Uens kædestramning
Fra : Mogens

Dato : 25-05-04 18:55

Har på fornemmelsen at det er børnelærdom, men jeg kan alligevel ikke helt
gennemskue det. Forhåbentlig er der andre der kan hjælpe?
Hvad kan det skyldes at kæden på min gsx600f er temmelig slap med baghjulet
ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt stram.
Jeg kan ikke se at baghjulet står skævt, og jeg synes også afstanden er
rimelig ens hele vejen rundt hvis jeg holder noget mod fælgen og drejer
hjulet.
Jeg har også prøvet at løsne kædestrammerne helt, skubbe baghjulet helt
frem, og derefter stramme kæden ved at dreje lige meget på kædestrammerne.
Og de markører der er på bagsvingeren står også på nogenlunde det samme sted
(men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).
Mvh
Mogens

Fra : Kenneth T

Dato : 25-05-04 18:58

> [...]
baghjulet
> ét sted, og hvis jeg drejer hjulet en halv omgang, så er kæden enormt

Kæden og tandhjul er totalt slidt op!!!!
(De sidste alvorlige tegn er typisk at kæden er uens slidt= uens længde)

--
MVH
Kenneth T

Fra : Mogens

Dato : 25-05-04 19:12

Tak for svaret - må åbenbart punge ud til et nyt kit :-/
Jeg må da indrømme, at kædekittet ikke er helt nyt, men at det skulle være
så galt fat, og at det har så drastiske konsekvenser, havde jeg ikke på
fornemmelsen.
Mvh
Mogens

Fra : Kenneth T

Dato : 26-05-04 14:28

> Tak for svaret - må åbenbart punge ud til et nyt kit :-/

Overvej at købe syd for grænsen, eks www.heingericke.de
Det er ca 2/3 pris af herhjemme.
Sidste jeg manglede et kit, bestilte jeg ved at ringe til flensburg
afdelingen, hun taler dansk & sender gratis til danmark, jeg fik mit kit 2
dage senere.

Fra : anders majland

Dato : 26-05-04 20:29

> Overvej at købe syd for grænsen, eks www.heingericke.de
> Det er ca 2/3 pris af herhjemme.

Ikke nødvendigvis... Og du kan måske slet ikke få det du vil have i
tyskland. Dernede må man ikke ændre på en maskins gearing uden at få det
skrevet i papirerne og derfor sælges tandhjul og kæder stort set altid i
kits.

Jeg havde besluttet at jeg ville have en did 520 vm kæde - men i
tyskland kunne jeg kun opdrive kits med en oring og ikke den xring jeg
ville have.... Jeg endte med at købe kæden hos munkedal (lagervare) og
tandhjulene hos dinmc (også lagervare)

Samlet pris det samme som en oringskæde fra louis på tilbud (indenfor
100kr før porto - eller kun 50)

Der er også ofte kædekit på ebay - specielt til lidt ældre cykler. Jeg
har indtryk af at mange sælger restpartier drypvis den vej...

Så check lige de lokale samtidig med de udenbyes hvis du skal gøre en
god handel ...
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Knud Dam

Dato : 25-05-04 19:03

"Mogens" <msk_fjernes_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).

Hej Mogens.

Dit kædekit er slidt op.

Mvh

KD

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 25-05-04 19:15

Knud Dam wrote:

> Hej Mogens.
>
> Dit kædekit er slidt op.

Hehe - det er sgu klar besked!

Men det er helt rigtigt som Knud skriver - dit kædekit er slidt op. Har du
ikke kunnet mærke at den har "banket"?

--
Tony

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 19:48

> [...]
> Mvh
> Mogens
>
> Det er ikke sikkert at kæden er slidt op. Det kan også skyldes manglende
smøring, således at nogle kædeled er stive og derved ikke retter sig op når
de kører af tandhjulet igen. Så er kæden stram. Når de kommer hen på
kædehjulet bliver kæden slap igen.
Hilsen Matthias

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-05-04 20:23

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> op når de kører af tandhjulet igen. Så er kæden stram. Når de kommer
> hen på kædehjulet bliver kæden slap igen.

