mariner 5 hk påhængsmotor
Fra : Martin Sanders

Dato : 31-05-04 09:50

Har arvet subj. hvad kører sådan en sag på, olieblandet? Noget man skal være
opmærksom på? Den er luftkølet er den ikke?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-05-04 10:58

Martin Sanders wrote:
> Har arvet subj. hvad kører sådan en sag på, olieblandet?

Hvis det er en 2-takts kører den formentlig på 2% olieblandet benzin. Er
det en 4-takts skal den ikke have olie i benzinen, men har et seperat
smøresystem. Hvis du er i tvivl, kan du pille skjoldet af og se om du
kan finde en oliepind og evt. et sted at fylde mere olie på. Kan du
finde det skal den ikke ha' olie i benzinen.

> Noget man skal være opmærksom på?

Jeg ved ikke om der er noget specifikt for Mariner.
Der jo altid det om der er kommet vand i gearolien, som jo jævnligt skal
skiftes.
Derudover skal der være en tydelig stråle af vand oppe fra motoren og ud
i vandet (kan ikke huske navnet) som indikerer at motoren tager kølevand
ind. Det kan være fornuftigt at skifte impelleren til kølevandet ind i
mellem også.

> Den er luftkølet er den ikke?
Nej. Det er vist sjældent at påhængsmotore er luftkølede. Jeg har i
hvert fald ikke set det.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-05-04 10:59

2% olie er stort set standard på alle udenbordsmotorer. Husk det *ikke* skal
være alm. 2 takts olie, men en "outboard" type. Påhængsmotorer kører ved en
lavere temperatur så den alm. 2 taktsolie kan derfor ikke brænde ordentligt
af i motoren. Det efterlader koks.

Jeg er ret sikker på den er vandkølet. Den trækker vand op igennem benet og
spytter det ud igen samme vej. Der skal komme en lille stråle ud lidt højere
oppe som tegn på at kølevandet kører OK. Det skal komme næsten med det samme
når du starter og blive lidt mere end håndvarmt efter et par minutter.

Tag låget af den. Så kan du sikkert se den ikke har nogle køleribber til
luftkøling.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-05-04 11:02

Ja, nu skrev du "arvet". Så formoder jeg det er en ældre sag, og så er de 2
takts. Hvis den er nyere skal du selvfølgelig checke om den er 4 takts. -
men så står der som regel "4 stroke" på skjoldet; et eller andet sted....

/Bjarke

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 31-05-04 11:09

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c9evkk$sol$1@news.cybercity.dk...
> [...]
en
> lavere temperatur så den alm. 2 taktsolie kan derfor ikke brænde

Er det ikke ved at være et par år siden at 2% var standarden - de seneste
ca. 7-9 år hvor jeg har leget med påhængsmoterer har 1% været mere normalt
(yamaha, honda, mariner, mercury). Men ja, da det nok er en gammel motor er
2% sikkert korrekt, og den ryger vel bare for meget hvis den får lidt for
meget olie.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-06-04 11:29

Martin Rise Christensen wrote:

> [...]
> 2% sikkert korrekt, og den ryger vel bare for meget hvis den får lidt for

Tja, den ene motor jeg roder med er kun et år gammel og den skal have 2%
(30hk Mercury), den anden kan jeg ikke huske...
Jeg ville nok hellere komme 2% olie på en motor der kun skal have 1% end
omvendt. Det kan godt være det ryger lidt mere, men tilgengæld er man
sikker på at den bliver rigeligt smurt. Dette er hvis man er i tvivl.

(til: Martin Sanders)
Hvor gammel er den motor vi snakker om?
Har du prøvet at kontakte en forhandler?
På nogle motore er der et lille klistermærke der siger noget i stil med
1:50 1:100 eller 2:100. Det er blandingsforholdet der er opgivet!

- Lars

Fra : Torben Bach

Dato : 01-06-04 17:19

In news:40baf308$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Martin Sanders <hoensemand@mail.dk> typed:
> Har arvet subj. hvad kører sådan en sag på, olieblandet? Noget man
> skal være opmærksom på? Den er luftkølet er den ikke?

Jeg har en Mariner, 4 HK - 2-takter. Den skal iflg. instruktionsbogen have
1% outboard olie, men i samme manual anbefaler man at bruge 2%, hvis motoren
skal arbejde meget - altså ikke kun bruges i forbindelse med havnemanøvre.

I øvrigt var jeg i bådcentret i starten af foråret for at købe et nyt
tændrør. Dér fandt jeg ud af, at Mariner mrkt. kan være et helt andet
fabrikat, og ekspedienten viste mig en motor, der var 100% magen til, men
bare mrkt. Yamaha.

Mvh
Torben