/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Trailer uden kørekort?
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 29-05-04 11:50

Hej.

Jeg var forbi Statoil idag, for at finde en trailer, jeg skal bruge i næste
uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.

Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
monteret ekstra spejle?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



 
 
Claus & Lene Viborg-~ (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus & Lene Viborg-~


Dato : 29-05-04 13:13


"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:LUZtc.3028$gx1.685@news.get2net.dk...
> Hej.
>
> Jeg var forbi Statoil idag, for at finde en trailer, jeg skal bruge i
næste
> uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
> egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
>
> Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
> monteret ekstra spejle?
>
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
>

Hej

Svaret finder du her: http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80

/CLaus




Roberto Saldo (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 29-05-04 15:01

Claus & Lene Viborg-Larsen wrote:
> "Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> news:LUZtc.3028$gx1.685@news.get2net.dk...
>
>>Hej.
>>
>>Jeg var forbi Statoil idag, for at finde en trailer, jeg skal bruge i
>
> næste
>
>>uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
>>egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
>>
>>Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
>>monteret ekstra spejle?
>>
>>Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
>>
>
>
> Hej
>
> Svaret finder du her: http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80

Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?

Mvh
Roberto (jamen hr betjent, iflg denneher hjemmeside var det ok)


GiWeo (29-05-2004)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 29-05-04 15:40

Hejsa

>Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?
>
>Mvh
> Roberto (jamen hr betjent, iflg denneher hjemmeside var det ok)

Jo, men det er nogle indviklede regler - hele forklaringen står på
ovennævente hjemmesiden, enddag med et skema hvori man indtaster
oplysningerne, og så udregner den selv hvorvidt der skal B eller BE
kørekort til !


--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk


Roberto Saldo (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 29-05-04 15:47

GiWeo wrote:
> Hejsa
>
>
>>Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?
>>
>>Mvh
>> Roberto (jamen hr betjent, iflg denneher hjemmeside var det ok)
>
>
> Jo, men det er nogle indviklede regler - hele forklaringen står på
> ovennævente hjemmesiden, enddag med et skema hvori man indtaster
> oplysningerne, og så udregner den selv hvorvidt der skal B eller BE
> kørekort til !

Ja det er jo det jeg kommenterer.
Hvis ikke reglerne står der kan man jo ikke kontrolere den form der er
på siden :)

Mvh
Roberto


Rander (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 30-05-04 00:15

Sat, 29 May 2004 16:00:53 +0200 brugte Roberto Saldo 29 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>>>uge - det skal være én med låg. De havde én der hed "LV 1000". Den har en
>>>egenvægt på 310 kg. og nyttelast på 690 kg.
>>>Må man godt køre sådan én på et helt alm. kørekort, og skal man have
>>>monteret ekstra spejle?
>>>Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
>> Svaret finder du her: http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80
>Det var da en underlig måde, kan det virkeligt ikke formuleres i ord?

Jeg har ellers altid hørt at det var en ganske simpel udregning, nemlig på
den samlede tilladte totalvægt!

Ovenstående trailer har altså en tilladt totalvægt på 310+690=1000 kg. Ergo
må din bils tilladte totalvægt være 2500, og den skal naturligvis også være
godkendt til at køre med de 1000 kg på krogen.

Bil og trailers egenvægt er uden betydning - det er den samlede tilladte
totalvægt der er afgørende, og er den over 3500 kg skal du have et E på
kortet.

Ja, det er ihvertfald den model jeg altid har hørt...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Computere gør mange ting lettere, men de fleste af de ting, de gør
lettere, behøver slet ikke blive gjort. (Andy Rooney)


Kurt B. Andersen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 30-05-04 00:41


"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
news:g5ino1-54i.ln1@rander.dk...
> Jeg har ellers altid hørt at det var en ganske simpel udregning, nemlig på
> den samlede tilladte totalvægt!
>
> Ovenstående trailer har altså en tilladt totalvægt på 310+690=1000 kg.
Ergo
> må din bils tilladte totalvægt være 2500, og den skal naturligvis også
være
> godkendt til at køre med de 1000 kg på krogen.
>
> Bil og trailers egenvægt er uden betydning - det er den samlede tilladte
> totalvægt der er afgørende, og er den over 3500 kg skal du have et E på
> kortet.
>
> Ja, det er ihvertfald den model jeg altid har hørt...
>
> --
Man skal høre meget før ørerne falder af - og det må dine være
Reglen har aldrig været som du skitserer. Tidligere regler kan jo nu være
ligegyldige, men for snart mange år siden lavede man dem om, så det nu
næsten kræver sætteskippereksamen at finde ud af.
Hvis du ser på
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm
vil du kunne se, at udregningsmetoden er helt anderledes, hvilket de øvrige
også har forsøgt at forklare.

Kurt



Hans L. Jørgensen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 30-05-04 06:42


"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:40b91fa6$0$279$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
--
> Man skal høre meget før ørerne falder af - og det må dine være
> Reglen har aldrig været som du skitserer.

Prøv nu lige at fortæl manden hvad det handler om stille og roligt. Det er
da ikke noget forkert i hvad han skriver, blot med tilføjelsen - at
trailerens totalvægt ikke må overstige bilens tolatvægt, dog med et mindre
tillæg på 50 kg.

> Tidligere regler kan jo nu være
> ligegyldige, men for snart mange år siden lavede man dem om, så det nu
> næsten kræver sætteskippereksamen at finde ud af.






--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Reino Andersen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 30-05-04 09:55

Hans L. Jørgensen wrote:

> Prøv nu lige at fortæl manden hvad det handler om stille og roligt.
> Det er da ikke noget forkert i hvad han skriver, blot med tilføjelsen
> - at trailerens totalvægt ikke må overstige bilens tolatvægt, dog med
> et mindre tillæg på 50 kg.

Jo - det er forkert, hvad han skriver og ligeså er din tilføjelse.

Følgende regler gælder for biler med en tilladt totalvægt på max. 3500 kg
med et dertil tilkoblet påhængskøretøj på over 750 kg. Man må altid trække
et påhængskøretøj på 750 kg eller derunder.

Alle oplysninger findes på bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.
Det er således underordnet, hvad der bliver reelt bliver fragtet. Det kommer
i givet fald ind under koblingsbestemmelserne og reglerne for overlæs.

Bilens koblingsvægt 1 er udtryk for, hvad bilen maximalt må trække (have på
krogen).

Der er to regler, der begge skal overholdes for at kunne nøjes med
B-kørekort:

1. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1

må ikke overstige

bilens egenvægt + 50 kg.


2. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1

lagt sammen med

bilens tilladte totalvægt

må ikke overstige 3500 kg.

--
Reino



Torben E (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 30-05-04 15:19


"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
news:9jhuc.2853$PJ.1313@news.get2net.dk...
>
> Der er to regler, der begge skal overholdes for at kunne nøjes med
> B-kørekort:
>
> 1. Det laveste tal af
>
> Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1
>
> må ikke overstige
>
> bilens egenvægt + 50 kg.
>
>
> 2. Det laveste tal af
>
> Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens koblingsvægt 1
>
> lagt sammen med
>
> bilens tilladte totalvægt
>
> må ikke overstige 3500 kg.

Hej Reino

Jeg ved du er inde i reglerne men jeg fatter ikke en hat af dem

Min bil

Egenvægt 1350 kg.
Total 1950 kg.
Træk med brems 1600 kg.

Hvad må jeg trække med B kørekort ?

Torben E




Leonard (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-05-04 15:43

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Min bil
>
>Egenvægt 1350 kg.
>Total 1950 kg.
>Træk med brems 1600 kg.
>
>Hvad må jeg trække med B kørekort ?

1400 kg.

Bilens egenvægt plus 50 kg. Og det er trailerens tilladte totalvægt
der max må være 1400 kg.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Torben E (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 30-05-04 15:38


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
news:klsjb0t1n35g1c2q9jbobf9kc3eusofgl6@4ax.com...
>
> 1400 kg.
>
> Bilens egenvægt plus 50 kg. Og det er trailerens tilladte totalvægt
> der max må være 1400 kg.

Ok, det var også det jeg regnede med, tat for det

Torben E



Henrik B. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-04 18:00


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b9edcf$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Træk med brems 1600 kg.

Hvad er det for en baby-vægt? )

M.v.h.



Torben E (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-05-04 18:03


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40bb6498$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hvad er det for en baby-vægt? )
>

Haha, det er ikke hvad den _kan_ trække, men hvad den _må_

Hvad med din kom igen Henrik

Torben E



Henrik B. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-04 18:11


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb65b0$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Haha, det er ikke hvad den _kan_ trække, men hvad den _må_
>
> Hvad med din kom igen Henrik

I know......du véd da godt at jeg må trække 1800 kg. ))

M.v.h.



Torben E (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-05-04 18:40


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40bb6736$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> I know......du véd da godt at jeg må trække 1800 kg. ))

Nemlig _må_ , men _kan_ den

Torben E




Henrik B. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-04 18:56


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb6e52$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > I know......du véd da godt at jeg må trække 1800 kg. ))
>
> Nemlig _må_ , men _kan_ den

Øøøøhh, hvorfor skulle den ikke kunne det?

M.v.h.



Torben E (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-05-04 19:04


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40bb718d$0$219$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Øøøøhh, hvorfor skulle den ikke kunne det?
>

Det var en joke, fordi min laver flere hk. _kan_ den trække
mest, jeg er godt klar over en cs = 1800 kg.

Er du med nu

Torben E



Henrik B. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-04 20:48


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb73df$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Øøøøhh, hvorfor skulle den ikke kunne det?
> >
>
> Det var en joke, fordi min laver flere hk. _kan_ den trække
> mest, jeg er godt klar over en cs = 1800 kg.
>
> Er du med nu

Jep, havde det egentlig lidt i baghovedet.

Selv den gamle havde intet problem med 2000++ kg.

Jeg har forøvrigt snakket med Johnny Johansson. )

M.v.h.



Torben E (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-05-04 20:53


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40bb8bcc$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg har forøvrigt snakket med Johnny Johansson. )

Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?

Torben E



Mogens Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 31-05-04 20:58

On Mon, 31 May 2004 21:53:05 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?

Helt ærligt - og du kører Saab

/Mogens

Henrik B. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-04 21:02


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ei3nb09m6a12r7q3dq2o0me4lskmttodge@4ax.com...
> On Mon, 31 May 2004 21:53:05 +0200, "Torben E"
> <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
>
> >Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?
>
> Helt ærligt - og du kører Saab

Jaaaa sgu.......*GGGGGGGGG*

M.v.h.



Torben E (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-05-04 21:02


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:ei3nb09m6a12r7q3dq2o0me4lskmttodge@4ax.com...
>
> Helt ærligt - og du kører Saab
>
> /Mogens

Joo, men derfor behøves jeg vel ikke at kende alle menesker

Er det noget med rally ?

Torben E



Henrik B. (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-04 21:02


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb8d7e$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg har forøvrigt snakket med Johnny Johansson. )
>
> Ham tror jeg ikke lige jeg kender ?

Maptun....

M.v.h.



Torben E (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 31-05-04 21:04


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40bb8f4c$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Maptun....
>
> M.v.h.
>
>

Ahh, den Johnny, er han leverinsdygtig i 5.2 boxe ?

Torben E





Hans L. Jørgensen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 30-05-04 19:17


"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
news:9jhuc.2853$PJ.1313@news.get2net.dk...
> Hans L. Jørgensen wrote:
>
> > Prøv nu lige at fortæl manden hvad det handler om stille og roligt.
> > Det er da ikke noget forkert i hvad han skriver, blot med tilføjelsen
> > - at trailerens totalvægt ikke må overstige bilens tolatvægt, dog med
> > et mindre tillæg på 50 kg.
>
> Jo - det er forkert, hvad han skriver og ligeså er din tilføjelse.
>

Rigtigt ja, - ikke bilens totalvægt, men egenbægt, Sorry.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Lars Bisgaard (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 31-05-04 22:21


"Reino Andersen" Skrev en masse godt og brugbart, men lige et spørgsmål i
tillæg.

Gælder der 100 % samme regler for biler på gule plader ?



MVH

Lars Bigaard




Reino Andersen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 31-05-04 22:48

Lars Bisgaard wrote:

> Gælder der 100 % samme regler for biler på gule plader ?

Ja.

--
Reino



jan@stevns.net (30-05-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 30-05-04 06:52

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev :

>Man skal høre meget før ørerne falder af - og det må dine være

Der findes en brugbar lim - Casco universallim - den hvide version
(bruger den skam selv, i store mængder)

>Reglen har aldrig været som du skitserer. Tidligere regler kan jo nu være
>ligegyldige, men for snart mange år siden lavede man dem om, så det nu
>næsten kræver sætteskippereksamen at finde ud af.


Der gik vist politik i det :)




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Propellen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Propellen


Dato : 30-05-04 09:13

hehe.. Det er sq godt man har det hele i sit kørekort. Så skal man
bare kigge efter om bilen må trække svinet. Det er da godtnok noget
forvirrende.
--
/Prop


Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste