Spørgsmål vedr. ventiljustering på bandit
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 21-05-04 00:02

Så fik jeg justeret ventiler på banditten. Det var første gang jeg
prøvede det, og udover et lille uheld med en ringgaffelnøgle der
havnede et sted hvor den var lidt svær at få op igen, så gik det
meget godt tror jeg Det tog noget tid, men mon ikke det går
hurtigere næste gang... Nå, men maskinen kunne da starte bagefter og
jeg kørte ca 10km hjem fra "værkstedet" uden problemer.

Jeg har købt cyklen hos en privat for ca. 2 måneder síden, og ved
derfor ikke med sikkerhed hvornår der sidst var blevet stillet
ventiler. Det undrede mig at *alle* ventilerne stod for stramt?

Hvad betyder det for motorens gang/køreegenskaber at ventilerne ikke
åbner og lukker korrekt pga. at de er stillet for stramt? Og ligeledes
hvis de er stillet for løst? (gerne en henvisning til en side hvor jeg
kan læse mere om emnet).

Jeg synes selv at motoren går bedre efter justeringen, mere jævnt, specielt
ved lavere omdrejninger, men det er måske ren indbildning?

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Per P.

Dato : 21-05-04 09:48

"Christian Jakobsen" <christianhusk@slettehunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor ikke med sikkerhed hvornår der sidst var blevet stillet
> ventiler. Det undrede mig at *alle* ventilerne stod for stramt?

Nu husker du at måle det rigtige sted ikke? Altså mellem stilleskrue og
ventilstammen. Og det korrekte ventilspillerum formoder jeg du har fundet.
Så vidt jeg husker er det 0,08 på ind og 0,12 på ud.

> [...]
> åbner og lukker korrekt pga. at de er stillet for stramt? Og ligeledes
> hvis de er stillet for løst? (gerne en henvisning til en side hvor jeg

Hvis de står for stramt så når de ikke at lukke ordentligt og dermed
risikerer man "brændt ventiler". De kan nemlig ikke komme af med varmen når
de ikke klapper helt i. Du vil selvfølgelig også miste noget kompresion.

> Jeg synes selv at motoren går bedre efter justeringen, mere jævnt,
specielt
> ved lavere omdrejninger, men det er måske ren indbildning?

Ja, med mindre der er nogle af ventilerne der har stået så stramt at
kompressionen på en cylinder eller to har været forholdsvis meget mindre. Så
det er nok lidt indbildning.

--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 21-05-04 17:22

Per P. wrote:
> Nu husker du at måle det rigtige sted ikke? Altså mellem stilleskrue
> og ventilstammen. Og det korrekte ventilspillerum formoder jeg du har
> fundet. Så vidt jeg husker er det 0,08 på ind og 0,12 på ud.

jo, jeg skulle mene at jeg har justeret dem det rigtige sted.
Ventilspillerummet er ifølge min haynes (som jeg i øvrigt har studeret
nøje inden operationen) 0,10-0,15 ind og 0,18-0,23 ud. På indsugnings-
ventilerne kunne jeg ikke få et 0,10 mm søgerblad ind nogle steder, det
var derfor jeg lidt nysgerrig/urolig for om jeg måske havde justeret
det forkert... Det samme var tilfældet med udstødningsventilerne.

> [...]
> risikerer man "brændt ventiler". De kan nemlig ikke komme af med
> varmen når de ikke klapper helt i. Du vil selvfølgelig også miste

ok, tak for det.

> Ja, med mindre der er nogle af ventilerne der har stået så stramt at
> kompressionen på en cylinder eller to har været forholdsvis meget
> mindre. Så det er nok lidt indbildning.

Så er det nok nærmere tilfredsstillelsen ved selv at have udført min
første ventiljustering der har gjort udslaget!

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 21-05-04 11:04

> [...]
> prøvede det, og udover et lille uheld med en ringgaffelnøgle der
> havnede et sted hvor den var lidt svær at få op igen, så gik det

Dét er så absolut også en måde at lære på!
Næste gang husker du sikkert at lægge en klud i/over knastkædetunnelen :-/

> [...]
> åbner og lukker korrekt pga. at de er stillet for stramt? Og ligeledes
> hvis de er stillet for løst? (gerne en henvisning til en side hvor jeg

Hvis ventilerne er (alt) for stramme, vil de ikke kunne nå "i bund" når de
er varme og dermed udvidede. Faktisk er det væsentligt for især
udstødningsventilerne at have den endog kortvarige kontakt med topstykket
for at slippe af med varmen, hvis ikke så opbygger forbrændingsvarmen sig
vildt i den lille ventil og den hastige gasstrøm forbi den næsten lukkede og
glødende ventil, vil kunne virke som en skærebrænder på ventilens pakflade
(kaldet ventilsædet) =

For løse ventiler vil i første omgang være et komfortproblem p.g.a. larmen
fra de klikkende ventiler, men da larm er generelt lig med slid er det
heller ikke ønskværdigt at ventilerne står for løse!

Når der er vipparme indblandet vil ventilerne oftest blive løsere med tiden,
hvorimod de ved direkte knast-påvirkning af ventilen oftest vil blive
strammere med tiden; men uanset hvad, så må de ved justering hellere stå til
den løse side end den stramme!

> Jeg synes selv at motoren går bedre efter justeringen, mere jævnt,
> specielt ved lavere omdrejninger, men det er måske ren indbildning?

Mnjaeh :-/

--
Armand.

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 21-05-04 17:40

Armand wrote:

> Dét er så absolut også en måde at lære på!
> Næste gang husker du sikkert at lægge en klud i/over
> knastkædetunnelen :-/

Ja tak, man lærer noget hver dag! Set i bakspejlet burde jeg nok
havde tænkt på dette Jeg bandede og svovlede da også en del da
det skete, men heldigvis kunne jeg fiske den op med to lange metalpinde.

Tak for forklaringen.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : thomas sloth

Dato : 22-05-04 13:25

Lige et supplerende spm til ovenstående:

I min nyerhvervede Clymer rep.-håndbog står der, at ventilafstanden
bør checkes for hver 1000 km! Så kan man jo ikke lave andet!
I min servicehåndbog står der, at ventilerne skal checkes på værksted
for hver 12000km!
Hvad er "rigtigt"?

mvh
Thomas S

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 22-05-04 15:38

thomas sloth wrote:
> I min nyerhvervede Clymer rep.-håndbog står der, at ventilafstanden
> bør checkes for hver 1000 km! Så kan man jo ikke lave andet!

Ja, det er godtnok tit... Men ved nærmere eftersyn er det også det
der står i min suzuki owner's manual, om der bare menes efter de første
1000 km synes jeg ikke rigtig er til at gennemskue...

> I min servicehåndbog står der, at ventilerne skal checkes på værksted
> for hver 12000km!
> Hvad er "rigtigt"?

Det er også det der står i min haynes, altså hvis der er tale om en
bandit 600 fra 2000 eller nyere.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Kim A. C.

Dato : 22-05-04 16:53

>I min nyerhvervede Clymer rep.-håndbog står der, at ventilafstanden
>bør checkes for hver 1000 km! Så kan man jo ikke lave andet!

Det kan da næsten ikke passe, så skal man stille/checke ventiler 6-7 gange
på en sommerferietur sydpå. Mon ikke de har glemt et nul i de 1000

--
MVH: Kim Caspersen
XJ 600n

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=554

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-04 23:53

thomassloth@hotmail.com (thomas sloth) writes:

> I min nyerhvervede Clymer rep.-håndbog står der, at ventilafstanden
> bør checkes for hver 1000 km! Så kan man jo ikke lave andet!

Det er i hvert fald forkert. Min Suzuki Service Manual siger hver 6000
km. Det passer også med hvad der står i min Owners Manual.

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-04 23:54

"Christian Jakobsen" <christianhusk@slettehunters.dk> writes:

> Jeg synes selv at motoren går bedre efter justeringen, mere jævnt, specielt
> ved lavere omdrejninger, men det er måske ren indbildning?

Måske har du fået justeret ventilerne så det passer bedre med
synkroniseringen af dine karburatorer, eller også huskede du endda at
synkronisere dine karburatorer efter du havde justeret ventiler.

Jeg kan så fortælle at det går meget hurtigere med at justere ventiler
næste gang.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 23-05-04 22:32

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Måske har du fået justeret ventilerne så det passer bedre med
> synkroniseringen af dine karburatorer, eller også huskede du endda at
> synkronisere dine karburatorer efter du havde justeret ventiler.

Jeg kan desværre ikke prale af at jeg også fik synkroniseret
karburatorerne, jeg skal lige have købt det rette værktøj.

> Jeg kan så fortælle at det går meget hurtigere med at justere ventiler
> næste gang.

Ja, det håber jeg! man lærer noget hele tiden.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen