Søm i bagdæk æv æv æv
Fra : Søren

Dato : 02-05-01 10:21

Hej alle.

Jeg kører for tiden rundt med et søm i bagdækken. Jeg er rimelig sikker på
at al luften ryger ud såfremt jeg fjerner det. Men det kan jo ikke blive ved
på denne måde. Spørgsmålet er så om jeg skal køre til et værksted, og pille
sømmet ud der, hvorefter de (på værkstedet) tager stilling til hvordan det
skal lappes. Hvad ville I gøre ? Skal der en plug i eller hvordan lapper man
bedst et sådanne hul. Et nyt bagdæk koster en formue.

Mvh Søren
ZX6R

Fra : Morten Johansen

Dato : 02-05-01 10:41

Kør ind til en forhandler og se om ikke du kan få en prop sat i dækket.
Har selv prøvet det 2 gange, det virker ganske godt.
Morten
TL1000R

Fra : Søren Johansen

Dato : 02-05-01 10:48

"Søren" skrev:
> Skal der en plug i eller hvordan lapper man
> bedst et sådanne hul. Et nyt bagdæk koster en formue.

Plugs er efter min bedste overbevisning en midlertidig løsning.
Der er ingen ikke nogen vej uden om et nyt bagdæk, hvis det viser sig at
være punkteret når du trækker sømmet ud.

Mvh,
Søren
Ducati 888

Fra : Jesper Lau Lindhardt

Dato : 02-05-01 10:58

In article <9col05$1tbk$1@news.cybercity.dk>, sjohansen@vip.cybercity.dk
says...
> Plugs er efter min bedste overbevisning en midlertidig løsning.
> Der er ingen ikke nogen vej uden om et nyt bagdæk, hvis det viser sig at
> være punkteret når du trækker sømmet ud.
Plugs ER den nemmeste / billigst løsning. MEN....hvis man skal følge
forskrifterne er der noget der liiiige skal med i overvejelserne, mnemlig
det at man kun "må" køre 40 km/t med en sådan prop i. Det er muligt at
der er kommet nye metoder eller nye propper, men da jeg sidste år fik en
prop sat i (et sted i Farum) fik jeg oplyst at man ikke måtte køre
stærkere en de 40 km/t. Det er noget med at de fibre man trækker gennem
hullet bliver hårde som sten når det hærder, og kan ved store hastigheder
blive "skudt ud" som en geværkugle hvis man kører for stærkt.
Jeg havde dog min prop i gennem længere tid, og kørte da også væsentlig
hurtigere end de 40, men aligevel.....det kan jo være at det er en
skrøne...

mvh. Jesper Lau
Ducati 900SL

Fra : Carsten

Dato : 02-05-01 11:47

[snip-snap-snude]
> [...]
man
> bedst et sådanne hul. Et nyt bagdæk koster en formue.

Jeg har nu kørt rundt med et lappet dæk i næsten et år, og omkring 8.000 km.
Jeg har ikke haft nogen som helst problemer, og jeg holder mig bestemt ikke
på hverken 40 eller 80 km/t. Jeg har tværtimod mange gange været oppe på
200+ km/t i længere stræk - også uden problemer (det var selvsagt på
autobahn . Kort sagt, jeg bruger min MC helt som hvis der var et
splinternyt (tilkørt) dæk på !

Jeg havde også kørt et søm op i dækket og det var ikke mere end ca. 1000 km.
gammelt, og jeg havde altså ikke lige endnu 2K til dæk på det tidspunkt. Jeg
spurgte også her på NG og fik nogenlunde samme svar som du: "Det kan lappes,
men kør forsigtigt".

Jeg vil ikke sidde her og love dig, at det bare holder som var det et nyt
dæk, men jeg har altså ikke selv haft problemer.

Jeg fik det ordnet hos www.rmc-motor.dk, der dog ikke var helt billig med
operationen. Jeg gav 250,- for det og fik senere flere tilkendegivelser her
på DFM om at det skam kun skulle koste omkring en hund.

De rmc gjorde var at sætte en prop-agtigt hård-gummi tingest i fra
indersiden af dækket. Denne prop har form som en stor gummi-tegnestift, og
puttes altså i hullet fra indersiden og det overflødige stift, der stikker
ud skæres af. Der er selvsagt en masse superhærdende lim på denne prop, så
jeg vil tro, at der skal køres RIGTIG stærkt for at den lige popper ud igen.
Nogen der har prøvet dette, så sig endelig til !!!

Carsten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-05-01 07:22

> De rmc gjorde var at sætte en prop-agtigt hård-gummi tingest i fra
> indersiden af dækket.

Hos Søborg MC har jeg fået sat en prop i udefra. Hullet bores op til en
kendt størrelse, og der puttes en gummistrimel i hullet med en
overdimensioneret synål. Dvs der kommer 2 "tråde" gennem hullet og når nålen
er inde drejes den rundt således at den laver en prop på indersiden. Nålen
trækkes ud og det overskydende skæres af.

Jeg kan ikke huske fabrikatet på det "kit" de bruger.

Mit dæk var også under 1000km gammelt da det skete, så jeg syntes det var
forsøget værd at sætte en prop i.

/Anders