Juhuu! (not!)
Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 09:54

Efter knap 10.000km i min brugte toyota (143.000km gammel) har den
udviklet en uoriginal lyd fra motoren. Toyota i Vangede mener det er
tandremmen eller vandpumpen. Mekanikeren sagde der ikke burde ske
noget ved at remmen sprang men det var ikke noget man skulle gøre for tit.

En ny rem står i 2800kr en vandpumpe sikkert 1000 oven i.

Bilen blev købt i starten af oktober så jeg er ude i 7-24mdrs
reklamationstiden.

Skal vi lave en lille konkurrence om hvorvidt Toyota i Varde betaler
gildet?

--
Roberto Saldo (far er ikke vred far er skuffet)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-05-04 10:05

> Skal vi lave en lille konkurrence om hvorvidt Toyota i Varde betaler
> gildet?

Ring til Ole O. - jeg mener bestemt kun det er viskerbladene der skal
skiftes ved 150 K på sådan en Yoda - tandremmen og vandpumpen holder da
evigt på sådan en knallert

- seriøst tror jeg ikke du får noget ud af at brokke dig - tandrem og
vandpumpe er jo sliddele, og de fejlede jo ikke noget da du købte den ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 10:16

Andreas M. Hansen wrote:

> Ring til Ole O. - jeg mener bestemt kun det er viskerbladene der skal
> skiftes ved 150 K på sådan en Yoda - tandremmen og vandpumpen holder da
> evigt på sådan en knallert

Ha ha -

> - seriøst tror jeg ikke du får noget ud af at brokke dig - tandrem og

Du er da en kylling ;)

> vandpumpe er jo sliddele, og de fejlede jo ikke noget da du købte den ?

Tandremmen er foreskriftsmæssigt skiftet ved 100.000km og bilen er
solgt med 24mdrs DAF brugtvognsgaranti (hvad det så betyder).

--
Roberto Saldo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-04 10:22

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tandremmen er foreskriftsmæssigt skiftet ved 100.000km og bilen er
> solgt med 24mdrs DAF brugtvognsgaranti (hvad det så betyder).

Det finder du ud af nu, for iflg. købeloven har du aben .

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 10:30

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det finder du ud af nu, for iflg. købeloven har du aben .

Du mener jeg skal bevise at bilen er solgt med den tandrem og
vandpumpe i??

--
Roberto Saldo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-04 11:12

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse > > Det finder du ud af
nu, for iflg. købeloven har du aben .

> Du mener jeg skal bevise at bilen er solgt med den tandrem og
> vandpumpe i??

Efter 6 md. er det dig som skal bevise hvaddetender var def. da du overtog
den, hvis man går efter lovens bogstav/formodningsreglen. Og selv om den var
"nyere" end 6md. kan der alligevel sættes ?? ved det, for bilen var jo ikke
sprit-ny. Så jeg giver ikke meget for den købelov, der er for mange gummi-§§
i den.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 11:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> sprit-ny. Så jeg giver ikke meget for den købelov, der er for mange gummi-§§

Jeg er mere interesseret i den DAF *garanti* der er givet skriftlig på
motor og gearkasse.

Reklamationsret eller ej.

Købeloven kan vi hurtigt blive enige om er noget slap, lidt i samme
dur som tilstandsrapporter på huse.

Nå men bilen er jo ikke sprunget i luften endnu og skal der bare en
anden rem og pumpe på er de da nye mens jeg har den :)

--
Roberto Saldo

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 28-05-04 11:37

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg er mere interesseret i den DAF *garanti* der er givet skriftlig på
> motor og gearkasse.
>
> Reklamationsret eller ej.

Hvis du har en 24 måneders garanti, er det en forbedring ift købeloven, og
så er du ude over 7-24 måneders problematikken, men det kommer jo an på hvad
garantien omfatter ??

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 11:41

Christian Nedergaard wrote:
> [...]
> så er du ude over 7-24 måneders problematikken, men det kommer jo an på hvad

Korrekt. Så vidt jeg husker det (skal lige nærlæse) er der
24mdr/15000km på motor/gearkasse. Men vandpumpe og tandrem er jo nok
ekstraudstyr...

--
Roberto Saldo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-04 19:41

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> 24mdr/15000km på motor/gearkasse. Men vandpumpe og tandrem er jo nok
> ekstraudstyr...

Det definitions sprgs., jeg har ikke set en motor fungere uden, og du siger
service er overholdt?. Hvis ja, så vil jeg mene det høre under motorens alm.
udrustning, det for holder sig anderledes hvis sælger har fraskrevet sig
ansvaret for deres tilstand :o/.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-05-04 22:12

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev

> Det definitions sprgs., jeg har ikke set en motor fungere uden,

Mange biler kører udemærket uden vandpumpe og tandrem, men så er de
sædvanligvis luftkølede og med kædedrev

Mvh.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-05-04 07:40

> Mange biler kører udemærket uden vandpumpe og tandrem, men så er de
> sædvanligvis luftkølede og med kædedrev

Man så kan man jo heller ikke reklamere og kræve dem rep. af sælger. Dooooo
).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-05-04 11:23

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> udrustning, det for holder sig anderledes hvis sælger har fraskrevet sig

Tja bilen er købt i Varde og jeg bor i nordsjælland, dvs det vil koste
1000 bobs + X antal fridage hvis jeg vil gøre noget ud af det.

Men sådan må det vær hvis man vil ha' en 2.0 med 5 døre og den eneste
i nogenlunde stand står 300km væk.

Mvh
Roberto

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-05-04 17:21

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tja bilen er købt i Varde og jeg bor i nordsjælland, dvs det vil koste
> 1000 bobs + X antal fridage hvis jeg vil gøre noget ud af det.

Så ville jeg selv bekoste en rep., evt. vha. en glad amatør med hænderne
skruet rigtigt på ).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-05-04 09:54

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Så ville jeg selv bekoste en rep., evt. vha. en glad amatør med hænderne
> skruet rigtigt på ).

Dem kender jeg desværre ikke så mange af så jeg tror det bliver hos en
aut. Så er der trods alt et sted at gå hen og klage hvis det ikke
bliver gjort ok.

Det er jo ikke verdens undergang, men det er totalt ydmygende at
motoren rasler når man starter den kold :)

Mvh
Roberto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-04 10:20

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> skrev :

>Det er jo ikke verdens undergang, men det er totalt ydmygende at
>motoren rasler når man starter den kold :)

Du ved ikke hvad ydmygende er, før du har haft en Simca 1100 !

<grin>

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-05-04 10:18

On Sun, 30 May 2004 11:20:01 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Du ved ikke hvad ydmygende er, før du har haft en Simca 1100 !
><grin>

HA - fuldkommen korrekt. Men hold da kæft en fed bil (TI-udgaven)

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-04 10:28

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>HA - fuldkommen korrekt. Men hold da kæft en fed bil (TI-udgaven)

Jep - nogle blev af og til svært overrasket over at opleve sådan en
"lægge sig ud"

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-05-04 12:19

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Du ved ikke hvad ydmygende er, før du har haft en Simca 1100 !
>
> <grin>

Du har ret med ht. "1100" men en Matra-Simca er altså stadig en flot og pænt
hurtigt bil.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-05-04 08:13

jan@stevns.net wrote:

> Du ved ikke hvad ydmygende er, før du har haft en Simca 1100 !
>
> <grin>

Jeg kan godt se din pointe.
Mine forældres nabo i sommerhuset havde vist een da jeg var knægt.
Selv dengang kunne jeg godt se det ikke var så trendy.
Den stod ligeså stille og faldt fra hinanden i indkørslen.

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-05-04 10:07

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Så ville jeg selv bekoste en rep., evt. vha. en glad amatør med hænderne
> skruet rigtigt på ).

Forresten er 3s-fe 16v motoren det man på udenlandsk kalder
'free-wheeling' dvs non-interference.
Remmen kan knække alt det den vil uden at ventilerne bliver flået af,
men man ender selvf ude på lars T-sk*ds marker uden power.

Mvh
Roberto

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 28-05-04 11:49

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
> motor og gearkasse.

Dette kan måske bidrage??
http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=1&itemid=11382

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 12:03

Christian Nedergaard wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Dette kan måske bidrage??
> http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=1&itemid=11382

Helt bestemt, tak tak.

--
Roberto Saldo

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-05-04 13:45

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det finder du ud af nu, for iflg. købeloven har du aben .

Også hvis når ordet "garanti" indgår ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-05-04 11:32

> En ny rem står i 2800kr en vandpumpe sikkert 1000 oven i.

Det var i grunden nogle dyre stumper - man må formode at det så er incl
arbejde og det der ækle moms-noget så ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 11:35

Andreas M. Hansen wrote:

> Det var i grunden nogle dyre stumper - man må formode at det så er incl
> arbejde og det der ækle moms-noget så ?

Det er alt incl (djævleø's-afgift) lavet autoriseret hos Yoda.
Han lovede dog at de ikke tog motoren ud 2 gange for at checke de to
ting ;) nu får vi se.

--
Roberto Saldo

Fra : Anders Sørensen

Dato : 28-05-04 14:11

Den Fri, 28 May 2004 10:54:19 +0200, skrev Roberto Saldo
<rs@yahoo.dk>:

> [...]
>tandremmen eller vandpumpen. Mekanikeren sagde der ikke burde ske
>noget ved at remmen sprang men det var ikke noget man skulle gøre for tit.

Hvad er det for en lyd?

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-05-04 16:40

Anders Sørensen wrote:

> Hvad er det for en lyd?

Tja, når motoren er kold en metallisk klapren/raslen afhængigt af rpm.
Først troede jeg det var et varmeskjold der enten var løst eller der
var en indfanget småsten, men jeg kan sgudde finde ud af hvor det
kommer fra. Har banket og trykket på alle de varmeskjold jeg kunne finde.
Jeg kørte så ind til Toyota i Vangede, hvor to mand stor og lyttede og
gassede op og ned.

Med varm motor forvinder den metalliske raslen, men der er stadig en
svagt klaprende lyd omkring de 2500-3500rpm.

Lydene kommer godt nok fra tandremsenden af motoren.

Måske skal jeg spørge nogen flere mekanikere.

Roberto

Fra : Brian A.

Dato : 28-05-04 18:06

> [...]
> svagt klaprende lyd omkring de 2500-3500rpm.
> Lydene kommer godt nok fra tandremsenden af motoren.
> Måske skal jeg spørge nogen flere mekanikere.

Det skulle vel ikke være med hydrauliske ventilløftere?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-05-04 11:19

Brian A. wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle vel ikke være med hydrauliske ventilløftere?

Den har faste løftere sådan en Yoda.

Jeg tror jeg har brug for en second opinion.
Hvis de siger det samme får jeg skiftet pumpe og rem.

Mvh
Roberto

Fra : Anders Sørensen

Dato : 28-05-04 21:31

Den Fri, 28 May 2004 17:40:22 +0200, skrev Roberto Saldo
<rs@yahoo.dk>:

> [...]
>svagt klaprende lyd omkring de 2500-3500rpm.
>
>Lydene kommer godt nok fra tandremsenden af motoren.

Min Carina E 1.6 havde en underlig hvislende lyd, især ved
accelleration ved forholdsvis lave omdrejningstal. Det lød nærmest som
noget falsk luft eller noget i den retning. Jeg var jo noget bekymret
for hvad det var, for det lød dyrt. Toyotaværkstedet vidste med det
samme at det var generatorremmen som skulle skiftes. Det kostede vist
kun 2-300 kr. inkl. arbejdsløn. Jeg har siden lagt mærke til at flere
Carinaer har den samme lyd.

>Måske skal jeg spørge nogen flere mekanikere.

Ja, måske.