/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
akering af dæk ?
Fra : Hans Olsen


Dato : 02-06-04 19:44

Hej
Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
Nogen der har råd eller erfaring ?

--
Med venlig hilsen
Hans Olsen

www.honet.dk
www.stik-a.dk




 
 
Claus Tersgov (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-06-04 19:51



Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
> på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
> Nogen der har råd eller erfaring ?

Ja, det kan godt holde, hvis det gøres ordentligt og vedligeholdes
hvert år.

Men du er vel klar over, at du får et dæk, der bliver så glat, det det
tilnærmelsesvis er livsfarligt

Claus


Hans Olsen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans Olsen


Dato : 02-06-04 20:10

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c9l7ho$2nni$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
> > på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
> > Nogen der har råd eller erfaring ?
>
> Ja, det kan godt holde, hvis det gøres ordentligt og vedligeholdes
> hvert år.
>
> Men du er vel klar over, at du får et dæk, der bliver så glat, det det
> tilnærmelsesvis er livsfarligt

Jeg elsker at leve livet farligt
Nej jeg ved godt det bliver meget glat, men det vil jeg modvirke
ved at iblande "sand"
Men du må gerne fortælle hvad du mener med "rigtig"

MVH
Hans



Claus Tersgov (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-06-04 20:40



Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg elsker at leve livet farligt
> Nej jeg ved godt det bliver meget glat, men det vil jeg modvirke
> ved at iblande "sand"
> Men du må gerne fortælle hvad du mener med "rigtig"

Det tror jeg ikke, at det bliver godt..

Men dækket skal være 100% tørt og rent. Udskift alle gamle eller
defekte nåder. Så ville jeg give det nogle gange med en god
grundingsolie inden lakering, så det ikke er knastørt og nogenlunde
mættet. Så skal det have lak. Er det et ældre dæk, er det nok bedst at
bruge en forholdsvis blød lak, så træet og navnlig fugerne kan
arbejde. En blød lak er en een-komponent, langsomt tørrende lak,
eksempelvis Hempel's Bådlak 10 eller Sigma's Linspar.

Så ville jeg give det ca. 13-16 gange og evt. mellemslibe let mellem
hvert lag efter det fjerde lag. Første lag iblandes 50% terpentin,
andent lag 25% og tredie lag 10%.

Men det kræver vedligeholdelse hvert eneste år. Jeg ville slibe ganske
let og så komme et tyndt lag på, *hvert* eneste år. Der er ingen grund
til at slibe mere af end man kommer på, og der er ingen grund til at
komme mere på end man sliber af.

Men det kan man naturligvis ikke gøre, hvis man kommer sand i. Så skal
du i hvert fald ikke bruge ret meget sand. Sand i lak ser i øvrigt
ikke særligt pænt ud....

Muligvis kunne man eksperimentere lidt med at bruge en hård
to-komponentlak som slutlak, den vil være mere slidstærk i længden,
men det afhænger meget af dit dæk's beskaffenhed, og det ville nok
også kræve, at den bløde lak skal have mindst et år til at
gennemhærde.

Det er nok bedst på en motorbåd. Problemet er, at en hård lak er
følsom over for slag af sjækler osv, så det bliver noget møg at
reparere, når laklaget er så tykt og endda af to forskellige laktyper.

Men uanset hvad man gør, så er lakering af teakdæk næppe nogen nem
løsning. Man skal være efter hver eneste skade *hele* tiden og inden
der når at komme vand i..

Claus


Hans Olsen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans Olsen


Dato : 02-06-04 21:08

Tak for svaret, jeg vil gennemtænke det grundigt.
venlig hilsen
Hans Olsen

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c9ladl$2s0l$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Jeg elsker at leve livet farligt
> > Nej jeg ved godt det bliver meget glat, men det vil jeg modvirke
> > ved at iblande "sand"
> > Men du må gerne fortælle hvad du mener med "rigtig"
>
> Det tror jeg ikke, at det bliver godt..
>
> Men dækket skal være 100% tørt og rent. Udskift alle gamle eller
> defekte nåder. Så ville jeg give det nogle gange med en god
> grundingsolie inden lakering, så det ikke er knastørt og nogenlunde
> mættet. Så skal det have lak. Er det et ældre dæk, er det nok bedst at
> bruge en forholdsvis blød lak, så træet og navnlig fugerne kan
> arbejde. En blød lak er en een-komponent, langsomt tørrende lak,
> eksempelvis Hempel's Bådlak 10 eller Sigma's Linspar.
>
> Så ville jeg give det ca. 13-16 gange og evt. mellemslibe let mellem
> hvert lag efter det fjerde lag. Første lag iblandes 50% terpentin,
> andent lag 25% og tredie lag 10%.
>
> Men det kræver vedligeholdelse hvert eneste år. Jeg ville slibe ganske
> let og så komme et tyndt lag på, *hvert* eneste år. Der er ingen grund
> til at slibe mere af end man kommer på, og der er ingen grund til at
> komme mere på end man sliber af.
>
> Men det kan man naturligvis ikke gøre, hvis man kommer sand i. Så skal
> du i hvert fald ikke bruge ret meget sand. Sand i lak ser i øvrigt
> ikke særligt pænt ud....
>
> Muligvis kunne man eksperimentere lidt med at bruge en hård
> to-komponentlak som slutlak, den vil være mere slidstærk i længden,
> men det afhænger meget af dit dæk's beskaffenhed, og det ville nok
> også kræve, at den bløde lak skal have mindst et år til at
> gennemhærde.
>
> Det er nok bedst på en motorbåd. Problemet er, at en hård lak er
> følsom over for slag af sjækler osv, så det bliver noget møg at
> reparere, når laklaget er så tykt og endda af to forskellige laktyper.
>
> Men uanset hvad man gør, så er lakering af teakdæk næppe nogen nem
> løsning. Man skal være efter hver eneste skade *hele* tiden og inden
> der når at komme vand i..
>
> Claus
>



Jan Rasmussen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 06-06-04 08:22

Hej Hans

Ude i Kolding Nordhavn ligger der et skiv der er lakeret over det hele, eget
af et ældre ægte par... Jeg talte med dem i Paradisbugten, de fortalte at
det ikke var et større arbejde at have den type båd...
Prøv evt. at spørge dem til råds de har mange års erfaring...


"Hans Olsen" <hoNOSPAM@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:c9l753$30vl$1@news.orange.dk...
> Hej
> Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
> på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
> Nogen der har råd eller erfaring ?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>
> www.honet.dk
> www.stik-a.dk
>
>
>



egk (20-06-2004)
Kommentar
Fra : egk


Dato : 20-06-04 20:40

lak af bæk. det vil jeg aldrig gøre , jeg forstod at der er gummi fuger , da
vi jeg kun vaske det med rodalon til udendørs, det råd har jeg fået af en
skibsbygger.

let og fri for alt det arbejde , m v h Elinor
"Hans Olsen" <hoNOSPAM@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:c9l753$30vl$1@news.orange.dk...
> Hej
> Kan det lade sig gøre at lakere et teakdæk, jeg tænker
> på om lakken kan "binde" og holde på gummifugerne.
> Nogen der har råd eller erfaring ?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>
> www.honet.dk
> www.stik-a.dk
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste