/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fia Marea 1.8 St.car.
Fra : Jesper Hansen


Dato : 30-05-04 12:40

Hej.

Nu har fået tilbudt en subj. til ca 90000 kr. Den har kørt lige over
100000 km og er fra 1997.

Som jeg kan se det er det åbenbart en af de Fiat-modeller I her på
listen synes er ok. Men hvilke ting skal jeg se efter på den pågældene
model?


Mvh

Jesper


 
 
Søren C. Fischer (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 30-05-04 13:43

Jesper Hansen wrote:
> Som jeg kan se det er det åbenbart en af de Fiat-modeller I her på
> listen synes er ok. Men hvilke ting skal jeg se efter på den pågældene
> model?

Jeg er en af dem der synes det er en meget ok bil, hvor man får rigtigt
meget for pengene

Men som med alle brugte biler er der lidt ting du bør checke:
På en Marea skal du bl.a. se efter:
- Udstødning som har det med at gennemtære ved bagpotten
- monteringsplader til sidespejle har det med lakken skaller af (tagrælling
ditto)
- find en model med aircon, de koster ikke meget mere; måske endda det samme
- tandrem skal/bør skiftes for hver 60k km, så få det ind i handlen, at
tandremmen skiftes nu
- Obs: 100k km service er et lille service, 120k km er et stort service
- gå efter en ELX og ikke en SX (ELX har mere udstyr)
- check at bagklap-håndtaget virker 100% (billigt at rep selv, men dyrt at
få Fiat til at udskifte)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Jesper Hansen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 31-05-04 10:37

Søren C. Fischer wrote:

> Jesper Hansen wrote:
>
>>Som jeg kan se det er det åbenbart en af de Fiat-modeller I her på
>>listen synes er ok. Men hvilke ting skal jeg se efter på den pågældene
>>model?
>
>
> Jeg er en af dem der synes det er en meget ok bil, hvor man får rigtigt
> meget for pengene
>
> Men som med alle brugte biler er der lidt ting du bør checke:
> På en Marea skal du bl.a. se efter:
> - Udstødning som har det med at gennemtære ved bagpotten
> - monteringsplader til sidespejle har det med lakken skaller af (tagrælling
> ditto)

Jeps det har de også på denne model. De bliver skiftet.

> - find en model med aircon, de koster ikke meget mere; måske endda det samme

Ja det har den vi er tilbudt desværre ikke.

> - tandrem skal/bør skiftes for hver 60k km, så få det ind i handlen, at
> tandremmen skiftes nu

Er den vidst lige blevet (ved 100k eftersyn?!) Det bliver lige
dobbeltchecket.
> - Obs: 100k km service er et lille service, 120k km er et stort service

Ha - ja så kan det være det er derfor de vil sælge nu.

> - gå efter en ELX og ikke en SX (ELX har mere udstyr)

Det er en ELX

> - check at bagklap-håndtaget virker 100% (billigt at rep selv, men dyrt at
> få Fiat til at udskifte)

Ok.

Tak for inf.

Jesper.


Søren C. Fischer (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 31-05-04 14:30

Jesper Hansen wrote:
> Søren C. Fischer wrote:
>> - tandrem skal/bør skiftes for hver 60k km, så få det ind i handlen,
>> at tandremmen skiftes nu
>
> Er den vidst lige blevet (ved 100k eftersyn?!) Det bliver lige
> dobbeltchecket.

Den skal/bør skiftes ved 60k, men hvis det er overskredet helt op til det
der står i servicehæftet (120k), så forstår jeg godt at sælger skifter den
ASAP

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Jesper Hansen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 31-05-04 15:51

Søren C. Fischer wrote:
> Jesper Hansen wrote:
>
>>Søren C. Fischer wrote:
>>
>>>- tandrem skal/bør skiftes for hver 60k km, så få det ind i handlen,
>>>at tandremmen skiftes nu
>>
>>Er den vidst lige blevet (ved 100k eftersyn?!) Det bliver lige
>>dobbeltchecket.
>
>
> Den skal/bør skiftes ved 60k, men hvis det er overskredet helt op til det
> der står i servicehæftet (120k), så forstår jeg godt at sælger skifter den
> ASAP
>
Står der i servicehæftet 120k, men den skal allerede skiftes ved 60k?!
Det lyder da lidt vildt at der er så stor forskel - ved Fiat-DK det
eller er det dine personlige erfaringer der gør at du anbefaler dette?

