/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Møder du denne bil - træk ind til højre...~
Fra : Henrik B.


Dato : 26-05-04 21:30

Hér er verdens måske vildeste Saab personbil:
http://www.saab4fun.com/saab4fun/Knut2004/imagepages/image89.htm

Data:

754 Hk ved 7000 omdr/min.
750 Nm ved 5500 omdr/min.

Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....

Og jo, den er go' nok.

M.v.h.



 
 
Martin Johansen [600~ (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-05-04 21:36

On Wed, 26 May 2004 22:29:53 +0200, Henrik B. wrote:

> Hér er verdens måske vildeste Saab personbil:
> http://www.saab4fun.com/saab4fun/Knut2004/imagepages/image89.htm

Fååårk den er fed!!

> Data:
>
> 754 Hk ved 7000 omdr/min.
> 750 Nm ved 5500 omdr/min.
>
> Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....

Yeah baby

> Og jo, den er go' nok.

Det er jo Saab

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


S.B. (26-05-2004)
Kommentar
Fra : S.B.


Dato : 26-05-04 21:47


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40b4fe3a$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hér er verdens måske vildeste Saab personbil:
> http://www.saab4fun.com/saab4fun/Knut2004/imagepages/image89.htm
>
> Data:
>
> 754 Hk ved 7000 omdr/min.
> 750 Nm ved 5500 omdr/min.
>
> Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....
>
> Og jo, den er go' nok.
>
> M.v.h.
>
Ha han kommer ikke ret hurtig frem med alle de høns der her i Århus
konsekvent ligger i venstre vognbane
(lige før de også gør det hvor der kun er en bane i hver retning)

Søren



GHR (26-05-2004)
Kommentar
Fra : GHR


Dato : 26-05-04 22:28


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40b4fe3a$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hér er verdens måske vildeste Saab personbil:
> http://www.saab4fun.com/saab4fun/Knut2004/imagepages/image89.htm
>
> Data:
>
> 754 Hk ved 7000 omdr/min.
> 750 Nm ved 5500 omdr/min.
>
> Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....
>
> Og jo, den er go' nok.

forhjulstræk?



Henrik B. (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-05-04 22:45


"GHR" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
news:gZ7tc.458$a57.266@news.get2net.dk...
> > 754 Hk ved 7000 omdr/min.
> > 750 Nm ved 5500 omdr/min.
> >
> > Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....
> >
> > Og jo, den er go' nok.
>
> forhjulstræk?

Jep, og 6-trins gearkasse. Så det er nok først efter 3. gear at den kan
skydes rigtigt af...

M.v.h.



Cosworth POWER (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 26-05-04 23:46

> Jep, og 6-trins gearkasse. Så det er nok først efter 3. gear at den
> kan skydes rigtigt af...

Hvor sjovt er det så lige at køre med. Har set en video med en lign. svensk
SAAB (dog i sort og med ca. 800hk) og den kunne slet ikke køre ordentlig
pga. spind.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide



Henrik B. (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-05-04 00:56


"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c936gq$1e4v$1@news.cybercity.dk...
> > Jep, og 6-trins gearkasse. Så det er nok først efter 3. gear at den
> > kan skydes rigtigt af...
>
> Hvor sjovt er det så lige at køre med. Har set en video med en lign.
svensk
> SAAB (dog i sort og med ca. 800hk) og den kunne slet ikke køre ordentlig
> pga. spind.

Dårlig chauffør.

M.v.h.



John Sahl (27-05-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 27-05-04 07:56

Henrik B. wrote:
> "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
>> Hvor sjovt er det så lige at køre med. Har set en video med en
>> lign. svensk SAAB (dog i sort og med ca. 800hk) og den kunne slet
>> ikke køre ordentlig pga. spind.
>
> Dårlig chauffør.

Godt du fik den smiley med, for uanset hvor god en chauffør
du smider bag rattet er der en grænse for hvor meget du kan
overføre via de forhjulstrukne biler.

Dermed ikke sagt at der ikke er STOR forskel på hvad tider
der kan laves i samme bil, men med to forskellige chauffører.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Mogens Knudsen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 27-05-04 16:38

On Thu, 27 May 2004 08:55:51 +0200, "John Sahl"
<spamtrap7@mandezonen.dk> wrote:

>Godt du fik den smiley med, for uanset hvor god en chauffør
>du smider bag rattet er der en grænse for hvor meget du kan
>overføre via de forhjulstrukne biler.

