenom et hul i asfalten uden at være bevist om at
man gør det..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Peter Weis (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 01-06-04 19:30

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

> Jeg er ikke sikker på det er farligt, ens underbevisthed kan jo
> sagtens klare en masse situationer, fx. kan man jo sagtens finde
> ud af at cykle udenom et hul i asfalten uden at være bevist om at
> man gør det..

Det er jo ikke sådan at man sidder og sover på turen. Den lagres blot
ikke i langtidshukommelsen.
Jeg har ofte været ude for det. Som regel kan jeg tænke ruten igennem,
og komme i tanke om noget der var specielt for seneste tur ... hvilken
bil jeg kørte bag igennem skoven, fx.

mvh
Peter

phk (01-06-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 01-06-04 19:41


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:Xns94FBCC49E3DFDpweisemaildk@127.0.0.1...

> Det er jo ikke sådan at man sidder og sover på turen. Den lagres blot
> ikke i langtidshukommelsen.
> Jeg har ofte været ude for det. Som regel kan jeg tænke ruten igennem,
> og komme i tanke om noget der var specielt for seneste tur ... hvilken
> bil jeg kørte bag igennem skoven, fx.

Men er det godt for trafiksikkerheden? Følger man lige så godt med? Følger
man bilen der kommer fra højre med øjnene for at se om han overholder sin
vigepligt? Ser man at det gør han ikke før han kører lige foran dig? Er man
lige så opmærksom som en MC´ist bør være for at overleve?


--
Per, Esbjerg



Peter Weis (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 01-06-04 20:54

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

> Men er det godt for trafiksikkerheden? Følger man lige så godt
> med? Følger man bilen der kommer fra højre med øjnene for at se om
> han overholder sin vigepligt? Ser man at det gør han ikke før han
> kører lige foran dig? Er man lige så opmærksom som en MC´ist bør
> være for at overleve?

Det mener jeg.
Som jeg ser det er det kun et spørgsmål om hvor nemt vi bagefter husker
det passerede. Men netop det faktum, at det kan kaldes frem, viser at
det har været registreret.

mvh
Peter

Thomas Strandtoft (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 01-06-04 11:57

phk wrote:

> Men hvorfor gør man det?

Jeg har prøvet det, men jeg kan ikke svare på hvorfor det skete.
Jeg kom kørende en aften i et villakvarter, jeg var svinget forbi
en af mine kammerater for at se om han var hjemme, men der var
ikke noget lys hos ham, så jeg kørte videre. Pludselig stopper jeg
op med en sær nagende fornemmelse og i bakspejlet kan jeg se at
jeg er kørt fra den vej min kammerat bor på, tværs over en gang
hajtænder og en af de her "store" veje der forbinder alle de "små"
i et villakvarter, og nu befinder mig på den vej der ligger
overfor min kammerats.. Det var rent held at der ikke kom noget på
tværs og det gik godt. Jeg var hverken træt, fuld eller dopet, den
nagende fornemmelse tyder også på at jeg så tværvejen, spørgsmålet
er så bare hvorfor hulen jeg ikke reagerede på den???

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste