Min bil har fået parkinson
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-05-04 21:37

Hejsa

Jeg var/er den lykkelige ejer af en BMW 323ti Compact. Det hele starter med
at bilen skulle til service samt have undervognsbehandling. Bilen kørte
perfekt før, uden nogen form for rystelser uanset hastighed. Så kom bilen
hjem fra værkstedet, og den rystede en del allerede fra 50 km/t og op. Det
var ikke bare i rattet, men hele bilen som rystede. Rattet føles også noget
underligt, hvis man barer drejer lidt. Det er ligesom om at noget rykker
rattet fra side til side??

Jeg brokker mig til værkstedet, og forklarer at den ikke gjorde det før. De
afbelancerer alle hjul uden forbedring, og tjekker for slør i styretøj. De
fandt ingen fejl, så får en ny tid til grundigere undersøgelser.

I dag jeg har så lige fået bilen hjem igen, men den ryster stadig :(
Værstedet har afbalanceret hjul igen, afraspet dæk, drejet skiver af,
skiftet bremseklodser og renset alle flader... Den eneste fejl de kunne
finde, var lidt slør i forreste støddæmper, Det er meget lidt, så de tvivler
på at det er det.

Hrmm det er bare noget af en satsning, og bruge over 3000 kr. på nye
støddæmpere foran?

Hvad mener I det kunne være?

Venligst
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 21:40

On Wed, 19 May 2004 22:36:51 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Jeg var/er den lykkelige ejer af en BMW 323ti Compact. Det hele starter med
>at bilen skulle til service samt have undervognsbehandling.
>Hvad mener I det kunne være?

Undervognsbehandlingen - jeg har prøvet noget lignende, der var ved at
tage livet af mig. Toyota-værkstedet fandt imidlertid fejlen.

>Hrmm det er bare noget af en satsning og bruge over 3000 kr. på nye
>støddæmpere foran?

Glem det - er det ikke, IMO...

/Mogens
som gerne ser en mail fra Hans Paulin !

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-04 21:46

> Undervognsbehandlingen - jeg har prøvet noget lignende, der var ved at
> tage livet af mig. Toyota-værkstedet fandt imidlertid fejlen.

Skal vi ikke have det at vide..?

> Glem det - er det ikke, IMO...

Jamen, hvad så, da..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 21:48

On Wed, 19 May 2004 22:45:45 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Skal vi ikke have det at vide..?

Jeg kan ikke huske den eksakte årsag

>Jamen, hvad så, da..?

Lidt slør i støddæmpere (hvad dét så end er !) giver ikke fra den ene
dag til den anden rystelser, IMO. Det vil istedet være en udvikling...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:03

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Lidt slør i støddæmpere (hvad dét så end er !) giver ikke fra den ene
>dag til den anden rystelser, IMO. Det vil istedet være en udvikling...

Du er ingeniør mand ;)

snip fra 1'ste indlæg

"bilen skulle til service samt have undervognsbehandling."

"Bilen kørte perfekt før, uden nogen form for rystelser"

"den rystede en del allerede fra 50 km/t og op."

"...men hele bilen som rystede."

En bil med baghjulstræk .........

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:04

On Wed, 19 May 2004 23:02:39 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Du er ingeniør mand ;)

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår denne hårfine hentydning til min
fremragende uddannelsesmæssige baggrund

Omvendt kan jeg hélt og aldeles tilslutte mig din hentydning til, at
kardan kan være indsmurt i lort. Dét eller "fælgene" er fejlen, IMO

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:10

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår denne hårfine hentydning til min
>fremragende uddannelsesmæssige baggrund

Jeg kender kun ganske få ingeniører der ikke kan lægge 2 og 2 sammen

>Omvendt kan jeg hélt og aldeles tilslutte mig din hentydning til, at
>kardan kan være indsmurt i lort.

Tro mig, jeg har været 2 millimeter fra at tampe en smøreabe med en
kardan fra en Scorpio - og den er sgu' tung .... grrrrrr....

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:10

On Wed, 19 May 2004 23:10:22 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Jeg kender kun ganske få ingeniører der ikke kan lægge 2 og 2 sammen

OK - dét ka' jég :)

>Tro mig, jeg har været 2 millimeter fra at tampe en smøreabe med en
>kardan fra en Scorpio - og den er sgu' tung .... grrrrrr....

Du er ikke ingeniør

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:16

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Du er ikke ingeniør

Vil du dermed antyde ad du tamper smøreaber med noget mere
sophistikeret end en kardan fra en Scorpio ?

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:13

On Wed, 19 May 2004 23:16:00 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Vil du dermed antyde ad du tamper smøreaber med noget mere
>sophistikeret end en kardan fra en Scorpio ?

Fra en Scania

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:18

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Fra en Scania

Med andre ord - en ingeniør med bøffer ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-05-04 15:40

Det er da 1. semester stof.

> OK - dét ka' jég :)

Tror nok jeg også kan sige: check!

Godt du ikke valgte en med led på midten

> Du er ikke ingeniør

Hvad bruger en elektronikmekaniker-ingeniør så ?

og hvem sagde at gruppen ikke kunne være underholdende

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-04 08:07

<jan@stevns.net> wrote in message

> Jeg kender kun ganske få ingeniører der ikke kan lægge 2 og 2 sammen

Med HP48 eller i hovedet

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-05-04 09:17

jan@stevns.net wrote:

> [...]
>
> "Bilen kørte perfekt før, uden nogen form for rystelser"
>
> "den rystede en del allerede fra 50 km/t og op."

Ja hvad mon sidder ned under på langs og roterer?
Noget man kan spøje gums på ...

Mvh
Roberto

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-05-04 22:05

Hej

> Lidt slør i støddæmpere (hvad dét så end er !) giver ikke fra den ene
> dag til den anden rystelser, IMO. Det vil istedet være en udvikling...

Det er måske rigtigt, men kan en støddæmper ikke tage skade af et lidtbesøg?
Den kommer jo ud i en yder position, hvor den normalt ikke er...

Men hvad ved jeg? Ikke en skid om biler :)

Venligst
Hans som snart skifter bil

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:07

On Wed, 19 May 2004 23:04:31 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Det er måske rigtigt, men kan en støddæmper ikke tage skade af et lidtbesøg?
>Den kommer jo ud i en yder position, hvor den normalt ikke er...

Nix - tager normalt ingen skade

>Hans som snart skifter bil

Rolig nu - vi skal sgu nok få den bil reppet inden midnat !

Fra : John Sahl

Dato : 19-05-04 21:52

Hans Mouridsen wrote:
> Hvad mener I det kunne være?

Rengør hjulene 100% der kan sidde noget skidt der driller eet sted?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 21:55

On Wed, 19 May 2004 22:51:37 +0200, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Rengør hjulene 100% der kan sidde noget skidt der driller eet sted?

Korrekt -> f.eks. undervognsbehandling på den indvendig side.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-05-04 22:07

Hej

On 19/05/04 22:51, in article DNPqc.142$Vf.9352@news000.worldonline.dk,

> Rengør hjulene 100% der kan sidde noget skidt der driller eet sted?

Værkstedet har rengjordt alle flader grundigt, afraspet dæk og afbalanceret
uden held...

/Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:13

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev :

>Værkstedet har rengjordt alle flader grundigt, afraspet dæk og afbalanceret
>uden held...

Forhåbentligt "uden regning"

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-05-04 22:20

Hej

On 19/05/04 23:13, in article
dfjna0tpmr33u2bpqnic1kmtqqhrs2aaia@dtext.news.tele.dk, "jan@stevns.net"
<jan@stevns.net> wrote:

> Forhåbentligt "uden regning"

De sagde de havde brugt en halv dag på det, men skal kun betale for 1 time +
nye bremseklodser, som de skiftede pga. Afdrejning af skiver...

Værkstedet nævnte også for mig, at det måske kunne være skidt på kardanen.
Så undrer man sig over, hvorfor de ikke har gjordt den ren... Går amok

/Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:28

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev :

>De sagde de havde brugt en halv dag på det, men skal kun betale for 1 time +
>nye bremseklodser, som de skiftede pga. Afdrejning af skiver...

Hvilken absurd tanke .........

>Værkstedet nævnte også for mig, at det måske kunne være skidt på kardanen.
>Så undrer man sig over, hvorfor de ikke har gjordt den ren... Går amok

Er det eneste værksted i miles omkreds ?

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:00

> [...]

>afbelancerer alle hjul uden forbedring, og tjekker for slør i styretøj. De
>fandt ingen fejl, så får en ny tid til grundigere undersøgelser.

Var der ikke en eneste af de høveder, der kan lægge 2 og 2 sammen

rustbeskyttelse + kardan ?

Måske man burde kravle en tur ned på alle 4 og se om der hænger en
ordentlig møjert på kardan'en og driller

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-05-04 22:10

Hej

On 19/05/04 23:00, in article
skina09p3or5naloshginol4umt2gnb1cr@dtext.news.tele.dk, "jan@stevns.net"
<jan@stevns.net> wrote:

> Var der ikke en eneste af de høveder, der kan lægge 2 og 2 sammen
>
> rustbeskyttelse + kardan ?
>
> Måske man burde kravle en tur ned på alle 4 og se om der hænger en
> ordentlig møjert på kardan'en og driller

Jo det kunne være man skulle prøve det, eller få værkstedet til det...

/Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-05-04 22:17

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev :

>Jo det kunne være man skulle prøve det, eller få værkstedet til det...

Nu kan jeg lokkes til klokken meget sent , en vinternat, at fise ud og
tage et billede af 2 kontravægte, på et Opel-bagtøj.......

så kan du vel kravle ind under dyret og kigge ?

;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-05-04 22:23

Hej

On 19/05/04 23:17, in article
0ljna0d0ttlea63jl3ik89dl890v0aunau@dtext.news.tele.dk, "jan@stevns.net"
<jan@stevns.net> wrote:

> Nu kan jeg lokkes til klokken meget sent , en vinternat, at fise ud og
> tage et billede af 2 kontravægte, på et Opel-bagtøj.......
>
> så kan du vel kravle ind under dyret og kigge ?
>
> ;)

Hehe... Tror ikke jeg kan komme under den. Havde engang mit hovede i klemme,
da jeg skulle skifte en tågelygtepære. Desuden sider der også et skjold og
dækker den...

Venligst
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:28

On Wed, 19 May 2004 23:22:50 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

>Desuden sider der også et skjold og dækker den...

Der sidder ikke noget skjold og dækker kaardanen. Det er kun under
motordelen, det er monteret...

Fra : Brian

Dato : 19-05-04 23:12

Hejsa

Hans Mouridsen skrev:

> Hehe... Tror ikke jeg kan komme under den. Havde engang mit hovede i
> klemme, da jeg skulle skifte en tågelygtepære.

*lol*

Hvorfor er det man synes at det er sjovt, når folks hoveder hænger fast
mellem bilen og fliserne Jeg får ihvertfald en del sjove billeder inde
i kuplen...

/Brian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-05-04 04:13

<jan@stevns.net> skrev

> Nu kan jeg lokkes til klokken meget sent , en vinternat, at fise ud og
> tage et billede af 2 kontravægte, på et Opel-bagtøj.......

*Fnis*

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-05-04 06:59

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>*Fnis*

Fnis du bare din påståelige rad ;)

Om 10 år, bliver det skægt, når man sidder og undrer sig over hvad
*det* billede handlede om.

Har du fået købt nogle paraplyer ?

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-05-04 21:25

<jan@stevns.net> skrev

> Fnis du bare din påståelige rad ;)
>
> Om 10 år, bliver det skægt, når man sidder og undrer sig over hvad
> *det* billede handlede om.

Om 10 år har vi det da stadig i erindring, da vi også kører rundt i
Rekorderne til den tid.

> Har du fået købt nogle paraplyer ?

Godt du nævnte det, har bestilt 2 sæt idag.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 21:56

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote in message
> [...]
tvivler
> på at det er det.
>
> Hrmm det er bare noget af en satsning, og bruge over 3000 kr. på nye

Mit bedste skud på en baghjulstrukket bil:

Led efter fejlen på kardanakslen,

Er der kun undervognsbehandling på den ene side af denne, så prøv at fjerne
det fuldstændig med den rensevæske som værkstedet selvfølgelig har givet dig
med, elle brug petroleum til at afrens din kardanaksel og trækstænger
fuldstændig, nu kender jeg ikke så meget til bagtøjet i en gammel
konstruktion, men jeg mener, at de er fritliggende fra differentialet og ud
til hjulene
--
Møller

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:05

On Wed, 19 May 2004 22:56:11 +0200, "Møller" <eam_at_privat_dot_dk>
wrote:

> nu kender jeg ikke så meget til bagtøjet i en gammel konstruktion

ROFL - det var aftenens bedste, Møller. 1 - 0

Fra : Jan Riber

Dato : 19-05-04 22:28

Møller skrev i en meddelse:

nu kender jeg ikke så meget til bagtøjet
> i en gammel konstruktion, men jeg mener, at de er
fritliggende fra
> differentialet og ud til hjulene

Præcis som i en moderne forhjulstrukket konstruktion, bare
bagi....

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 19:04

"Jan Riber" <jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote in message
> Møller skrev i en meddelse:
>
> nu kender jeg ikke så meget til bagtøjet
> fritliggende fra
>
> Præcis som i en moderne forhjulstrukket konstruktion, bare
> bagi....

Både og, det er oftest kardanakslen der er problemet, der er så vist jeg
husker kun enkelte biler med gearkassen bagi (alfa?) og en tynd slasket
kardanaksel der ikke fik problemer med undervognsbehandling.
Men du har ret i drivaksler skal være i balance, på min Mascot var der
torsionsdæmpere.
--
Møller

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 20-05-04 09:22

> [...]

>underligt, hvis man barer drejer lidt. Det er ligesom om at noget rykker

Jeg har oplevet noget lignende på min Vectra, det var håndbremsen som jeg havde
strammet for meget. Der begyndte hele bilen nemlig også at ryste ved hastigheder
over 50 km/t.

Du kan kontrollere det ved at trække let i håndbremsen ved 50-80 km/t hvis det
får bilen til at ryste mere, kan det være fejlen...
--
Henrik