/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vær forsigtig ved brug af EPOXY
Fra : Peter


Dato : 21-05-04 09:48

Epoxy bliver i stigende grad anvendt af bådfolket,
- og ikke uden grund.
Især to egenskaber værdsætter vi meget til vores både:
Epoxy er en meget stærk lim, der fint tåler det maritime miljø.
Og, - epoxy er en meget effektiv barriere for vandgennemtrængning.
(Eksempelvis de såkaldte "primere" vi lægger under bundmalingen).

MEN, - og der er et men.

- Epoxy er særdeles eksem- og allergifremkaldende ved berøring -

Da epoxy også har stor gennemtrængningsevne, er det derfor utrolig vigtigt,
at undgå at få epoxy på hud og tøj.

Som et minimum bør der bruges egnede beskyttelseshandsker.

(Eventuelle skeptikere kan prøve at søge på
f.eks. Google med "epoxy+eksem" eller "epoxy+allergi")

Mange hilsener / Peter



 
 
Claus Tersgov (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 21-05-04 10:31



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Epoxy bliver i stigende grad anvendt af bådfolket,
> - og ikke uden grund.

> MEN, - og der er et men.
> - Epoxy er særdeles eksem- og allergifremkaldende ved berøring -
> Da epoxy også har stor gennemtrængningsevne, er det derfor utrolig
> vigtigt, at undgå at få epoxy på hud og tøj.
> Som et minimum bør der bruges egnede beskyttelseshandsker.

Hvilket der står i den vejledning, der følger med i pakkerne. Følger
man den beskrivelse og ellers tænker sig om, så er der ikke så meget
at frygte. Epoxy er ikke farligere end mange andre af de bådprodukter,
folk normal anvender.

Har du lagt mærke til, hvilken MAL kode West epoxy har?

Der er produkter, som er langt farligere at arbejde med, eksempelvis
Hempels Ligtprimer og andre bådmalinger indholdende Xylen og lignende
opløsningsmidler.

Det er helt urimeligt at gøre folk epoxyforskrækkede...

Claus


Peter (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 21-05-04 12:34


"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse

.. . . . . Det er helt urimeligt at gøre folk epoxyforskrækkede...

Ja, men Claus dog.

Egentlig skrev jeg for at støtte den anden Claus Tersgov.

- Ham, der den 4. 4. - i et svar til Bjarke Christensen - bl.a. skrev:


" . . . . . ** !!! OG HUSK SÅ BESKYTTE HUDEN!**

Jeg råber det ud, fordi jeg selv er voldsomt plaget af eksem på
underarmen. . . . . . . ."

- Det er faktisk lidt forvirrende, at der er to der underskriver
sig "Claus Tersgov". - Ikke mindst når deres meninger om
epoxy er så forskellige.

Mange hilsener / Peter



elsmic (22-05-2004)
Kommentar
Fra : elsmic


Dato : 22-05-04 00:17


Nåh, men det er jo bare Cloge Claus, der svarer på alle de ting han har så
meget forstand på. Ham møder vi i alle nyhedsgrupper.

Mvh Michael

"Peter" <lappa@hotmail.com> wrote in message
news:c8kp7r$b5s$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Claus Tersgov" skrev i en meddelelse
>
> . . . . . Det er helt urimeligt at gøre folk epoxyforskrækkede...
>
> Ja, men Claus dog.
>
> Egentlig skrev jeg for at støtte den anden Claus Tersgov.
>
> - Ham, der den 4. 4. - i et svar til Bjarke Christensen - bl.a. skrev:
>
>
> " . . . . . ** !!! OG HUSK SÅ BESKYTTE HUDEN!**
>
> Jeg råber det ud, fordi jeg selv er voldsomt plaget af eksem på
> underarmen. . . . . . . ."
>
> - Det er faktisk lidt forvirrende, at der er to der underskriver
> sig "Claus Tersgov". - Ikke mindst når deres meninger om
> epoxy er så forskellige.
>
> Mange hilsener / Peter
>
>



Claus Tersgov (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-05-04 11:33



Uheldigvis faldt elsmic over tastaturet og skrev derved følgende:

> Nåh, men det er jo bare Cloge Claus, der svarer på alle de ting han
> har så meget forstand på. Ham møder vi i alle nyhedsgrupper.

Og det må du nok lære at leve med. Dit eget intellekt er jo ikke noget
at råbe hurra over, hvis man skal tage din citatteknik eller foragt
for samme som indtægt....

Claus


Carl Dragert (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 22-05-04 19:25

elsmic wrote:
> Nåh, men det er jo bare Cloge Claus, der svarer på alle de ting han
> har så meget forstand på. Ham møder vi i alle nyhedsgrupper.
>

New News Rule
1. Select the Conditions for your rule:
Where the from line contains people
2. Select the Actions for your rule:
Delete it

--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Claus Tersgov (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-05-04 11:30



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Egentlig skrev jeg for at støtte den anden Claus Tersgov.

Jeg ved ikke hvad du leger, men din "artikel" er uaglig og
ufyldstgørende. Der er forskel på, om man bruger epoxy hver dag gennem
lang tid og så en enkelt gang som almindelige båd ejer.

Du maler fanden på væggen uden at fortælle folk hvorfor, og uden at gå
i dybden med dine synspunkter og det gør, at dit indlæg mere bærer
præg af en usaglig skræmmekampagne...

Claus



Peter (22-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 22-05-04 23:01


"Claus Tersgov" (Den 1.) ?

skrev i en meddelelse den 4. 4.

". . . . . Så pas virkelig meget på, har man først fået epoxyeksem, så er
det
normalt livstidseksem...."

- - - - - - -

"Claus Tersgov" (Den 2.) ?

skrev i en meddelelse den 20. 5.

". . . . . .Jeg tør godt sige, at jeg har ret meget kendskab til, og mange
års
erfaring med epoxy, og der er *absolut* *intet* farligt ved epoxy! "

- Hvilken Claus er du ????

Mange hilsener / Peter






Frede (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Frede


Dato : 23-05-04 00:21


"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c8oice$k3q$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Claus Tersgov" (Den 1.) ?
>
> skrev i en meddelelse den 4. 4.
>
> ". . . . . Så pas virkelig meget på, har man først fået epoxyeksem, så er
> det
> normalt livstidseksem...."
>
> - - - - - - -
>
> "Claus Tersgov" (Den 2.) ?
>
> skrev i en meddelelse den 20. 5.
>
> ". . . . . .Jeg tør godt sige, at jeg har ret meget kendskab til, og mange
> års
> erfaring med epoxy, og der er *absolut* *intet* farligt ved epoxy! "
>
> - Hvilken Claus er du ????

Hej NG

Dette inlæg er på ingen måde skrevet for at tage Claus i forsvar (det klarer
han nok bedre selv...*s*)

Jeg kan ikke rigtig forstå problematikkn i debatten, da det for mig er
ganske indlysende at Claus i forbindelse med det første indlæg, advarer en
bruger om at man skal passe på at epoxy kan fremkalde eksem, hvis man ikke
anvender korrek beskyttelsesudstyr.(egen erfaring, hvis jeg har forstået ham
ret (Red.))

I det nyeste indlæg komenterer han blot, at der ikke er nogen fare forbundet
ved at anvende af epoxy, hvis man følger foreskrifterne og
brugsanvisningen....

For mit eget vedkommende kan jeg kun sige at jeg udemærket forstår begge
Clau´s indlæg, set i relation til de respektive tråde de er skrevet i,
ligesom jeg slet ikke et øjeblik er i tvivl om hvad Clau´s holdning til
hvordan epoxy bør anvendes er...

MVH

Frede


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.683 / Virus Database: 445 - Release Date: 12-05-2004



Jan Rasmussen (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 23-05-04 02:08

Frede

Kan du mon se nogle fejl i Peters indledende meddellelse?

Eller nogen grund til at overfalde ham fordi han synes vi skal vide noget om
faren ved at arbejde med Epoxy!!!

Som Claus og mange andre mener, er der ingen der skal bestemme hvad folk har
af holdninger... Peter har skrevet en ontopic tråd... at så Claus synes det
er at male fanden på væggen rager mig langsomt...
Men jeg kan da godt more mig over at han bliver citeret for tidligere
indlæg...

Nå, men har i ellers været på vandet for nylig!!!

"Frede" <Nospamxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c8onae$2lhf$1@news.cybercity.dk...
>
> "Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:c8oice$k3q$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> > "Claus Tersgov" (Den 1.) ?
> >
> > skrev i en meddelelse den 4. 4.
> >
> > ". . . . . Så pas virkelig meget på, har man først fået epoxyeksem, så
er
> > det
> > normalt livstidseksem...."
> >
> > - - - - - - -
> >
> > "Claus Tersgov" (Den 2.) ?
> >
> > skrev i en meddelelse den 20. 5.
> >
> > ". . . . . .Jeg tør godt sige, at jeg har ret meget kendskab til, og
mange
> > års
> > erfaring med epoxy, og der er *absolut* *intet* farligt ved epoxy! "
> >
> > - Hvilken Claus er du ????
>
> Hej NG
>
> Dette inlæg er på ingen måde skrevet for at tage Claus i forsvar (det
klarer
> han nok bedre selv...*s*)
>
> Jeg kan ikke rigtig forstå problematikkn i debatten, da det for mig er
> ganske indlysende at Claus i forbindelse med det første indlæg, advarer en
> bruger om at man skal passe på at epoxy kan fremkalde eksem, hvis man ikke
> anvender korrek beskyttelsesudstyr.(egen erfaring, hvis jeg har forstået
ham
> ret (Red.))
>
> I det nyeste indlæg komenterer han blot, at der ikke er nogen fare
forbundet
> ved at anvende af epoxy, hvis man følger foreskrifterne og
> brugsanvisningen....
>
> For mit eget vedkommende kan jeg kun sige at jeg udemærket forstår begge
> Clau´s indlæg, set i relation til de respektive tråde de er skrevet i,
> ligesom jeg slet ikke et øjeblik er i tvivl om hvad Clau´s holdning til
> hvordan epoxy bør anvendes er...
>
> MVH
>
> Frede
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.683 / Virus Database: 445 - Release Date: 12-05-2004
>
>



Frede (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Frede


Dato : 23-05-04 04:06


"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:c8otsh$1jra$1@news.orange.dk...
> Frede
>
> Kan du mon se nogle fejl i Peters indledende meddellelse?
>
> Eller nogen grund til at overfalde ham fordi han synes vi skal vide noget
om
> faren ved at arbejde med Epoxy!!!

Hej Jan og andre...*s*

Jeg kan slet ikke se nogen fejl i Peters glimrende indlæg, han gør opmærksom
på epoxyens skadelige virkninger ved forkert behandling...

Men omvendt kan jeg da heller ikke se at Claus overfalder ham, som du kalder
det, ved at gøre opmærksom på at der anvendes andre mindst lige så farlige
produkter, som epoxy, i forbindelse med klargøring og rep. af båden.

MVH Frede


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.683 / Virus Database: 445 - Release Date: 12-05-2004



Claus Tersgov (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-05-04 12:25



Uheldigvis faldt Jan Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Som Claus og mange andre mener, er der ingen der skal bestemme hvad
> folk har af holdninger... Peter har skrevet en ontopic tråd... at så
> Claus synes det er at male fanden på væggen rager mig langsomt...

> Men jeg kan da godt more mig over at han bliver citeret for
tidligere
> indlæg...

