Hjælp til GDS lakering :o)
Fra : Morten Juel

Dato : 19-05-04 06:45

Hejsa Alle

Jeg skal ha malet lidt forskelligt på bilen, og er blevet helt god med en
spraydåse, så nu opgradere jeg til en malerpistol + autolak.. i den
forbindelse har jeg lidt spørgsmål.. håber at der er en det kan hjælpe..

1. hvor meget skal den alm lak fortyndens ?? 50% ??
2. Hvor meget hærder skal der i klarlakken ??
3. hvor stor dyse skal jeg sprøjte med ? har en 1,5 dyse nu !
4. hvad tryk i bar skal jeg sprøjte med ?
5. Hvor mange lag alm lak skal emnet ha ?
6. hvor mange lag klarlak skal emnet ha ?
7. Skal der slibes imellem nogle af lagene ??
8. hvordan poleres klarlakken op til sidst ??
9. når man får glasfiber stylingsdele hjem, så er de hvide på ydersiden, er
dette grunder ?? skal de så kun slibes og ikke grundes ?
10. Køber man bare alm fortynder til at fortynde med ?

Hehe det var alt.. håber at der er en eller flere der kan hjælpe..

Mvh
Morten
BMW 325i

Fra : dosser

Dato : 19-05-04 06:58

hmm, har ikke så meget forstand på blandingen, men antal klarlak er op til
dig, mange special lakeringer har både 5-10 og flere lag.

Men det jeg egentlig ville sige er at du skriver at du er blevet god med en
spraydåse, hvis du har tænkt dig at sprøjtemale ovenpå maling fra en
spraydåse med autolak er der store chancer for at malingen "koger" op, så
slib AL den gamle spraymaling grundigt af først.

--
Jan

Vær venlig IKKE at tilføje adressen i deres navnekartotek!
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen med henblik på at undgå
SPAM og VIRUS!
"Morten Juel" <kongen[mon ikke her skal være et @]StarChild.dk> skrev i en
meddelelse news:40aaf45a$0$11545$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 08:20

hov, og hvor lang tid skal der være imellem hver lag lak ??

Mvh
Morten

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-05-04 12:32

Nu er jeg godt nok ikke autolakerer men jeg ved lidt om det alligevel. Det
jeg ikke kan svare på har jeg klippet væk.

> 1. hvor meget skal den alm lak fortyndens ?? 50% ??
Du skal bruge en viskositetsmåler til at måle din fortyndede lak med, en
såkaldt DIN-cup
Der står i specifikationerne for lakken hvormeget den skal fortyndes (hvor
hurtigt det skal løbe i gennem koppen. Typisk omkring 25- 30 sek.)

> 2. Hvor meget hærder skal der i klarlakken ??
Det ved jeg ikke, mon ikke det står på bøtten med hærder.

> 3. hvor stor dyse skal jeg sprøjte med ? har en 1,5 dyse nu !
Det har jeg også, den er god nok til det jeg har malet.

> 4. hvad tryk i bar skal jeg sprøjte med ?
Lidt afhængig af hvad for en sprøjte du har, men det er typisk 3-4 bar.
Og husk en vandudskiller på mellem kompressor og sprøjte.

> 10. Køber man bare alm fortynder til at fortynde med ?
Ja, en universalfortynder der indeholder xylen. Altså ikke
cellulosefortynder.

Og husk at lave en forsøgslakering på noget andet end din bil, det vil jo
være lidt ærgeligt hvis det går galt.

Håber at det kan hjælpe dig lidt.

Mvh. Jesper
Der snart skal have malet en Land Rover

Fra : A K.

Dato : 30-05-04 07:38

> [...]
> dette grunder ?? skal de så kun slibes og ikke grundes ?
> 10. Køber man bare alm fortynder til at fortynde med ?

har malet en hel del, både reperationer og hellakeringer, der hvor du køber
malingen kan du få en rørepind med skala på så du blander det rigtig, det
med viskositets måler er vist en saga blot, M. H. T. hvilken fortynder du
skal bruge, så køb den sammen med malingen ved forhandleren, ellers giver
det en forkert afdampningstid, det er godt nok noget dyrere, men der skal jo
også kun bruges 20 - 30 % af mængden af maling, så i de fleste tilfælde er
det nok med en liter til en hellakering, køb så en 5 liter dunk med alm.
cellulose fortynder til rensning af sprøjte.