Kan man opkorte kabel til GPS-antenne
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 18:33

Hej NG

Er det muligt at opkorte kablet til GPS modtageren´s antenne (Coax kabel)
uden at det giver nogen form for problemer med signalet .. ??

Mvh og på forhånd tak
Lui

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-05-04 18:49

Jeg har forkortet mit på min Garmin GPSMAP162. Egentligt mest for ikke at
skulle bore så tykke huller, at stikket kunne komme med igennem.

Man kan enten:

1: Låne en tang og klemme et nyt stik på ledningen (i teorien bedst)
2: samle det med et coax samleled (i teorien OK)
3: samle det (inderledere og skærme) med to samlemuffer (i teorien en skidt
løsning)

Jeg har, paradoksalt nok, haft bedst erfaring med 3-eren, men vil helt klart
anbefale 1'eren.

Lav under ingen omstændigheder samlinger på ledningen, hvor der er adgang
for søvand (eller stænk af ...)

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 19:58

Hej Bjarke

Tak for svaret,
Mit spørgsmål var også tænkt i retning af om man kan korte kablet op så det
ikke er så langt.
Min GPS antenne til min Garmin120 skal nemmelig ikke sidde så langt fra
modtageren, Men skal lige føres gennem taget på båden. Så stikket skal
alligevel klippes af, Men kan man korte kablet op så det kun er den
nødvendige længde .. ??? (Ca 1,5-2 mtr.)

Mvh
Lui

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-04 21:03

<Lui> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> alligevel klippes af, Men kan man korte kablet op så det kun er den
> nødvendige længde .. ??? (Ca 1,5-2 mtr.)

Det burde ikke give problemer.

Det svarer stort set til en mobiltelefonantenne, blot er frekvensområdet et
andet.

PS: Du kunne også have stået i den omvendte situation og mangler 3 meter.
Her sker der heller ikke noget ved at sætte en forlænger i mellem.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 21:27

Hej

Tak for svarende .... Det skal hermed prøves

Mvh
Lui

Fra : Jorgen Holm

Dato : 23-05-04 00:04

Fra : Hans Olsen

Dato : 23-05-04 08:30

Hej
Jeg ved ikke hvilken båd du har, men du bør
måske også tænke på at du evt. senere vil skifte
til en anden båd, eller vil have en nyere og bedre
GPS, og evt. vil sælge din "gamle GPS, så
er den nemmere at sælge med en lang ledning.
Måske du bare skulle rulle ledningen sammen
bag en skab eller gemme "overskuddet" af ledningen
et andet sted.
Bare en fejl jeg selv har begået
Hilsen
Hans