Mvh

Jepser.


bme (31-05-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 31-05-04 16:43

> Står der i servicehæftet 120k, men den skal allerede skiftes ved 60k?!
> Det lyder da lidt vildt at der er så stor forskel - ved Fiat-DK det
> eller er det dine personlige erfaringer der gør at du anbefaler dette?

Fiat DK ved udmærket det. Husk nu at servicehæftet er lavet da bilen blev
produceret, der sker tit ændringer siden da, der kan gøre det nødvendigt at
ændre servicerutiner/intervaller. Disse oplysninger får fiat af
importøren/fabrikken som servicebulletiner.

Nogle fiatmotorer må eksempelvis kun køre med 5w30 eller tyndere, ellers
"hænger" de hydrauliske ventilløftere og bilen kan ikke starte. Dette vidste
man ikke fra starten, hvorfor der i mange servicehæfter står at der kan
køres med eksempelvis en 10w40.

Det er det samme med tandremmen, man fandt ud af at den ikke kunne holde til
120 kkm, men fiatejerne får ikke nye servicehæfter af denne grund

Fiat er iøvrigt ikke alene om dette, opel har også sat skifteintervallet ned
for visse motorer.

/bo



Jesper Hansen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 31-05-04 18:59


"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in message
news:40bb5247$0$3056$14726298@news.sunsite.dk...
> > Står der i servicehæftet 120k, men den skal allerede skiftes ved 60k?!
> > Det lyder da lidt vildt at der er så stor forskel - ved Fiat-DK det
> > eller er det dine personlige erfaringer der gør at du anbefaler dette?
>
> Fiat DK ved udmærket det. Husk nu at servicehæftet er lavet da bilen blev
> produceret, der sker tit ændringer siden da, der kan gøre det nødvendigt
at
> ændre servicerutiner/intervaller. Disse oplysninger får fiat af
> importøren/fabrikken som servicebulletiner.
>
> Nogle fiatmotorer må eksempelvis kun køre med 5w30 eller tyndere, ellers
> "hænger" de hydrauliske ventilløftere og bilen kan ikke starte. Dette
vidste
> man ikke fra starten, hvorfor der i mange servicehæfter står at der kan
> køres med eksempelvis en 10w40.
>
> Det er det samme med tandremmen, man fandt ud af at den ikke kunne holde
til
> 120 kkm, men fiatejerne får ikke nye servicehæfter af denne grund
>
> Fiat er iøvrigt ikke alene om dette, opel har også sat skifteintervallet
ned
> for visse motorer.

Tak for inf - det var jo interessant, men selvfølgelig, bare de så finder ud
af det i tide så kan man jo ikke sige noget til det.

Btw. er der nogen der ved om man online kan finde ud af hvad der skal
efterses/rettes ved hvert serviceeftersyn på sådan en Marea?

Mvh

Jesper.



Søren C. Fischer (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 31-05-04 22:06

Jesper Hansen wrote:
>> Fiat er iøvrigt ikke alene om dette, opel har også sat
>> skifteintervallet ned for visse motorer.
>
> Tak for inf - det var jo interessant, men selvfølgelig, bare de så
> finder ud af det i tide så kan man jo ikke sige noget til det.

Nemlig
Det er jo kun hvis bilen har været serviceret på et Fiat-værksted, at de er
klar over at det er sat ned til 60k
Er den hjemme-serviceret, så er det langt fra sikkert, at ejeren har læst om
de sager FDM kører (eller har kørt?) imod Fiat-DK pga. knækkede tandremme
inden 120k....
(Opel ditto)

> Btw. er der nogen der ved om man online kan finde ud af hvad der skal
> efterses/rettes ved hvert serviceeftersyn på sådan en Marea?

Mht. motor er det det samme som min Brava (jeg kan ihvertfald ikke
forestille mig andet)
Jeg smider indscanning i dk.binaer.motor

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Søren C. Fischer (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 31-05-04 22:19

Søren C. Fischer wrote:
> Jesper Hansen wrote:
>> Btw. er der nogen der ved om man online kan finde ud af hvad der skal
>> efterses/rettes ved hvert serviceeftersyn på sådan en Marea?
>
> Mht. motor er det det samme som min Brava (jeg kan ihvertfald ikke
> forestille mig andet)
> Jeg smider indscanning i dk.binaer.motor

og her:
http://test.fischer-streton.dk/fiat1.jpg
http://test.fischer-streton.dk/fiat2.jpg

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Jesper Hansen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 02-06-04 08:56

Søren C. Fischer wrote:
> Søren C. Fischer wrote:
>
>>Jesper Hansen wrote:
>>
>>>Btw. er der nogen der ved om man online kan finde ud af hvad der skal
>>>efterses/rettes ved hvert serviceeftersyn på sådan en Marea?
>>
>>Mht. motor er det det samme som min Brava (jeg kan ihvertfald ikke
>>forestille mig andet)
>>Jeg smider indscanning i dk.binaer.motor
>
>
> og her:
> http://test.fischer-streton.dk/fiat1.jpg
> http://test.fischer-streton.dk/fiat2.jpg
>
Det er superluksus, tak skal du have.

Mvh

Jesper.


Thomas (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 30-05-04 15:33

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message
news:40b9c821$1@news.wineasy.se...
> Hej.
>
> Nu har fået tilbudt en subj. til ca 90000 kr. Den har kørt lige over
> 100000 km og er fra 1997.
>
> Som jeg kan se det er det åbenbart en af de Fiat-modeller I her på
> listen synes er ok. Men hvilke ting skal jeg se efter på den pågældene
> model?

Check om den har fået skiftet bremserør. En af mine venner fik kasseret hans
4 år gamle model til syn pga. rust i bremserørerne. Synsmanden var temmelig
meget "oppe at ringe", da det er åbenbart så kritisk ud.

I øvrigt er det mit indtryk, at bilen er skruet dårligt sammen og generelt
er meget plaget af knirken fra samlinger og fra begge forsæder. Desuden er
det en model, der kræver seriøs rustbehandling da den er ubehandlet fra
fabrikken i alle hulrum.

Thomas




Søren C. Fischer (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 30-05-04 16:47

Thomas wrote:
> I øvrigt er det mit indtryk, at bilen er skruet dårligt sammen og
> generelt er meget plaget af knirken fra samlinger og fra begge
> forsæder.

Da Marea er magen til Bravo/a, og jeg iøvrigt kender nogle stykker der har
Marea, så kan jeg personligt overhovedet ikke genkende, at de skulle knirke,
og være skruet dårligt sammen - tværtimod.
En af os har måske været meget heldig hhv. uheldig
Jeg vil dog sige, at jeg aldrig tidligere er stødt på, at Bravo/a og Marea
skulle være skruet dårligt sammen...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Jesper Hansen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 31-05-04 10:41

Thomas wrote:

> "Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message
> news:40b9c821$1@news.wineasy.se...
>
>> Hej.
>>
>>Nu har fået tilbudt en subj. til ca 90000 kr. Den har kørt lige over
>>100000 km og er fra 1997.
>>
>>Som jeg kan se det er det åbenbart en af de Fiat-modeller I her på
>>listen synes er ok. Men hvilke ting skal jeg se efter på den pågældene
>>model?
>
>
> Check om den har fået skiftet bremserør. En af mine venner fik kasseret hans
> 4 år gamle model til syn pga. rust i bremserørerne. Synsmanden var temmelig
> meget "oppe at ringe", da det er åbenbart så kritisk ud.

Det var ligesom på vores Punto, det var vidst en fejl fra Fiats side.
Jeg tror ikke der ret mange Fiat'er der går gennem syn uden at det
bliver checket.

>
> I øvrigt er det mit indtryk, at bilen er skruet dårligt sammen og generelt
> er meget plaget af knirken fra samlinger og fra begge forsæder. Desuden er

Ok det synes jeg nu ikke når jeg kører i den, men det skal jeg da lige
være obs på.

> det en model, der kræver seriøs rustbehandling da den er ubehandlet fra
> fabrikken i alle hulrum.

Denne er undervogsbehandlet.

Tak for indsparket

Jesper.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste