epifanes PU - slibning
Fra : steen

Dato : 30-05-04 07:12

Hej,

Hvor lang tid fra påføring til slibning..??

takker
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-04 12:31

Uheldigvis faldt steen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hvor lang tid fra påføring til slibning..??

Minimum overmalingsintervallet og ofte noget længere. Hvis lakken er
blød og sætter sig i sandpapiret må du vente.

Jeg vil tro, at 24 timer er ok, hvis temperaturen ikke kommer meget
under 15-17 gr. Jo koldere det er, jo længere er lakken om at hærde.

Claus

Fra : steen

Dato : 30-05-04 14:11

On Sun, 30 May 2004 11:30:35 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Jeg vil tro, at 24 timer er ok,

Argh.. jeg frygtede det. Ting tager jo en KRIG på den måde. Nu er man
endelig hjemme et par dage, og så kan man bare vente.! Nå, heldigvis
er jeg så tilpas doven at jeg ikke mellemsliber, så det er kun inden
sidste lag jeg skal vente så længe.

Takker
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Niels & Astrid

Dato : 01-06-04 21:56

Hej Steen. Uheldigvis ved hr. Tersgov ikke meget om lak ellers ville han jo
nok have foreslået vandslibning med en kornstørrelse 320 mellem lagene. Se
det finurlige ved vandslibning er at slibestøvet ikke sætter sig i papiret
fordi temperaturen i lakken bliver kølet af vandet. Iøvrigt er vandslibning
særdeles godt til alle flader der har fået en eller flere gange lak, maling
etc. men det er og bliver et griseri, så træet vokser ikke helt ind i
himlen. Niels F.

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-06-04 22:06

Heldigvis faldt Niels & Astrid <NielsAstrid@wanadoo.dk> over tastaturet
og skrev i news:c9iqgo$2dbk$1@news.orange.dk:
> [...]
> fået en eller flere gange lak, maling etc. men det er og bliver et
> griseri, så træet vokser ikke helt ind i himlen. Niels F.

Prøv du nu bare at slibe for tidligt, så vil du se at selv med
vandslibepapir sætter det sig fast i slibepapiret.
(Hvilket var spørgsmålet - *og* svaret)

Iøvrigt er det ikke nødvendigvis ikke nogen god ide at "være doven" og
undlade mellemslibning. det kan gøre det afsluttende slibearbejde *meget*
større hvis du vil have en perfekt overflade.

/carsten

Fra : Niels & Astrid

Dato : 01-06-04 22:27

Nåhja ! Måske har jeg udtrykt mig noget snirklet med vandslibningen, med
hensyn til intervallet fra påføring til mellemslibning, det må være klart at
producentens anvisninger skal overholdes. Hvis der slibes "for tidligt "
nærmest skraber / nulrer man jo lakken af igen, men ellers er vandslibning
helt eminent. Skal man så være aldeles hidsig så må vi også huske
Siehe-klingen først, derfra er der mulighed for "lakæske" . Tak for
irettesættelsen , NielsF.

Fra : @rsten

Dato : 02-06-04 08:10

skrev følgende i c9isao$2dru$1@news.orange.dk:

> [...]
> hidsig så må vi også huske Siehe-klingen først, derfra er der
> mulighed for "lakæske" . Tak for irettesættelsen , NielsF.

OK, så skal vi bare have citatteknikken så er det helt perfekt Det er
smart ( og øger læsbarheden og overskueligheden hvis man skriver under det
man svarer på, dvs marker det indlæg du vil svare på inden du trykker "svar
til gruppe" og tilføj så dit svar nederst.
OE-quotefix kan hjælpe med at gøre det lidt nemmere

--
/carsten

Fra : steen

Dato : 02-06-04 21:16

On Sun, 30 May 2004 06:11:33 UTC, "steen" <bondos@_PIST_paradis.dk>
wrote:

> Hvor lang tid fra påføring til slibning..??

Som det hele blev, efter at have 'lyttet' her, til Epifanes, Hempel og
Georgia McDonald.

############################

Blandingsforholdet jeg fandt nemmest at påføre:
Lak / Hærder / Fortynder = 100g / 47g / 7g

De -5% på hærderen giver lidt længere "våd zone"
De max 5% fortynder skyldes at der for nemt bliver løbere ved mere
fortynder, desuden bygger man så heller ikke så meget tykkelse på.

Syntes skumpensel var 'rarest' at bruge.

############################

Hempel og Epifanes sagde hhv max korn 150 og 220 til forslibning (på
epoxy!) - jeg havde 180 på rystepudseren, det ser ud til at være OK.

Første lag.

Mellem 6 - 24 timer påføres andet lag.

Efter 12-18 timer sleb jeg med 220 (grovest anbefalede, de fleste
siger 320, men så heller ikke finere)

Tjedje og sidste lag. Jeg har jo ingen årer i træ der skal fyldes, de
er for længst fyldt op med epoxy.!!

###########################

Anbefalet for senere rep/efterbehandling:
Slib med 180-220
Laker
Slib med 220-320
Laker, inden 24 (48 måske) timer efter 1. lag

Den første slibning må ikke være med 320, da det ikke er groft nok til
at sikre vedhæftning på hærdet lak.

##########################

Alle tider er med de temperaturer der nu har været i min garage disse
dage - 16-22°C. Støv er et problem når det blæser som det har gjort de
sidste dage, men sådan blev det.

Mange vil alderere over de få lag, manglende mellemslibning, grove
kornstørrelse, men: Det er til en kajak der hurtigt vil blive ridset
af alm brug, såsom at løbe op på stranden, ramme sten, få skrammer på
dækket af div udstyr, makkerredninger slipper den nok heller ikke for,
etc etc.. I det hele taget, det er ikke et møbel der står inde, men en
kajak der det meste af tiden vil være dækket af saltskjolder.

Enten det er min bil, min kone, min hund eller min båd - de bliver
alle BRUGT!

Tak for de mange input!
--
steen - menzi.dk