Strøm til GPS (IPaq 1940)
Fra : Carsten

Dato : 24-05-04 08:40

Jeg har fået monteret beslag til min ny-indkøbte Ipaq 1940 med tomtom3
navigation (billeder følger på dfm.dk) og skal nu have trukket strøm til
cradle-dimsen. Hvor skal jeg tage det fra ? Jeg havde forstillet mig at
sætte en strømtyv på ledningen til uret i konsollen. Er det en god ide og
er det nok ? alternativer ?

Carsten
ZZR-1100 (D3, med ur)

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 10:03

Carsten wrote:

> [...]
> cradle-dimsen. Hvor skal jeg tage det fra ? Jeg havde forstillet mig at
> sætte en strømtyv på ledningen til uret i konsollen. Er det en god ide

Hvor mange volt skal den cradle have?

Min egen iPaq skal have 5v (udenom cradle) så jeg har bygget en lille
12v til 5v forsyning der sidder under instrumentbrædtet. Til
strømforsyningen har jeg trukket nye kabler fra batteriet med en sikring
lige før batteriets pluspol.

Jeg vil også foreslå dig at trække nye kabler fra batteriet til din cradle.

--
-jens
RSV1000 m. iPaq2210

Fra : Carsten

Dato : 24-05-04 10:28

> Hvor mange volt skal den cradle have?

Eftersom der standard følger en cigarstik ledning med (+ en uden
cigarstikket), så går jeg ud fra at den skal have 12v direkte.

> Jeg vil også foreslå dig at trække nye kabler fra batteriet til din cradle.

Så går jeg jo udenom sikringerne. Hvad skulle de nye kabler gøre godt for
? Hvorfor mener du at det er en bedre løsning ?

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 24-05-04 10:30

Carsten wrote:

> Eftersom der standard følger en cigarstik ledning med (+ en uden
> cigarstikket), så går jeg ud fra at den skal have 12v direkte.

Korrektion !!! Det er ikke en cradle. Det er en tomtom holder som fulgte
med tomtom3 softwaren.

Carsten

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 11:21

Carsten wrote:
> Så går jeg jo udenom sikringerne. Hvad skulle de nye kabler gøre godt
> for ? Hvorfor mener du at det er en bedre løsning ?

Well.. iPaq'en i sig selv vil gerne have 2A, og det vil jeg mene er nok
til at godtgøre for et par ekstra kabler. Der er jo ingen grund til at
belaste det eksisterende ledningsnet "unødvendigt"

Hvis du vil benytte det cigaretstik du har fået med burde det være nok
at smække et cigaretstikudtag på batteriet da der højst sandsynligt er
en sikring i tomtom's cigaretstik (men tjek dog lige )

--
-jens
RSV1000

Fra : JoGi

Dato : 24-05-04 11:37

iPaq'en skal have 12v. Jeg har selv sat et cigartænder stik på min, men da
man måske kan forvente at der kommer regn og anden fugt derned, har jeg sat
den via en sikring så hele lortet ikke futter af i tilfælde af kortslutning.
Jeg syntes dog det kan være besværligt at aflæse iPaq'en og dagen da
displayet ikke er så godt i sollys.

Hilsen John

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 11:47

JoGi wrote:

> [...]
> den via en sikring så hele lortet ikke futter af i tilfælde af kortslutning.
> Jeg syntes dog det kan være besværligt at aflæse iPaq'en og dagen da

Jeg vil gerne se din iPaq efter du har sat 12v til den
Selve iPaq'en skal ikke have mere end 5v så det er op til
cradle/cigarstik/whatever at lave de 12v om til 5v.

Sikringer er påkrævet!

--
-jens
RSV1000

Fra : JoGi

Dato : 24-05-04 17:54

Åhh. Ja. Jeg regnede med at han havde de færdigekøbte kabler og ikke skulle
ligge og rode med stikket som går ind iPaq'en

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 18:54

JoGi wrote:

> Åhh. Ja. Jeg regnede med at han havde de færdigekøbte kabler og ikke skulle
> ligge og rode med stikket som går ind iPaq'en

Det er da meget sjovere at lave det selv

Personligt var jeg træt af den mængde kabler og dimser der var, samt
længderne passede af h.. til - så jeg bryggede mit eget. Det smarte er
så at strømforsyningen kan "mærke" når iPaq bliver pillet fra og slukker
så for sig selv - så jeg risikerer ikke at den aflader batteriet ved et
uheld

Jeg er faktisk igang med at lave endnu en strømforsyning m. kabler til
en kammerat som købte samme ipaq+gps sæt som mig, måske jeg kan huske at
nuppe et par billeder undervejs

--
-jens
RSV1000

Fra : Henrik Olsen

Dato : 24-05-04 11:18

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> wrote in message
<snip>
> RSV1000 m. iPaq2210

Kan du beskrive og meget gerne illustrere med billeder, hvordan du har
monteret din iPaq på mc'en?

Jeg overvejer selv en Tomtom-løsning, efter at have brugt det i bil, men
synes ikke ligefrem en PDA er så egnet i åbne omgivelser med vind og vejr,
som min nuværende Garmin V GPS.

Har set på Otterbox m.fl. til at pakke PDA'en ind i, men det er alt for
klodset og voldsomt. Hvad gør du?

/Henrik

Fra : Jens Arnfast

Dato : 24-05-04 11:57

Henrik Olsen wrote:
> Kan du beskrive og meget gerne illustrere med billeder, hvordan du har
> monteret din iPaq på mc'en?

Tjoe.. ipaq'en ligger i tanktasken lige pt
Men jeg satser på at købe en R-A-M holder til den snart[tm].

GPS-musen har jeg gemt bagved kåben, og så byggede jeg en strømforsyning
der sidder diskret under instrumentpanelet. I denne strømforsyning er
GPS'en altid tilsluttet og man tilslutter så ipaq'en når man har den med.

Billeder kommer når jeg får taget mig sammen

--
-jens
RSV1000