Og dette var netop pressens ord (Bilrevyen) vedr. Lncia Thema 832 med
215 hk på forhjulene. De var betænkelige ved de mange hypper. Dét er
nu ikke noget problem i en Alfa m/232 hk samme sted

En Saab m/800 må være umulig at køre i til daglig...

/Mogens

Torben E (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 27-05-04 17:45


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:sm2cb09iat0hvonjbodmb7scsfaira2sfj@4ax.com...
> En Saab m/800 må være umulig at køre i til daglig...
>
> /Mogens

Alle biler med en litereffekt på 350-400 hk. er umulige at køre
til hverdag, det er jo mere en F1 biler.

I min verden er det ganske pænt hvis man kører med en liter effekt
på de 150-200 stykker, og biler bruges _rigtigt_ til hverdag, på arbejde
og hjem i stop and go traffik, og konen henter unger i den.


Torben E



bme (27-05-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 27-05-04 18:03

>
> Alle biler med en litereffekt på 350-400 hk. er umulige at køre
> til hverdag, det er jo mere en F1 biler.
>
> I min verden er det ganske pænt hvis man kører med en liter effekt
> på de 150-200 stykker, og biler bruges _rigtigt_ til hverdag, på arbejde
> og hjem i stop and go traffik, og konen henter unger i den.
>

min kone fik f*** ikke lov til at køre en bil med en litereffekt på 150-200
stykker - er du gal det kunne blive dyrt i fartbøder og dæk.

/bo



Brian Fisker [8900] (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Fisker [8900]


Dato : 28-05-04 15:50

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:sm2cb09iat0hvonjbodmb7scsfaira2sfj@4ax.com...
> Og dette var netop pressens ord (Bilrevyen) vedr. Lncia Thema 832 med
> 215 hk på forhjulene. De var betænkelige ved de mange hypper. Dét er
> nu ikke noget problem i en Alfa m/232 hk samme sted

Jeg syntes nu kammeratens Alfa 156 GTA med 250 hk på forhjulene er ved at
være grænsen. Hun vil meget gerne ud til siderne, hvis man ikke tager ved
hende :D

\Mandal



Mogens Knudsen (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 28-05-04 16:08

On Fri, 28 May 2004 16:49:32 +0200, "Brian Fisker [8900]"
<Mandal@FJERNDETTEedb.dk> wrote:

>Jeg syntes nu kammeratens Alfa 156 GTA med 250 hk på forhjulene er ved at
>være grænsen. Hun vil meget gerne ud til siderne, hvis man ikke tager ved
>hende :D

Få den med 4x4 som min AR 164 Q4 - så er det pjat ovre :)

Det er vildt imponerende at konstatere, hvor meget et sofistikeret
4-hjulstræk gør ved en bil - især når man nu har haft samme udgave
uden 4x4...

/Mogens

Mikael Kristiansen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 27-05-04 07:03


"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
news:c936gq$1e4v$1@news.cybercity.dk...
> > Jep, og 6-trins gearkasse. Så det er nok først efter 3. gear at den
> > kan skydes rigtigt af...
>
> Hvor sjovt er det så lige at køre med. Har set en video med en lign.
svensk
> SAAB (dog i sort og med ca. 800hk) og den kunne slet ikke køre ordentlig
> pga. spind.
>

Alle, som roder lidt med motorstyringer får vel en idé om at justere trykket
som funktion af gearvalg.... Man kan jo simpelthen regne sig frem til hvor
stor effekten skal være for at give et konstant drejningsmoment på
trækakslerne, uanset hvilket gear man vælger..... Det må give acceptable
accelerationsevner, istedet for noget som "Johnny & Brian" syntes er
fedt.....

Hvis Henrik (Eller en anden kyndig) læser med : Kan Megasquirt ikke det ?


Mvh. Mikael Kristiansen



Henrik B. (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 27-05-04 08:35


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b58415$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...
> trækakslerne, uanset hvilket gear man vælger..... Det må give acceptable
> accelerationsevner, istedet for noget som "Johnny & Brian" syntes er
> fedt.....
>
> Hvis Henrik (Eller en anden kyndig) læser med : Kan Megasquirt ikke det ?

Jo, det mener jeg det kan.

M.v.h.



TGD (27-05-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-05-04 11:24


"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c936gq$1e4v$1@news.cybercity.dk...
> > Jep, og 6-trins gearkasse. Så det er nok først efter 3. gear at den
> > kan skydes rigtigt af...
>
> Hvor sjovt er det så lige at køre med. Har set en video med en lign.
svensk
> SAAB (dog i sort og med ca. 800hk) og den kunne slet ikke køre ordentlig
> pga. spind.


Så hæver man bagenden 10 cm hvis man er så elendig sjaffut.



Mikael Kristiansen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 27-05-04 11:55


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:3ljtc.4268$Vf.146322@news000.worldonline.dk...
>
> "Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:c936gq$1e4v$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Hvor sjovt er det så lige at køre med. Har set en video med en lign.
> svensk
> > SAAB (dog i sort og med ca. 800hk) og den kunne slet ikke køre ordentlig
> > pga. spind.
>
>
> Så hæver man bagenden 10 cm hvis man er så elendig sjaffut.
>

Det er nok mere fornuftigt at koncentrere sig om at lære om Droop & Squat,
end bare bevidstløst at hæve bagenden...... Afhængigt af undervognsgeometri
kan man sagtens forværre situationen betragteligt, hvis man ikke forstår,
hvor kræfterne løber hen....

Mvh. Mikael Kristiansen.....



TGD (27-05-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-05-04 12:00


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b5c85e$0$3046$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Det er nok mere fornuftigt at koncentrere sig om at lære om Droop & Squat,
> end bare bevidstløst at hæve bagenden...... Afhængigt af
undervognsgeometri
> kan man sagtens forværre situationen betragteligt, hvis man ikke forstår,
> hvor kræfterne løber hen....

I Sverige holder de en masse grusgravsracer løb og lign. for svenske biler
hovedsagligt, for at SAABerne kan være med i starten hæver de dem 10 cm
eller så så de kan "følge" med Vøllerne, om hastighederne når mere end de
100 kmt ved jeg ikke men det vil jeg tro.

Så der er en menning med galskaben.



Mikael Kristiansen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 27-05-04 13:26


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:ySjtc.4278$Vf.146943@news000.worldonline.dk...
>
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40b5c85e$0$3046$14726298@news.sunsite.dk...
>
> <KLIP>
>
> > Det er nok mere fornuftigt at koncentrere sig om at lære om Droop &
Squat,
> > end bare bevidstløst at hæve bagenden...... Afhængigt af
> undervognsgeometri
> > kan man sagtens forværre situationen betragteligt, hvis man ikke
forstår,
> > hvor kræfterne løber hen....
>
> I Sverige holder de en masse grusgravsracer løb og lign. for svenske biler
> hovedsagligt, for at SAABerne kan være med i starten hæver de dem 10 cm
> eller så så de kan "følge" med Vøllerne, om hastighederne når mere end de
> 100 kmt ved jeg ikke men det vil jeg tro.
>
> Så der er en menning med galskaben.
>

Det er da bare for at øge frihøjden, så man kan køre på bløde fjedre, uden
at de banker i bund.... Grundet de større ujævnheder er man nødsaget til at
køre på bløde fjedre for ikke at flyve i størstedelen af tiden..... Når man
ikke har kontakt til underlaget, besværliggøres acceleration & bremsning,
samtidigt med at retningsskift kun kan foretages med et anker.....

Når man ser rally køres der væsentligt bredere på løst underlag end på fast,
og mange tænker nok ikke tanken at man, når man skovler 15 kg/sek. jord ud i
rabatten, også har skubbet med 15 kg på sin bil i den modsatte retning i et
sekund.... Det giver lidt større hastighed i den ønskede retning.
Det er bare pissesvært at lave folder i asfalt, hvis man samtidigt skal nå
fra A til B på tid, men der var engang en mand, som boede på en bakketop i
Norge og byggede biler i messing

Mvh. Mikael Kristiansen



TGD (27-05-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-05-04 15:01


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b5dddc$0$3057$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> > I Sverige holder de en masse grusgravsracer løb og lign. for svenske
biler
> > hovedsagligt, for at SAABerne kan være med i starten hæver de dem 10 cm
> > eller så så de kan "følge" med Vøllerne, om hastighederne når mere end
de
> > 100 kmt ved jeg ikke men det vil jeg tro.
> >
> > Så der er en menning med galskaben.
> >

> Det er da bare for at øge frihøjden, så man kan køre på bløde fjedre, uden
> at de banker i bund.... Grundet de større ujævnheder er man nødsaget til
at
> køre på bløde fjedre for ikke at flyve i størstedelen af tiden..... Når
man
> ikke har kontakt til underlaget, besværliggøres acceleration & bremsning,
> samtidigt med at retningsskift kun kan foretages med et anker.....

Nej det er for at forskyde vægten og med 10 cm få man en ligeså god start
som en baghjuler.

<KLIP>



Mikael Kristiansen (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Kristiansen


Dato : 28-05-04 07:13


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:Qwmtc.4383$Vf.169901@news000.worldonline.dk...
>
> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40b5dddc$0$3057$14726298@news.sunsite.dk...
>
> <KLIP>
>
> > > I Sverige holder de en masse grusgravsracer løb og lign. for svenske
> biler
> > > hovedsagligt, for at SAABerne kan være med i starten hæver de dem 10
cm
> > > eller så så de kan "følge" med Vøllerne, om hastighederne når mere end
> de
> > > 100 kmt ved jeg ikke men det vil jeg tro.
> > >
> > > Så der er en menning med galskaben.
> > >
>
> > Det er da bare for at øge frihøjden, så man kan køre på bløde fjedre,
uden
> > at de banker i bund.... Grundet de større ujævnheder er man nødsaget til
> at
> > køre på bløde fjedre for ikke at flyve i størstedelen af tiden..... Når
> man
> > ikke har kontakt til underlaget, besværliggøres acceleration &
bremsning,
> > samtidigt med at retningsskift kun kan foretages med et anker.....
>
> Nej det er for at forskyde vægten og med 10 cm få man en ligeså god start
> som en baghjuler.
>
Hvis de opnår noget som helst ved at hæve bagenden med 10 cm. ligger
tyngdepunktet så højt, at de vil have afsindigt mange problemer i kurver
alligevel, så den tror jeg ikke på..... Prøv engang at mål, hvor hårdt dinn
bil trykker på asfalten (på hvert hjul) og gør derefter det samme med bilen
placeret på en skråning.... Hvis du kan finde en skråning, som passer med
"10 cm i bag" kan du måle det direkte....

Du kan regne tyngdepunktets placering ud.... Prøv herefter at regne
vinkeldrejningen ud ved at hæve bilen 10 cm i bag (husk at bruge
akselafstanden), og beregn derefter det ændrede moment, og den resulterende
kraftforskydning..... Den bliver ikke særligt stor, specielt ikke hvis det
er en Saab (Stor bil = lang akselafstand), hvor størstedelen af vægten
alligevel står på forakslen.....

Suspension droop/squat er en meget mere sandsynlig forklaring på, hvorfor
det virker.....

Mvh. Mikael Kristiansen



TGD (28-05-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 28-05-04 11:55


"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b6d7f2$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Hvis de opnår noget som helst ved at hæve bagenden med 10 cm. ligger
> tyngdepunktet så højt, at de vil have afsindigt mange problemer i kurver
> alligevel, så den tror jeg ikke på..... Prøv engang at mål, hvor hårdt
dinn
> bil trykker på asfalten (på hvert hjul) og gør derefter det samme med
bilen
> placeret på en skråning.... Hvis du kan finde en skråning, som passer med
> "10 cm i bag" kan du måle det direkte....

Jeg kan ikke referer til andet end hvad jeg læste.

<KLIP>



Ukendt (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-04 08:54

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40b50fdc$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "GHR" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> news:gZ7tc.458$a57.266@news.get2net.dk...
> > > 754 Hk ved 7000 omdr/min.
> > > 750 Nm ved 5500 omdr/min.
> > >
> > > Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....
> > >
> > > Og jo, den er go' nok.
> >
> > forhjulstræk?
>
> Jep, og 6-trins gearkasse. Så det er nok først efter 3. gear at den kan
> skydes rigtigt af...

En bekendt har en Calibra fwd.... over 300hk og omkring 500nm ved 3400
rpm.... På tør vej laver den spind ved 140 i 3. Max ladetryk i den er 1,25
bar, så mon ikke også saaben kan spinde i 4.?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- it's back!
190,7hk @ 6331 rpm - 236,9nm @ 4907 rpm
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Per Beer Hansen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 27-05-04 13:20

Henrik B. wrote:
> Hér er verdens måske vildeste Saab personbil:
> http://www.saab4fun.com/saab4fun/Knut2004/imagepages/image89.htm
>
> Data:
>
> 754 Hk ved 7000 omdr/min.
> 750 Nm ved 5500 omdr/min.
>
> Maks ladetryk: 2,3 - 2,4 bar.....
>

Ja ja, den ser da okay ud.
Men jeg vil da godt påtage mig at køre fra den, i min Sierra, hvis jeg
skulle møde den en dag

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste