/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Propelrotation - vigtig?
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-04 17:42

I april havde jeg et propel-havari, der rev et blad af min propel. Min
forhandler bestilte en ny men der var fire ugers leveringstid!

I dag kom den endelig - og nu viser det sig, at han har bestilt en
højregående propel - men den gamle var venstregående!

Nu har jeg så valget mellem at vente yderligere fire uger på en anden -
eller at gøre noget andet.

Her er mit spørgsmål: Kan det eventuelt lade sig gøre at skifte rotation på
gearet i stedet? Min motor er en Yanmar 6LP-STE og det er et ZF gear.

Er der fordele eller ulemper ved at skifte rotation - er sliddet på gearet
det samme? Andre fordele/ulemper?


Anders
Helsingør



 
 
Olau (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Olau


Dato : 25-05-04 23:08


"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
news:40b376c2$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I april havde jeg et propel-havari, der rev et blad af min propel. Min
> forhandler bestilte en ny men der var fire ugers leveringstid!
>
> I dag kom den endelig - og nu viser det sig, at han har bestilt en
> højregående propel - men den gamle var venstregående!
>
> Nu har jeg så valget mellem at vente yderligere fire uger på en anden -
> eller at gøre noget andet.
>
> Her er mit spørgsmål: Kan det eventuelt lade sig gøre at skifte rotation

> gearet i stedet? Min motor er en Yanmar 6LP-STE og det er et ZF gear.
>
> Er der fordele eller ulemper ved at skifte rotation - er sliddet på gearet
> det samme? Andre fordele/ulemper?
>
>
> Anders
> Helsingør
>
>

Med ganske få undtagelser er gearkasser altid konstrueret til langvarig
belastning ved frem og kun kortvarig belastning i bak.

Så skift *aldrig* omløbsretning.

ZF-gear har tandhjul til frem og kædetræk til bak, så levetiden forkortes
væsentligt hvis der monteres en propel med forkert retning.

Andre geartyper har et planetgear til bak - disse kan heller ikke tåle at
køre bak konstant.

Atter andre har et ekstra tandhjul til bak, men dette er som regel
underdimentioneret.

Du skal ikke finde dig i en leveringstid på 4 uger for en ny propel !

Prøv istedet at kontakte Korsør Propellerfabrik, så har du din propel
indenfor en uge, og dagen efter hvis den er lagervare.


Hilsen Olau




Ukendt (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-04 07:46

Hmmmm - fandt specifikationen til mit gear på nettet (ZF 63 A) Der står:

Suitable for twin engine installations (same torque capacity in
ahead or astern mode. Reduction Ratios in ahead or astern are very close.).


Det må vel betyde, at det kører lige så godt den ene som den anden vej?
Altså at man - når man har to motorer i båden - sætter den ene transmission
til at køre den ene vej og den anden den anden vej...?


I øvrigt: Det VAR Korsør propeller, der havde fire ugers leveringstid.
(oprindelig var det seks uger, men det lykkedes dem at forkorte den) De
bruger en amerikansk underleverandør - og det er åbenbart ikke en lagervare.
Derfor.

Anders



"Olau" <olaunospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40b3c39f$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>

> Med ganske få undtagelser er gearkasser altid konstrueret til langvarig
> belastning ved frem og kun kortvarig belastning i bak.
>
> Så skift *aldrig* omløbsretning.
>
> ZF-gear har tandhjul til frem og kædetræk til bak, så levetiden forkortes
> væsentligt hvis der monteres en propel med forkert retning.
>
> Andre geartyper har et planetgear til bak - disse kan heller ikke tåle at
> køre bak konstant.
>
> Atter andre har et ekstra tandhjul til bak, men dette er som regel
> underdimentioneret.
>
> Du skal ikke finde dig i en leveringstid på 4 uger for en ny propel !
>
> Prøv istedet at kontakte Korsør Propellerfabrik, så har du din propel
> indenfor en uge, og dagen efter hvis den er lagervare.
>
>
> Hilsen Olau
>
>
>



Olau (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Olau


Dato : 26-05-04 17:56


"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
news:40b43c6e$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hmmmm - fandt specifikationen til mit gear på nettet (ZF 63 A) Der står:
>
> Suitable for twin engine installations (same torque capacity in
> ahead or astern mode. Reduction Ratios in ahead or astern are very
close.).
>
>
> Det må vel betyde, at det kører lige så godt den ene som den anden vej?
> Altså at man - når man har to motorer i båden - sætter den ene
transmission
> til at køre den ene vej og den anden den anden vej...?
>
>
> I øvrigt: Det VAR Korsør propeller, der havde fire ugers leveringstid.
> (oprindelig var det seks uger, men det lykkedes dem at forkorte den) De
> bruger en amerikansk underleverandør - og det er åbenbart ikke en
lagervare.
> Derfor.
>
> Anders


Så har du jo ingen problemer.
/Olau



Jan Rasmussen (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 28-05-04 10:24

Hej Anders

Ville det ikke være nærliggende at få Korsør propel, til at svare på dit
spørgsmål, og evt. lave den modificering der skal til hvis de siger god for
ændringen.

Der må jo være noget med garanti bestemmelser for sådan en sag.

JR


"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
news:40b376c2$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I april havde jeg et propel-havari, der rev et blad af min propel. Min
> forhandler bestilte en ny men der var fire ugers leveringstid!
>
> I dag kom den endelig - og nu viser det sig, at han har bestilt en
> højregående propel - men den gamle var venstregående!
>
> Nu har jeg så valget mellem at vente yderligere fire uger på en anden -
> eller at gøre noget andet.
>
> Her er mit spørgsmål: Kan det eventuelt lade sig gøre at skifte rotation

> gearet i stedet? Min motor er en Yanmar 6LP-STE og det er et ZF gear.
>
> Er der fordele eller ulemper ved at skifte rotation - er sliddet på gearet
> det samme? Andre fordele/ulemper?
>
>
> Anders
> Helsingør
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste