omdrejninger på cb 500 :-/
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-05-04 14:57

Hejsa

Jeg erhvervede mig min kære honda sidste efterår, og har efterhånden kørt
6-7 kkm på den. Og så er der en lille detalje der har små-irriteret mig. Når
jeg vil køre lidt friskt fra start (fx efter man har holdt for rødt), så er
det stort set umuligt at få den skiftet fra 1. til 2. gear hvis
omdrejningstallet ryger op over 7.500 rpms. Jeg har indtil videre bare levet
med det, men jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, om der er noget man
kan gøre ved det, eller om det bare er en "CB 500 ting"??

Når man kører lidt ræs med kammierne, så er det jo træls at jeg ikke kan
udnytte de sidste 3.000 rpms i 1. gear. En anden ting der gør sig gældende
er, at HVIS jeg kører friskt til, og kører den op til 7-8.000 rmps i 1.
gear, så kan jeg godt liiige klaske den i 2. - men kun hvis jeg virkelig
tæsker til gear-pedalen. Og uanset hvad, så virker det til at være et lidt
langsomt gearskift. Hvis jeg derimod skifter ved omkring 6.000 rpms, så kan
jeg sagtens lave et hurtigt gearskift - men så er det jo lidt begrænset hvor
meget der sker i 2., for så er omdrejningstallet jo ikke så voldsomt højt

Hvis jeg fx fyrer helt op under gryderne i 2. gear, er der absolut intet
problem i at skifte til 3., så problemet eksisterer altså KUN fra 1. til 2.
gear i høje omdrejninger.

Kan man gøre noget? Skal jeg leve med det? Gode råd?

Jeg kan lige nævne, at min kammerat (Johnni), lige har købt en kawa gpz
500s, og han siger at han sagtens kan skifte fra 1. til 2. selv ved høje
omdrejningstal.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 24-05-04 15:23

> --
> /Sjang
>
> Honda CB 500 - Årg. 2000
> http://www.dfmc.dk/?id=438

Bruger du preload på pedalen ? ja/nej
Kobling ja/nej ?

du kan overveje at prøve at eksperimentere lidt.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-05-04 15:48

> Bruger du preload på pedalen ? ja/nej
Ja, men problemet eksisterer uanset om jeg gør det eller ej.

> Kobling ja/nej ?
Ja, fra 1. til 2. har jeg aldrig prøvet uden kobling.

Men videre fra 2. - 3. - 4. osv., kan jeg fint foretage via koblingsfri
gearskift, og også selvom jeg bruger kobling

Men ikke fra 1. til 2.

/Sjang

Fra : Steen Egeberg

Dato : 24-05-04 16:02

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men videre fra 2. - 3. - 4. osv., kan jeg fint foretage via koblingsfri
> gearskift, og også selvom jeg bruger kobling

det var ikke noget problem med min årgang '01 CB500 - men naturligvis vil
til/fra 1. gear være vanskeligst hvis koblingen slipper dårligt - dvs
olieproblemer, ujusteret koblingskabel eller måske slid.

Har du ladet andre prøve om de også har problemet ? Ellers må der være fejl
i gearkassens skiftetromle/gafler.
___________________
Steen Egeberg
København

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-05-04 16:16

> Har du ladet andre prøve om de også har problemet ? Ellers må der være
fejl
> i gearkassens skiftetromle/gafler.

Jeg har dog ikke lige haft andre til at teste problemet, men det vil jeg da
snarest gøre. Ellers vil jeg prøve at høre "min" mekaniker om han mener der
er noget at gøre - eller noget.

/Sjang

Fra : Tobias Larsen

Dato : 24-05-04 16:08

> [...]
>
> Jeg kan lige nævne, at min kammerat (Johnni), lige har købt en kawa gpz
> 500s, og han siger at han sagtens kan skifte fra 1. til 2. selv ved høje

Jeg har det samme problem på min fra sidste år, den klonker MEGA meget når
man virkelig fyrrer til den i første og så skifter til andet. HVIS man da
kommer i anden, hvis jeg skifter med et lille kort vip når den får tæsk går
den i fri mellem 1. og 2., så der skal "voldes" til når der skal køres ræs.
Det er nok bare noget man må leve med.

Tobias Larsen

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-05-04 16:14

> [...]
går
> den i fri mellem 1. og 2., så der skal "voldes" til når der skal køres

Det er præcist det jeg oplever... når man tæsker godt til den, er der stor
sandsynlighed for at man havner i frigear, og så kan man først få den i 2.
når den lige er faldet en bette smule i omdrejningerne igen (sker heldigvis
hurtigt). Og det er sgu så pinligt når man lige har tæsket til den over et
kryds, og så havner i frigearet og giver gas'

/Sjang

Fra : anders majland

Dato : 24-05-04 17:28

> [...]
> igen (sker heldigvis hurtigt). Og det er sgu så pinligt når man lige
> har tæsket til den over et kryds, og så havner i frigearet og giver

Hmm er det andre end mig der synes prisniveauet på brugte maskiner
generelt er for højt ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 22:11

anders majland skrev i meddelelsen
<40b223be$1$3054$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hmm er det andre end mig der synes prisniveauet på brugte maskiner
>generelt er for højt ?

Urimeligt højt !

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-05-04 22:07

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> writes:

>........ HVIS jeg kører friskt til, og kører den op til 7-8.000 rmps i 1.
> gear, så kan jeg godt liiige klaske den i 2. - men kun hvis jeg virkelig
> tæsker til gear-pedalen.

Fy! Aldrig skifte gear med vold! Gearkassens gafler og sager egner
sig absolut ikke til hårhændet behandling. Hvis det er nødvendigt, så
er der enten noget galt med gearkassen eller din teknik.

Det kan da være at det er en typefejl, men det ændrer ikke ved at
mekanikken ikke kan holde til det... og gearkasser er noget træls
noget at skulle reparere, for motoren skal normalt splittes helt ad,
for at komme til den.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Armand

Dato : 25-05-04 19:20

> [...]
> Hvis jeg fx fyrer helt op under gryderne i 2. gear, er der absolut intet
> problem i at skifte til 3., så problemet eksisterer altså KUN fra 1. til

Springet i mellem 1. og 2. gears gearing ar også markant højere end
springene imellem de øvrige gear. Så at første gearskifte er dét der er mest
problematisk er ikke et sælsyn.
Det kan være konstruktionsbestemt :-/ På den Yamaha XS1100 jeg engang havde,
var det en evig kilde til iritation at gearkassen overhovedet ikke var med
på noget når man kom over 6.500rpm (fandeme om jeg gad ligge og sejtrække
evig og altid!)

> Kan man gøre noget? Skal jeg leve med det? Gode råd?

Umiddelbart kunne det være tilfældet at din kæde er alt for stram
Prøv at løsne den lidt, måske á to eller flere forsøg, såvel som at læse om
hvorledes man kontrollerer og justerer sin kæde til det optimale på DMC's
FAQ [ www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" ude i venstre side af
skærmbilledet ]!

--
Armand.

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 25-05-04 20:24

>Det kan være konstruktionsbestemt :-/ På den Yamaha XS1100 jeg engang
havde,
>var det en evig kilde til iritation at gearkassen overhovedet ikke var med
>på noget når man kom over 6.500rpm

Hmm, træls. Når du siger "konstruktionsbestemt", betyder det så at det
gælder alle XS1100'ere? Evt. bare fra en speciel årgang. Heldigvis er det
ikke så slemt på min, for fra 2. gear og opefter kan jeg sagtens rulle nogle
rpms over feltet

> [...]
om
> hvorledes man kontrollerer og justerer sin kæde til det optimale på DMC's

Jeg tror ikke problemet er for stram kæde... næsten tværtimod

Min kæde er ved at være voldslidt, og jeg synes jeg spænder og kontrollerer
ganske jævnligt. Og som et andet indlæg i gruppen netop omhandler, så er min
kæde også meget ujævn - altså stram nogle steder, og løs andre. Men der er
heldigvis nyt kit på vej fra louis

/Sjang

Fra : Armand

Dato : 26-05-04 18:23

> [...]
> gælder alle XS1100'ere? Evt. bare fra en speciel årgang. Heldigvis er det
> ikke så slemt på min, for fra 2. gear og opefter kan jeg sagtens rulle

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken; men opfattelsen af at 1100'eren er
skabt til godmodig touring og tillige har kardan (svarer til stram kæde),
samt Yamaha's vane med at påbygge traktorgearkasser, forstærker min
opfattelse af at dét var en konstruktions-bestemt detalje!

> Jeg tror ikke problemet er for stram kæde... næsten tværtimod

OK!
Jeg skrev også "kunne være"

> Min kæde er ved at være voldslidt, og jeg synes jeg spænder og
> kontrollerer ganske jævnligt.

Det er en væsentlig detalje at man justerer og ikke "spænder"!
"Spænder" kan føre til en opfattelse af at kæden skal være til den stramme
side, og det er faktisk det modsatte der er tilfældet :-|

> Og som et andet indlæg i gruppen netop omhandler, så er min
> kæde også meget ujævn - altså stram nogle steder, og løs andre. Men der er
> heldigvis nyt kit på vej fra louis

Jup!
Men læs lige DMC's FAQ inden du kommer til at overspænde din nye kæde

--
ARmand.