Olie
Fra : Johnni

Dato : 20-05-04 21:31

Hejsa

Jeg har lige anskaffet sig mc for nylig, og vil lige have skiftet
olie på den (den trænger vist ret meget). Men kan sgutte hitte ud af hvad
for noget der kan bruges - altså om det skal være halvsyntetisk eller
fuldsyntetisk, og hvilke numre olien ellers skal have.

Jeg har forsøgt at søge lidt på groups.google.com, og har fundet delte
meninger om hvorvidt man kan bruge bilolie, eller om det er en dårlig ide.

Jeg kan selvfølgelig bare tage ned til nærmeste forhandler og give
100,-/liter for det, men det er jo lidt træls hvis det kan fås for det halve
eller mindre

Så please help!! Overvejede om man kan få noget brugbart i enten thansen
eller haraldnyborg - men kan jo ikke helt skille skidt fra kanel.

--
/Johnni

Kawasaki GPZ 500s
http://www.dfmc.dk/?id=604

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 21:47

> [...]
> for noget der kan bruges - altså om det skal være halvsyntetisk eller
> fuldsyntetisk, og hvilke numre olien ellers skal have.

Har selv haft en GPZ500S og jeg brugte DELO 10W-40 fra www.louis.de
bestillngsnr. 10038926

Husk oliefilter! Og de har også mange andre nyttige ting!

/Joachim
FZR600R '95

Fra : Flemming Disc

Dato : 20-05-04 22:16

> Så please help!! Overvejede om man kan få noget brugbart i enten thansen
> eller haraldnyborg - men kan jo ikke helt skille skidt fra kanel.
>

> --
Nej det kan man ikke, men hvis du har et Super Dæk eller Nordisk Dæk Import
i din nærhed,
så køb den der hedder Agip Formula LL Plus 10W40.
Den er en rigtig god delsyntetisk olie til en pris a små 200kr for 4 liter,
som ikke giver problemer på din motorcykel.

Jeg har snart brugt den i 10 år og sælger den til 185kr for 4 L. Ja, lidt
reklame!!!

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk

Fra : Armand

Dato : 20-05-04 22:28

Johnni <spam@spam.dk> skrev i en

> [...]
> for noget der kan bruges - altså om det skal være halvsyntetisk eller
> fuldsyntetisk, og hvilke numre olien ellers skal have.

Heeey Johnni!
Tillykke med GPZ'en og velkommen med eget indlæg (Henrik hár allerede gødet
vandene, og endda hele to gange, for dig)

Brug link'et: news:c8i5h6$jph$2@news.cybercity.dk
Og se mit svar til hám, hvis ikke du har været der endnu!

--
Armand.

Fra : Johnni

Dato : 20-05-04 23:09

Hej Armand

Ja vi sad ovre ved Henrik i går og forsøgte at sende men kunne ikke få det
til at virke :-/ men den kom åbenbart igennem alligevel

Tak for svarende i øvrigt!!

--
/Johnni

Kawasaki GPZ 500s
http://www.dfmc.dk/?id=604

Fra : Armand

Dato : 21-05-04 11:00

> Ja vi sad ovre ved Henrik i går og forsøgte at sende men kunne ikke få det
> til at virke :-/ men den kom åbenbart igennem alligevel

Fint nok!
Og nu i begge er kommet godt igang med gruppen hvor svarene på (næsten) alt
findes, så kom lige rigtigt godt igang: Læg mærke til at normen er at svare
under(!) det man måtte have efterladt som citering, lige som jeg gør hér og
som du vil kunne se at resten af gruppens indlæg også gør.
Gør du også det, så glider det hele langt bedre!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-05-04 07:29

> [...]
> hvad for noget der kan bruges - altså om det skal være halvsyntetisk
> eller fuldsyntetisk, og hvilke numre olien ellers skal have.

Hej Johnni

Den har har jeg sendt før, men der ser ud som om i ikke kan læse det, så jeg
prøver igen.

Jeg vil anbefale www.louis.de De har alt hvad i skal bruge til et
olieskifte, og de leverer hurtigt (3-5 arbejdsdage) og er billige i porto
(ca. 50kr). Til en GPZ 500 S (min kæreste har en) vil jeg anbefale enten
10W40 halvsyntetsisk (75kr for 4L) eller deres fuldsyntetiske 10W50 (150kr
for 4L). Hvad du vælger er op til dig. Det er begge til MC olier i den gode
ende. Jeg vælger den "dyre" til 37,5Kr /L da jeg mener alt olie er meget
vigtig for at få motoren til at holde længe, og olien er et lille punkt i
det store regnskab. Jeg er dog så nærrig, at jeg ikke gider betale 450kr for
en tilsvarende olie ved en dansk forhandler. Husk også at skaffe en ny
bundpropspakning.

Bestell numre:
10002915 KUPFERRINGESET F. OELABL.12X16X1,5 / 5 STUECK 1,45 ?
10038926MOTORENOEL DELO 10W-40 TEILSYNTHETISCH 4 LITER 9,95?
10038906MOTORENOEL DELO 10W-50 VOLLSYNTHETISCH 4 LITER 19,95?
10050200 OELFILTER DELO 6,45?

En lækker ting til hjemmeolieskift er også:
10003622 ALTOELCONTAINER ECOTANICA VOLUMEN: 10 LITER 7,95?

En Euro er 7,5kr.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-05-04 21:23

> 10038926MOTORENOEL DELO 10W-40 TEILSYNTHETISCH 4 LITER 9,95?
> 10038906MOTORENOEL DELO 10W-50 VOLLSYNTHETISCH 4 LITER 19,95?
> 10050200 OELFILTER DELO 6,45?

Jeg vil nu holde mig fra alt der står delo på eller også bare købe hos
T.Hansen.
Der er en grund til at delo produkter er billige, for det er for det meste
andenklasses produkter.
Hvis delo olien er dobbelt så god kvalitet, som delo batteri, ville jeg ikke
bruge det på min græsslåmaskine!!
Køb produkter du kender kvaliteten af.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-05-04 22:15

> Jeg vil nu holde mig fra alt der står delo på eller også bare købe hos
> T.Hansen.
> Køb produkter du kender kvaliteten af.

Den DELO olie jeg har stående (10038926) til 75,-/4L er af kvalitet API
SL. Det har jeg det helt fint med..
De 3 sidste gange jeg har skiftet olie, har det været med denne DELO
olie, og det har aldrig givet problemer. Jeg bliver sikkert ved med at
købe det, indtil de ikke sælger det mere.
Jeg er ret overbevist om at det er bedre end den Bel-Ray API SG olie jeg
kan købe ved mc-forhandleren til 70,-/1L.

Jeg har endnu til gode at høre en dårlig anmeldelse af en af de to
ovenstående DELO-olier, og der er trods alt en del her fra gruppen der
kører med det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-05-04 08:07

> [...]
>
> Jeg har endnu til gode at høre en dårlig anmeldelse af en af de to
> ovenstående DELO-olier, og der er trods alt en del her fra gruppen der

Hvis du læser længere oppe i tråden er jeg ikke efter olien fordi den er
billig.
Jeg sælger selv Agip, der er rimelig billig.
Jeg har bare dårlig erfaring med Delo produkter og da jeg har prøvet olie
med de bedste API og alligevel ikke kunne holde det olietryk på motoren som
den skulle, så holder jeg mig til noget jeg ved hvad er. Det vil sige at jeg
heller ikke sælger Bel-Ray, uden at blive bedt om det.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 09:30

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<40aefbb7$0$212$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Jeg har bare dårlig erfaring med Delo produkter og da jeg har prøvet olie
>med de bedste API og alligevel ikke kunne holde det olietryk på motoren som
>den skulle,

En lidt sjov antagelse... For en given cykel vil der pumpes nøjagtigt den
samme mængde olie rundt i smørekanalerne uanset olietrykket, endog i
tilfælde af at overtryksventilen er i "arbejde", mindre olie ved højt tryk.
Oliepumpen afgiver nemlig en fast mængde olie i forhold til
omdrejningstallet, hvis ikke, så er den defekt!
Og da bæreevnen i et glideleje alene afhænger af "nok" olie, og den
indbyrdes hastighed lejefladerne imellem, så er højt olietryk ikke en
kvalitet i sig selv. Det det handler om er oliens "bæreevne", og at der er
tilstrækkeligt med olie til stede, derfor også de nyere olietyper á 0WXX
eller 5WXX, der så meget lettere når ud hvor de gør gavn netop fordi at de
er letflydende.

Olietrykket kan dog i nogle motortyper være befordrende for fordelingen
mellem typisk topstykke og krumtapregion, men den slags kaldes veteraner

mvh
Orla

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-05-04 10:38

> [...]
> eller 5WXX, der så meget lettere når ud hvor de gør gavn netop fordi at de

Hel kort, den billige olie blev for tynd når den blev varm.......den
overholdt ikke sine egne specifikationer 15W50, der blev på ferien skiftet
til en 10W40 og den kunne godt holde tryk når den blev varm!!!!
Ved et tilfælde blev der skiftet til Agip Sint 2000, som er næsten lig Agip
formula LL plus )))

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 11:33

Flemming Disc wrote:

> [...]
> varm!!!!
> Ved et tilfælde blev der skiftet til Agip Sint 2000, som er næsten

Nu har jeg kørt 25000 km. på Delo's 10W40 delsyntetisk uden skyggen af et
problem, så mon ikke det er din mc der er noget galt med

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=538

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-05-04 12:23

> Nu har jeg kørt 25000 km. på Delo's 10W40 delsyntetisk uden skyggen af et
> problem, så mon ikke det er din mc der er noget galt med

> [...]
Hov-hov, jeg har aldrig sagt at Delo olie var dårlig, jeg har aldrig prøvet
den, jeg sagde at jeg havde haft problemmer med andre Delo produkter og
derfor ikke selv vil vælge Delo olie, da motorolie efter min mening er en af
de vigtigste ting i motoren.
Når der så er en uerfaren der spørger, kan jeg jo kun råde ham til det som
jeg ved virker.
Men hvis der kommer mange som de sidst år har brugt Delo olie uden
problemmer, så kan han da hel sikkert også.
"Det står jo så for jeres regning".
Og jeg holder mig til at købe Agip i Danmark, som jeg kender og det koster
ikke ret meget mere end Delo.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-05-04 11:23

> Hvis du læser længere oppe i tråden er jeg ikke efter olien fordi
> den er billig.

Hvordan skal man så kende kvaliteten af en olie uden at prøve den?

> Jeg sælger selv Agip, der er rimelig billig.

Den kender jeg ikke kvaliteten af, ergo mener du at jeg skal holde mig
fra den.

> Jeg har bare dårlig erfaring med Delo produkter og da jeg har prøvet
> olie med de bedste API og alligevel ikke kunne holde det olietryk på
> motoren som den skulle, så holder jeg mig til noget jeg ved hvad er.

Det må du så selv om, så fortsætter vi andre bare med at købe billig
olie.
Min MC har ingen problemer med at holde olietrykket i varm tilstand,
hvadenten jeg kører på DELO semisynt., Bel-Ray semisynt. eller for den
sags skyld Texaco mineralsk, som jeg har købt en enkelt gang, da jeg
ikke kunne få fat på andet.

> Det vil sige at jeg heller ikke sælger Bel-Ray, uden at blive bedt om
> det.

Bel-Ray olien havde jeg såmænd heller ingen problemer med, udover
prisen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-05-04 12:09

> Hvordan skal man så kende kvaliteten af en olie uden at prøve den?

Det er sku også svært, men man må jo prøve , så sort/hvid er verden jo
heller ikke .
Jeg prøver selv og samler erfaringer fra alle dem jeg kender.

> Den kender jeg ikke kvaliteten af, ergo mener du at jeg skal holde mig
> fra den.

Ja, det skal du også, hvis du ikke får noget at vide om produktet, lad være
med at være prøveklud, det kan være dyrt!
Men jeg har brugt og solgt den i omkring 15 år og har aldrig haft problemmer
med den.

> [...]
> hvadenten jeg kører på DELO semisynt., Bel-Ray semisynt. eller for den
> sags skyld Texaco mineralsk, som jeg har købt en enkelt gang, da jeg

At holde olietryk er jo en ting, men når der står 15W50 på dunken og en
10W40 holder bedre tryk, så må der bestem være noget galt med olien.
Olie er ikke bare olie!

> Bel-Ray olien havde jeg såmænd heller ingen problemer med, udover
> prisen.

Det er sikkert rigtigt og mit ene problem er også prisen.

Derfor holder jeg mig til olie jeg ved er god og som også er rimlig i pris.-
At det så blev Agip er lidt af et tilfælde, vi købte en ny Ducati 900 S2 og
fra andre ducatifolk, var der mange meninger om hvad den skulle køre på.
Monograd eller multigrad og hvor "tyk" den skulle være.
Så da jeg var godt forvirret slog jeg op i bogen til den og så at de forslog
Agip Sint 2000.
Den var bare skide dyr at købe hos en mc forhandler, så derfor fik jeg fat i
NDI og købte det der, til en god pris.

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-05-04 12:36

Øh, lige vedr. priser så koster

10038926 MOTORENOEL DELO 10W-40
TEILSYNTHETISCH 4 LITER
EUR 15,95

Er det mon samme sted der handles????
Eller er det ikke samme kurs på ?, her på Lolland er kursen ca 7,5 og
det bliver da vist tæt på 120 kr

Fra : Grunnet

Dato : 22-05-04 13:23

Flemming Disc wrote:

> [...]
> EUR 15,95
>
> Er det mon samme sted der handles????
> Eller er det ikke samme kurs på ?, her på Lolland er kursen ca

Alting stiger

Louis har haft Delo 10W-40 på tilbud i meget-meget lang tid til 9,95 EUR,
men du har ret den koster nu 15,95 EUR

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84