Jeg mener, at han maler fanden på væggen og gør folk epoxyforskrækkede
helt uden legitim grund. Det er rigtigt, at *nogle* mennesker ved
*gentagen* kontakt med epoxy kan få eksem. Men der er også masse af
mennesker, som *aldrig* får eksem.

Epoxy er meget nemt og sikkert at anvende, blot man følger nogle meget
*enkle* forholdsregler. At Peter karakteriserer epoxy som værende
"noget så farligt" er helt urimeligt. Jeg kender massevis af
mennesker, der har brugt massevis af epoxy uden et eneste mén eller
gene nogensinde...

Sammenholder man Peters advarsel med alle de andre ting, vi bruger på
vores både, så er der ting som er *meget* farligere. Tag bundmaling.
Det indeholder Xylener og alle ved ved, at Xylen dræber hjernceller og
andre celler i organismen.

Polyester indeholder Styren som er det stof, som er aller farligst for
de menneskelige celler. Det er så fedtopløsende, at selv små mængder
af dampe dræber hjerne- og lungeceller i massevis..

Og så er der naturligvis alle de andre typer maling og lak. Hvorfor
advarer han ikke mod dem?

Set i forhorld til ovennævnte, så er epoxy nærmest ufarligt, fordi
det kun er lokalirriterende. Der er *ingen* farlige dampe i epoxy.

Det der slår mig er, at Peter efterlader det indtryk, at han ikke selv
har nogen særlig erfaring med epoxy.

Med hensyn til min advarsel til Bjarke, så skrev jeg sådan, fordi
Bjarke skulle reparere et stort stykke og derfor skulle bruge epoxy
flere gange.

I øvrigt kan jeg til de få indviede, som har fulgt med i en anden tråd
oplyse, at det eksem, jeg selv fik pådraget mig er forsvundet som dug
for solen. Det forsvandt lige pludseligt, som det var kommet, fra den
ene dag til den anden...

Men det afskrækker mig ikke fra at arbejde med epoxy igen..

Sluttelig kan jeg ikke lade være med at tænke på, om Peter mon er
ryger og om han i så fald er klar over, at rygning giver lungekræft,
andre kræfttyper og mange andre gener.....

Claus


Peter (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-05-04 17:43

Ja, men jøsses dog - er det bare så enkelt.

Indlæg fra Claus Tersgov om epoxy
- afhænger af, om han har eksem i udbrud eller ej.

- - - - - - - - -

"Claus Tersgov" (med eksem) skrev i en tråd i april 2004

" . . . . . . . .** !!! OG HUSK SÅ BESKYTTE HUDEN!**

Jeg råber det ud, fordi jeg selv er voldsomt plaget af eksem på
underarmen. En lille, rund pensel med epoxy ramte min underarm for
fire år siden. Jeg tørrede bare epoxyen af, og i en måned havde jeg en
smule eksem. Derefter var det fuldstændig væk, og det har aldrig
plaget mig siden. Også selv om jeg efterfølgende har været i kontakt
med epoxy.

Da jeg så skulle fejre jul med familien og skulle sove et fremmede
sted, så stjal jeg et par af min mors sovepiller, fordi jeg kan kun
sove i min egen seng. Jeg læste naturligvis indlægssedlen, og der
stod, at det i meget sjældne tilfælde kunne fremkalde hudeksem. Men
det havde jeg aldrig haft, så det generede mig ikke. Tre dage efter
brød eksemen ud på min arm, og har det har været der lige siden. Det
er nu så slemt, at det måske skal opereres væk, hvis det er muligt.

Så pas virkelig meget på, har man først fået epoxyeksem, så er det
normalt livstidseksem....

Claus . . . . . . ."



- - - - - - - - -



Herefter roste Bjarke ham ved at skrive følgende:



" . . . . .Jeg synes det er en god ide du advarer. Jeg tror også det er godt
at
fortælle om konsekvenserne. Man ser mange farlige situationer i havnene
(både med kemi og farligt værktøj brugt forkert). Problemet er at folk ikke
fatter det når det ikke bliver ledsaget er konkrete historier. Der skal, om
man så må sige, næste lig på bordet ...

/Bjarke . . . ."



- - - - - - - - - -



- Og Claus (med eksem) svarede:



" . . . . .Normalt er jeg ikke den type, som tager den slags så tungt, "der
sker
jo aldrig noget"....

Men det er jeg nu! I hvert fald med epoxy...

Claus . . . . ."



- - - - - - -


MEN, så sker der noget. Clauses eksem forsvinder "som dug for solen"
- og så skal jeg love for, at piben får en anden lyd!

- - - - - - -

Claus Tersgov (uden eksem) skriver nu i maj:

Jeg tør godt sige, at jeg har ret meget kendskab til, og mange års
erfaring med epoxy, og der er *absolut* *intet* farligt ved epoxy!

At du kan kalde epoxy farligt, vidner om, at du desværre *ikke* aner
hvad du snakker om.

Du maler fanden på væggen uden at fortælle folk hvorfor, og uden at gå
i dybden med dine synspunkter og det gør, at dit indlæg mere bærer
præg af en usaglig skræmmekampagne...

> I øvrigt kan jeg til de få indviede, som har fulgt med i en anden tråd
> oplyse, at det eksem, jeg selv fik pådraget mig er forsvundet som dug
> for solen. Det forsvandt lige pludseligt, som det var kommet, fra den
> ene dag til den anden...
>
> Men det afskrækker mig ikke fra at arbejde med epoxy igen..

- - - - - - - - -

Det glæder mig oprigtigt, at Claus er kommet af med sit eksem,
men jeg er forbløffet over hans hukommelsesspændvidde.

- Måske har han også stor erfaring med bundmaling og polyester - ??????
(Gnæk, gnæk)

Til Claus vil jeg tilbyde følgende, råd, når folk - med jævne mellemrum -
klager over dine skriverier.

Skriv blot følgende til dem:

"Hvis du IKKE kan lide min holdning til problemet,
- så vend tilbage om en måneds tid.
- Så mener jeg sikkert noget andet".

Mange hilsener / Peter
(Som nok vil bruge mindre tid på CT fremover)




Claus Tersgov (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-05-04 17:51



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Mange hilsener / Peter
> (Som nok vil bruge mindre tid på CT fremover)

Det er forhåbentligt et løfte, fordi dit ævl er da ret uinteressant?

Claus


Peter (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-05-04 21:17


Epoxy-Claus skrev i en meddelelse:
- - - - - - -
> Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Mange hilsener / Peter
> > (Som nok vil bruge mindre tid på CT fremover)
>
> Det er forhåbentligt et løfte, fordi dit ævl er da ret uinteressant?
>
> Claus
- - - - - - - -
Man har et standpunkt til man tager et nyt
- det ved ingen bedre end Epoxy-Claus.

Epoxy-Claus er sikkert blandt de få
der ikke lagde mærke til, at "mit uinteressante ævl"
næsten udelukkende var citater af indlæg fra - - - - Epoxy-Claus.

Citaterne afspejler tydeligt den forskel i
hmm - "rådgivning" - Epoxy-Claus giver,
når han har eksem, og når han er eksemfri.

Måtte Epoxy-Claus forblive eksemfri,
men huske på, hvor forskrækket han var,
da han troede eksemet skulle opereres væk.

Mange hilsener / Peter



Claus Tersgov (23-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-05-04 12:05



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> "Claus Tersgov" (Den 1.) ?

Er der slet ingen ende på dit ævl?

Hvad er det egentlig du vil? Hvis du vil diskutere epoxy, så gør det,
men stop med dit åndsvage personfnidder.

FUT dk.admin.netikette

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste