Tak for svaret, jeg vil gennemtænke det grundigt.
venlig hilsen
Hans Olsen
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c9ladl$2s0l$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Jeg elsker at leve livet farligt
> > Nej jeg ved godt det bliver meget glat, men det vil jeg modvirke
> > ved at iblande "sand"
> > Men du må gerne fortælle hvad du mener med "rigtig"
>
> Det tror jeg ikke, at det bliver godt..
>
> Men dækket skal være 100% tørt og rent. Udskift alle gamle eller
> defekte nåder. Så ville jeg give det nogle gange med en god
> grundingsolie inden lakering, så det ikke er knastørt og nogenlunde
> mættet. Så skal det have lak. Er det et ældre dæk, er det nok bedst at
> bruge en forholdsvis blød lak, så træet og navnlig fugerne kan
> arbejde. En blød lak er en een-komponent, langsomt tørrende lak,
> eksempelvis Hempel's Bådlak 10 eller Sigma's Linspar.
>
> Så ville jeg give det ca. 13-16 gange og evt. mellemslibe let mellem
> hvert lag efter det fjerde lag. Første lag iblandes 50% terpentin,
> andent lag 25% og tredie lag 10%.
>
> Men det kræver vedligeholdelse hvert eneste år. Jeg ville slibe ganske
> let og så komme et tyndt lag på, *hvert* eneste år. Der er ingen grund
> til at slibe mere af end man kommer på, og der er ingen grund til at
> komme mere på end man sliber af.
>
> Men det kan man naturligvis ikke gøre, hvis man kommer sand i. Så skal
> du i hvert fald ikke bruge ret meget sand. Sand i lak ser i øvrigt
> ikke særligt pænt ud....
>
> Muligvis kunne man eksperimentere lidt med at bruge en hård
> to-komponentlak som slutlak, den vil være mere slidstærk i længden,
> men det afhænger meget af dit dæk's beskaffenhed, og det ville nok
> også kræve, at den bløde lak skal have mindst et år til at
> gennemhærde.
>
> Det er nok bedst på en motorbåd. Problemet er, at en hård lak er
> følsom over for slag af sjækler osv, så det bliver noget møg at
> reparere, når laklaget er så tykt og endda af to forskellige laktyper.
>
> Men uanset hvad man gør, så er lakering af teakdæk næppe nogen nem
> løsning. Man skal være efter hver eneste skade *hele* tiden og inden
> der når at komme vand i..
>
> Claus
>