Svejsning af aluminium (MIG)
Fra : Kåre Nejmann

Dato : 21-05-04 22:52

Jeg har en SuperTenere med nogen plastik-sidetasker. Det er sådan set
meget godt, men taskerne er ikke ret store og ikke ret pæne. Hepco
Becker laver også nogen alu-sidetasker, men ingen der er så brede, at
min hjelm kan komme i

Men så kan man jo bare lave sine egne alu-sidetasker, tænkte jeg, og
måske endda blive klogere undervejs!

På værkstedet har jeg en mig-svejser og dertil alu-tråd og argon. Og
den lokale smed var så venlig, at forære mig nogen små stumper plade
(2 og 3 mm) til forsøget.

Jeg har prøvet at svejse i jern (med gas og med pulverfyldt tråd), og
det er jo ikke så svært. Men jeg ville gerne have en lidt tips om,
hvordan det hele skal indstilles, når det handler om aluminium.

--
mvh. Kåre

Hvo intet våger, intet vinder.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-05-04 23:06

Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> writes:

> [...]
> det er jo ikke så svært. Men jeg ville gerne have en lidt tips om,
> hvordan det hele skal indstilles, når det handler om aluminium.

Nu er jeg absolut ikke ekspert i at svejse (min erfaring begrænser sig
til et par øvelser i AP2 på DTH 'way back then, men det føltes nu ikke
så vanvittigt svært), men det som gør Alu ekstra svært, er at det
smelter før det begynder at gløde. Dvs man har lille til ingen
advarsel før skidtet lave store huller fordi man var for gavmild med
varmen.

Held og lykke.

--Kai

Fra : Christian S

Dato : 21-05-04 23:56

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> [...]
> smelter før det begynder at gløde. Dvs man har lille til ingen
> advarsel før skidtet lave store huller fordi man var for gavmild med

Jeg aner heller ikke hvad det hele skal stå på .
Men jeg synes det er rigtigt nemt at svejse i alu, så det er jo bare at
starte
et sted .. laveste styrke .. også se om du kan få det til at smelte
ordenligt sammen ..
Hvis der ikke er knald nok på . = fyr mere op..
Der må være et par rester at teste på
Mvh
Christian S

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-05-04 00:05

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg aner heller ikke hvad det hele skal stå på .
> Men jeg synes det er rigtigt nemt at svejse i alu, så det er jo bare at

Hmm, syntes sq ikke det er så nemt, slet ikke i tyndplade med et MIGværk.
Alu er rimligt nemt at svejse i, INDTIL at du når en hvis temperatur og
supti så har du et kæmpe hul .

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Ninja Rider

Dato : 21-05-04 23:41

Hejsa

Kåre Nejmann wrote:

> Jeg har prøvet at svejse i jern (med gas og med pulverfyldt tråd), og
> det er jo ikke så svært. Men jeg ville gerne have en lidt tips om,
> hvordan det hele skal indstilles, når det handler om aluminium.

Tja... Bare pas på med styrken. Giver du den for meget bliver der HUL!
Du skal nok øve dig en del inden du begynder på selve hoved projektet.
Det er træls at have svejst 50% og så man brænder skidet af...

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Pingvinen

Dato : 22-05-04 07:32

Ninja Rider skrev:
> [...]
> Du skal nok øve dig en del inden du begynder på selve hoved projektet.
> Det er træls at have svejst 50% og så man brænder skidet af...

Det er nemmere og flottere at TIG svejse alu så bare find en som har en
TIG svejser med AC/DC

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 22-05-04 10:25

On Sat, 22 May 2004 08:32:27 +0200, Pingvinen <pingvinen@webspeed.dk>
wrote:

>Det er nemmere og flottere at TIG svejse alu så bare find en som har en
>TIG svejser med AC/DC

Ligesom Kai, begrænser mit praktiske kendskab til svejsning sig til
nogle kurser på DTU (dog lidt flere end AP2, men jeg skulle også have
skrevet eksamensprojekt om svejsning .

Jeg er dog overbevist om, at hvis man ikke har prøvet alu-svejsning
før, så skal man holde sig til TIG, sådan som ovenstående også
anbefaler. Problemet med aluminium er, at overfladen hurtigt oxiderer
til aluminiumsoxid, der er et keramisk materiale - og keramik skal
varmes meget op, for at smelte. Ved vekselspændings-TIG opnår man en
kort, meget lokal, men stor opvarmning, der bryder oxid-filmen i
halvdelen af tiden, mens den anden halvdel af tiden giver en mindre
opvarmning i et større område. Dermed er det muligt at løbe
aluminiumet sammen, som man kender det fra autogen-svejsning i jern.

Man kan svejse mange underlige aluminiumsting - jeg kørte i mange år
med et stempel i min BSA, som var blevet svejset op i toppen, efter
mishandling fra en knækket ventil. Da det blev skiftet var det stadig
ganske pænt i toppen. Det blev iøvrigt svejset af en underviser på
DTU.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Jonas Holt

Dato : 22-05-04 13:35

Fri, 21 May 2004 23:52:29 +0200, Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> skr
> Jeg har prøvet at svejse i jern (med gas og med pulverfyldt tråd), og
> det er jo ikke så svært. Men jeg ville gerne have en lidt tips om,
> hvordan det hele skal indstilles, når det handler om aluminium.

Jern leder varme rimelig godt, rustfrit stål leder ikke videre godt og alu
leder varme _rigtig_ godt. Det betyder, at du skal starte med at varme
indtil (næsten) det hele er varmt. Derefter begynder du at svejse, men
gerne med mindre varme.
Stål har et smeltepunkt over rødvarm og derfor er det nemt at se hvornår
det smelter - alu har et væsentligt lavere smeltepunkt og derfor skal man
holde ret godt øje med hvordan skidtet opfører sig, ellers får du bare et
stort hul lige pludselig.
Det nemmeste er, hvis du har adgang til et TIG med højfrekvent
firkantspænding (alm. TIG kan nemlig ikke svejse alu).

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Cykellapper

Dato : 23-05-04 17:58

Jonas Holt wrote:

> Det nemmeste er, hvis du har adgang til et TIG med højfrekvent
> firkantspænding (alm. TIG kan nemlig ikke svejse alu).

Nemlig!

Alternativt har jeg før opnået ganske pæne resultater med en MIG-svejser med et
godt puls-program. Kun med puls-svejsning kan man styre varmen ordentligt. Jeg
plejer at sætte en lang slope-down (2-3 sekunder), hvor både trådhastighed,
strømstyrke og pulsfrekvens gradvist falder, når man slipper kontakten. Dette
kan udnyttes, når man kan se, at det er ved at gå galt. Så slipper man bare
kontakten, for så at starte igen, inden slope-down'en har slukket svejseren
helt. Efter et par "pump" kan man som regel køre videre.

Problemet er, at en god MIG-svejser med pulsprogram koster i omegnen af 80K. Så
de står ikke på ethvert værksted.

Held og lykke med projektet - og husk, at have rigeligt med udsugning (helst en
friskluft-hjelm) for det er nowed satans arrigt røg, det afgiver!!

/Preben
(Cykellapper)

Fra : Christer Waleryd

Dato : 24-05-04 14:47

> [...]

> det er jo ikke så svært. Men jeg ville gerne have en lidt tips om,
> hvordan det hele skal indstilles, når det handler om aluminium.

Alusveis krever mye trening, det er veldig fort å gjøre feil. Tynne
plater og MIG er vanskelig, men slett ikke umulig etter endel
trening. Med TIG (med vekselspenning) er det mulig å sveise meget
tynne plater, jeg har hørt at sveising av øldåser er muligt!

Det kan være lettere for en begynder å sveise med acetylen, men det er
en utdøende sport. Som jeg har prøvet litt i det siste.

> Hvo intet våger, intet vinder.

Den samme tanke slo meg. Mitt første sveiseapparat var en MIG, og
alusveis var det første jeg prøvde meg på.

Et tips er at skaffe en svejsemaske med elektronisk blending, da har
du mye større kontroll på hvor tråden treffer.

Lykke til!

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 01-06-04 17:21

Christer Waleryd <lcw@dod.no> wrote:

>Alusveis krever mye trening, det er veldig fort å gjøre feil. Tynne
>plater og MIG er vanskelig, men slett ikke umulig etter endel
>trening.
Det kan nok læres, men det er ikke helt nemt. Specielt svejsning af en
hjørnesamling er svært, men jeg fandt ud af, at det hjælper meget,
hvis pladerne er monteret mod et stykke vinkeljern, så der er noget
materiale bagved. Så går det ikke så hurtigt med at lave huller

Jeg tror også, jeg skal eksperimentere lidt med forvarmning. I hvert
fald blev de første centimeter af svejsesømmene i mine eksperimenter
ret høje og "overfladiske". Årsagen er formentlig, at svejsestykkerne
skal varmes lidt op, før temperaturen omkring smeltebadet bliver høj
nok(?)

>Med TIG (med vekselspenning) er det mulig å sveise meget
>tynne plater, jeg har hørt at sveising av øldåser er muligt!
Det lyder smart. Men lige som de MIG-svejesere med puls-program Preben
omtaler, så koster AC TIG-apperater jo mange penge. Alt for mange til
mit eget værksted.
Jeg kan selvfølgelig også lade smeden svejse mine sidetasker, men det
er jo ikke så sjovt

>Det kan være lettere for en begynder å sveise med acetylen, men det er
>en utdøende sport. Som jeg har prøvet litt i det siste.
Ja, jeg fandt nogen links på
http://www.tinmantech.com/html/articles.html og resultaterne ser jo
imponerende ud. Hvordan er sværhedsgraden sammenlignet med MIG? Er det
nødvendigt med en særlig brænder (som Meco Midget), og er det til at
finde flux nogen steder?

>Et tips er at skaffe en svejsemaske med elektronisk blending, da har
>du mye større kontroll på hvor tråden treffer.
Sådan én er skrevet på ønskesedlen allerede.

Jeg skal også have fundet en ny mini-flasker med Argon, for det slap
op under mine eksperimenter. Hvor meget Argon bruger du? Jeg synes
resultatet blev godt med ca. 3 liter/minut, men jeg synes ikke det
lyder af meget.

--
mvh. Kåre

Fra : Christer Waleryd

Dato : 02-06-04 09:37

> [...]

> hvis pladerne er monteret mod et stykke vinkeljern, så der er noget
> materiale bagved. Så går det ikke så hurtigt med at lave huller

Det er et triks jeg også har benyttet med hell.

> [...]
> mit eget værksted.
> Jeg kan selvfølgelig også lade smeden svejse mine sidetasker, men det

Som vi sier i Norge: 'selvgjort er velgjort'

> [...]
> imponerende ud. Hvordan er sværhedsgraden sammenlignet med MIG? Er det
> nødvendigt med en særlig brænder (som Meco Midget), og er det til at

Kjenner sidene til tinman, de er informative. Jeg har endel trening
igjen, men jeg synes det er lettere å få til noe med acetylen enn
MIG. Og du kan igrunnen bruke mange slags brennere, bare med et lite
munnstykke. Og som en bonus er det meget lett å få tak i billig utstyr
ettersom mange kvitter seg med sine flasker fordi de er dyre å leie.
Flux har jeg kjøpt på den lokale jernvare/verktøy-butikk. Men de er
spesialister på sveis, da

> [...]
> op under mine eksperimenter. Hvor meget Argon bruger du? Jeg synes
> resultatet blev godt med ca. 3 liter/minut, men jeg synes ikke det

Kan kan ikke lige huske hvor meget jeg bruker. Og nå har jeg syrefast
tråd i det apparatet, så det går mest i acetylen for tiden.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600