Ny toppakning ??
Fra : Villy Andersen

Dato : 23-05-04 18:04

Hej NG

Jeg havde lige monteret topstykket og spændt den
med moment, da jeg opdagene at jeg havde glemt
at montere en kædestyr til knastkæden.
Så måtte jeg skrue topstykket af igen, så er det jeg
gerne vil vide, skal der så en ny toppakning til igen eller
kan man sætte topstykket på den samme igen uden problemer.

Toppakningen er ny da jeg monterede topstykket
første gang.
Kan man evt. købe toppakning alene, eller er de altid
samlet i sæt med de andre pakninger til motoren.

Honda CB 750 C 1981

Mvh Villy Andersen

Fra : Biker Mike

Dato : 23-05-04 20:16

Monter toppakningen igen på samme måde som den var da den blev monteret
første gang uden at endevende den, så der der en god chance for at den kan
genbruges, naturligvis er det ikke optimalt at spænde den til for derefter
at pille den af igen, men da MC en ikke har været startet op imellem
adskillersene (formoder jeg) så er der en god chance for a den pakker som
den skal når kobberet opvarmes på pakfladerne omkring cylindrene, det er i
hvert fald et forsøg værd, der sker ikke noget ved at prøve hvis bare du er
opmærksom på manglende kompression og lader være med at køre hvis
kompressionen ikke er som den skal være, husk at efterspænde.

Om det kan betale sig at købe løse toppakninger til din model ved jeg ikke ,
men check http://www.davidsilverspares.co.uk CB750CUSTOM : Cylinder head
gasket .... £32.00 så kan du jo selv se (hvis det er den rigtige model jeg
har fundet)

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 23-05-04 21:25

> [...]
> gerne vil vide, skal der så en ny toppakning til igen eller
> kan man sætte topstykket på den samme igen uden problemer.

Hej

Jeg var igennem den samme øvelse sidste forår med min gamle CB500F. Havde
tilspændt med korrekt moment, og så drillede et eller andet i forbindelse
med knastkæden. Af med skidtet igen - det var weekend - så pakningen blev
genbrugt. Og det har virket helt OK. Og jeg fik lidt mere øvelse i
kategorien "Momenttilspænding af topstykke"

Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1975

Fra : Janus

Dato : 23-05-04 21:53

Nu er det 4. gang jeg genbruger min toppakning og den virker stadig i sit
bedste velhavende. Den har mellem hver afmontering, så mon ikke der skulle
være en chance for at din også ville kunne klare det ? ;)

vh Janus

Fra : Villy Andersen

Dato : 24-05-04 11:14

Tak for svarene.
Jeg prøver at sætte toppakningen i igen, det værste der kan ske
er at jeg skal have motoren ud af stellet igen hvis det skulle vise sig
at toppakningen ikke kan holde, det kan ikke tage ret lang tid, da
jeg er ved at være i træning .

Den beskrevne moment til tpostykket er 3,6-4,0 kgf m jeg havde
spændt dem første gang med 3,8 kgf m, så nu kan jeg spænde
dem med 4,0 kgf m.

Mvh Villy Andersen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-05-04 12:15

On Mon, 24 May 2004 12:14:04 +0200, "Villy Andersen"
<villyka@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>er at jeg skal have motoren ud af stellet igen hvis det skulle vise sig
>at toppakningen ikke kan holde, det kan ikke tage ret lang tid, da
<snip>
Hvis det er en kobberpakning kan du udgløde den - den skal værmes op
til den gløder og så køles hurtigt ned, ved at dyppe den i vand. Brug
en autogen-svejser eller en kraftig gas-loddekolbe. Efer den
behandling burde den være som ny.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Armand

Dato : 25-05-04 16:23

> [...]
> Den beskrevne moment til tpostykket er 3,6-4,0 kgf m jeg havde
> spændt dem første gang med 3,8 kgf m, så nu kan jeg spænde

Heeey!
Hvorfor spørger du - Du kender jo tricks'ne i forvejen!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-05-04 15:58

"Villy Andersen" <villyka@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
> første gang.
> Kan man evt. købe toppakning alene, eller er de altid
> samlet i sæt med de andre pakninger til motoren.

Jeg har nogle gange genbrugt toppakninger, sidst for 2 mdr. siden på min BMW
R100, og hver gang uden problemer.

Men jeg kommer altid med en finger et meget tyndt lag kobberfedt på begge
sider af pakningerne.

Som jeg tidligere har nævnt brugte jeg på min Honda CB 750 en aluminiums
toppakning som blev "udglødet" hver gang før genbrug; købt til genbrug.
Desværre har jeg ikke kunnet finde aluminiums toppakninger til min BMW.

Mvh. Gert Thorgersen