Hvad skulle bevirke, at kæden kun bliver smurt nogen steder?

Jeg vil nu give de andre ret i, at det er et nyt kædekit. Det er en ganske
typisk fejl, når det er ved at synge på sidste værs.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 20:43

> [...]
> Suzuki GSX-R 600 SRAD
>
> Hvis kæden er ved at blive/har været tør er det et kendt fænomen. Jeg har
oplevet det flere gange i forbindelse med især vinterkørsel og kørsel på
offroader. Hvis det skal skyldes slidt kædekit skal kæde og hjul være så
slidt at det nemt kan konstateres ved at trække i kæden midt på bagerste
kædehjul. Kan kæden trækkes ud fra kædehjulet så der er tydelig afstand, ja
så er kædekittet slidt op.
Hilsen Matthias
(10 års vinterkørsel /offroadkørsel, 31 års kørsel ialt)

Fra : Armand

Dato : 26-05-04 16:46

Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en

> Hvad skulle bevirke, at kæden kun bliver smurt nogen steder?

Det er ikke et sælsyn at kæden får sig et par stive led :-|

> Jeg vil nu give de andre ret i, at det er et nyt kædekit. Det er en ganske
> typisk fejl, når det er ved at synge på sidste værs.

Anyhow, så er stive led også et klart tegn på at kæden er ved at være
færdig!

--
Armand.

Fra : Janus

Dato : 26-05-04 15:00

> smøring,

NIX! med mindre det IKKE er en lukket kæde, x-ring O-ring W-ring you name
it! der hjælper smøring ikke. Og uden at ligge hovedet på blokken, vil jeg
påstå at det er en af disse kæder der er tale om.

er ledene stive er tætningsringene i stykker og kæden skal skiftes alliwl.

vh Janus

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 26-05-04 01:17

"Mogens" <msk_fjernes_@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).

Ja som de 2 andre skriver må dit kædekit jo være slidt op.

Hvis du skal trække bakhjulsakslen for meget bagud så er kæden jo blevet
længere, og for slidt. Dette kan også ses af at løfte et kædesamleled fri af
bagtandhjulet og se om den kan løftesfor meget .

Og hvis kæden skiftesvis er for stram eller for slap underdrejning af
baghjulet kan det jo nærmest kun skyldes at bagtandhjulet er blevet ovalt
eller, hvad der er mere sandsynligt, at kædeled går stramt. Det sidste var
jeg udefor at rode med i sidste uge da jeg fik den lukkede kæde af min brugt
købte offroader og der kunne iagttage dette tydeligt ved derefter at hænge
kæden en på en 15 mm aksel sat i en skruestik og så trække nedad i kæden på
den ene side og så se stive led ikke ligge korrekt an mod 15 akslen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 26-05-04 18:22

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> ....hvis kæden skiftesvis er for stram eller for slap underdrejning af
> baghjulet kan det jo nærmest kun skyldes at bagtandhjulet er blevet ovalt
> eller, hvad der er mere sandsynligt, at kædeled går stramt.

Klassisk citat: "ingen kæde er stærkere end sit svageste led"!
Og dét kan sagtens overføres på enhver mc-kæde: Det er endog meget
sandsynligt at en række led bliver mere slidt end resten af kæden, når det
ellers lakker mod enden :-|

Og det er som frit hængende at disse led er løse, hvorimod at de bliver
"strammet op" når de går i indgreb med tandhjulet!

Stram-slap-stram-slap-stram-slap. . . . . ., er ikke ligefrem befordrende
for holdbarheden af kæde såvel som hjul og gearkasse -lejer :-|

--
Armand.

Fra : Per P.

Dato : 26-05-04 15:46

> [...]
sted
> (men der er nu en del slør i, så de er ikke til stor hjælp).

Hvilken kæde er det?? Regina, måske?

--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse