/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Procedure i udskiftning af bremser ?
Fra : :o\)


Dato : 31-05-04 10:14

Hej

Jeg skal have udskiftet bremseklodser og skiver foran på bilen. Det er jo
snart ferie og den skulle helst være forberedt 100 %

Grunden til det er ikke at bremserne er slidte, men at den laver en pibelyd
for hver omgang forhjulet tager. (det er forresten kun det ene der piber).
Forhandleren nævnte at det var bremseklodsen der gik imod bremseskiven.
Pibelyden forsvinder også når jeg bremser, så den forklaring godtar jeg.

Bremseskiverne har været rettet til en gang før (tidligere service), så nu
skal de udskiftes.

Til formålet har jeg indkøbt 2 bremseskiver og 2 sæt bremseklodser til
forenden af bilen (de bagerste er stadig meget gode fra sidste service). Jeg
har også en Haynes manual til bilen liggende som lidt hjælp.

Der skrives i bogen, at bremsevæsken skal tappes. Men er det ikke nok at
tage proppen af beholderen og fjerne trykket ? (jeg ved ikke helt hvorfor
væsken skal tappes, nogle bud ?)

Til monteringen af bremseklodserne skal jeg bruge varme-modstandsdygtig fedt
til nogle af delene. Hvad kan i anbefale der ? (kan jeg evt "låne" noget
kobberfedt på arbejdet ?

Grunden til jeg selv vil prøve at skifte dem, er at jeg skal køre 300 km
sammenlagt for at få dem skiftet + forhandleren tager ca 2K i arbejdsløn. De
penge jeg sparer, kan jeg jo bruge på ferien

mvh elvis

PS. Bilen er en Jeep G. Cherokee '97



 
 
Propellen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Propellen


Dato : 31-05-04 10:39

On Mon, 31 May 2004 11:13:44 +0200, ":o\)"
<fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> wrote:

..
>
>Til formålet har jeg indkøbt 2 bremseskiver og 2 sæt bremseklodser til
>forenden af bilen (de bagerste er stadig meget gode fra sidste service). Jeg
>har også en Haynes manual til bilen liggende som lidt hjælp.
>
Har du husket monteringssæt? Splitter, låse til klodserne.


>Der skrives i bogen, at bremsevæsken skal tappes. Men er det ikke nok at
>tage proppen af beholderen og fjerne trykket ? (jeg ved ikke helt hvorfor
>væsken skal tappes, nogle bud ?)
>
Hvis der er kommet fugt/vand i bremsevæsken, skal den udskiftes. Noget
med kogepunkt at gøre. _Mener_ det skal ligge på en 170° C. cirka.


>Til monteringen af bremseklodserne skal jeg bruge varme-modstandsdygtig fedt
>til nogle af delene. Hvad kan i anbefale der ? (kan jeg evt "låne" noget
>kobberfedt på arbejdet ?
>
Kobberfedt er ganske fint. Husk at smøre glidestykker, bolte o.s.v.
Husk at trykke stemplerne ind på kaliberne.. Det kan gøres
_forsigtigt_ med en vandpumpetang. Ikke trykke det skævt ind.


>Grunden til jeg selv vil prøve at skifte dem, er at jeg skal køre 300 km
>sammenlagt for at få dem skiftet + forhandleren tager ca 2K i arbejdsløn. De
>penge jeg sparer, kan jeg jo bruge på ferien
>
Det er faktisk ikke den vilde operation..
Held & lykke.
--
/Prop


Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net

Ukendt (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-04 11:12


"Propellen" <not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:mnulb0dnemkqj3vq7gd2n4a0ckepeil3nd@4ax.com...
> On Mon, 31 May 2004 11:13:44 +0200, ":o\)"
> <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> wrote:
>
> Kobberfedt er ganske fint. Husk at smøre glidestykker, bolte o.s.v.

Der må bare ikke komme kobberfedt på gummidelene - Efter et stykke tid vil
disse svulme op.

Jeg ville anvende silikonefedt til glidestykkerne. Derved er der ingen fare
for at de små harmonikabælge ødelægges af kobberfedt.

> Husk at trykke stemplerne ind på kaliberne.. Det kan gøres
> _forsigtigt_ med en vandpumpetang. Ikke trykke det skævt ind.

Vær meget forsigtig så bælgene omkring stemplerne ikke beskadiges. Er der
ført kommet hul trænger der vand og snavs ind omkring stemplerne og disse
begynder efter en tid at ruste hvilket fører til at du skal bruge et sæt
andre kalibre (hvis du da ikke får dem renoveret)

Mvh
Claus



:o\) (31-05-2004)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 31-05-04 11:31

Tusind tak for tippet. Jeg mente også der var noget med kobberfedt og gummi.

Findes der varme-modstandsdygtig silikonefedt ?

mvh elvis

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb04b9$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Propellen" <not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
> news:mnulb0dnemkqj3vq7gd2n4a0ckepeil3nd@4ax.com...
> > On Mon, 31 May 2004 11:13:44 +0200, ":o\)"
> > <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> wrote:
> >
> > Kobberfedt er ganske fint. Husk at smøre glidestykker, bolte o.s.v.
>
> Der må bare ikke komme kobberfedt på gummidelene - Efter et stykke tid vil
> disse svulme op.
>
> Jeg ville anvende silikonefedt til glidestykkerne. Derved er der ingen
fare
> for at de små harmonikabælge ødelægges af kobberfedt.
>
> > Husk at trykke stemplerne ind på kaliberne.. Det kan gøres
> > _forsigtigt_ med en vandpumpetang. Ikke trykke det skævt ind.
>
> Vær meget forsigtig så bælgene omkring stemplerne ikke beskadiges. Er der
> ført kommet hul trænger der vand og snavs ind omkring stemplerne og disse
> begynder efter en tid at ruste hvilket fører til at du skal bruge et sæt
> andre kalibre (hvis du da ikke får dem renoveret)
>
> Mvh
> Claus
>
>



Ukendt (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-04 12:56

"" <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> skrev i en meddelelse
news:40bb094e$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tusind tak for tippet. Jeg mente også der var noget med kobberfedt og
gummi.
>
> Findes der varme-modstandsdygtig silikonefedt ?

Det handler ikke så meget om varmemodstandsdygtighed men om
varmeledningsevne når man anvender kobberfedt.

Derudover indeholder kobberfedt små kobberpartikler som hjælper med til at
holde fedtet på plads når det bliver varmt. Lign. partikler findes ikke i
silikonefedt som derfor flyder værk.

Men der hvor du efter min mening bør anvende silikonefedt er til smøring af
gliderne og her er varmen ikke noget problem.

Kobberfedt anvendes af mange til af smøre den flade hvor bremseskiverne
ligger an mod flangerne. derved ledes varmen fra skiverne over i flangerne
og hjullejerne og skidtet kan skilles ad næste gang skiverne skal skiftes.
Men pas på for der findes producenter af bremseskiver som hævder at deres
skiver bliver skæve hvis de monteres med kobberfedt. Jegf har bla.
diskuteret dette med NAP www.nap.dk som hævder at deres
bremseskiveleverandør ikke accepterer reklamationer på bremseskiver hvis der
er bare antydningen af at der har været anvendt kobberfedt til montagen af
dem.
I stedet findes der et produkt (husker ikke hvad det hedder) som er
grå/hvidt og som leder varmen uden at indeholde divers partikler og som ikke
kan skylles væk ved hverken varme eller vand. Mange autoværksteder anvender
dette produkt der både findes på spray og i en mere fed udgave på
trykflaske.


Du bør altså smørre følgende steder:

Glidere (de stålpinde som er monteret på bremsekaliberne og som glider i
bøsningerne i bremsesadlerne - funktionen skal sikre at bremsekaliberne og
derved bremseklodserne uanset slid er placeret korrekt i forhold til
skiverne) - Her bør du anvende silikonefedt for at undgå beskadigelse af de
små harmonikabælge der beskytter gliderne.

Flangerne og den del af bremseskiverne som lægger an her. Bemærk at det er
yderst vigtigt at dette område er grundigt rengjort inden du monterer
skiverne. Selv en lille smule snavs her betyder at dine skiver og måske også
flanger bliver skæve når de varmes op. For at illustrere hvor lidt der skal
til kan jeg fortælle at flangerne på min Golf III maksimalt må slå 2/100 af
en millimeter - Her anvender man kobberfedt eller det gråhvide smørelse som
jeg skrev om ovenfor - Bemærk at her skal kun anvendes et meget tyndt lag
som med fordel kan sprayes på (det gråhvide på spray er meget nemt at
arbejde med).

Bremseklodserne der hvor de ligger an i bremsesadlen (top og bund). Igen
skal du anvende kobberfedt eller det gråhvide smørelse jeg skrev om
ovenfor - Undgå at bruge mere end højst nødvendigt da det samler snavs - Vær
dog sikker på at der er tilstrækkeligt for det kan flyde ud, alternativt
skylles væk med tiden.

Hvis du synes kan du smøre bagsiden af den ene bremseklods hvor den ligger
an mod bremsesadlen - anvend et tyndt lag kobberfedt eller det grå/hvide
smørelse beskrevet ovenfor. Bagsiden på den bremseklods som ligger an mod
stemplet i kaliberen skal du ikke smøre da du derved kommer til at smøre
bælgen omkring den og det kan den som sagt ikke tåle (silikonefedt bør ikke
anvendes her da der bliver så varmt at det flyder væk og kan ende på
bremseklodserne eller skiverne)


Derudover skal du for alt i verden undgå at komme fedt og endnu værre
bremsevæske på bremseklodserne - Sker dette er det stort set umuligt rengøre
dem og et sæt nye er eneste vej videre.
Så når du har monteres bremseskiverne bør du affedte dem grundigt inden
bremseklodserne kommer i berøring med dem - Dette gælder specielt hvis du
har fået klattet med smørelsen.


God fornøjelse
Claus



:o\) (31-05-2004)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 31-05-04 11:13

Takker for det.

Skal det være en bestemt slags kobberfedt ? Blyfri ?
Det må helst ikke kunne ætse gummimanchetterne uden på glideskinnerne.

Og kan det passe at bremseskiverne kun holdes af nogle låsemanchetter ? Jeg
er stærkt forbavset

mvh elvis

"Propellen" <not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
news:mnulb0dnemkqj3vq7gd2n4a0ckepeil3nd@4ax.com...
> On Mon, 31 May 2004 11:13:44 +0200, ":o\)"
> <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> wrote:
>
> .
> >
> >Til formålet har jeg indkøbt 2 bremseskiver og 2 sæt bremseklodser til
> >forenden af bilen (de bagerste er stadig meget gode fra sidste service).
Jeg
> >har også en Haynes manual til bilen liggende som lidt hjælp.
> >
> Har du husket monteringssæt? Splitter, låse til klodserne.
>
>
> >Der skrives i bogen, at bremsevæsken skal tappes. Men er det ikke nok at
> >tage proppen af beholderen og fjerne trykket ? (jeg ved ikke helt hvorfor
> >væsken skal tappes, nogle bud ?)
> >
> Hvis der er kommet fugt/vand i bremsevæsken, skal den udskiftes. Noget
> med kogepunkt at gøre. _Mener_ det skal ligge på en 170° C. cirka.
>
>
> >Til monteringen af bremseklodserne skal jeg bruge varme-modstandsdygtig
fedt
> >til nogle af delene. Hvad kan i anbefale der ? (kan jeg evt "låne" noget
> >kobberfedt på arbejdet ?
> >
> Kobberfedt er ganske fint. Husk at smøre glidestykker, bolte o.s.v.
> Husk at trykke stemplerne ind på kaliberne.. Det kan gøres
> _forsigtigt_ med en vandpumpetang. Ikke trykke det skævt ind.
>
>
> >Grunden til jeg selv vil prøve at skifte dem, er at jeg skal køre 300 km
> >sammenlagt for at få dem skiftet + forhandleren tager ca 2K i arbejdsløn.
De
> >penge jeg sparer, kan jeg jo bruge på ferien
> >
> Det er faktisk ikke den vilde operation..
> Held & lykke.
> --
> /Prop
>
>
> Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net



bme (31-05-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 31-05-04 11:22

>
> Og kan det passe at bremseskiverne kun holdes af nogle låsemanchetter ?
Jeg
> er stærkt forbavset
>

dine hjulbolte hjælper forhåbentligt også

/bo



:o\) (31-05-2004)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 31-05-04 11:30

Hehe

Jeg kan bare huske på min tidligere bil, der blev skiverne holdt fast med et
andet sæt bolte.

mvh elvis

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:40bb0730$0$3057$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Og kan det passe at bremseskiverne kun holdes af nogle låsemanchetter ?
> Jeg
> > er stærkt forbavset
> >
>
> dine hjulbolte hjælper forhåbentligt også
>
> /bo
>
>



alexbo (31-05-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-05-04 10:45


"" skrev

> Der skrives i bogen, at bremsevæsken skal tappes.
Man behøver hverken at tappe væsken eller tage trykket (der er ikke noget
tryk), for at skifte skiver og klodser, men det er en god ide at skifte
væsken, navnlig før en ferietur.
Væsken optager vand, og det sænker kogepunktet, og kogende bremsevæske på
vej ned af alperne er ikke sjovt, det har jeg prøvet, man bliver helt klam
når pedalen når gulvet og næsten ingenting sker.
Det var håndbremsen og ud på en lille afsats, hvorefter konen spørger,
hvorfor holder vi her?

> Til monteringen af bremseklodserne skal jeg bruge varme-modstandsdygtig
fedt
> til nogle af delene. Hvad kan i anbefale der ? (kan jeg evt "låne" noget
> kobberfedt på arbejdet ?
Kobberfedt er fint.

mvh
Alex Christensen



Jakob Jeppesen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 31-05-04 12:55


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:c9euuj$rpq$1@news.cybercity.dk...
>
> Væsken optager vand, og det sænker kogepunktet, og kogende bremsevæske på
> vej ned af alperne er ikke sjovt, det har jeg prøvet, man bliver helt klam
> når pedalen når gulvet og næsten ingenting sker.
> Det var håndbremsen og ud på en lille afsats, hvorefter konen spørger,
> hvorfor holder vi her?
>

Ubehagelig historie! der får mig til at tænke over hvordan man kommer
videre i en sådan situation. Altså - hvad gør man hvis bremsevæsken
koger når man er på vej ned ad et bjerg (udover at forsøge at stoppe
bilen med nedgearing og håndbremse)?

/Jakob



Thomas Buus Andersen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 31-05-04 16:52

Er det ikke et tip lige at give bagsiden af klodserne noget kobberfedt? Så
undgår han vel den piben han har på bilens bremser nu? Det er ihvertfald et
trick jeg bruger på motorcyklen, og det virker !!!

Thomas



:o\) (31-05-2004)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 31-05-04 17:29

Hej

Hvorledes vil det hjælpe på pibelyden ?

Er det ikke fordi at bremseklodsen sidder skævt og går imod skiven ? Deraf
den pibende lyd ?

mvh elvis

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb5493$0$18661$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Er det ikke et tip lige at give bagsiden af klodserne noget kobberfedt? Så
> undgår han vel den piben han har på bilens bremser nu? Det er ihvertfald
et
> trick jeg bruger på motorcyklen, og det virker !!!
>
> Thomas
>
>



Thomas Buus Andersen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 31-05-04 17:54


"" <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> skrev i en meddelelse
news:40bb5d5e$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvorledes vil det hjælpe på pibelyden ?
>
> Er det ikke fordi at bremseklodsen sidder skævt og går imod skiven ? Deraf
> den pibende lyd ?

Den forklaring jeg fik var, at bremseklodserne sidder og ryster/vibrere
mellem kaliber og skive når den ikke aktiveres.
Kobberfedt har hjulpet meget på min motorcykel, som ikke siger noget mere.

>
> mvh elvis
Thomas



alexbo (31-05-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-05-04 21:32


"Jakob Jeppesen" skrev


> Altså - hvad gør man hvis bremsevæsken
> koger når man er på vej ned ad et bjerg (udover at forsøge at stoppe
> bilen med nedgearing og håndbremse)?

Dels skal bilen jo stoppes, kan man ikke andet så er det ind i bjergsiden.
Når først den holder stille, så er det bare at vente på at bremsevæsken
køler ned, når pedalen føles normal så virker det hele igen.
Og så sparer man mest muligt på bremserne resten af turen, dvs et lavt gear
og så må det tage den tid det gør.

Der er forøvrigt afkørselsveje flere steder, en kort stump vej der går
stejlt opad og ender i ingenting, men når man ikke kommer der til daglig så
ved man jo ikke hvor de er.

mvh
Alex Christensen





jan@stevns.net (31-05-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 31-05-04 22:41

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev :

>Der er forøvrigt afkørselsveje flere steder, en kort stump vej der går
>stejlt opad og ender i ingenting

Øehh - det ingenting er da vist en grusbunke ;)

Hihihi .... kender en der brugte 2 timer på at pille grus ud af
maskinhallen , hehe..

Dumt af dreje til venstre lige der !




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

:o\) (31-05-2004)
Kommentar
Fra : :o\)


Dato : 31-05-04 18:42

Jeg glemte helt :

Skal ABS'en justeres bagefter man har skiftet skiver og bremseklodser ?

mvh elvis

"" <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> skrev i en meddelelse
news:40baf746$0$289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg skal have udskiftet bremseklodser og skiver foran på bilen. Det er jo
> snart ferie og den skulle helst være forberedt 100 %
>
> Grunden til det er ikke at bremserne er slidte, men at den laver en
pibelyd
> for hver omgang forhjulet tager. (det er forresten kun det ene der piber).
> Forhandleren nævnte at det var bremseklodsen der gik imod bremseskiven.
> Pibelyden forsvinder også når jeg bremser, så den forklaring godtar jeg.
>
> Bremseskiverne har været rettet til en gang før (tidligere service), så nu
> skal de udskiftes.
>
> Til formålet har jeg indkøbt 2 bremseskiver og 2 sæt bremseklodser til
> forenden af bilen (de bagerste er stadig meget gode fra sidste service).
Jeg
> har også en Haynes manual til bilen liggende som lidt hjælp.
>
> Der skrives i bogen, at bremsevæsken skal tappes. Men er det ikke nok at
> tage proppen af beholderen og fjerne trykket ? (jeg ved ikke helt hvorfor
> væsken skal tappes, nogle bud ?)
>
> Til monteringen af bremseklodserne skal jeg bruge varme-modstandsdygtig
fedt
> til nogle af delene. Hvad kan i anbefale der ? (kan jeg evt "låne" noget
> kobberfedt på arbejdet ?
>
> Grunden til jeg selv vil prøve at skifte dem, er at jeg skal køre 300 km
> sammenlagt for at få dem skiftet + forhandleren tager ca 2K i arbejdsløn.
De
> penge jeg sparer, kan jeg jo bruge på ferien
>
> mvh elvis
>
> PS. Bilen er en Jeep G. Cherokee '97
>
>



Mogens Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 31-05-04 18:47

On Mon, 31 May 2004 19:41:58 +0200, ":o\)"
<fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> wrote:

>Skal ABS'en justeres bagefter man har skiftet skiver og bremseklodser ?

Nej

/Mogens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste