Kædesmøring - for 117. gang. Valg af olie ~
Fra : anders majland

Dato : 18-05-04 18:07

Som skrevet før har jeg købt en www.mccoi.de Han anbefaler en bestemt
Sihl kædesavsoli som han selv har gode erfaringer med. På den anden side
står der næsten altid i manualer til motorcykler at man bare skal smøre
med en gearolie 80w90 eller lign.

Hvad ville i hælde i en kædesmører - motorsavsolie (og i givet fald
hvilken) eller en gearolie ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Bjørn S

Dato : 18-05-04 19:04

meddelelse news:40aa4937$0$3052$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad ville i hælde i en kædesmører - motorsavsolie (og i givet fald
> hvilken) eller en gearolie ?

Hvis det skal være gearolie, så husk at bruge en uden EP-tilsætninger, det
stinker ad h....og jeg vet heller ikke helt hvad o-ringene syntes om den :-/
Bortsæt fra det, så er det jo en dyr løsning...... Bager har flere gange
nævnt en savkedolie fra Silvan som skulle være god.

--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63 Super lækker lejlighed til salgs:
http://www.danbolig.dk/Koeb/bolig/Boligvis.asp?SagsID=87155&Submenu=id1

Fra : anders majland

Dato : 19-05-04 08:19

> Bager har flere gange nævnt en savkedolie fra Silvan
> som skulle være god.

Det er så nok et godt sted at starte...

> Gearolie er måske for tykt til en aut. kædesmører ?

Tror jeg ikke er noget problem. Pumpen er temmelig kraftig. Den kan fint
bruges som vandkanon

>Jeg ville ubetinget bruge originalt Scott-oiler olie. En halv liter,
>svarende til en god sæson (ca. 25.000 km), koster ca. kr. 125.

I en scottoiler ville jeg nok også bare bare bruge det - men den er jo
afhængig af tyngdekraften til at få olien ud og dermed væsenligt mere
følsom for ændringer i viskositet.

> Har du fået den monteret ?

Nope - I aftes fik jeg den loddet sammen og testet. på skrivebordet.
Håber at få tid til at monteret det meste imorgen. Jeg venter dog nok
med at slangen ned til tandhjulet til jeg alligevel skifter kædekit på
lørdag. Tror det er noget nemmere at komme til når baghulet er af - og
så kan jeg også lige få fjernet det værste kædesprays klister ved samme
lejlighed ....

BTW så har jeg bestilt en scottoiler dual injector til at bruge sammen
med den. Den ser ret prof ud og er nok mere solid end gør det selv
løsningen med kanyler. Jeg har bestilt den hos KJ Motorcykler til
afhentning hos deres samarbejdspartner i Viborg.

Fra : Ole Baun

Dato : 19-05-04 17:11

"Bjørn S" skrev i en meddelelse news:c8dj42$di0$1@news.dansketelecom.com...

> [...]
> Bortsæt fra det, så er det jo en dyr løsning...... Bager har flere gange
> nævnt en savkedolie fra Silvan som skulle være god.

Det har jeg også.
Fx. d. 23/4-03.

" "Jens Jacob Bager Jensen" skrev i en meddelelse

- snip -

> Jeg taler ikke for alle typer kædesavsolie, og jeg har hørt om typer der
> ikke er egnet, men Silvans ChainTex (Frit fra hukommelsen) virker
> fortræffeligt.

Silvans Clingtex 125 (frit fra etiketten på den dunk der står på bordet ved
siden af mig). Der står i øvrigt også Texaco på dunken.

Ole Baun
CB 500, ´96, 110 kkm, med Scottoiler der "kører" fortræffeligt på
kædesavsolie."

Og det var så for godt et års tid siden.

Ole Baun
CB 500, ´96, 128 kkm.

Fra : anders majland

Dato : 19-05-04 18:02

> Silvans Clingtex 125 (frit fra etiketten på den dunk der står på
> bordet ved siden af mig). Der står i øvrigt også Texaco på dunken.

Idag fører de kun "TexParts kædeolie viskositet 125" Der står intet
andet på dunken.

Nogen der kender den ?

Fra : anders majland

Dato : 21-05-04 13:16

> Idag fører de kun "TexParts kædeolie viskositet 125" Der står intet
> andet på dunken.

Til gengæld var jeg som skrevet i en anden tråd hos Johannes Fogh . De
har en texaco clingtex 180 (ikke 125 som en anden skrev)

Fra : Knud Dam

Dato : 18-05-04 20:20

> [...]
> med en gearolie 80w90 eller lign.
>
> Hvad ville i hælde i en kædesmører - motorsavsolie (og i givet fald

Hej Anders.

[...]

; - )

KD

Fra : Moller

Dato : 19-05-04 10:35

Knud Dam wrote:

> Jeg ville ubetinget bruge originalt Scott-oiler olie. En halv liter,
> svarende til en god sæson (ca. 25.000 km), koster ca. kr. 125.

   Dam, du har for mange penge.... Jeg gir 35Kr. for 1L Q8 kædesavsolie,
og det virker fino :) og så kan jeg for det jeg spare spise 5 stks.
Durums pr. 25.000km :) i stedet... hæhæ

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-05-04 14:16

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Dam, du har for mange penge.... Jeg gir 35Kr. for 1L Q8
> kædesavsolie, og det virker fino :) og så kan jeg for det jeg spare
> spise 5 stks. Durums pr. 25.000km :) i stedet... hæhæ

Sviner det lige så meget/lidt som den almindelige scott-oiler olie? Og
hvad med temperatur? De anbefaler jo den blå til koldt vejr og den
røde til varmt!? (Vel noget med hvor tyktflydende de er)

--
Ole Hansen
'00 SV650S

Fra : Michal

Dato : 19-05-04 16:30

On Wed, 19 May 2004 11:34:45 +0200, Moller wrote:

>    Dam, du har for mange penge.... Jeg gir 35Kr. for 1L Q8 kædesavsolie,

Hvilken viskositet har denne olie egentligt? Og har den også
klæbe-harpiks-agtigt snask i?

Mon den ville kunne bruges i stedet for alm. kæreolie? Ikke fordi jeg er
utilfreds med den jeg bruger, men den er dog noget dyrere =|

> og det virker fino :) og så kan jeg for det jeg spare spise 5 stks.
> Durums pr. 25.000km :) i stedet... hæhæ

Det er også en god investering :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Carl Dragert

Dato : 18-05-04 21:05

anders majland wrote:
> Hvad ville i hælde i en kædesmører - motorsavsolie (og i givet fald
> hvilken) eller en gearolie ?

Rigtig mange har udtalt sig positivt om brug af kædesavsolie.
Jeg overvejer selv at anskaffe en kædesmører, og venter spændt på dine
erfaringer

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Richard

Dato : 19-05-04 15:22

anders majland wrote:
> Hvad ville i hælde i en kædesmører - motorsavsolie (og i givet fald
> hvilken) eller en gearolie ?

Ville foretrække at hælde kædesavsolie i, fordi den er klæbende. Eller
en anden kædeolie med harpiks, eller hvad de nu kommer i, for at få
olien til at klæbe til kæden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Carl Dragert

Dato : 15-06-04 12:17

anders majland wrote:
> Som skrevet før har jeg købt en www.mccoi.de

Nu må du da have fået en masse erfaring som du kan videregive til os andre.
Jeg venter i hvert fald spændt på at få at vide om styringsenheden fungerer
tilfredsstillende

--
mvh Carl Dragert
FZR 600