Aldi navigator i båd?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-04 13:18

Hej

En kammerat spørger, om man evt kan bruge den navigator, som Aldi har
på tilbud i en båd..

http://aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_23/OFF01.HTM

Er der nogen som ved, om den måske kunne køre Ozie Eksplorer eller
andre navigationsprogrammer til brug på vandet?

Claus

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-05-04 16:44

Tror ikke umiddelbart at det kan lade sig gøre, da OziExplorer nok ikke
lader sig nøje med CE-versionen af Windows, men jeg vil ikke lægge hovedet
på blokken...
Kender ej heller til andre programmer, der er velegnet til sønavigation på
en lommepc... Men muligvis er jeg bare en uvidende ignorant...

Lasse

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-05-04 16:47

> [...]
> Kender ej heller til andre programmer, der er velegnet til sønavigation på
> en lommepc... Men muligvis er jeg bare en uvidende ignorant...

FOR DÆLEN JO! Glem hvad jeg skrev, og kig her:
http://216.218.220.254/ozice/help/ozice_installation.html

Det KAN lade sig gøre! - Men personligt ville jeg lige tænke mig om 2 gange
inden jeg ville købe sådan en fætter til navigation... Lille og skrøbelig,
man skal sidde og fedte med at trykke på skærmen med en pind... Og den tåler
ABSOLUT ingen vand... Men har man tænkt over det og accepteret det, såeh...

Lasse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-05-04 17:22

Ja, Ozi er lavet til både alm windows og "ce"

Bjarke

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> wrote in message

> FOR DÆLEN JO! Glem hvad jeg skrev, og kig her:
> http://216.218.220.254/ozice/help/ozice_installation.html

cut

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-05-04 17:07

Den kører alm. Pocket windows og den har bedre specs end min gamle iPaq, så
det vil jeg bestemt gå ud fra.

Det bliver bare aldrig en robust navigator. - kun legetøj i solskinsvejr.
Beklager jeg står så fast på dette ...

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-04 18:07

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Den kører alm. Pocket windows og den har bedre specs end min gamle
> iPaq, så det vil jeg bestemt gå ud fra.
>
> Det bliver bare aldrig en robust navigator. - kun legetøj i
> solskinsvejr. Beklager jeg står så fast på dette ...

Det kan faktisk kun bruges i en bil, men da han også har båd ville det
være et ekstra anskaffelsesmotiv.

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 31-05-04 21:41

> [...]
>

> Er der nogen som ved, om den måske kunne køre Ozie Eksplorer eller
> andre navigationsprogrammer til brug på vandet?

At det kan køre er der ingen tvivl om, det største problem er at finde kort
dertil ! Det mest sandsynlige at bruge til Ozi er indscannede søkort,
ulempen er at de fylder meget hvis du skal have alle detaljer med, og at det
ikke er til at opdatere. Jeg sidder selv lige pt og kigger på det, og mit
udgagspunkt er at se om ikke jeg kan konvertere mapsource (eller et andet)
vectorbaseret søkort til noget en PDA kan læse .

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-05-04 21:48

Uheldigvis faldt Ole Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
kan
> konvertere mapsource (eller et andet) vectorbaseret søkort til noget

Nu har jeg ikke fået kigget på Ozzies hjemmeside, men man skulle da
mene, at når de laver et program til en mini pc, at der så også var
passende kort til?

Men han skulle egentlig kun bruge den i bilen, men hvis den kunne
bruges som GPS i båden, så var det bare et ekstra købsmotiv, selv om
det kun er legetøj i en båd.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-05-04 22:04

De har valgt kun at lave programmet og ikke kortene.

Man kan selv scanne kortene eller købe dem via nogle mere eller mindre
lyssky kanaler.

Jeg har prøvet. Jeg synes det er noget rod.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-05-04 22:12

> [...]

mindre
> lyssky kanaler.
> Jeg har prøvet. Jeg synes det er noget rod.

Det duer ikke. Findes der evt nogle billige programmer, som kan få
sådan en dims til at fungere som en almindelig GPS?

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 01-06-04 09:00

> Det duer ikke. Findes der evt nogle billige programmer, som kan få
> sådan en dims til at fungere som en almindelig GPS?
>
> Claus

Hvis du kun er interesseret i positionen, så har det medfølgende
navigationsprogram sikkert en funktion hvor den "kun" viser lat/long på
skærmen... Ellers tag et kig på http://www.gps-practice-and-fun.com/ , der
står mange gode ting

/Ole

Fra : John

Dato : 03-06-04 17:43

Hej.

Der findes masser af chartplotter software til PDA.
Jeg tror de fleste af de store firmaer har det.
Her f.eks. http://www.magellan.com.au/marine/
Desuden, hvis en bærbar PC kan holde til det, kan en PDA også.
Så kan man så diskutere i en uendelighed om PC'en kan holde .

John.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-04 01:17

"John" <John@lydom.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Der findes masser af chartplotter software til PDA.

Det har du fuldstændig ret i - det største problem for mig er at finde
kortmaterialet - har nu lånt både mapsource og DLSK for at se om jeg kan
konvertere det til et format jeg kan bruge til noget, desværre uden held
. (Hvis det er lykkedes for nogen, så lad mig endelig høre . Den
eneste løsning jeg har tilbage er at finde et sted hvor man kan få scannet
sine kort ind - ved bare ikke lige hvor man kan få scannet A1 i høj
opløsning og farver....

/Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-06-04 04:53

Ole Rasmussen wrote:

> [...]
> hvor man kan få scannet sine kort ind - ved bare ikke lige hvor man
> kan få scannet A1 i høj opløsning og farver....

Med DLSK kan du udprinte kortafsnit til en fil.
Disse kortafsnit kan 'sys' sammen med et passende program (eks. PanAvue).
1 Dansk søkort kan dannes af ca. 20-30 printudsnit.
Derefter skal den kæmpe BMP fil som du har fået reduceres til et komprimeret
bitmap format (eks. PNG) med et billedbehandlingsprogram
Så fylder det fra 500 -1000 KB pr. søkort (Meget ens blåt vand = mere
komprimering).
Derefte skal kortet 'kalibreres' med 2-3 kendte fixpunkter så
navigationsprogrammet kender kortets længde/bredde.
Nu kan navigationsprogrammet bruge kortet.

Det var den besværlige metode, som tager et antal uger i den lange mørke
vintertid for alle DK's ca. 120 kort incl planer over div. havne, broer etc.
Det gjorde jeg for nogle år siden til OziExplorer som jeg bruger både til PC
og nu også (mest for sjov) til PDA.
Det desværre aldrig lykkedes at finde et konverteringsprogram for DLSK og
DLDK's '.it' kortfiler.
Men det er vel også KMS's intention at man ikke bare lige kopierer deres
kortfiler.

Den lettere metode er at købe de tyske søsportskort hvor der følger en CD
med (incl et simpelt navigationsprogram).
Disse kortfiler er direkte importerbare til nogle større
navigationsprogrammer, herunder OziExplorer.
Så må man finde sig i de tyske kort's udseende. Personligt kan jeg bedre
lide de Danske søkort, men den har man jo også vænnet sig til igennem 25
år..

PS: At bruge en PDA til navigation i et bådmiljø kan være problematisk.
I stærkt dagslys er skærmen svær at aflæse.
I møjvejr er det umuligt at ramme de små felter på skærmen korrekt. Den er
absolut IKKE vandtæt.

Jeg synes at det kun bør være et supplement til den faste navigator OG de
obligatoriske papirkort.
Men det er herligt lejetøj...

Hilsen Ole Pagh

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-04 01:18

> [...]
> Hej.
>
> Der findes masser af chartplotter software til PDA.
> Jeg tror de fleste af de store firmaer har det.

Hov, glemte lige - er det ikke "kun" Australien de dækker ? Det er
selvfølgelig godt nok hvis man skal på langtur

/Ole

Fra : Morten E

Dato : 31-05-04 22:51

Hey. Den pda de har i aldi på onsdag er for dyre.
Hvis i læser denne tråd(http://www.hol.dk/traad.asp?fID=0&tID=182804) kan i
se at for de samme penge som den pda i aldi, kan der købes en Ipaq 2210 med
en "cpu" som er 400mhz i forhold til den fra aldi som er på 266mz og andre
små ting som er bedre.

citat:
Bilka sælger Hp ipaq model 2210 Med tomtom3 GPS og danmarks kort samt kort
over vesteuropa til 3599kr. det har de snart gjort længe. Og de har lidt
forskellige setup at vælge imellem vis man mere er til det dansk lavet
X-road osv

Fra : John

Dato : 03-06-04 17:45

Hej igen.
Du glemmer lige at Aldi modellen har et 256 Mb ekstra kort med også.
Ellers har Harald Nyborg en MIO PDA, med indbygget GPS til samme pris.

John.

Fra : LejfM

Dato : 09-06-04 11:34

se på http://www.nv-verlag.de der har de program til PDA og kort til 140Euro

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 12-06-04 09:49

"LejfM" <lejfm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "> En kammerat spørger, om man evt kan bruge den navigator, som Aldi har
> >
> se på http://www.nv-verlag.de der har de program til PDA og kort til
140Euro

Ja det kan man godt men det er ikke ligetil.
Du skal have programmer der er specielt fremstillet til PDA. Disse
programmer har de "samme" funktionaliteter som en søkortplotter, men du skal
lige huske på at en PDA ikke kan lide selv den mindste smule vand. Det
levende søkort kan du ikke få til at virke på din PDA da det alene er
udviklet til PC. Der er tre programmer, som er de mest anvendte og derfor
umiddelbart er de mest "udviklede". Deres funktionaliteter er
tilnærmelsesvis de samme, men som i alle applikationer vises informationerne
forskelligt. Det mest almindelige er Ozie Explorer, der kan hentes på nettet
til et par hundrede. For at få alle funktioner med skal du ligeledes have
Ozie Explorer til PC, der også koster en "smule", samt et lille gratis
program til at konvertere til det format som Ozie Explorer anvender. En
anden mulighed er Maptech, der umiddelbart kan anvende elektroniske kort
uden at skulle have en "ekstra" applikation på sin PC. Maptechs program har
yderligere den fordel at man kan "sy" flere søkort sammen til et stort
således at der ikke er problemer når man når til "kanten" af et kort. Det
firma, som laver PDA-applikationen hedder Memory Map. Om du anvender Maptech
eller Memory Map en ligegyldigt da der un er navnet til forskel. Prøv at gå
ind på Memory Maps WEB der kan du hente en demo, som virker helt fint. Den
tredje mulighed er Fugawi, der har de samme funktioner som de andre. Uanset
hvilke program man vælger så skal man have fat på nogle elektroniske søkort.
De mest almindelige er tyske søkort, der er indskannet at det amerikanske
firma Maptech. Kortene kan købes på en CD og ligger i et "format", der
hedder BSB. Alle programmerne kan anvende flere formater og endog
indskannede kort i BMP-, gif-, tiff mv. mv, men det kræver at kortene skal
kalibreres, som jeg forstår det. Et alternativ er en Garmin PDA, der kan
anvende Garmins Blue Chart søkort men så er prisen på både PDA og kort
derefter. Der har før været en tråd hvor det blev forklaret hvorledes man
kunne "konvertere" kortene fra det levende søkort til en eller anden type
anvendelig fil. Du skal dog stadig bruge et at de ovennævnte programmer til
at vise kortet og anvende GPS funktionerne.

Prøv at søge i gruppen dk.teknik.satellit.navigation. Her kan du finde mere
om emnet!!!!

MVH

Alvin

MVH